blauwtje
24-09-2010 om 10:46
Versnellen kleuter
Vanmiddag heb ik een gesprek op school. Ik ben erg in dubio over hoe ik me moet opstellen. Willen jullie even meedenken?
Zoon is vorig jaar met een aanzienlijke voorsprong begonnen bij de kleuters. Ik heb een paar keer aan de bel getrokken of er verbreed/verdiept kon worden. In respons daarop is hij getoetst met groep 2-cito, die had hij volgens juf "heel slecht" gemaakt. Ik heb het er toen verder bij laten zitten. Hij had eigenlijk al begin groep 3-niveau toen hij begon bij de kleuters en die cito hebben ze een half jaar later afgenomen, dus het zei me niet zoveel. Ik had zo vaak gevraagd om meer uitdaging dat ik hem die thuis maar heb laten zoeken. Was niet veel voor nodig want als je hem op zijn vierde een potlood en papier gaf ging hij een heel verhaal opschrijven.
Nu komt school plompverloren met het aanbod om te gaan versnellen. Hij is in juni vijf geworden. De afgelopen maanden hebben man en ik elkaar regelmatig aangekeken omdat we dachten "als ze hem zolang bij de kleuters laten heb ik geen idee meer wat hij in groep 3 of 4 moet".
Dat komt nu ook uit want school overweegt zelfs een dubbele versnelling.
Eigenlijk wil ik niet versnellen zonder te verbreden/verdiepen. Ik vind het heel vervelend en ook geen oplossing, want zonder verbreden/verdiepen loopt hij straks weer vast. Hij zit kwa lezen/rekenen nu ongeveer eind groep 4 schat ik, kwa belangstelling nog wat hoger (aardrijkskunde en geschiedenis, muziek).
Als ik dit zou lezen met de ogen van een buitenstaander dan zou ik zeggen wissel van school. Oudste is ook al versneld nadat ze hem bij de kleuters klein hadden gehouden en die zit in een faalangst/perfectionisme fuik waar je een puntje aan kan zuigen. Maar ik heb eigenlijk niet echt een plaatje bij wat een betere school zou zijn in de omgeving. Bovendien zit oudste stabiel in de groep, die wil echt niet weg. Daar hebben we het al eerder over gehad omdat hij naar een Leo zou kunnen. Kwa score dan, praktisch is dat een ramp. Daar moeten we voor verhuizen.
Ik ga het vanmiddag maar eens aanhoren denk ik. Maar hoe zal ik reageren?
ayla
24-09-2010 om 11:29
Blauwtje
Onze oudste is dit jaar versneld in groep 4 terecht gekomen, zij slaat groep 3 over. Daar hoort nog een heel verhaal omheen. Op haar oude school waren langer problemen, ze wisten niet wat ze met haar aan moesten, deden halfslachtig wat met pluswerk maar ondertussen was dochter vrij ongelukkig. Verschil is dat onze dochter geen echte uitblinker in schoolwerk was, wel in andere dingen. Pas toen na testen bleek dat Hb was kwam een versnelling ter sprake. Oude school is haar toen eerst gaan doortoetsen met E3 cito maar die maakte ze heel slecht. Op de oude school wilde ze haar toen niet direct versnellen, wel misschien vanaf dec als bleek dat ze het aankon. Echter zij konden verder geen verdieping en verrijking aanbieden. Dat materiaal hadden ze gewoon niet in huis. Wij zijn toen vlak voor de zomervakantie op zoek gegaan naar een andere school. Daar heeft ze voor de zomervakantie nog drie weken in groep 3 meegedraaid. Op basis van die drie weken is besloten dat ze versneld naar 4 zal gaan. Ze zit dus nu in groep 4 maar vorige week begon ze zich alweer te vervelen, Er is toen besloten snel een apart programma voor haar op te zetten. Komende week gaan ze haar opnieuw toetsen, rekenen avi lezen zodat ze beter een op niveau gemaakt programma kunnen maken. Zij heeft het verrijken en verdiepen echt nodig. Zonder zou ze zich binnen drie weken echt krom vervelen. Versnellen is bij haar dus echt niet genoeg. Het is nu een beetje raar bij haar, ze zit in een combi 4/5 klas. Ze doet groep 4, luistert stiekem mee met groep 5 maar moet vooral bij rekenen toch nog wat dingen van groep 3 herhalen.
