Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leony

Leony

04-11-2009 om 15:04

Veiligheid op school

Kort geleden werd mij duidelijk hoe de (basis)school van mijn kinderen handelt bij ongevallen waarvoor SEH nodig is.
Volgens de school zijn de ouders de eerstverantwoordelijke voor het afhandelen hiervan. Dat betekent dat ze beginnen met het bellen van de ouders. Die moeten het kind ophalen en naar de SEH brengen.
Als de ouders er niet zijn, gaat de school 112 bellen. Er wordt niemand van personeel of staf vrijgemaakt om met het kind naar de SEH te gaan.
Gelukkig heb ik er nooit mee te maken gehad. Maar nu ik de handelwijze van de school weet, voel ik me toch niet op mijn gemak ermee.
Is dit nou gebruikelijk? Wie weet het?
Leony

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Staat dat ergens?

"Volgens de school zijn de ouders de eerstverantwoordelijke voor het afhandelen hiervan. "
Dat lijkt me niet. Als er iets op school gebeurt, dan moet school dat afhandelen.
"Dat betekent dat ze beginnen met het bellen van de ouders. Die moeten het kind ophalen en naar de SEH brengen."
Als duidelijk is dat het kind naar de eerste hulp moet (en niet gewoon naar de huisarts voor een plakker), dan lijkt me de eerste stap naar de SEH gaan. De ouders daarvan op de hoogte brengen moet natuurlijk, maar wachten tot zij het kind gaan brengen, lijkt vind ik raar.
"Als de ouders er niet zijn, gaat de school 112 bellen. "
Nog een stapje verder: als duidelijk is dat het om een 112 klus gaat, dan zou ik beginnen met die bellen en me daarna pas druk maken om ouders.
"Er wordt niemand van personeel of staf vrijgemaakt om met het kind naar de SEH te gaan."
Er moet iemand van het personeel zijn die verantwoordelijk is voor eerste hulp. Die hoeft niet per se mee naar het ziekenhuis, maar die moet toch echt 'vrijgemaakt' worden als er bloed aan de paal is. Al is het maar om te beoordelen of het om huisartsenbezoek moet gaan (bel eerst de ouders), SEH (regel eerst vervoer naar SEH) of een 112 gevalletje (bel 112, daar red je levens mee).
Hoe ben jij hier achter gekomen? Staat het ergens, of heeft iemand het je verteld?
Groet,
Miriam Lavell

Leony

Leony

04-11-2009 om 15:54

Miriam

Ik woonde een vergadering bij waarin het onderwerp veiligheid aan de orde kwam. Zo kwam ik het te weten.
Er is overigens een BHV-er in de school. Dus waarschijnlijk zal die dan ingezet worden om te boordelen of het HA of SEH wordt.
Misschien is het naief van mij, maar ik redeneer dat als mijn kinderen op school MOETEN zijn vanwege de leerplicht, dat ik het dan niet logisch vindt dat ik verantwoordelijk ben voor het afhandelen van SEH-klussen. Ik was echt verbaasd om te horen dat ik dat dus wel ben.
Leony

Dat is ook niet zo

Los van de leerplicht: Ook op de voetbalclub is de voetbalclub primair verantwoordelijk voor het afhandelen van SEH-klussen. Het is niet voldoende om de pupil langs de zijlijn te leggen in afwachting van pa of moe.
Mij is op de school van mijn dochter wel zoiets overkomen trouwens.
Groet,
Miriam Lavell

maan.

maan.

04-11-2009 om 16:43

Bhv

Ik ben een poos overblijfmoeder geweest. Na een poos werd er een soort protocol opgesteld waarin onder andere stond dat wij bij problemen een leerkracht met bhv moesten inschakelen.. ik heb toen maar eens gevraagd welke leerkrachten er bhv hadden.. onze leidinggevende bleek dat niet te weten!!!

