Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

13-07-2009 om 10:31

Vakantie en bsop

Eigenlijk had ik deze vraag misschien ook in de rubriek kinderopvang kunnen zetten, maar w.s. wordt hij hier meer gelezen.
Ik vroeg mij af of jullie kinderen graag naar de bso gaan in de zomervakantie. Dit nadat ik twee mopperende en klagende kinderen heb weggebracht vanmorgen. Vanwege de leeftijd zitten ze op twee aparte bso's (is ook niet echt handig vind ik, maar dat is een ander verhaal). De jongste bracht ik eerst weg en ging gelukkig wel meteen spelen met zijn vriendjes. Met name voor Tangodochter is het lastig. Ze zit op een 8+ bso waar ze weinig aansluiting vindt bij andere kinderen. Leidsters weten hier overigens van en doen hun best wel hoor. Tangodochter kan er ook echt een drama van maken. Zo wilde ze al niet naar binnen omdat ze bang was dat ze haar uit zouden lachen omdat ze Lelli Kelly sandalen aan had. In de hal deed ze dan ook meteen haar meegebrachte teenslippers aan. Eenmaal binnen pakte ze meteen iets om te knutselen, dus dat gaat vast ook wel lukken. Ik zou alleen zo graag willen dat ze eens riepen: hoera we gaan naar de bso in plaats van dat ze proberen mij een schuldgevoel aan te praten dat ze geen vakantie kunnen vieren want de bso is zo saai en daar mag je niet doen wat je zelf leuk vindt. Schuldig voel ik me niet echt hoor. Ze hoeven maar 2 dagen per week en ik ben drie weken vrij in de zomervakantie, maar het is zo vervelend wegbrengen op deze manier.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

13-07-2009 om 13:49

Oudere kinderen

Mijn oudste vindt de bso een stuk minder leuk dan jongste. Die vindt het ook wel heel erg geweldig, de hele dag buiten spelen en regelmatig uitstapjes maken in de vakantie. Oudste zit thuis bij voorkeur achter de pc gekluisterd of gaat winkelen met vriendinnen, en dat kan natuurlijk niet op de bso. De bso heeft de laatste tijd juist extra materiaal gekocht voor oudere kinderen (skateboards, moeilijke spellen), maar er missen gewoon wat oudere meisjes. Oudste is het enige 10+ meisje, maar daar valt niet zoveel aan te doen helaas. En ik ga een 10-jarige nog niet hele dagen thuis laten.

margje van dijk

margje van dijk

13-07-2009 om 17:38

Grappig

Onze kinderen kunnen echt smachten naar de BSO. Ze gaan er echt graag heen. En júist in de vakantie omdat ze dan zulke leuke dingen doen.

Hier dus geen herkenning.

Hoewel ik me best voor kan stellen dat niet alle kinderen het even leuk vinden. Ik zou het zelf als kind denk ik minder leuk gevonden hebben dan mijn eigen kinderen nu.

Ik zit meer met het probleem dat oudste "er nu af moet" omdat hij naar de middelbare school gaat. Hij speelt nog letterlijk in de zandbak, hangt aan het klimrek en vangt beestjes in de sloot. Hij had er nog makkelijk langer op kunnen blijven. Maar het wordt wel erg begrotelijk als de belastingdienst niet langer meebetaalt.

Margje

Lindis

Lindis

13-07-2009 om 20:47

Herkenning

Mijn kinderen (8 en7) gaan ook niet graag naar de vakantieBSO. Ten eerste moeten ze gewoon vroeg op en ze vinden de dag erg lang duren. De BSO organiseert weleens wat, maar dat is niet veel.
Ik kan ze alleen maar groot gelijk geven. Ik roep ook niet: Hoera, ik mag werken! Ik zou ook veel liever 6 weken thuis zijn. Helaas, het is niet anders. Ook de kinderen hebben dit inmiddels geaccepteerd.

Guinevere

Guinevere

13-07-2009 om 21:06

Grote pret

Hier was het vandaag grote pret bij de BSO. Ze zijn met de bus naar het museum geweest!

Hier weinig activiteiten

en ik krijg de indruk dat dat uit zou maken. Nu vindt oudste het niet geweldig. Jongste daarentegen is nog nooit geweest, die gaat morgen wennen. Hij heeft er enorm zin in.. oh oh oh ik wist niet zo goed hoe ik moest reageren. Ja enthousiast natuurlijk. Ze gaan nu samen, hebben ook allebei vriendjes die morgen komen...maar of jongste het leuk zal blijven vinden betwijfel ik.

Juist omdat er weinig georganiseerd wordt bellen de moeders veel met elkaar om te zorgen dat hun kinderen op dezelfde dagen gaan, dat is het enige wat hier een beetje helpt. Stemmen dan ook nog de breng- en haaltijden een beetje op elkaar af.

Tango

Tango

14-07-2009 om 22:13

Hier valt dat dus ook tegen

Met die activiteiten. De leidsters riepen vooraf dat ze allerlei leuke dingen gingen doen. Tangodochter is twee dagen achter elkaar naar het nabijgelegen park geweest met waterpompen. Wel leuk, maar twee dagen was wat overdreven. Tangozoon is gewoon bij de opvang gebleven, nergens heen geweest. Niet eens naar de nabijgelegen speeltuin. Viel me echt tegen.
Gelukkig hebben we nu 3 weken vakantie.

Vraagje beetje ot

Even een vraagje.

