Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vermoeden van dyslexie, vo

Onze zoon van 12 jaar zit in de brugklas van een Havo/VWO school. Vandaag kreeg ik een brief van school waarin werd vermeld dat zoon, na een algemene klassikale dyslexie-screening, in een zgn "risicogroep" zat. School wil nu binnenkort bij hem een Brus- en Klepeltest gaan afnemen. Wanneer er dan nog steeds een vermoeden bestaat van dyslexie dan krijgen we dat te horen met daarbij het advies om zelf een dyslexie-onderzoek aan te vragen. Tot zover de vermelde procedure van school.
Nu is al jaren duidelijk dat zoon een structureel spellingsprobleem heeft. Al vanaf groep 4 op de basisschool is dit aan de orde. Hij heeft vanaf dat moment steeds extra lessen in spelling gehad, maar het bleef gewoon niet hangen. Hij is in groep 8 zelfs, op eigen initiatief, weer begonnen met de spellingsleerboeken van groep 4. Het blijft lastig. Met de klassikale dyslexietest in groep 8 kwam er niet uit dat hij tot de risicogroep zou behoren. (En nu dus wel!)
Het lezen echter gaat goed. Hij zat in midden groep 5 op AVI 9. Heeft geen noemenswaardige leesproblemen.
Ik vraag mij nu af of zo'n Brustest en Klepeltest wel een goed beeld gaan geven. Ik heb begrepen dat deze testen echt op lezen zijn gericht. Maar hoe zit het dan met een kind met zo'n enorm spellingsprobleem? Komt dat er met die testen ook wel uit?
Heeft iemand hier ervaringen met die testen? Wie kan mij er meer over vertellen?
Vast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dyslexie voor de zoveelste keer

"Heeft iemand hier ervaringen met die testen?" Ja
"Wie kan mij er meer over vertellen?" Dat heb ik een paar draadjes hierboven uitgebreid gedaan.

Wat een reaktie!

Wat een zelfingenomen reaktie van jouw Josephine*. Ieder zal toch zelf weten welke vraag hij/zij stelt en hoevaak? Geef je toch gewoon geen antwoord als het je teveel wordt.
Groeten Lieuwkje.

Tolk

Tolk

11-01-2010 om 23:09

Wat josephine bedoelt:

Josephine wil eigenlijk zeggen: Hallo Anke. Een paar draadjes hierboven heb ik toevallig net antwoorden gegeven op jouw vragen. Kijk daar maar even!

Groetjes van Josephine.

Inderdaad kort door de bocht

Sommige mensen komen hier om informatie te halen en te brengen. Mocht Anke tot die groep behoren, dan staat er hier vlak boven een uitgebreid draadje over dit onderwerp (en in het archief nog 100 draadjes die het onderwerp uit echt ieder denkbare hoek belichten)
Andere mensen komen op OOL om gezellig in een eigen draadje met lotgenoten over hun eigen tobberijen te kletsen. Dit is natuurlijk net zo legitiem als de eerste reden, maar niet mijn ding. Daar kwam mijn wat pinnig uitgevallen reactie naar Anke vandaan, maar het was niet persoonlijk of rot bedoeld. Het was vooral kort door de bocht.

Bij vlagen speelt de dyslexie in mijn gezin weer harder op dan in andere tijden en dan schrijf ik er weer eens wat over. Voor nu ben ik weer even klaar met het onderwerp en ga ik mijn weer richten op het eindeloos lezen met onwillige kinderen en topo-toetsen stampen
Maar er is licht aan het eind van de tunnel! Mijn oudste dyslect zit in het eindexamenjaar HAVO zonder onvoldoendes (tot nu toe). Hij hoopt volgend jaar HBO civiele techniek te beginnen en het jaar daarop op de universiteit verder te gaan. De middelbare is afzien, maar op een dag zijn ze ervan af.