Iets anders, minder heftig maar wel ergerlijk, is voorgevallen op de vorige school. Onze kleuter zat net op school en was op het schoolplein flink ten val gekomen, is toen door de juf met een andere kleuter naar binnen gestuurd om 'er even wat op te doen'. De andere kleuter heeft een pot creme gepakt (die haar moeder ook had) en dit op de bloedende wond gedaan!! Mijn kleuter wilde dat niet (dat doet au) maar had niks te vertellen. Op mijn vraag aan de juf waarom een kleuter zomaar zalf op een bloedende wond mag smeren sowieso bij die zalf kan komen, kreeg ik te horen dat ze haar buitenspelende klas niet alleen kon laten en dus dit meisje had meegestuurd, en daar had ik het maar mee te doen. Het heeft erg lang geduurd voor de wond genezen was het zag er vreselijk uit (vond ook de huisarts).

Leony

Leony

06-11-2009 om 16:47

Plan en uitvoering

Het blijkt dat scholen een veiligheidsplan moeten te hebben. Maar er lijken nergens richtlijnen te zijn over de praktische uitvoering van zo'n plan.
Dat betekent in de praktijk het volgende. Scholen doen er alles aan om onveilige situaties te voorkomen. Bijvoorbeeld door in het plan te zetten dat ze alleen arbo-iso-weetikveel goedgekeurde klimtoestellen op het speelplein hebben. Maar als ondanks dat alles Jantje zich tóch een gat in zijn hoofd valt, dan is er geen wettelijk kader van regels voor het afvoeren van Jantje naar huisartsenpost of SEH.
Ik ben een rondje gaan bellen met deze praktische vraag. Heb gesproken met vertegenwoordigers van het Centrum voor School en Veiligheid. De Onderwijsinspectie. De stichting 5010 (informatiepunt voor ouders). Die verwezen me door naar de GGD, alwaar de schoolarts zou moeten beschikken over protocollen voor deze situatie.
De schoolarts gaat mijn volgende week bellen is toegezegd.
Leony

kaatje43

kaatje43

07-11-2009 om 12:14

Toevallig van de week over gehad

Bij grote spoed wordt natuurlijk 112 gebeld. Bij minder spoed de ouder. Als zij niet kunnen komen en geen ander in kunnen schakelen (als ouder moet je een noodnummerlijst inleveren in het begin van het jaar)is het iemand van school die met ze naar de EHBO gaat. Ik snap dat dit niet hun voorkeur heeft, aangezien ze dan wel een hele klas alleen moeten laten.
Los van de vraag of de school de plicht heeft vind ik het vreemd dat je als ouder geen tijd vindt om je kind te halen. Als je aan de andere kant van het land zit is het wat anders, maar ik hoorde ook dat er een kind was met een gat in z'n hoofd zowel de vader als de moeder naar elkaar wezen dat de ander maar het kind moest halen. Zij hadden geen tijd. Toen is de juf naar de EHBO gegaan.

Juristen onder ons, hoe zit dat ook alweer

Leony:"Maar als ondanks dat alles Jantje zich tóch een gat in zijn hoofd valt, dan is er geen wettelijk kader van regels voor het afvoeren van Jantje naar huisartsenpost of SEH. "
Dat is er wel, al kan ik het allemaal zo gauw niet vinden. Ik gok op meelezende juristen die hierover in les 1 van de rechtskennis iets gehad moeten hebben.
Ergens in het NBW staat iets over de plicht die elke burger heeft om burgers in gewonde toestand te helpen. Je mag niet weglopen of voorbij lopen. Je moet iets doen en hoewel er niet letterlijk staat wat dan precies, is het evident dat dat neerkomt op 'bel de politie, bel de ambulance of breng naar een dokter'.
Dan is er nog de arbowet die werkgevers verplicht iets te doen voor werknemers (ook leerlingen). Dat is allemaal wat ingewikkelder geformuleerd, maar de gedachte die hier verwarring schept komt voort uit het denken over kinderen en ouders. Niet uit het ontbreken van wettelijk kader.
Bijvoorbeeld: stel dat de bouwvakker op lokatie de vinger afzaagt (of gewoon onwel wordt), wat gebeurt er dan? Zijn vrouw bellen zodat zij 'm kan komen halen en naar de dokter kan brengen?
Ik denk dat niemand die gedachte normaal zal vinden.
Kaatje zegt "Los van de vraag of de school de plicht heeft vind ik het vreemd dat je als ouder geen tijd vindt om je kind te halen."
Dat is een emotioneel argument dat uit de tenen van het moederschap komt. "Dat heb je toch wel voor je kind over?" Maar dat is de kwestie natuurlijk niet. Vrouw heeft het ook best wel voor haar bouwvakkende man over, maar haar man is op dat moment patient onder andermans handen en verantwoordelijkheid. Die moet iets regelen en wel zo snel mogelijk, omdat de patient bij snelheid baat heeft.
Kaatje:"maar ik hoorde ook dat er een kind was met een gat in z'n hoofd zowel de vader als de moeder naar elkaar wezen dat de ander maar het kind moest halen. Zij hadden geen tijd."
Die zijn alletwee arts en op dat moment bezig met patienten die hun directe aandacht en verantwoordelijkheid nodig hebben. Bijvoorbeeld. Om maar wat te noemen.
Denk aan de bouwvakker en zijn vrouw en gun kinderen dezelfde mate van zorg en verantwoordelijkheid van hun professionele omgeving.
Overigens zit die wet voor een belangrijkheid zo in elkaar dat overtreding of strafbaarheid pas daar is als het gebeurd is en ook daadwerkelijk tot schade of extra risico bij de patient heeft geleid.
Het ontbreken van een protocol voor dit soort gevallen is zo'n overtreding (arbowet), maar het hebben van een slecht protocol niet.
Groet,
Miriam Lavell

