Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van basisschoolkind tot middelbare scholier

Straks beleefd onze zoon een nieuwe periode in zijn carriere als opgroeiend kind. Na 8 jaar een nieuwe eerste schooldag. Hoe ervaren jullie dat? Immers het kind moet veranderen maar ook wij ouders moeten inleveren?

Heb er een logje over geschreven en ik vroeg me af of ik nu de enige ben die het zo voelt.

Schoolstress

Daar ging hij, spijkerjas aan, rugzak op zijn rug, op zijn nieuwe schoenen liep hij quasi nonchalant over het schoolplein richting ingang. Het staat op mijn netvlies gebrand, de eerste schooldag van onze zoon. Maanden van te voren vertelde hij aan iedereen dat hij naar school ging. De spanning liep op naarmate de dag dichterbij kwam. Er moesten spulletjes worden aangeschaft en zielsgelukkig showde hij de nieuwe rugzak aan iedereen die hem maar wilde zien. >>

Inmiddels zijn er acht jaar verstreken en heerst er in huize Nikus koortsachtige sfeer. De afscheidsmusical is bekend. Enthousiaste verhalen over de rollen worden gevolgd door gesprekken over het afscheid van de basis school.

Op het internet wordt gespeurd naar de nieuwste trends inmiddels kunnen we geen tassenwinkel voorbij lopen of we moeten er naar binnen om Eastpack rugzakken te bewonderen. De kantoorboekhandels zijn ook favoriet. Wetenschappelijke tijdschriften verdringen de Donald Duck en met lede ogen zie ik aan dat het jeugdjournaal is ingeruild voor het gewone NOS journaal.

Weer worden we geconfronteerd met een nieuwe periode in ons leven. We sluiten de lagere schoolperiode af. Langzaam wen ik aan het idee dat we straks een middelbare scholier in huis hebben.

Opnieuw zullen we de eerste schooldag beleven. De aanloop ernaar toe is vergelijkbaar. Echter het grote verschil is dat ik veel meer op de achtergrond ben. Nu is het zoon zelf, die bepaalt waar en welke schoolspullen gekocht worden. Dit natuurlijk wel binnen de wenselijke proporties, maar toch...

Steeds meer veranderd de rol die we als ouders hebben. Het valt me zwaar en deze nieuwe rol is even slikken. Dit heeft zoonlief zelf ook in de gaten en regelmatig roept hij dat hij geen kleuter meer is. En dat is een understatement. Van het lieve kleine mannetje dat met zijn blozende wangentjes en fonkelde enthousiaste oogjes over het schoolplein liep is niets meer over.

Met zijn 1.72 en schoenmaat 42 is het een echte puber geworden. Tegenwoordig zit hij niet meer op de bank maar hangt hij op zijn schouderbladen terwijl zijn benen ergens onder de tafel gedrapeerd liggen. De lollies zijn vervangen voor kauwgum en buitenspelen heet nu chillen.

Zijn fiets is vervangen voor een volwassen heren fiets en is zijn kledingmaat inmiddels herenmaat M.

Een nieuwe periode breekt aan. Eind augustus begint onze zoon aan zijn nieuwe eerste schooldag. Zes jaar van ontwikkeling liggen voor hem. Deze fase zal absoluut zijn charme hebben maar ik ben er nog niet helemaal aan toe geloof ik. Uiteindelijk zal ik erin meegroeien maar nu nog even niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nikus

Nikus

20-03-2010 om 11:19 Topicstarter

Inleveren

moet zijn Inleven en meeveranderen.

koentje

koentje

20-03-2010 om 13:52

Jaaaaa...

leuk, mooi verhaal, Nikus!

anna van noniemen

anna van noniemen

20-03-2010 om 15:45

Ja...

hier straks ook....en ik vnd het ook best spannend....

roanne

roanne

20-03-2010 om 19:55

Nikus

Mooi hoor!Hier dus ook een dochter, een kleine smurf die straks 10 km. moet fietsen naar school..oei oei, soms zou ik ze het liefst nog een jaartje op de basisschool houden

Roanne

Marjoleine64

Marjoleine64

20-03-2010 om 22:21

Heel herkenbaar...