Anke3

Anke3

12-01-2010 om 10:11 Topicstarter

Reactie

Mijn vraag was dus of de Brustest en de Klepeltest wel een goed beeld geven van een kind die (voor zover in kan merken) geen leesproblemen heeft maar wel flinke spellingsproblemen. In het door Josephine aangehaalde draadje kan ik met de beste wil van de wereld hier niets over vinden.
Ik ben geen type "die in een eigen draadje over d'r eigen tobberijen wil kletsen". Ik vind echter wel dat het "probleem" bij mijn zoon tamelijk specifiek is, en over dit specifieke probleem kan ik in de andere draadjes of in het archief (waarin ik het eigenlijk altijd al lastig vind om iets te vinden), niet iets vinden wat voor mij helderheid biedt.
Vandaar dat ik hierover een eigen draad heb gestart.

Dyslexietest 2

Om dyslexie te testen is een volledige test inclusief IQ test nodig van een orthopedagoog met BIG registratie. Dit kost circa 900 euro en voor jou zoon is er zeer waarschijnlijk geen vergoeding. Omdat dit bedrag een probleem is voor veel ouders doen scholen zelf allerlei testjes om te kijken of het waarschijnlijk is dat er voor die 900 euro ook dyslexie wordt vastgesteld. De door jouw genoemde testen vallen in die categorie. Een vriendin van mij heeft voor haar dochter via een paar van dergelijke testjes een dyslexieverklaring gekregen. Mazzel voor haar, maar niet volgens het dyslexie protocol.
Met het vaststellen van dyslexie moet ook worden vastgesteld of de problemen met lezen en spellen niet veroorzaakt worden door een achterblijvende intelligentie (daarom IQ test). Daar voorzien dergelijke testjes dus niet in.
Je schrijft dat je kind geen problemen heeft met lezen. Het is interessant om te weten of hij ook geen problemen heeft met hardop lezen en of hij ook probleemloos betekenisloze woorden kan lezen (onderdeel van de door jouw genoemde testen). Dat hij ooit AVI-uit heeft gelezen zegt in geval van dyslexie niets over zijn huidige leesniveau. Als hij probleemloos hardop leest dan zou je eens serieus achter je oren kunnen krabben of je zoveel geld wil uitgeven om op dyslexie te gaan testen.
J.

Anke3

Anke3

12-01-2010 om 12:04 Topicstarter

Reactie

Dank voor je toelichting, Josephine. We moeten dus maar eerst die testjes afwachten. Kun je stellen dat, ondanks dat zoon naar mijn idee geen leesprobleem heeft, die testjes wèl een dyslexie-spellingsproblematiek naar boven kunnen brengen?
Ik vind het een lastige materie. Basisschool heeft onze zorgen over zoon's spelling steeds weggesust. Ben dus blij dat zijn huidige VO school hier iets verder mee gaat.

Geen idee

Ik ken dyslexie alleen als spelling én leesprobleem. Maar het feit dat ik het niet ken betekent natuurlijk niet dat het niet zou kunnen bestaan Mijn oudste is in de brugklas getest en met de testen kwam er ook een leesprobleem boven, wat ik of de basisschool daarvoor nooit had opgemerkt.
Kinderen doen enorm hun best om te voldoen aan de eisen die aan hen gesteld worden en daar is op zich niks mis mee. Maar dyslectische kinderen kunnen door heel hard te werken en allerlei trucjes te gebruiken lang hun problemen maskeren. De brugklas is dan zo'n moment dat ze gaan uitvallen, ook omdat ze vreemde talen krijgen.
Ik (en de rest van OOL) kan de uitkomst van de testen niet voorspellen, je zult het moeten afwachten. Gaan ze al op korte termijn testen?
Succes.