Ze zit qua lezen nu op E5 niveau schat ik, doet met rekenen groep 3 en 4 tegelijkertijd. Schrijven is wel een probleem omdat haar motoriek niet geweldig is. Maar ik denk dat dat over een jaar niet veel beter zou zijn geweest. Qua interesses met aardrijkskunde en geschiedenis is ze denk ik veel verder dan de gemiddelde groep 4 leerling. Met die dingen zijn we dan ook vooral thuis bezig.
Een dubbele versnelling zou ik denk ik niet zo snel doen. Waar dochter hier nog de meeste moeite mee heeft is haar werkhouding. Ze gaat toch van een kleuterklas naar groep 4. Eerst was ze de beste van de klas, nu opeens niet meer. Ook het concentreren voor langere tijd wat ze nu moet doen moet ze echt leren.
blauwtje
24-09-2010 om 11:38
Pelle
Nee, ze denken aan groep 5. En anders in ieder geval groep 4. Ik ben wat spaarzaam met details zo van mijn Jantje kan dit of dat. Maar kennelijk zien ze mijn Jantje dat doen en helaas eerlijk gezegd denk ik dat als je het bij de schoolstof houdt, dan zou hij inderdaad in groep 5 prima uit zijn voeten kunnen over een half jaar (met net 6).
Dat gaan we dus sowieso niet doen. Maar ik aarzel ook over de overgang van 2 naar 4. Aanvankelijk dacht ik dat het misschien wel een idee was om soepel in de loop van het 2de kleuterjaar bij groep 3 aan te schuiven en dan volgend jaar naar 4 te gaan. Maar ik aarzel nu (vandaar ook de posting hier) of ik die enkelvoudige versnelling wel wenselijk vind. Het is zo'n lekker ding, kleutertje, en ze kunnen hem met van alles bezighouden maar dat is nog nooit serieus geprobeerd. Hij kwam binnen met net 4 en hij was toen echt met dingen van groep 3 bezig, maar ja, "dat doen we niet bij de kleuters". Niet zozeer het pure lees- en rekenwerk maar dingen als "als opa nu 84 is dan was hij dus 43 toen jij geboren werd mama". Of 'ik wou dat maandag niet bestond, dan had een week maar zes dagen en hoeveel weken extra moet je dan hebben om toch tot 365 dagen te komen mama? Want je hebt dan 52 dagen over". Even een paar voorbeelden maar dan hou ik er snel weer mee op.
Ook in de hogere klassen hebben ze drie niveau's en volgens de ortho van oudste was dat gewoon niet genoeg. Eigenlijk is dat nog steeds te klassikaal volgens haar. Dus ik vraag me af of ik met die versnelling mijn zoon wel een dienst bewijs.
Sasvangent
24-09-2010 om 11:54
Dat is heel wat
Hebben jullie al professioneel advies ingewonnen van iemand die ervaring heeft met hb kinderen? Want een kleuter doorschuiven naar groep 4 (of zelfs groep 5) moet toch begeleid worden, niet persé het kind maar het programma. Zeker als hij zo'n grote voorsprong heeft, zou ik toch wel willen weten wat school van plan is om hem de komende jaren bezig te houden. Want anders zit je straks met een 8 jarige die naar VWO moet.
ayla
24-09-2010 om 11:55
Helemaal mee eens
als je een kind wat nu al zo'n voorsprong heeft, die gaat zich niet de komende jaren braaf aan het stramien houden. Als dat niet goed gaat zit je dadelijk tegen een 3e versnelling aan te hikken.
blauwtje
24-09-2010 om 12:06
Inderdaad en helaas..
