Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verschil tussen dagelijks werk en citotoets

Wij hebben gister het rapport van onze jongste gehad.
Zijn dagelijks werk is goed beoordeeld, alles is voldoende/goed of goed, met een enkele uitschieter.
Zelfs spelling is voldoende/goed ( zie ander draadje over eventuele dysorthografie)
Het enig waar hij niet zo goed op gescoord heeft is de cito.
Hij heeft een C voor rekenen en spelling.
Ik vind het zo lastig te begrijpen dat zijn dagelijkse werk prima is en dat hij op cito-toetsen altijd ( want het is echt een patroon aan het worden) minder haalt.
De juf ( invalster, de zoveelste) kon me niet echt een verklaring geven.

Mijn vraag aan jou is: Hoe kijkt de leerkracht tegen zo'n score aan?
Stel hij heeft deze score in groep 7, welk middelbaar onderwijs is dan haalbaar voor hem, of is daar nog niets van te zeggen?

Dushi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoog of laag?

Dushi:"Stel hij heeft deze score in groep 7, welk middelbaar onderwijs is dan haalbaar voor hem, of is daar nog niets van te zeggen?"
Dat kan ik niet zeggen. Ten eerste zit er nogal een verschil in een hoge C of een lage C. Een hoge C hoort bij een gemiddelde score en dat is (ligt er maar aan hoe je het bekijkt) voldoende of goed.
Ten tweede is het maar de vraag hoe belangrijk men spelling vindt en waar de fouten zitten. Gaat het om werkwoordspelling, of woorden? Hoe zijn de andere scores? Een kind met overwegend B scores en A scores, zal door een enkele C niet zomaar te laag worden ingeschat. Zeker niet als de werkhouding (hij probeert het, er is verbetering) goed is.
Werkhouding heeft vaak een meer doorslaggevende betekenis dan scores. Ook naar beneden toe trouwens, ondanks mooie scores.
Praat erover met je kind. Doet hij aan MSN met vrienden? Laat hem dat maar eens correct spellend proberen te doen. Frequenter oefenen dan dat kan bijna niet.
Groet,
Miriam Lavell

dushi1

dushi1

29-01-2009 om 08:25 Topicstarter

Jammer

dat je alleen de score ziet, en niet de opgaven die eventueel fout gemaakt zijn. Ook weet ik niet of het een hoge of lage C score is, dat ga ik vanmiddag vragen, want dat kunnen ze volgens mij gewoon uitdraaien.
Mag je eigenlijk de cito-opgaven mee naar huis nemen?
Ik wil namelijk kijken waar hij de mist in is gegaan zodat ik hem daarmee kan helpen. Waarschijnlijk gaat het bij hem op de vraagstelling, tenminste dat denk ik omdat zijn dagelijks werk met de methodes waar ze mee werken, goed gaan.

Bedankt voor je snelle reactie trouwens
Dushi

Mag niet

"Mag je eigenlijk de cito-opgaven mee naar huis nemen?"
Nee. Maar je kunt bij Cito wel kijken of ze voorbeeldvragen hebben. Van sommige toetsen zijn zelfs commerciele versies op de markt. Dat zijn andere vragen, maar de vraagstelling is wel ongeveer gelijk.
Kijk op cito.nl
Groet,
Miriam Lavell

dushi1

dushi1

29-01-2009 om 11:34 Topicstarter

Bedankt

voor je reacties!

Ik heb nog gekeken op cito.nl, maar ik kan geen voorbeeldvragen vinden, zal wel aan mij liggen.
Groet
Dushi

Annet

Annet

29-01-2009 om 13:56

Meenemen kan alleen bij eindcito

die wordt elk jaar nieuw gemaakt.
De andere cito's en de entreetoetsen gaan meerdere jaren mee.
Inzien kan heel verhelderend zijn.

dushi1

dushi1

29-01-2009 om 18:22 Topicstarter

Vandaag bij de juf geweest

en haar gevraagd of ik de cito en de uitslag mocht inzien, omdat ik wil weten waar het nu steeds misgaat. Helaas kon dit niet, maar zij gaat dit nu doen en zal mij binnen een maand laten weten hoe of wat!!
Juist omdat ik weet dat ze tegenwoordig nergens tijd meer voor hebben, dacht ik dat het veel handiger zou zijn om het zelf te doen, had ik dit weekend al geweten waar hij de mis in gaat, maar ja....

Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat het niet mag.

Wat me trouwens wel opviel, is dat ze vertelde dat er voor de kinderen die een D en/of E hadden, een behandelplan wordt gemaakt.
Kinderen die een C hadden, krijgen die normaliter niet.
Vind ik raar!

Gelukkig gaat ze nu dus kijken waar het bij hem steeds misgaat.

Wordt dus nog vervolgd................

