angel3
22-06-2010 om 08:58
Update kleuterverlengen
Enige tijd geleden vroeg ik welk moment het beste was om over al dan niet kleuterverlengen te beginnen voor dochter van nu 4. Van de week 10 min gesprek gehad en leerkracht begon er zelf over.
Dochter is zeer slim, kent veel dingen die ze nog niet hoeft te kennen, is motorisch sterk (kan al huppelen en hinkelen (is dat bijzonder met 4,5 jaar?), heeft al een goede werkhouding, is goed te motiveren, is nauwkeurig etc etc. MAAR ze is nog wel klein in het speelgedrag. En ze zegt niks in de kring. Ze stond wel al op het podium toen ze net 4 weken op school zat, helemaal alleen door de microfoon een liedje te zingen en ze staat vaker op het podium. Maar dat praten in de kring was wel een 'ding'. Ik heb het even zo gelaten en aangegeven dat mijn voorkeur doorstromen is, dan weten ze dat vast
Ze gaat nu in elk geval wel naar groep 2, maar dat praten in de kring zal voor de herfst navenant moeten verbeteren.
Nou tot zover het verhaal hier.....Ik ben op zich tevreden, maar moet eigenlijk wel 'huilen' dat er dus zo kortzichtig gekeken wordt. Voor deze leerkracht is zoiets echt HET struikelpunt. Onbegrijpelijk vind ik dat. Ze gaf zelf toe dat er kinderen zijn die al lezen en die toch blijven 'zitten, want 'te klein'. Ik vroeg nog: hoe kunnen ze nou zelfvertrouwen krijgen als ze tussen de kleintjes blijven zitten?
Dan voelen ze zich veiliger was het antwoord en daardoor groeit het zelfvertrouwen. Dat ze verder op alle punten zich gaan vervelen nou dat was niet zo zei ze, ze kan ze nog wel 10 jaar 'bezighouden' 
Voor nu tevreden. Rond de herfst volgende ronde gesprekken
groet
joos
22-06-2010 om 09:22
Niet praten in de kring
Angel, even 1 puntje uit je verhaal er uit gepikt: je dochter praat niet in de kring. Dat deed mijn dochter ook niet. Verklaring van juf: ze is te verlegen. Verklaring van dochter: als nou 3 kinderen al verteld hebben dat ze naar opa en oma zijn geweest in het weekend, hoef ik dat toch niet meer te doen? Ik wacht tot ik iets heeeeel interessants kan vertellen! (dit was haar letterlijke antwoord toen ik haar vroeg waarom ze niet zoveel vertelde in de kring). Dus vraag het je dochter eens!
amk
22-06-2010 om 09:38
Idd vragen aan je kind
het niet willen uitkleden voor de gymles werd hier uitgelegd als verlegen zijn.
Dochterlief wilde het gewoon niet, want dan kreeg ze het koud, maar de juf vroeg nooit waarom ze zich niet wilde uitkleden.
Guinevere
22-06-2010 om 10:04
Gericht aan werken
Onze zoon zei ook never nooit iets in de kring. Hij durfde niet, maar hij vond het ook niet interessant om over zijn konijn te praten zeg maar.
We zijn hier gericht aan gaan werken. 's Morgens vroeg ik hem wat hij zou willen vertellen. Dat meldde ik dan aan de juf, voor aanvang van de kring. Juf kon hem zo dus gericht aanspreken op zijn "onderwerp". En het heeft gewerkt. De schroom is weg, nu praat hij uit zichzelf! Hij heeft zelfs te weinig tijd om zijn dingetjes te vertellen... ![]()
angel3
22-06-2010 om 11:53
Interpretatie
Zoon van 7 mocht zelf aangeven wat hij op school leuk vond met smilies. Bij gym gaf hij aan: niet leuk.
Dat kreeg ik door met 10 min gesprek. Verbazend vond ik. Juf wist het niet. Aan zoon gevraagd: Ja mam, gym is wel leuk maar weet je wel hoe ver het lopen is naar de gymzaal!!!!
Zo zie je maar weer. Doorvragen is het devies 
Ik moet dat met dochter nog doen. Vanmorgen geen tijd voor gehad...
mamamic
28-06-2010 om 12:25
Houvast
Hi, mijn zoon die nu naar groep 4 gaat vertelde ook niks in de kring. In groep 1 helemaal nooit en in groep 2 ook nauwelijks. Komt deels door karakter, het is afwachtend en verlegen type. Maar deels ook doordat hij een taalontwikkelingsprobleem heeft. Dat weten we nu pas na wat onderzoekjes. Zijn zelfvertrouwen is echter uitstekend! Die taalontwikkelingsstoornis gaat trouwens niet over, dus als dat het criterium was geweest had hij nu nog steeds in groep 1 moeten zitten. Sinds groep 3 gaat het beter, maar is zijn bijdrage aan de kringgesprekken beperkt. Wat hem erg helpt is als hij iets in handen heeft. Dat geeft hem letterlijk houvast. Dus een foldertje van de dierentuin, een tandendoosje, een vogelveer etc. Iets tastbaars wat te maken heeft met het onderwerp waarover hij kan vertellen.
We krijgen nog regelmatig te horen dat hij moeilijk te peilen is. Zijn toetsresultaten zijn goed. Hij pikt het dus wel op.
Mijn advies: probeer je dochter te stimuleren, maar laat het vooral geen struikelblok worden in gesprekken over kleuterverlengen.