Sas en Ayla, jullie bevestigen mijn vrees.
Dat van die maandag was trouwens omdat hij de juf op maandag minder leuk vond. Zijn manier om dat onder de aandacht te brengen.
Primavera
24-09-2010 om 12:18
Groep 3 is erg saai als je de kennis al hebt
Hallo Blauwtje,
Groep 3 wordt wel erg saai als je als kleuter die kennis al lang in huis heeft. Wat dat betreft zou ik dus wel één jaar versnellen en verder om verbreding vragen.
Zelf heb ik mijn dochter (van maart) groep 2 laten overslaan. In haar geval was het gedeeltelijk in groep 1 en gedeeltelijk in groep 2 waarschijnlijk verwarrend geweest. Aangezien beide groepen voor haar toch meer op bezigheidsterapiën waren gebaseerd (stof van groep 2 beheerste ze toch al) en ze de tijd tekenend en spelend doorkwam, terwijl ze het verder prima naar haar zin had heb ik haar gewoon in groep 1 gelaten tot het einde van het jaar.
Wat ook meespeelde is dat in die groep 1 toevallig 4 kinderen zaten die behoorlijk voor waren op de rest van de groep, waardoor ze beslist geen uitzondering was, maar juist met elkaar op één lijn zaten. Die zijn allemaal versneld doorgegaan naar groep 3 (helaas niet allemaal naar dezelfde klas).
Ze zijn hier net een dikke week begonnen, dus veel kan ik er nog niet van zeggen, behalve dat ze het in groep 3 nu erg naar haar zin heeft en er niet aan moet denken dat ze nog met de kleuterklassen zou hebben moeten meedoen.
Ik zou in jouw geval dus wel voor versnelling gaan, maar bij het wanneer van tussen nu en aan het einde af laten hangen van andere factoren. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van geleidelijk, omdat dat niet goed bij het karakter van mijn kinderen past. Die willen weten waar ze aan toe zijn. Gelijk na een vakantie in een andere klas is geen probleem, maar een beetje in deze en een beetje in een andere vinden ze echt niet leuk, want dan lijkt het alsof ze nergens echt bij horen. Ze willen gewoon kunnen zeggen in welke groep ze zitten zonder er een hele uitleg omheen te houden van wanneer ze waar zitten en waarom dan, omdat daar voor hen geen enkele logica aan vast zit.
Groeten Primavera
Groen
24-09-2010 om 13:07
Poeh
Tja, het is lastig om hier iets over te zeggen zonder een kind te kennen. Voor de meeste kinderen zou na de voorjaarsvakantie nog even naar groep drie en dan door naar 4, met veel leuke extra's van school, de meest realistische optie zijn. Maar dat is dus zowel een jaar te ver als een jaar achter, dus lijkt het een beetje flauwekul om dat te doen. Montessori zou een optie zijn (spelen in eigen groep, stof van een paar groepen hoger) maar de montessori op jouw fietsafstand vind ik geen uitblinker/ aanrader. Freinet misschien wel, die beginnen ook een kwartiertje later. En de S. in L., die hebben toch een leo-optie tegenwoordig?
Ik zou in het gesprek meteen aangeven dat je graag in samenwerking met een deskundige tot een plan wilt komen. Ouders worden toch nooit als deskundigen gezien, die weten natuurlijk nooit zoveel als juffen.
Groen
24-09-2010 om 13:11
Nee
Na nog even hardop nadenken (man zit hier op de bank te lunchen) denk ik toch dat verhuizen beter is. Voor de kinderen. Allebei.
blauwtje
24-09-2010 om 13:26
Groen (o.t.)
Kind kan je leren kennen hoor, met de luizen erbij..
Zal een keer achter die S aan gaan.