Dushi

dushi1

dushi1

30-01-2009 om 07:52 Topicstarter

Pelle

dat kan wel zo zijn, maar ík wil weten waar hij misgaat, en als ik het niet aankaart, gebeurt er dus ook niks.
Trouwens, mijn jongste was zelf erg teleurgesteld omdat hij het gevoel had dat het best makkelijk was allemaal. Hij wil zelf ook graag weten hoe dat kan.
Dushi

dushi1

dushi1

30-01-2009 om 12:27 Topicstarter

Juist

omdát ze zo weinig tijd hebben, heb ik gevraagd om de cito in te kijken en zelf te analiseren waar het steeds misgaat.
Ze hoeft geen handelingsplan optestellen, dat heb ik ook niet gevraagd, ik wil alleen maar weten waar het fout gaat, zodat ik hem daarbij kan helpen.
Stel hij heeft een lage C en bijna dus een D, dan had hij vanzelf een handelingsplan gekregen, maar nu weet ik niet eens of hij een lage C heeft of een hoge.
Heeft hij een hoge C dan zullen het snelheidfouten zijn vermoed ik, is het een lage C dan is het waarschijnlijk iets wat hij niet goed beheerst, daar wil ik achter komen!!

Dushi

Pelle, dushi

Toch vind ik het raar dat JIJ het raar vindt dat er handelingsplannen uit de kast moeten getrokken worden terwijl jouw kind prima functioneert in de klas en normaal boven het gemiddelde zit. Zo kun je met elk kind wel gaan handelingsplannen'

En IK vind het raar dat een handelingsplan min of meer automatisch afhangt van een cito score. Ik mag toch hopen dat school iets bijzonders uit de kast rukt als een kind dat altijd hoge A's gescoord heeft naar bv lage B'tjes zakt. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat school er na wat uitpluiswerk erin berust dat voor een ander kind een laag C'tje het hoogste is wat er in zit? Toch?

Het is een nobel streven om ieder kind minstens een hoge C te willen laten halen, maar het is natuurlijk een utopie om te denken dat dat haalbaar is. Die A-B-C-D-E zijn toch min of meer 'verdelingen' die zo zijn opgezet dat 1/3 of 1/4 (of zo) van alle basisschoolkinderen in de D of E categorie scoort?? Moet je dan als school meer aandacht besteden aan een 'D' die op zijn optimale niveau presteert, dan aan een onderpresterende 'C' die met wat extra begeleiding een 'A' zou kunnen zijn?

Interessante vraag eigenlijk wel....

Ingrid

Dushi!

HOi Dushi,

Met jouw punt over de cito's heb ik inmiddels aan een aantal jaren lopen leuren. Ik heb een jong kind (van september), die op rapporten 8-en en 9-ens scoorde, maar op cito's b-tjes en c-tjes. Vond dat toch ook vreemd. En nee, inzicht in die toetsen, ho maar.
Inmiddels zit zoonlief in groep 8 en scoort zo waar een A voor rekenen (waar hij vaak C op had) en een hoge B voor begr. lezen. Spelling altijd wel B of A en DMT altijd A. tot voor kort dacht ik dat het wel VMBO zou gaan worden, maar juf heeft het nu toch over havo...
Komende week de eindtoets. Het zal mij benieuwen.
Maar over de vraag hoe kom je er nu achter welke zwakke plekken het kind heeft n.a.v. de cito. Mijn dochter is een echt A-kind. Maarrrr dit jaar zou dat wel eens heel anders kunnen gaan. Ze zegt dat ze met rekenen heel veel niet wist. Ben door gaan vragen en nu blijkt het hem te zitten in tijd en geld. Dat vindt ze nog erg lastig. Nu kan ik gericht met haar naar de klok kijken. uiteraard wel spelenderwijs, er moet niet te veel druk op liggen. Zij is in tegenstelling tot haar broer wel sneller van de kaart. Ik weet niet of jij met jouw kind erover kan praten. Misschien kan het aangeven wat hij/zij zelf moeilijk vond...
Ik heb i.i.g. de kwestie met juf besproken en zij zal nu meer aandacht besteden aan tijd en geld. Ze erkende dat er in de methode te weinig aandacht aan werd besteed.
Bedenk wel dat naast al die toetserij de werkhouding van het kind minstens zo belangrijk is. Mijn zoon krijgt waarschijnlijk toch HAVO advies omdat hij zo serieus en rustig is...
Vond het wel een heel herkenbaar verhaaltje van jou, vandaar mijn reactie!

gr. J.

Oh ja nog dit...

Heb ook nog een leuke site gevonden, waarop mooie oefenvragen staan. Het heet www.leestrainer.nl. Er staat vanalles hoor, ook rekenen!

dushi1

dushi1

31-01-2009 om 09:00 Topicstarter

Jen

Heel erg bedankt voor je reactie. Fijn dat je begrijpt wat ik nu precies bedoel.
Ik vind het zo'n spastische reactie van Cito en school dat je niet mag inkijken wat de zwakke plek(ken) van je kind is. Ik wil hem alleen maar helpen.
Maar ja......
Na de voorjaarsvakantie wil ik een update van de juf!
dus dit draadje wordt echt vervolgd!!
groet
Dushi

Sandra

Sandra

31-01-2009 om 11:35

Dushil

"Ik vind het zo'n spastische reactie van Cito en school dat je niet mag inkijken wat de zwakke plek(ken) van je kind is. Ik wil hem alleen maar helpen."