Chippie

Chippie

15-01-2010 om 12:00

Anke

Ik heb het boek van Braams gekocht (heb het niet bij de hand, zit op mijn werk). Heel verhelderend!

kiek

kiek

16-01-2010 om 07:45

Screening brugklas

mijn dochter heeft sind groep 6 een dyslexieverklaring en is "goed" door de screening van de brugklas gekomen. Zij zou dus bij de screening niet als dyslect zijn opgemerkt. Door haar extreme uitval op de basisschool heeft zij wel rt gehad, maar de automatiseringsproblemen zijn enorm. Zij valt niet uit op de talen, maar op rekengebied. De problemen op rekengebied komen door het automatiseringsprobleem, dus dyslexie en geen dyscalculie (getest).
zoon zit in groep 6. Valt onder de nieuwe basisverzekering als zeer ernstige dyslect en krijgt sinds een paar maanden behandeling. Inmiddels is hij avi uit en scoort op dt dmt test een paar maanden voorsprong t.o.v. het niveau dat hij nu moet hebben.

Waarom dit verhaal: iedere dyslect is anders. De een kan het lezen beter compenseren, de ander de spelling. De meeste hebben moeite met het compenseren van beide.

De twee testen die je aangeeft zijn gericht op het lezen, maar ook op het lezen van woorden die niet in het verband van een verhaal staan. Daardoor is het moeilijker om de woorden te raden. Ik zou de testen van school afwachten en mocht er niets uitkomen, kun je altijd nog bij braams, rid, iwal ofzo laten testen. De test kost je wel 900 euro ....
succes,
kiek

Anke3

Anke3

18-01-2010 om 14:28 Topicstarter

En weer mijn reactie

Bedankt voor de reacties! We moeten maar eerst de testen van zoon's school afwachten. Ik heb geen idee wanneer die afgenomen zullen worden.
Ik herken wel iets van die compensatiedrang. Zoon kan heel goed meekomen op school dus waarschijnlijk zal er best iets verbloemd worden. Hij vertelde laatst wel dat hij bij de geschiedenis toetsen de opdrachten op A3 formaat krijgt (wat normaal alleen aan "erkende" dyslecten gegeven wordt. Hij ervaart dat als zeer prettig, hij heeft dan meer rust en overzicht. Bij andere vakken willen de leraren hem dat niet geven omdat hij geen dyslectiepas heeft. Ik vind dat zo'n onzin, als hij daar nou baat bij heeft, wat voor een moeite is het dan voor de docenten om hem de opgaven in A3 te geven. Ik heb binnenkort een gesprek met de mentor, zal dat dan zeker aankaarten.
@Chippie: ik zal 's kijken naar dat boek! Bedankt voor de tip!
Groet, Anke

Pas op met afwachten

Hoi Anke,
Ik weet niet of je kind aan het eind van dit jaar een keus moet maken voor een schoolsoort en je hebt ook niet geschreven of het vermoeden van dyslexie zich uit in slechte cijfers. Toch even een waarschuwing/tip.
Vaak wordt de beslissing VMBO/HAVO/VWO gedaan op basis van punten. Met een dyslexieverklaring worden bepaalde cijfers gecorrigeerd voor dyslexie. Zolang je geen officiële dyslexieverklaring hebt, worden alle door dyslexie veroorzaakte fouten gewoon meegeteld en krijgt je kind dus een lager cijfer. Aan het eind van het jaar kan dit een andere beslissing voor het vervolg van de school opleveren. Misschien is het goed om je niet al te afwachtend op te stellen.
J.

Anke3

Anke3

23-01-2010 om 17:25 Topicstarter

Josephine

We hebben volgende week een gesprek met de mentor en we gaan dan ook naar de lerares Nederlands. Ik zal bij beiden aandringen op een snelle start met de testen.
Zoon moet aan het eind van de 2e kiezen voor Havo of VWO. We hebben dus gelukkig nog een jaar de ruimte. Zijn schoolprestatie zijn best goed, alleen nederlands onder gemiddeld en engels ook. Frans is momenteel nog best goed! Opvallend was wel deze week dat zoon voor een mondelinge toets engels een 9 scoorde. Dat had ie met z'n schriftelijke werk nog niet gehaald.
Iig bedankt voor de tip om niet te afwachtend te zijn! We gaan proberen er vaart achter te zetten!
Anke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.