Freinet hoor ik ook gemengde verhalen over.
blauwtje
24-09-2010 om 13:29
Bedankt allemaal
ik ga het aanhoren en zal vooral doorvragen wat ze later met hem willen doen.
Ondertussen blijkt er een Leonardo dichter bij huis te komen. Daar ga ik achteraan.
blauwtje
24-09-2010 om 16:12
Geweest
Juf ziet hem niet meer bij de kleuters. Heeft wel erover nagedacht maar ziet niet hoe ze genoeg kan verbreden, zegt ook dat ze daar niet de ruimte voor heeft.
Ib-er komt er volgende week bij. Ze denken aan overgaan naar de heterogene 3/4, liefst nog voor de herfstvakantie. Ze hebben nul plannen of uitgewerkt beleid ofzo. De Ib-er is tijdelijk en werkt 1 dag in de week. Verder is er een vacature.
Ik heb gezegd dat wij sowieso een handelingsplan willen, omdat hij ook in 3 verbreding nodig heeft. We konden wel leuk uitwisselen hoe hij zich gedraagt en hoe zijn voorsprong blijkt. In de klas weet hij álle antwoorden (daar werd ze wel een beetje gek van geloof ik). Daarnaast heeft hij ook alle regels en procedures door. Niet alleen bij spelletjes in de gymles maar ook het inwerken van de nieuwe juf wat niet zo lekker liep, hij heeft bij mij thuis precies de pijnpunten opgesomd en die dekten precies met waar de juffen zelf tegenaan lopen. Sociaal lost hij ook alles op, geeft zijn grenzen aan, wijst andere kinderen op beleefde toon terecht.
Heb ook kunnen uitleggen dat deze kinderen top-down leren, waarom herhaling niet voor ze werkt. Dat herkende de juf heel erg in hoe hij zich bemoeit met wat er in de klas gebeurt. Hij ziet altijd de grote lijnen. En bij werkjes pakt ie het ook zo aan dat hij eerst doorvraagt wat precies de bedoeling is, daarna heeft hij haar niet meer nodig.
Nou ja. Nu moesten wij nadenken en zij nadenken. Ik snap nu ook waarom ik vorige keer bij oudste een bureau heb ingeschakeld: ergens moet de inhoud vandaan komen. Ik weet veel meer van het onderwerp maar nog steeds kan ik niet zelf een handelingsplan voor mijn eigen kind gaan schrijven.
We gaan het ook maar eens hogerop zoeken, bij de directeur. Er ligt toch nog wat oud zeer over oudste, en ik wil een keer rustig met hem van gedachten wisselen over of ze deze kinderen op school willen en wat dan de leerdoelen zijn waar ze met deze kinderen aan zouden willen werken.
Bij de Leonardo in de buurt is geloot met een notaris.
blauwtje
24-09-2010 om 16:13
Oh en pelle
het zou dus gaan om een versnelling aan het eind van het jaar van 2 naar 4 of 5 of lopende het jaar naar 3 of 4.
Zo. En ik vind het best wel knap van mezelf dat ik consequent mijn tijdelijke nick hier gebruik. Zelfs bij de kattebelletjes voor Pelle en Groen.
Leo
24-09-2010 om 19:42
Wil versus kunnen
Hoi blauwtje
Wij hebben helaas niet erg goede ervaringen gehad op de school van onze oudste mbt compacten en verbreden.
Compacten was er nouwelijks, nog steeds werd er gruwelijk veel herhaald. Verbreding was er alleen voor een vak, namelijk biologie. Rest van de tijd was zoon apatisch, ongeinteresseerd en afwezig in de klas.
Tig- gesprekken gehad met juf en IB er, om helemaal simpel van te worden, en ondanks de claims van school dat de wil en kennis er is, durf ik te betwijfelen dat de kennis er ook echt is, ondanks een project dat afgelopen jaar is gestart voor het "signaleren en diagnosticeren van HB" (sic) wist niet eens dat een diagnose stellen tot de taken van een amper geschoolde IB-er behoorde.