ook onze oudste gaat in september naar het VO. Hij is er ook ontzettend aan toe, en kijkt er rijkhalzend naar uit. De 16 km fietsen 's ochtends en 's avonds heeft hij er graag voor over. Kan ook makkelijk op zo'n echte grote herenfiets, en tegen die tijd is hij mij echt wel boven het hoofd gegroeid (nog 3 cm te gaan). Maar... met tassen etc is hij nog helemaal niet bezig, dat interesseerd hem echt helemaal niet (merkkleding uberhaupt niet). Misschien omdat wij in zo'n klein dorp wonen dat dat ook niet veel te zien is? Tassenwinkels hebben we hier niet.
Marjoleine

Nikus

Nikus

20-03-2010 om 22:35 Topicstarter

Roanne

Heb het school ook al voorgesteld om zoon een jaartje langer op de vasisschool te laten. Ze moesten hartelijk lachen

Nikus

Nikus

20-03-2010 om 22:41 Topicstarter

Marjolein

Hier zijn kleding en merken een hot item. Hoe het kan mag Joost weten maar de kids onder elkaar zijn er erg mee bezig. Wat betreft de tassen, hij heeft zich er helemaal in vastgebeten. Zelfs het model is al uitgezocht. Hij wil een Eastpack postmanbag. Het duurde even voor ik exact wist wat het was. Inmiddels ben ik helemaal op de hoogte!

Bastet

Bastet

21-03-2010 om 08:14

Nikus

Nee,helemaal niet,je bent niet op de hoogte,want je moet het spellen als:Eastpak.
Trouwens,mijn inventieve zoon,heeft er met merkstift:Lastpak van gemaakt.Hoe treffend...)
Bastet

Tineke

Tineke

21-03-2010 om 08:40

Haha bastet

Lastpak, dat maakten mijn dochters er ook van!

Tineke

Tineke

21-03-2010 om 08:53

Hier is het toch anders

Zoon is nog een kind, niks lang lijf en grote schoenen. Geen spoortje puberteit te bekennen. Hij speelt gewoon graag met z'n hotwheels, lego of k'nex. Welke tas maakt hem (nog) niet uit. Desnoods een 'oude' van een grote zus. Hij fietst op z'n kinderfietsje en moet er nog niet aan denken dat dat ooit anders is. Wat anderen daarvan vinden, kan hem niet bezighouden.
Toch groeit ook hij ook duidelijk naar de brugklas toe. Maar dat zit meer in een soort 'stevigheid', (niet in kilo's, dat laat nog te wensen over), maar in karakter: hij laat steeds duidelijker zien wie hij is, komt voor zichzelf en zijn eigenaardigheden op. Dat geeft mij het vertrouwen dat hij het wel gaat redden, op zijn manier.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-03-2010 om 10:35

Herkenbaar hoor nikus

Onze oudste zit nu in de eerste klas van het VO. Ik vond - en dan ben ik echt een heel nuchter mens - het toch ook wel een stap. En ik moest ook echt wel even slikken hoor, bij de musical, toen ze in het eind-lied terugblikten op hun schooltijd. 't Is toch een periode die je (ook als ouder) afsluit.
Zoon was er ook hard aan toe, en bovendien net als jouw zoon erg groot. Hij oogt dan ook totaal niet als een klein brugsmurfje. Merkkleding en tassen waren hier helemaal geen issue, en nog steeds niet. We zijn gewoon samen naar de School Campus van V&D gegaan, en daar heeft hij een tas, schriften, kaftpapier etc. uitgezocht.

Tirza G.

Tirza G.

21-03-2010 om 17:17

Nou nikus

Die zoon van jou is langer/groter dan mijn zoon. En die zit al in de vierde

Tirza

Bastet

Bastet

21-03-2010 om 18:43

Kaatje(ot)

Komt goed,let maar op!
Bastet

Nikus

Nikus

21-03-2010 om 22:49 Topicstarter

Bastet

Haha wagt erg. Eastpak.

Inventieve zoon heb je hihi

Morgen lees ik alles ff, bedtijd voor me nu!

Bastet

Bastet

22-03-2010 om 07:28

Nikus

ja,reuze inventief....zucht............

Nikus

Nikus

24-03-2010 om 17:09 Topicstarter

Tirza

Volgens de professor metabole ziekten is hij ook erg groot voor zijn leeftijd. Daar ben ik het wel mee eens.
Een ernstige puber hihi

Nikus

Nikus

28-03-2010 om 12:15 Topicstarter

Ijsvogeltje

De schoolcampus van de V&D?