Natuurlijk moet de juf jou kunnen vertellen wat er mis is gegaan in de cito. Daarvoor hoef jij 'm niet in te kijken, dat kan de juf zelf doen en haar bevindingen met jou overleggen. Wil ze dat ook niet doen dan?

En nee, ik vind het niet zo raar dat je als ouder zelf de cito's niet krijgt. Ik zie al een bloeiende handel op internet ontstaan. Er zijn zeker ouders die er heel wat voor over hebben om de opgaven (of in ieder geval een deel ervan) van te voren in hun bezit te krijgen om deze uitgebreid met hun kind te oefenen.

Inge M

Inge M

31-01-2009 om 21:14

Probleem zit in het verschil tussen rapportcijfers en cito

Ideaal is dat kinderen op de toetsen op school (toets volgens lesmethode, meestal afronding van hoofdstuk) net zo scoren als op de citotoets. In dat geval heb je veel aan de methodetoetsen. Je ziet waarin je kind het goed/niet goed doet. Mocht je dan willen bijwerken, dan weet je waarin. Als school echte rapportcijfers geeft, dan zeggen die cijfers ook veel. (dus geen goed geven als niveau ongeveer C is)
Als er wel verschil zit in methodetoets en citotoets, dan moet toch echt naar de citotoetsen kijken. Dat kan de juf ook. Helaas vinden scholen dit niet altijd nodig, verschil trekt wel bij, etc. En dan heb je een probleem in groep 8.

Vragen

Hoi Dushti,

heel veel suc6 en ik ben benieuwd naar de uitkomst van het gesprek met de juf.
groetjes Jen

dushi1

dushi1

02-02-2009 om 07:48 Topicstarter

Jen

Jij vroeg of ik er met hem over kan praten, of hij kan aangeven wat hij moeilijk vond.
Dat heb ik zeker gedaan, alleen hij vond de cito in zijn beleving niet moeilijk.
Als de juf de opdrachten en antwoorden nu met ze besprak, dan zou het voor hem veel inzichtelijker zijn wat hij nu niet goed gemaakt heeft.
Van fouten kun je leren, maar als je niet weet wat je fout gedaan hebt?!

Inge, juist omdat de juf dit niet bespreekt ( omdat ze er geen tijd voor heeft) wil ik die cito's inkijken.
Voor mijn zoon, niet voor de handel!!
Het was niet eens in me op gekomen.

Dushi

dushi1

dushi1

04-02-2009 om 07:39 Topicstarter

De uitslag

Ik ben gistermiddag weer naar de juf geweest ( dit was de andere juf) en zij heeft meteen de scores erbij gehaald. Ik weet nu dat hij met spelling een hoge C heeft gescoord, hij had net 1 teveel fout. Ik heb de fouten gezien en het zijn echt slordigheidsfoutjes, erg jammer dus. Dat vond hij zelf ook toen ik het hem vertelde.
Wat rekenen betreft had hij een gewone C, geen hoge en geen lage dus.
De fouten zaten in de geldsommen, de oppervlakte berekenen en de centimeters/meters. De laatste 2 onderwerpen hebben ze nog niet gehad, daar zijn ze eigenlijk nu pas mee bezig. Heel veel kinderen waren daar op uitgevallen.
Voor mij, en zeker voor hem, is het nu duidelijk waar hij de fouten gemaakt heeft. Hier kunnen we wat mee en we gaan dan ook oefenen op deze onderdelen.
Iemand nog een leuke site voor me, behalve leestrainer.nl?

Bedankt voor jullie reacties
Dushi

Sites

Hoi Dushi,

zie hieronder een site waar je eens op zou kunnen kijken. Verder kun je gewoon hot potatoes "ingoogelen" dan krijg je vele links te zien.

http://www.derank-luttelgeest.nl/digibord/startpagina56.htm

Slordigheidsfoutjes had en heeft mijn zoon ook bij heel veel. Volgens mij hebben daar best veel kids last van. Ik merk wel dat naarmate hij ouder wordt, het beter gaat. In welke groep zit je kind?

Juf van mijn dochter heeft haar nog eens de cito over laten doen, omdat ze zo uitviel met klokkijken etc. Omdat ze toch een heel hoog cijfer op haar rapport heeft en het altijd goed heeft gedaan ook kwa cito. Ben benieuwd of dat beter is gegaan.
Ben nu heel zenuwachtig voor de oudste die op dit moment de eindtoets doet...

Succes!

gr. Jen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.