Afijn, lang verhaal kort: hij gaat nu naar Leo onderwijs, is daar als een vis in t water, speelt veel buiten, spreekt vaker af met klasgenoten, is vrolijker, gaan met plezier naar school: we hadden het veel eerder moeten doen
Als er een school in de buurt is met Leo klassen zou ik zeker eens op gesprek daar gaan
ijsvogeltje
24-09-2010 om 21:28
Blauwtje
Ik zou geloof ik toch serieus gaan rondkijken voor een andere school. De school laat niet bepaald zien veel voor jouw kinderen te kunnen betekenen. En je kinderen moeten nog zo veel jaren!
Als de Leonardo niet lukt, dan zijn er wellicht wel andere basisscholen in de omgeving die écht meer voor slimme kinderen doen dan de huidige school. Als het niet in de wijk zelf is, dan misschien een wijk verderop. Ik denk eigenlijk dat het al snel beter kan dan op de huidige school.
Astrid
24-09-2010 om 21:42
Beginnen met 1x
Ik zou beginnen met 1 jaar overslaan. Misschien later nog een jaar. Meteen 2 jaar vind ik wel erg veel!
Mijn oudste kon al lezen toen hij 3 was en had zich zelf ook rekenen aangeleerd. Daarnaast kende hij voor dat hij naar gr. 1 ging de atlas uit z'n hoofd. Hij heeft gewoon groep 1 gedaan, maar vond het verschrikkelijk. Daarna op andere school gr. 2. Want ja, ze wilde hem daar toch eerst observeren. Hij heeft in gr. 2 maar gedeeltelijk met de stof meegedaan. Daarnaast kreeg hij werkjes uit gr. 3 t/m 8. Een beetje als tijdverdrijf.
Na groep 2 is hij naar groep 4 gegaan. Eind groep 6 was hij met nog net geen 9 klaar met de basisschoolstof. Het werd zelfs irritant want hij ging de juf verbeteren. Uiteindelijk heeft hij nog wel gr. 7 en 8 met extra werk gedaan. Met de klas deed hij nauwelijks nog mee. Nog een keer versnellen hebben we uiteindelijk niet gedaan. Sociaal loopt hij nl. erg achter (is autistisch). De VO school waar hij heen wilde, wilde ook geen 10 jarige hebben.
Hij zit nu, met net 12, in de 2e klas VO. Ik vind het wel goed zo. Zoon vindt het VO (engelstalig) wel saai. Zit weinig uitdaging in.
blauwtje
24-09-2010 om 22:12
Ik blijf nog even denken
want ik heb al heel veel in deze school geïnvesteerd.
En ook door mijn eigen schoolervaringen vind het moeilijk om veel van school te verwachten, laat staan te eisen.
Maar goed, ik beloof jullie dat ik er ook naar zal kijken alsof ik mijn eigen vriendin was.. en dan zal ik mezelf eerlijk van advies dienen ![]()
ijsvogeltje
25-09-2010 om 11:01
Blauwtje
Ja, voor een buitenstaander is het natuurlijk ook veel makkelijker om te zeggen 'ga eens op zoek naar een andere school'. Jullie zitten er midden in, en ondanks dat de school niet biedt wat je hoopt, heeft deze school ongetwijfeld ook z'n voordelen. En begrijp ik dat je oudste zoon ook niet weg wil, dat is natuurlijk ook niet onbelangrijk.
"want ik heb al heel veel in deze school geïnvesteerd."