Toch gewoon onrechtmatige daad denk ik

Er zijn wel speciale bepalingen (die ik zo gauw niet vind, bladeren op de computer blijft een ramp zonder specifieke zoekterm) maar die hebben zover ik me herinner betrekking op zaakwaarneming op het gebied van zorg voor goederen, niet voor mensen...

Dus dan wordt het dat de school handelt in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt.

Ik denk daarnaast dat het strafbaar kan zijn, geen civiele bepaling maar iets wat in het WSr is geregeld. In het Duits heet dat unterlassene Hilfestellung.

Of, even wat simpeler in het Engels: a bloody shame.

Waar hebben we het hier nou over zeg, ik vind het echt te gek voor woorden...

6:198 e.v. bw zaakwaarneming

lijkt me inderdaad niet specifiek genoeg...

Leony

Leony

08-11-2009 om 10:12

Kaatje43

Dat is toevallig Kaatje! Wij wonen dicht bij Leiden en de vergadering waar het aan de orde kwam was de MR. De school noem ik liever niet vanwege privacy.
Leony

Leony

Leony

08-11-2009 om 10:21

@miriam

Dat voorbeeld van die bouwvakker is goed gekozen. Bij ongevallen moet er ter plekke een oplossing gezocht worden voor het naar de SEH brengen.
Bij kinderen blijkbaar niet. Sterker nog, je wordt als ontaarde moeder neergezet als je niet direct naar de school komt om je kind naar de SEH te brengen.
Daar heb ik behoorlijk moeite mee. Ik kan mij allerlei situaties voorstellen waarin ouders dat niet kunnen en tóch heel betrokken zijn bij hun kinderen. In mijn omgeving ken ik een stel waarin vader op een uur rijden een vaste baan heeft waar hij ook vaak voor op pad moet. Moeder is voor haar werk regelmatig meerdere dagen in het buitenland. Ze hebben de opvang voor hun kinderen goed georganiseerd. Maar je kunt van hen dus niet verwachten dat ze beschikbaar zijn als hun kind onder schooltijd naar de SEH moet.
Dat beide ouders werken is niet ongewoon. Dat dat op zekere afstand van de school kan zijn, is ook niet vreemd. Zeker niet in tijden waarin de banen niet voor het oprapen liggen.
Het zal toch niet zo zijn dat je voor dit stukje elementaire zorg óók een opvang moet organiseren? Een betaald A-team voor SEH-klusjes op scholen??
Ik vraag me trouwens af hoe het zit bij de BSO en NSO. Moet je dan ook zelf komen opdraven? Als dat niet zo is, waarom moet dat dan wél bij scholen (waar je kind zit vanwege de leerplicht) en niet bij opvang?
Leony

