Stenna
09-11-2010 om 13:19
Verbazing over het middelbaar onderwijs
Mijn kind zit in 3-havo, op dezelfde scholengemeenschap waar ik ooit zelf opgezeten heb.
Misschien omdat ik het kan vergelijken met “vroegah”, maar ik sta al drie jaar paf van de slechte kwaliteit van het onderwijs en het management op de school. Is dat op andere middelbare scholen ook zo?
Ongeinspireerde leraren, niet één die leerlingen ook maar enig enthousiasme over zijn vak weet over te brengen.
Slordige leraren, die weken(maanden!)lang proefwerken niet nakijken, cijfers niet inleveren, werkstukken kwijtraken, lessen niet voorbereiden (dan maar een videootje). En wel slordige leerlingen afstraffen (punten aftrek voor boek vergeten, etc). Nooit gehoord van de effectiviteit van het goede voorbeeld.
Gemakzuchtige leraren die voor het gemak de klasselijst met dyslectische kinderen steeds “kwijt”zijn of “nooit gezien”hebben: hoef je ten minste ook niet al die moeite te nemen de proefwerkbladen te vergroten, of de grammatica extra uit te leggen: die nooit de emails van verontruste ouders beantwoorden (lezen?); die geen proefwerken teruggeven want ze gebruiken ieder jaar dezelfde, lekker makkelijk: het gaat er toch niet om dat kinderen er iets van leren, stel je voor.
Onwetende leraren: Hebben we een dyslexie-protocol dan? Pestprotocol, nooit van gehoord? Regels in de schoolgids over termijn voor nakijken, teruggeven proefwerken, inleveren cijfers, absentie-registratie, spijbelbeleid, huh wattuh?
Volgens mij wordt het tijd dat die prinsjes en prinsesjes eens uit hun koninkrijkjes ontroond worden en schoolleiding verplicht wordt niet alleen mooie beleidstukken te schrijven maar ook werkelijk toe te zien op de naleving van dat alles in de praktijk. Meer supervisie in de klas! (niet meer supervisie op de leerlingen dus, voor alle duidelijkheid, maar op de leraren).
En aub minder geklaag dat alles aan de moderne ouders ligt en die rotkinderen van tegenwoordig. Steek de hand eens in eigen boezem! Zo’n onverantwoord slecht voorbeeld als leraren mijn zoon voorspiegelen, zo doen wij dat thuis echt niet!! Niet dat wij perfect zijn hoor, maar als wij regels opstellen doen we ten minste nog enige moeite ons er ook aan te houden.
Herkenbaar???
NB: het gaat hier om een vrijwel geheel "witte", rijke provinciale scholengemeenschap zonder grotestadsproblemen. Maar misschien is dat wel het probleem? (verwend)
Yura
09-11-2010 om 14:14
Geen herkenning
Nu zit mijn zoon pas in de brugklas hoor. Over de basisschool was ik de eerste vijf jaar ook enthousiast. Maar tnt krijgt hij de cijfers heel snel terug, worden ze in magister gezet zodat wij ze als ouders ook gelijk terug zien. Valt me inderdaad op dat ze bijna nooit hun proefwerken terug krijgen, misschien inderdaad omdat ze hergebruikt worden? Dat vind ik wel jammer, want ik wil mn die van Frans en Engels graag even zien. Met NL is zoon niet in staat om foutloos te schrijven, er werd zelfs aan dyslectie gedacht. Ik vraag me dus af hoe hij op beide vakken in staat is geweest een 10 op een so te halen, maw of ze wel controleren op spelfouten of dat ze alleen kijken of je het woord weet.
Verder wat ik hoor gaan ze voortvarend te werk met de drempeltoets en achterstanden wegwerken van de diverse basisscholen (van de ene basisschool kunnen ze niet spellen, van de andere niet rekenen of nog geen Engels en dat moet allemaal in korte tijd gelijk getrokken worden). Ik werd zelf meteen gebeld door de mentor dat zoon niks van het onderdeel spelling had gebakken bij de drempeltoets, allemaal heel netjes vond ik. Krijg een stuk professionelere en betrokkener indruk dan van de basisschool, terwijl ik had verwacht dat het veel anoniemer zou zijn. Overigens is het wel een vrij nieuwe school, misschien heeft dat er mee te maken.
anna van noniemen
09-11-2010 om 14:49
Zoon
zit sinds dit schooljaar op het VO. Maar zoon praat vol lof over zijn leerkrachten. Heeft er de grootste lol mee (vooral met de mannelijke leerkrachten, en dat vind ik wel prettig, zoon met ADHD mag best weleens wat meer mannelijke leerkrachten om zich heen hebben!). Hij haalt ook prima cijfers tot nu toe (een enkele onvoldoende, maar hij staat nog steeds gemiddeld ruimschoots voldoende!)
De lijnen naar huis zijn ook kort, toen er onlangs wat gebeurde is dat meteen besproken enzo. Het valt mij eigenlijk allemaal best mee, zag er ook wel tegenop, zo'n grote school, en door de verhalen inderdaad dat je helemaal niks meer hoort. Maar die ervaring heb ik tot nu toe niet....
Tirza G.
09-11-2010 om 16:11
Nee
Dit is niet normaal. Ik zou hem lekker op een andere school doen.