Even advocaat van de duivel: wat heeft die investering concreet opgeleverd? Pakt de school het nu zo veel beter aan dan - pak weg - twee jaar jaar geleden? Als ik jou goed begrijp, is dat niet het geval, toch? Verwacht je dat ze de komende jaren wél het licht gaan zien op school?
blauwtje
25-09-2010 om 19:29
Vogeltje
Even een voorbeeldje. De juf van 3/4 (helaas zijn er ook parallelklassen) heb ik helemaal op mijn hand. Van haar kwam de suggestie van versnellen voor oudste. Maar ja, door die versnelling heeft ie maar 1 jaar bij haar in de klas gezeten. Mocht jongste dus bij haar komen, dan pluk ik van mijn investering in de relatie met haar. Kan ik eens wat terug verdienen... bovendien zou er met een enkele versnelling nou een keer wél een kind van mij 2 jaar bij haar zitten.
Tirza G.
25-09-2010 om 20:30
Maar
het hoefet niet allemaal in één keer. Je kunt nu meegaan met het voorstel van school (als dat goed voor jullie gaat voelen), zodat Zoontje bij je favo-juf in de klas komt en jij eindelijk kunt gaan oogsten.
Daarna is er wel weer wat anders. Dit kind ga je niet "klein" of "langzaam" houden. Maar: het gaat ook niet lineair. Bij dit kind zul je er altijd naast moeten blijven staan, er zullen altijd pieken en dalen zijn, hobbels en valkuilen.
Beslissingen zijn niet in steen gebeiteld. Als hij redelijk opgewekt naar school gaat, kan dat ook gewoon genoeg zijn. Hij moet het toch niet van school hebben om te ontwikkelen.
Tirza
ijsvogeltje
25-09-2010 om 21:14
Voorstel van school
Maar als je meegaat in het voorstel van school, dan slaat hij toch juist groep 3 en 4 over, en loop je daarmee de goede juf mis?
Hier wisselen de leerkrachten trouwens geregeld van klas en is het ieder jaar afwachten welke juf of meester je kind krijgt.
Vermaakt hij zich op dit moment goed in groep 2? Zou het een optie zijn om hem rond de herfstvakantie al naar groep 3 te laten gaan, zodat hij dan in ieder geval de goede leerkracht heeft en de schooltijd zinvol kan worden ingevuld? Ik denk maar even hardop hoor...
blauwtje
25-09-2010 om 21:24
Ze mikken
..inderdaad op overgaan nog voor de herfstvakantie.
Maar je hebt gelijk, dat soort dingen is ook altijd maar afwachten. Ze moeten het vooral leuk vinden, dat differentiëren. Ik heb goede hoop omdat we met de nieuwe directeur wel veel vooruitgang zien, er komen nu ook zware rugzakkinderen op school.
blauwtje
27-09-2010 om 14:55
Yeah....
Heb iemand gesproken die voor haar werk op onze school rondloopt en ook een tijdje in de klas van jongste heeft meegekeken.
Zij bevestigde mijn twijfels... zo fijn om mijn observaties gecheckt te krijgen.
Mijn grootste bezwaar was eigenlijk dat het feit dat kleuterjuf niet weet wat aan te bieden nog lang niet betekent dat versnellen zinnig is. Zij zei dat school ondanks alle leuke tierelantijntjes erg klassikaal werkt en dat jongste sociaal het heerlijk naar zijn zin lijkt te hebben.
Ik ga nu inzetten op een Totaalvisie waar ze met jongste de komende anderhalf jaar naar toe willen. Komt die er niet, dan weet ik genoeg.
Opluchting!
Hes@
27-09-2010 om 16:34
Verhuizen
o Blauwtje, hoe kun je zonder basaal vertrouwen dat ze het goed zullen doen nog jaren op deze school blijven?
Er zijn ettelijke gezinnnen verhuisd om hun kinderen naar onze Leo te kunnen sturen.
blauwtje
27-09-2010 om 17:01
Hes@
Dat andere mensen verhuizen voor een school is voor mij geen argument. Even heel kort door de bocht.
Ik of beter wij moeten voor onszelf de boel op een rijtje zetten en een beslissing nemen op grond van onze eigen omstandigheden. Daar hoort veel meer bij dan alleen de situatie van de kinderen op school.