Andere aanpak

Leony, het is vooral een mentaliteitskwestie. De soep wordt uiteindelijk niet zo heet gegeten, tenzij de reddeloosheid en radeloosheid compleet is en er fout op fout gestapeld wordt. Dat kan inderdaad gebeuren (is mijn dochter overkomen), maar dat kan ook gebeuren als de in het veiligheidsplan gebruikte taal naar je gevoel wel klopt.
Ik zou als ik jou was naar de leerkracht stappen die jou dit verteld heeft en vragen wat de school doet als die leerkracht zelf een enkel verstuikt, een gat in het hoofd valt of onwel wordt. Wordt dan ook zijn of haar moeder of anders partner gebeld om het klusje te klaren?
Loeny:"Het zal toch niet zo zijn dat je voor dit stukje elementaire zorg óók een opvang moet organiseren? Een betaald A-team voor SEH-klusjes op scholen?? "
Nee. Maar het is niet verboden om bij kleinere calamiteiten even te bellen met pa en moe om te kijken of er iemand in de buurt is. Dat komt ook nog steeds voor. Zolang de inschatting maar goed gemaakt wordt, hoe groot is de haast, is er niet zoveel aan de hand.
De veronderstelling dat de school helemaal niks hoeft te doen en per definitie kan wachten tot de ouder langskomt of iemand stuurt, die is niet juist. Maar het is ook maar de vraag of dat werkelijk zo bedoeld wordt, en als de persoon die jou geinformeerd heeft dat al zo begrijpt, of dat in de praktijk ook zo zal uitpakken.
In een leerkracht zit ook een mens die zelf na kan denken. Voor zover dat gezonde verstand niet belemmerde wordt door blinde paniek, zal het wel loslopen. Maar nogmaals: regels of kaders helpen niet tegen blinde paniek. Als het fout gaat, dan gaat ook alles fout. Wat de regels ook zijn.
Groet,
Miriam Lavell

kaatje43

kaatje43

08-11-2009 om 12:01

Leonie

Dan is het blijkbaar een hot item op school. Want wij hebben het in een werkgroep nu over veiligheid op school en daar kwam het ter sprake.

Ef

Ef

08-11-2009 om 17:47

Grappig,

Hier een tegenovergestelde ervaring: Zoon viel een paar jaar geleden een gat in zijn kin op de punt van een tafeltje. Nou was ik toevallig nog in het gebouw om nog iets te regelen en kon zo met hem naar de huisarts. De congerge stond echter al met zijn jas aan en ik moest echt een beetje praten als brugman om zelf met mijn zoon naar de huisarts te mogen. Want het was toch onder schooltijd gebeurt dus ik kon gewoon naar huis, hij zou wel voor zoonlief zorgen. Nou ja, misschien had de man zin in een uitje... Ben wel zelf naar de huisarts gegaan met zoon, waar zijn kin werd geplakt.

picobello

picobello

08-11-2009 om 19:16

Belgie

wij kregen aan het begin van het jaar een offic brief met de uitleg dat de school geen medicijnen aan de kinderen mag geven ( pijnstiller oid), geen wond verzorging mag doen, dus als kind zijn knie open heeft gehaald mag er alleen water op of misschien een pleister en dat de ouders worden geacht hun kind te komen halen bij een ongeluk.
Komen de ouders niet dan wordt de eigen huisarts gebeld, is die er niet dan wordt er een huisarts gebeld die in de buurt zit en die neemt de verdere beslissing over hoe te handelen.

Op zich duidelijke taal.

2 weken geleden krijg ik een telefoontje van school dat dochter bloed had overgegeven. Ik zit op dat moment in de auto op weg naar mijn werk.
Je schikt je al rot, maar kan ook niet de situatie inschatten, veel bloed of weinig hoe is kind er aan toe, is er iets gebeurt ??
Je krijgt dan de vraag of je wil dat ze de ambulance bellen. Ik ben geen arts, alleen mama en in paniek en dan nog min 25 minuten rijden van de school.

Ik heb ze uiteindelijk maar een huisarts laten bellen omdat die dichter bij zit dan een zh of ambulance.

In een na gesprek met school gaf de directeur aan dat dit een lastige situatie was en hij volgens de regels had gehandeld, hij wilde evt wel helpen met een brief schrijven naar ministerie in de hoop dat als er veel klachten binnenkomen de regels weer gaan veranderen.

Ik heb begrip voor zijn situatie, maar ik vind het nog steeds lastig om hier mee om te gaan en heb best moeite om het kind weer naar school te laten gaan.

kaatje43

kaatje43

09-11-2009 om 10:06

Dat is wel fijn, alleen niet elke school heeft de luxe van een conciërge.