Tirza
Tihama
09-11-2010 om 17:44
Niet normaal
Zoon zit hier in de 2e op de Daltonschool. Geweldige leraren (op een enkeling na). Proefwerken worden vaak nog dezelfde dag gecontroleerd. Op het eind van elke 6/7-weekse periode moeten de kinderen per vak een reflectie inleveren. De betreffende leraar noteert dan zijn/haar opmerkingen. Ik heb toevallig die van zoon gisteren gelezen: elke leraar reageert goed inhoudelijk en opbouwend.
Zoon was vorige week ziek en had een toets gemist: leraar zorgde dat de herkansing direct gebeurde.
Hij is ook tevreden over hoe leraren uitleggen. Zelfs erg enthousiast over sommige docenten.
Ik ben heel erg tevreden. Ik vind het juist veel beter georganiseerd dan bij mij vroeger.
Tihama
Stenna
09-11-2010 om 20:06
Nog meer verbazing
Goh, ik dacht bijna dat het overal wel hetzelfde zou zijn tegenwoordig. Niet dus! En vroeger stond deze school zo goed bekend...
Wat is Magister? Dat heeft onze school niet. Is dat software om de cijfers me op internet te zetten soms? Daar zeuren wij als ouders nu al drie jaar om op iedere ouderavond. Ze "zijn er mee bezig", het schijnt heel ingewikkeld te zijn (hoe moeilijk kan het zijn?). Ik vermoed dat het probleem meer is dat we dan precies kunnen aanwijzen wie de cijfers niet op tijd inlevert...
Andere school, naja, hij zit al in 3 havo. En zo snel geef ik het niet op denk ik, ben al begonnen met enige actie richting leraren, mentoren, schoolleiding en ouderraad. En ook al wat ongeruste mede-ouders gemobiliseerd.
Ik moet wel zeggen dat het in de brugklas ook wel iets beter was/leek dan nu. Betere brugklas-coordinator denk ik. Ook heb ik het idee dat het vwo en vooral het vwo+ het troetelkindje is en de betere leraren krijgt. En de havo het schroot dat overblijft. Maar misschien is dat te ver gezocht.
Toch zou ik wel wat voorbeelden willen kunnen aanhalen, naar de schoolleiding toe, van hoe het wel kan. Misschien kunnen jullie de namen/websites van jullie scholen via de redactie aan me mailen of iets dergelijks?
Mach
09-11-2010 om 23:01
Totaal geen herkenning
Ondertussen derde klas VO kan ik niet anders dan vol lof zijn. Betrokken leraren, vooral de mentoren. Streven het kind op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen. Afdelingsdirecteuren die je de volgende dag terugbellen als je ze een mailtje stuurt met een vraag. Cijfers binnen een week op magister. Hier een grote scholengemeenschap van praktijkschool tot gymnasium met 2000 leerlingen. Het kan echt wel
Heb je al eens met de afdelingsdirecteur oid gesproken?
Is er geen andere school in de buurt? Ik had het er geen drie jaar volgehouden als ouder.
joer
10-11-2010 om 14:59
Ja, wel herkenning
Ik herken je verhaal zeker.
De eerste 3 jaar VMBO vielen nog mee(!)
In het examenjaar VMBO en in Havo 4 was alles echt heel slecht georganiseerd.
Zoon bleef zitten in Havo 4. Toen hebben we hem naar een andere school gedaan.
Een verademing, zo'n verschil. Het kan dus gewoon wel!
Groeten JOER.
Stenna
11-11-2010 om 23:03
Die is het niet, joer
die van ons klinkt als R te D
Dat ik het er zo lang vol gehouden heb als ouder is, eerlijk gezegd, omdat ik niet beter wist. Ik dacht dat dit normaal was en overal zo was.
Dat Magister klinkt goed, eens polsen of ze daar van gehoord hebben (en waarom ze het dan niet gebruiken)
Nikus
12-11-2010 om 19:38
Geen herkenning
Onze zoon zit op een hele fijne school. Ik heb een inlogcode van Magister. Onze zoon heeft een account op Its Learning. Er leuk en erg informatief.
De leerlingen hebben ook rechten. Een van de rechten is dat ze na 7 dagen recht hebben op hun cijfer. Het huiswerk staat op het bord en op its learning. De regels staan in de leerlingengids!
katie69
16-11-2010 om 18:59
Magister
Hier ook magister.
op de website van de school kun je inloggen (met wachtwoord) op ''magister''. Alles staat erop, de agenda voor het hele jaar en alle vakken, cijfers, afwezigheid (geoorloofd ,bv. ortho en ongeoorloofd) en heel belangrijk, proefwerken en SO's. Volgens mij is het dit jaar verplicht dat ook alle leraren proefwerken en SO's invullen. Ik kijk wekelijks ,want mijn zoon leert niet zo graag uit zichzelf en schuift dan alles op de laatste dag of leer maar half.
Sandra Schonig
20-11-2010 om 11:55
Onderwijsvernieuwing
Ik denk dat het onderwijs kapot gaat aan zijn eigen ideeen. Het onderwijs wil zelf heel veel regelen (steeds meer managementfuncties) en steeds meer beheersen (alles wat de leerling leert bepalen). En de jeugdigen van tegenwoordig willen dat niet en gaan daar tegenin. En terecht (ze doen het alleen niet altijd zo netjes.).
Ik denk dat het onderwijs moet veranderen. Ik heb zelf met een aantal ouders een democratische school opgezet. Helaas nog particulier omdat de overheid daar nog geen geld aan wil geven. Maar hier zijn wel betrokken leerkrachten en betrokken studenten. Het is te vinden onder Sudbury Valley onderwijs of democratisch onderwijs