Als je met die vergelijking bedoelt dat ik er goed over nadenken en dat de schoolbelangen van de kinderen heel zwaar moeten wegen, daar kan ik het helemaal mee eens zijn.
Maar de uitkomst van een afweging bij anderen kan nooit een doorslaggevend argument zijn in de eigen afweging. Vergelijken levert niet zoveel op.
blauwtje
27-09-2010 om 18:57
Hes@ 2
Ik was net een beetje fel, eigenlijk te weinig tijd om te reageren. Wat ik in mijn opening vooral probeerde te zeggen was dat ik als ik mijn verhaal oppervlakkig vertel als vriendin een schoolwissel zou adviseren. Maar er zitten veel meer kanten aan de zaak die dat wat lastiger maken. Bijvoorbeeld welke docent mijn oudste de laatste 2 jaar krijgt, of de IB-er blijft, het feit dat hij niet wíl wisselen (ook als is hij dol op peer-contact bij speelmiddagen). Nou ja, zo kan ik nog wel doorgaan. En dat was nou juist niet mijn bedoeling. Het wordt dan te herkenbaar, en mijn initiële vraag was niet wat te doen, maar puur hoe mij op te stellen in het eerste gesprek met school over versnellen.
Inmiddels blijkt er dus een Leo om de hoek gestart te zijn. Daar is mogelijk volgend jaar plek, voor jongste sowieso, voor oudste nog onzeker. Dat geeft mij een prettige steun in de rug. Ik zou het trouwens een slechte zaak vinden als scholen vanaf nu gewoon kunnen verwijzen en de bovenkant van de klas verder gaan verwaarlozen. Zeker bij de oudste zitten er al 4 peers in de klas waarmee ze heel leuke dingen doen, als de geschikte docent voor de klas staat. En er zit een hele bandbreedte aan kinderen op dergelijke havo/vwo gerichte basisscholen die gebaat zijn bij meer uitdaging aan de buitenkant. Kijk, de voorsprong van mijn jongste voert ver. Maar nogmaals, er zit nog een hele wereld tussen.
blauwtje
30-09-2010 om 20:23
Update
Gisteren is eea besproken met IB-er, en ze gaan nu niveau bepalen. Lezen is E4... dus ik ga achter de Leo aan. Niet alleen op basis van het lezen, ook de andere vakken geven gewoon te grote voorsprongen te zien. Leo heeft alleen geen onderbouw op de school bij ons in de buurt.
En weer de fondsen voor zo'n stomme test bijmekaar te harken... voor oudste is geen plek op de Leo, ik hoop dat daar nog wat in verandert. We hebben nog even de tijd omdat jongste pas in de middenbouw zou kunnen instromen. Alleen dan is de IQ-test van oudste weer verlopen. Haha. Alsof het makkelijk zou moeten gaan allemaal.
blauwtje
01-10-2010 om 15:29
Voel me nu helemaal naar
School mailt dat ze versnelling voorstellen naar 3 of 4. Volgende week woensdag gesprek. Didactische leeftijd eind 4 gemiddeld.
Leo gebeld. Zit vol. Lang gesprek, misschien mogelijkheid als oudste nu al over gaat, dat jongste dan volgend jaar onder brusjesbeleid valt. Dit jaar geen plek voor jongste. Volgend jaar nauwelijks meer plek omdat kinderen die eerder versneld zijn daar weer langer blijven en omdat middenbouw wordt gevuld met brusjes.
Maar oudste wil niet overgaan en krijgt binnenkort plusklas op oude school. En dan hebben we een jaar (klaagklaag) 2 kinderen op 2 scholen waarvan de een zonder opvang. Joech-hei of hoe je dat schrijft.
Ik vind het echt een groot nadeel van Leo dat gewone scholen nu gaan afschuiven. Mijn jongste moet zich nu aanpassen aan schoolaanbod, dus tussen de oudere kinderen gaan zitten omdat dat makkelijker is, dan hoeft hij geen eigen werk aangeboden te krijgen. Nou ja, eerst maar eens gesprek met school afwachten.