Struisvogel

Struisvogel

09-11-2009 om 21:00

Picobello

Is dit wetgeving? Zo ja, van wanneer?
Hier kreeg dochter op kamp kom soep over zich heen. School heeft niet gebeld (tegen dochter gezegd dat ze gingen bellen maar dat niet gedaan), 1 keer beetje zalf opgedaan en verder laten "rotten". Bleken tweedegraadsverbrandingen zijn ....

Het kan ook anders....

Bij ons is in principe iedere leerkracht ook BHV-er. Er is altijd iemand die geen groep heeft (meestal admin. kracht) die een ziek of gewond kind kan opvangen. Er is (behalve bij iets heel kleins) altijd contact met een van de ouders om te overleggen: wil de ouder met het kind naar de huisarts? Als dat niet kan gaat er iemand van school mee. Er is een huisartsenpraktijk vlakbij waarmee de afspraak is gemaakt dat we daar altijd met een kind terecht kunnen, vaste patient daar of niet.
Ouders zijn nooit verplicht om te komen als er iets is met hun kind, maar contact voor overleg is er altijd. De ouder beslist wat er gaat gebeuren, tenzij het het een noodsituatie is natuurlijk, dan eerst 112, dan mama of papa.

Leony

Leony

11-11-2009 om 12:56

Suzanneb

Wat een uitstekende regeling! Ouders die zelf willen gaan, kunnen dat gewoon doen. En ouders die niet kunnen komen, hoeven zich niet schuldig te voelen want alles is goed geregeld.
Ik denk dat ik dit maar eens ga voorstellen bij ons op school.
Leony

Leony

Leony

12-11-2009 om 13:29

Ggd heeft gebeld

De GGD beschikt niet over protocollen oid die regelen hoe er op scholen bij SEH-situties gehandeld dient te worden.
Volgens de GGD moet zoiets op lokaal niveau (dus per school) geregeld worden.
Dit betekent dus ook dat de GGD niet controleert wat er op lokaal niveau geregeld is. Ze zijn daar niet verantwoordelijk voor.
Ik blijf verbaasd. Hoe kan het zijn dat er wel van scholen een veiligheidsplan geeist wordt, maar dat er geen protocol hoeft te zijn voor de afwikkeling van SEH-gevallen?
Leony

elsje78

elsje78

12-11-2009 om 14:40

Bij ons

bij ons zijn er ook veel BHV-ers en ook altijd een concierge of adm medewerken die allemaal bhv-er zijn.

Als er iets gebeurd is (hebben ook machines waar mee gewerkt wordt en een keuken want vo school, dus komt relatief vaak voor) en we kunnen het niet met een pleister af bellen we altijd ouders. We vertellen dan wat er gebeurd is en of ze zelf met het kind naar de dokter willen. Als we niemand kunnen bereiken of ze kunnen niet komen bellen we de praktijk van de leerling. in principe gaan de ouders mee en anders 1 van ons.

Als er iets ergers gebeurd is, 112 en bellen we de ouders dat ze naar het ziekenhuis moeten komen, maar ook dan gaat er iemand van ons mee en blijft bij het kind tot ouder er is. Als we zelf mee gaan naar de dokter brengen we het kind daarna naar huis en koppelen terug naar ouders.

Groetjes Elske

Vera*

Vera*

12-11-2009 om 16:47

Vandaag ervaring

Ik kwam vanochtend thuis en er bleek gebeld te zijn, vaste telefoon, mijn mobiel (lag thuis) en man's mobiel (zat in vergadering, niet opgenomen). Ik naar school gebeld van brugklaszoon, de telefoniste kon mij in grote lijnen vertellen wat er gebeurd was en werd ik doorverbonden met de leerlingencoordinator. Die vertelde dat brugklaszoon met sneetje onder zijn oog met de concierge naar de huisarts was, onze eigen huisarts en niet een huisarts in de stad vlakbij de school. Ik ging ook naar de huisarts en trof daar zoon plus concierge, na het plakken en bepleisteren was zoon toch erg aangeslagen en wilde erg graag naar huis. Hij is naar huis gebracht door de concierge.
Er werd mij ook verteld dat er eerst aktie wordt ondernomen en daarna pas de ouders wordt gebeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.