Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van speciaal onderwijs naar gewoon basisonderwijs, blijven zitten?

Mijn zoontje van 7 heeft toen hij 4 werd 3 maanden op een gewone basisschool gezeten. Dat liep niet lekker, hij had wat adhd symptomen en de juffen konden hier niets mee. Op ons verzoek is hij op een MKD geplaatst voor een jaar waarna hij door verhuizing op een cluster 2 school kwam. Hij is hier geplaatst doordat hij al een rugzakje had en er geen school was die hem binnen 3 weken (zo snel ging de verhuizing) kon plaatsen.

Al na een maand bleek dat hij niet op deze school paste. Zijn spraak was niet slecht genoeg en cognitief was hij erg sterk. Omdat hij eerst nog wat onderzoeken kreeg (heeft nu de diagnose adhd en ass)is hij een extra jaar op deze school gebleven, maar zijn indicatie loopt eind van dit schooljaar af en hij moet nu echt van deze school.

Het advies van de onderzoeksinstantie en van de huidige school was regulier basisonderwijs. Hij zit nu in groep 4 en is van oktober, een jonge leerling, ook in zijn doen en laten. Lezen en taal ed zijn erg sterk, rekenen scoorde hij een D (klassikaal rekenen). ze zijn dit jaar met niveaugroepen gestart waardoor die D ook een C kan zijn geworden. Dat is nog niet bekend.

We hebben nu 2 opties, of na de zomervakantie naar de nieuwe school en groep 5 doen, of toch nog een jaar groep 4. Ik ben zelf erg voor groep 4 straks, want hij is sociaal emotioneel erg jong. Hij heeft geen contact met zijn klasgenoten. daarbij is de manier van lesgeven veel sneller op een gewone basisschool, het wennen zal daardoor misschien wel moeilijker worden. De beide scholen weten ook niet goed wat ze vinden, de huidige school vindt dat hij uitdaging nodig heeft, hij is nogal pienter end e nieuwe neigt toch naar zittenblijven, juist doordat die groepen een stuk kleiner zijn, wat ook weer in zijn voordeel werkt.

Tot slot zie ik hem ook niet graag met 11 naar de middelbare school gaan, maar ik zie hem ook niet graag vervelen. Waar moeten we op letten bij onze besissing? Wat weegt het zwaarst? Sociaal emotioneel, of het risico dat hij zich gaat vervelen wat zijn slechte concentratie zal verergeren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

13-11-2009 om 21:00

Lastig...

`Het is en blijft een lastige keus, maar zittenblijven heeft voor mijn zoon bijv niet goed uitgepakt. Mijn zoon heeft ADHD met ODD, heeft 3 jaar gekleuterd, maar heeft toch wel weer een groot deel ingehaald. Hij gaat volgend schooljaar naar het VO en is dan ook 11 (bijna 12 eigenlijk....)

T&T

T&T

13-11-2009 om 21:01

Niet blijven zitten!

Mijn dochter heeft vorig jaar bijna dezelfde overstap gemaakt (van cluster 4 naar regulier), en ook zij is jong in haar klas, ze zit nu in groep 5.
De nieuwe school raadde aan om haar zeker NIET te laten doubleren als haar leren op niveau was, en dat was het. De overstap is boven verwachting goed gegaan, en ze heeft aardig haar plekje gevonden in de klas.
Als ze was blijven zitten denk ik toch dat ze zich was gaan vervelen, want dan ligt ze met leren echt voor. Het sociale deel (wat hier ook niet echt vanzelf gaat) en het wennen op school is natuurlijk altijd een grote stap, maar net zo moeilijk in groep 4 als in groep 5.
groetjes, Tess

Verder onderzoek?

Ik denk dat het in dit geval van belang is om te weten hoe ver je kind werkelijk is. De ABC=scores zijn daarvoor denk ik niet duidelijk genoeg.
Ik zou vragen om methodegebonden toetsen bij de nieuwe school (hoe sluit hij aan bij de methode) en wellicht een DLE-toets (hoe staat hij er landelijk voor).
"juist doordat die groepen een stuk kleiner zijn, wat ook weer in zijn voordeel werkt. "
Dit werkt misschien wel vooral in het voordeel van de juf van die volle klas. Voorkomen moet worden dat hij in die wat kleinere klas voor tien gaat tellen. Misschien niet eens door verveling, maar gewoon omdat het kan, juist omdat de klas kleiner is.
Je kunt je gevoelsmatig vinden in wat de nieuwe school wil. Daarmee heb je een aanknopingspunt. Met de natte vinger zou ik zeggen dat de kans groter is dat je zoon inderdaad een instructieachterstand heeft opgelopen. Zowel ten opzichte van de methode als ten opzichte van de landelijke scores DLE.
Maar het is mogelijk dat hij juist een voorsprong heeft omdat hij pienter is. In dat geval is in groep 4 blijven helemaal geen pretje.
Groet,
Miriam Lavell

Inge M

Inge M

13-11-2009 om 21:44

Alternatief?