Waarom kies je ervoor om je kind tijdens vakantie ook naar de bso te brengen. Ik kom misschien heel dom over nu hoor... Maar ik dacht altijd dat bso in de vakantie dezelfde tijden heeft als tijdens een schoolweek. Is dat niet zo dan? En is de bso tijdens vakantie een gehele dag, of zie ik het nu totaal verkeerd?

Rieke

Rieke

15-07-2009 om 09:46

Vakantie bso

Dat is de gehele dag omdat het opvang biedt aan kinderen van bv 2 werkende ouders die nog geen vakantie hebben
Maar je kunt ook alleen een vakantiecontract afsluiten. Dus geen schooldagen bso. Dat hebben wij. Ik werk vooral in vakanties met mijn 0 uren contract en dan is het heerlijk om de kinderen kwijt te kunnen op een plek waar ze veel plezier hebben. Mijn zoon gaat ook een paar dagen als ik niet werk, puur voor de fun. Dat is dan wel omdat het contact een vast aantal dagdelen bevat en ik die door werk niet volkrijg dat jaar.
En juist in de vakantie worden er leuke dingen gedaan, uitstapjes naar ballorig, kinderboerderij, vliegveldje. Ja mijn zoon heeft het heel leuk, vooral wanneer de rest van de straat al op vakantie is.

Jacoline29

Jacoline29

15-07-2009 om 14:26

Geen bso

Bij ons is het een apart verhaal.
2 kids zitten op BSO bij school,leuke keet met veel speel ruimte buiten achter de school geplaatst,maar in de schoolvakanties moeten ze naar een andere locatie.Hier zijn ze al meerdere keren geweest,maar hebben ze het niet naar hun zin.Op de locatie achter school wel.Deze is ook dicht ivbm te weinig kinderen in de vakantie en op de andere locatie zijn meer kinderen.Ik heb in overleg met manlief gevraagd of de opa dan wilde oppassen,die heeft de kinderen de vraag gesteld of BSO of opa,beide kozen ze voor opa.tussen mijn diensten door zijn de kinderen nu thuis.
Volgend jaar vraag ik gelijk de 1e 3 weken vrij v/d grote vakantie,dan ben ik daarna wel 2 weken oproepbaar ,maar de kans dat ik opgeroepen wordt is klein.Dan heb ik in Theorie 5 v/d 6 weken vrij.voor de kinderen beter en voor mamma ook,want het is iedere keer weer een gestress.

Vic

Vic

15-07-2009 om 19:20

Organiseren ze dan niets?

Wat doen ze dan de hele dag met de kinderen, als er niets wordt georganiseerd? Bij ons hebben ze in vakanties altijd thema's. Vorig jaar de Olympische Spelen, dit jaar beroepen. Deze week is er een majoor van de landmacht op bezoek geweest die de kinderen van alles heeft verteld. Erg leuk, alle kinderen geschminkt in combat-stijl en de meisjes met legergroene sterretjes op hun wangen. De komende weken komen er ook nog dokters en piloten enzo. Daarnaast gaan ze regelmatig naar de speeltuin, maar ook wel 'echte' uitstapjes.

Organiseren

bij ons organiseren ze veel, heb net al weer de hele planning gekregen. Veel naar een dichtbij gelegen speeltuin, 'waterpret' enzovoort. maar ja als beide kinderen niet echt aansluiting vinden op de bso, en voornamelijk met elkaar wat spelen tsja... ze gaan dan ook niet echt met plezier heen. Thuis vinden ze het gewoon leuker en dat kan ik me voorstellen. is toch eigenlijk ook wel weer fijn om te weten

Gruffalo

Marit

Marit

16-07-2009 om 06:19

Hier

gaan ze meestal met plezier. Er is een heel programma rond themas georganiseerd. Dat staat op internet zodat we elke keer kijken wat er is. Er worden ook uitstapjes gemaakt (zwemmen, bos, speeltuin). Gaat altijd prima. Ik vind ook dat het soms scheelt hoe je er als ouder mee omgaat. Ik praat bijvoorbeeld nooit over "moeten", maar altijd over "mogen", en met een positieve draai. Succes! Marit

margje van dijk

margje van dijk

16-07-2009 om 11:25

Dumbledore

Vakantie-BSO is juist heel erg geweldig geregeld.

Op dagen dat je kind normaal naar de BSO gaat, mag je ze in de vakantie de hele dag brengen. (Dit is niet alleen in de vakantie, maar ook tijdens studiedagen of als er om wat voor reden dan ook geen school is). Je hoeft daar niets extra's voor te betalen.

Dit is voor werkende mensen heel handig, omdat die op de andere dagen wel structureel iets geregeld hebben (de een thuis, de ander thuis), maar op de BSO-dagen niet. En dat wordt dus nu mooi opgelost.

Bovendien zijn de meeste BSO's er wel heel goed in de vakantie leuk te maken. Toen ik vanochtend mijn jongste bracht stond er al een picknickmand klaar die ze aan het vullen waren, want ze gingen naar een grote speeltuin. Afgelopen maandag gingen ze naar de dierentuin. Ook gaan ze naar het scoutinggebouw in het bos (en je mag ze daar zelfs een nachtje laten slapen). (Voor onze kinderen niet zo opwindend - die zitten op scouting - maar álle BSO-kinderen mogen dat dus). Enzovoorts.

Dus de kinderen vinden het erg leuk om naar de BSO te gaan en de ouders kunnen gewoon doorwerken. Zowaar een win-winsituatie

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.