Groen je mag me mailen. Wahhaaaa...
Sasvangent
01-10-2010 om 16:12
Dit kan toch echt niet
ik vind dit toch redelijk stuitend hoor. Het maakt school niet uit: 3 of 4? Dat kan je toch niet serieus nemen. Ze moeten een plan hebben - hopelijk hoor je dat wel woensdag.
Wat ga je je kind aandoen met hem in groep 3 te zetten, als hij al de stof tot eind groep 4 beheerst? Je kind gaat zich te pletter vervelen.
Ik weet natuurlijk niet hoe je kind sociaal in elkaar steekt, of hij een gewoon een 5 jarige is, of toch ook daar serieus vooruit is? Je kan hem al evengoed bij de kleuters houden en hem daar een serieus en apart aanbod geven, en dan hopen dat hij volgend jaar naar Leo mag? Want het is vaak makkelijker om bij de kleuters te differentiëren dan in een groep 3. En van groep 2 naar 4 zou ik niet voor staan juichen, tenzij je kind op sociaal en emotioneel vlak dat allemaal kan trekken.
Ik zou echt niet graag in je schoenen staan. Ik zou toch maar gaan voor 2 scholen van zodra dat mogelijk is.
Enne: heb je nu al iemand professioneel om jullie bij te staan?
blauwtje
01-10-2010 om 16:24
Sas
allang. (een professional). Alleen, mijn jongens zijn gewoon heel sociaal. Heel verschillend, maar ze vinden allebei hun plek in de klas. Dus school heeft kwa gedrag geen noodzaak om te handelen, en die deskundige kan ook alleen maar zeggen dat het lekkere knullen zijn.
Ik neig inderdaad naar wat jij zegt. Een jaar breeddiep doorkleuteren. Omdat ik nog de zorg heb voor de generatie boven mij wordt twee scholen echt heel lastig, dan kom ik niet aan mijn werkuren. Ik ga nu kijken of als oudste over gaat jongste alvast in een normale kleuterklas kan op de school waar de Leo bij in zit.
Het maakt school wel uit hoor, ze geven de keus tussen overgang naar homogene 3 of heterogene 3/4. En tsja, hij heeft ook wel echt een heftige voorsprong, dat zien ze niet iedere week. Dus ik kan nog steeds wel begrip voor ze opbrengen. Ik ga gewoon kijken of we er samen iets goeds uit kunnen halen. Dan denk ik bijv. aan een tussenoplossing. Dus groep 2 en verbreden met hulp van de groep 3-juf. Strak het programma van 3 volgen heeft geen zin.
Jongste heeft het sociaal gewoon prima naar zijn zin op school. Juf gaf aan dat hij álles weet, en dat is natuurlijk nooit fijn. Zie je het voor je. Bij iedere vraag die ze stelt gaat zijn vinger de lucht in. Haha. En straks in groep 3 zal dat niet veel anders zijn....
Mijn frust was vooral dat ik vorig jaar te weinig gehoor vond voor deze dingen, dat ze zijn voorsprong onderschatten. Het was ook heel verhelderend om te zien hoe de juf zijn gedrag beschreef. Ze observeert heel zuiver maar mist de kennis van hb om te kunnen duiden. Hij lijkt een beetje helderziend voor haar omdat hij alle regels en gewoonten waarneemt en registreert en haar aanspreekt op afwijkingen. Da's gewoon een top-down trekje, maar voor haar is het bijna spookachtig.
groen
01-10-2010 om 17:40
Timing
Nou zeg. Ze komen wel in actie ineens. Ik denk voorlopig: de S. te L. Met of zonder Leonardo. Ik schat zo in dat het enige wat je straks nog voelt over deze school (als het schuldgevoel richting oudste is weggeëbt..) opluchting is dat je er niet meer heen hoeft. Enne, ik heb je al gemaild ![]()