Als je nu al weet naar welke school je zoon gaat, waarom zou je dan wachten tot volgend schooljaar. Je zou ook in de loop van het schooljaar kunnen overstappen. Afhankelijk van hoe dat gaat, kan zoon blijven zittn of overgaan. Nadeel is natuurlijk dat er misschien twee keer aan een klas gewend moet worden. Maar zo te lezen is het wennen aan een ander schoolsysteem een grotere stap voor hem. En het voordeel is dat je hem sociaal emotioneel beter kunt plaatsen in de groep.
Mocht dit niet kunnen, dan zou ik de methodetoetsen van de nieuwe school gebruiken om meer zekerheid te krijgen over het niveau.
En vraag op de nieuwe school na hoe ze omgaan met leerlingen met een voorsprong. Als die er bijvoorbeeld alleen op gebied van taal is, dan moeten ze hem wel extra aanbod gaan geven. Vraag dan goed door hoe ze dit aanpakken, vraag om voorbeelden en zo.
Vraag ook door hoe ze omgaan met kinderen die op een bepaald vak lager scoren (rekenen). Wat is daarvoor mogelijk?
Uiteindelijk moeten jullie als ouders de afweging maken waar zoon gelukkiger is. En dat lijkt me helemaal niet makkelijk.

Nolleke

Nolleke

15-11-2009 om 10:29

Ervaring

Dochter, nu 3e klas voortgezet, enkele jaren s.o. als basisschool kind, overstap regulier en met 11 naar voortgezet. Sociaal-emotioneel ook jonger, wat nu pas bij trekt. Erg moeilijke 1e jaren gehad op v.o.
Paste niet echt bij de groep/klas, leerde wel goed maar hoorde door haar jongere gedrag er niet echt bij. Ze heeft hier last van gehad, twijfelde aan zichzelf en dat had echt gevolgen voor haar functioneren op sociaal gebied (trok zich terug en deed niet mee aan de leuke aktiviteiten, werd niet uitgenodigd voor feesten en werd ze wel uitgenodigd voelde ze zich echt niet op haar plek daar).
Ik kan niet oordelen over je zoon, wat het beste voor hem is, maar als ik het opnieuw mag doen én het gevoel had een keus te hebben zou ik voor nogmaals groep 4 op het reguliere kiezen. Het wennen aan het reguliere onderwijs waar energie in gaat zitten, misschien kunnen ze dat extra jaar gebruiken om op nivo te komen met rekenen én je zoon staat als brugklasser dan ietsjes steviger in zijn schoenen (helemaal met de ASS wat hij heeft lijkt me dat belangrijk).
Eigenlijk kan ik je alleen maar adviseren dat je de beste keuzes maakt die met je gevoel zijn gemaakt.

Melleke75

Melleke75

16-11-2009 om 09:16 Topicstarter

Onderzoek.

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Er gaat zowiezo nog heel goed naar zijn niveau gekeken worden. Vooral wat Nolleke vertelt is exact waar ik bang voor ben als hij over gaat. Het wennen aan een nieuwe school met een andere manier van lesgeven (veel sneller) zal tijd in beslag gaan nemen. Het tempo ligt gewoon een stuk hoger daar. Hij is een uitzondering op zijn huidige school. ze hebben nooit kinderen van net 7 in groep 4 en er zijn ook nooit leerlingen die eind groep 3 avi 4 halen. de meesten halen avi 1 nog niet eind groep 3. Het geeft wel het tempo aan waarin gewerkt wordt. Hij is dus wel toe aan gewoon basissonderwijs. Het kan zijn dat hij genoeg uitdaging krijgt als hij groep 4 nog eens doet, omdat het tempo veel hoger ligt. Hierdoor zal het toch ook niet echt veel herhaling zijn, binnen een paar maanden ligt hij in de nieuwe groep 4 op het niveau waar zijn huidige groep 4 eind van het jaar zit. Ik denk dat ik nu eerst al die toetsen af zal moeten wachten. Misschien ook nog maar een keer op de nieuwe school gaan praten en alles weer eens op een rijtje zetten. In zijn huidige groep 4 krijgen ze ook nog geen tafels, dat stuk mist hij dan ook straks. Moeilijk hoor om te beslissen wat voor hem het beste is. Spannend ook omdat hij nooit eerder op regulier basissonderwijs gezeten heeft (die 3 maanden reken ik niet mee).

T&T

T&T

16-11-2009 om 11:10

Ja, spannend

Het is zeker heel spannend, het is best een bijzondere stap om van speciaal onderwijs naar regulier te gaan. Bedenk dat het voor hem veel nieuwe deuren opent! hij heeft later veel meer mogelijkheden als hij "gewoon" onderwijs kan volgen, en of hij er dan een jaartje langer of korter over heeft gedaan maakt eigenlijk niet zoveel uit, punt is dat hij straks gewoon een goede basis heeft om verder te leren! Ik zou de beslissing voor groep 4 of 5 grotendeels van de nieuwe school af laten hangen, en dan niet teveel naar het sociale deel kijkende, maar echt naar hoe ver hij met leren is. Dat is nl heel goed te testen; en dat kan de nieuwe school doen, dan zien ze snel genoeg of hij aan groep 5 toe is of toch groep 4. Verder zal hij toch moeten wennen aan de andere school en klas.
Voor de grote vakantie zaten wij ook met deze twijfels, en ik ben zo blij dat we de stap gemaakt hebben; ons meiske doet het ontzettend goed op de nieuwe school, en haar toekomstbeeld verandert daarmee ook drastisch, en wel in goede zin
Veel suc6 ermee, groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.