Ow die is er natuurlijk ook! Wat voor een tas heeft je puber dan? De mijne wil perse een postman bag?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-03-2010 om 22:41

Nikus

Een rugzak, een zwarte met wat witte dingetjes erop, 25 liter, van O'Neill. Als ik zie hoe vol die tas regelmatig zit, dan lijkt mij zo'n postman-bag helemaal niets. Maar ja, pubers hè, die zijn niet zo rationeel, ha ha (hoewel het met die van ons echt reuze meevalt).

Nikus

Nikus

29-03-2010 om 20:32 Topicstarter

Hihi ijsvogeltje

Mijn puber wil perse een postman bag en als ik dan zeg dat hij scheefgroeid krijg ik steevast....Duhuh!

Annet

Annet

29-03-2010 om 23:30

Zoek een huidige brugklasser van de school waar hij naartoe wilt

en vraag die brugklasser om het pakketje dat hij dagelijks meeneemt, bij voorkeur op de drukste dag. Laat neit alleen de boeken zien maar ook de lunch, de etuis (gewone en tekenspul), regenbroek, en alle andere dingen die in die tas moeten.
Ik geloof nooit dat dit gaat passen in een postman bag. Die is leuk voor de proefwerkweek en de kortste dag van de week.

light

light

30-03-2010 om 00:45

Cowboybag

ha Annet, dan ken je "de puber" nog niet. Kochten wij een mooie ruime rugtas, binnen een jaar lag hij ongebruikt in de kast en kwam er een postman bag in huis die tot begin dit jaar nog gebruikt is. Nu zijn de cowboybags op school weer helemaal in de mode.
En nee, je regenpak kan daar niet meer bij, maar een gemiddelde brugger doet dat toch niet aan. Wat er bij ons gebruikt werd, een tasje naast de postmanbag om gymspullen en evt regenjas in te doen. Het lunchtrommeltje wordt op andere dagen wel in de PMB gedaan.
En..het kluisje wordt ook goed gebruikt vanaf de 2e klas, hebben ze iets niet nodig dan blijft het gewoon op school liggen. Zo ook de tekendoos, hoeft zelden tot nooit mee naar huis genomen te worden.

Er goed uitzien is voor de gemiddelde brugger veel belangrijker dan gemak.

Bastet

Bastet

30-03-2010 om 07:22

Annet

Mijn brugmug gooit een paar boeken in zijn tas,een schrift,een pen,that's it.Hij regent nog liever van zijn fiets dan dat hij een regenbroek draagt..
Bastet

Astrid

Astrid

30-03-2010 om 12:22

Wel zware tas hier

Ik dacht dat de overgang enorm was, maar ik vind het achteraf gezien enorm mee vallen. Zoon werd eind groep 8 pas 11 en ik vond het nog zo jong. Daarnaast is hij ook nogeens autistisch.

Zoon zit nu dus, met nog steeds 11, in de brugklas of het nooit anders is geweest. Niks geen grote overgang. Het enige was dat hij nu opeens huiswerk moetr maken en dat vindt hij niet leuk. Op de basisschool deed hij nooit wat.

Zoon heeft hier een tas die op de bagagedrager gaat. Ik sjouw zijn tas weleens naar beneden, maar met 8 vakken boeken (+ dik engelstalig woordenboek) krijg ik accuut last van mijn rug. Je moet de tas echt op je rug doen wil je hem versjouwen. Zoon doet, geloof ik, aan het begin van de schooldag een deel van z'n boeken in z'n kluisje en halverwege de dag haalt hij ze er weer uit en doet de andere helft er in. Een regenjas past niet in z'n tas (schijnt volgens de fabrikant wel te kunnen), maar die heeft hij toch zelden aan (dan moet het echt met bakken naar beneden komen). Een regenbroek al helemaal niet. Met een beetje door fietsen is hij in 5 min. bij school.

Qua lengte is zoon mij al voorbij (ik ben ook slechts 1.62)

Nikus

Nikus

01-04-2010 om 12:26 Topicstarter

Wat is een cowboy bag?

ow..ik ben nog niet geheel ingelijfd merk ik

Biene M.

Biene M.

01-04-2010 om 21:55

Pelle o.t.

Leuke site! Is het normaal dat de zoekopdracht vervolgens wordt uitgevoerd door Bing (en dus waardeloze resultaten oplevert)? Jammer dat dat gebeurt! (Ik gebruik firefox en heb google als standaard zoekmachine ingesteld, dus daar kan het niet aan liggen).

Biene M.

Biene M.

02-04-2010 om 08:02

Gaat nu wel goed

Gelukkig, want ik vind het een erg leuke site! Was misschien een 1-april grap gisteren?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.