jessica5
05-09-2010 om 00:54
up date borg schoolboeken
Ook wij hebben een brief gestuurd naar school over de borg van de boeken.
Vrijdag een bericht in een algemene mail ontvangen van school.
Om een lang verhaal kort te maken schrijft de school dat er binnenkort een officieel standpunt komt van de school( eerst een verhaal over dat dan de kinderen zuiniger zouden zijn met de schoolboeken en dat daarom er werd gekozen voor die borg). Natuurlijk een flauwekul argument,waarom de ene school wel en de andere school weer niet?. Ook werd er nog even aangehaald over de vrijwillige ouderbijdrage die hoef je niet te betalen,maar vrijwel iedereeen doet het. Wij betalen al twee jaar niet en ook dit jaar dus niet. Je krijgt nog wel drie keer een herinering van betalen en daarna hoor je niets meer. De jurist van de school is er mee bezig. Intussen betalen de weigeraars geen borg! (hoe ze dan wel aan die schoolboeken zijn gekomen is mij een raadsel). Ouders die de borg al betaald hebben en die van mij terug willen hebben stel ik nog even teleur. Van Dijk int de borg en wacht eerst op een officiele uitspraak. Dit zijn de woorden van de rector van een van onze scholen.
Nog even wachten op het antwoord van de andere school waar twee kinderen op zitten.
Daar moeten we dus maar even mee doen. Ik was wel zwaar teleurgesteld dat er maar drie ouders waren die bezwaar maakten op deze school.
Tirza G.
05-09-2010 om 16:36
Hier ook een update
Boeken werden probleemloos aan kind meegegeven, ondanks de dreigende taal in begeleidende brief bij factuur vrijwillige ouderbijdrage (niet betalen=geen boeken). Ach ja. Spierballenvertoon.
Tirza
Tirza G.
05-09-2010 om 16:39
En wat ik me afvraag over die borg
Stel nou he, stel. Ze gaan de ingeleverde boeken streng controleren. En dan ontdekken ze een verwijderde bladzij. Oeioeioei. Dat moet betaald worden van de borg (hier: eenmalig 75 eu, ook al zit je 6 jaar op school). Het hele boek kostte ooit nieuw, 5 jaar geleden, 30 eu. Wat zou je dan moeten betalen? 30 eu? 75 eu? 1,25? Dat wordt nog een hele kluif. Goed voor de werkverschaffing.
Tirza
Bastet
05-09-2010 om 18:01
Tirza
Nou het kromme is,voor mensen die boeken huren en geleverd krijgen door bijv. v Dijk,het voorheen zonder borg konden huren.Van Dijk verrekende beschadigde boeken,of verdwenen boeken,je kreeg gewoon de rekening.Dat is het zotte en overbodige van borg.
Nog zotter is dat boeken echt niet stuk voor stuk gecontroleerd worden.In drie boeken van mijn zoon vonden we zelfs hele schriften terug van de vorige huurder.Kortom,de borg is een wassen neus.
Bastet
Jade
05-09-2010 om 22:55
Borg....
Wij hebben een brief gekregen dat de borg wordt terugbetaald. Ook zal de bestelprocedure zodanig aangepast worden dat de betaling van borg geen onderdeel meer zal zijn van de bestelprocedure.
Dan nog een - bla bla - verhaal dat de ouders/verzorgers in moeten stemmen met de bruikleenvoorwaarden (aantoonbare schade veroorzaakt door gebruiker zal dan worden verhaald op de ouders/verzorgers).
Volgens de VO-raad mag borg gevraagd worden onder voorwaarden. 1 van die voorwaarden is dat de borg gezien moet worden als een vrijwillige ouderbijdrage. De VOO daarentegen neemt het standpunt in dat scholen geen borg mogen vragen.
Sja......![]()
Bastet
06-09-2010 om 07:05
Jessica
Voor elke school is de bestelprocedure aangepast ,borg of geen borg voor je je bestelling kunt afronden.
Bastet
Tirza G.
06-09-2010 om 15:42
Jessica5
Van Dijk is niet de enige leverancier
Wij hoeven de borg maar eenmalig te betalen (nou ja, we hóeven niks natuurlijk), voor de meeste ouders zal dat moment in de brugklas liggen. Echter, omdat kind al in de vierde zat toen dat borggedoe werd ingevoerd kregen we een nota thuisgestuurd voor alsnog 75 eu. Op die nota stond ook de vrijw.ouderbijdrage en de dreigende zin dat niet betalen betekende: geen boeken. Bovendien, jaja, zat er ook nog een bruikleenovereenkomst bij. De zin over het betalen werd na luide protesten teruggedraaid, de link met de br.l.overeenkomst echter niet. Niet tekenen=geen boeken. Ik heb daar protest tegen aan getekend (immers: door het eisen van een handtekening stel je een voorwaarde aan de mogelijkheid onderwijs te volgen - en dát mag niet) en heb mijn gelijk gekregen. Heb wel een uur zitten praten met de rector die er heel narrig van werd, maar goed, kind kreeg zijn boeken. En de rector een andere baan
Tirza
Nasha 1st
06-09-2010 om 19:49
Tirza
ik moest de boeken bij iddink bestellen, daar kon ik niet onderuit. En ik moest daar dus aanklikken dat ik de borg zou betalen.
Tirza G.
06-09-2010 om 20:06
Hier gaat het als volgt
Je krijgt een factuur van de boekleverancier. Nee, niet Van Dijk en ook niet Iddink. Die moet je betalen en dan krijg je een kopie-factuur thuisgestuurd met daarop "voldaan". Met die kopiefactuur ga je naar het boekafhaal-evenement en dan krijg je je stapel boeken, die je dan aan de hand van die kopie-factuur kunt controleren. Betaal je niet, dan krijg je die kopie-factuur niet en krijg je de boeken niet mee. Althans, die indruk wordt gewekt. IN de praktijk werkt het anders
Tirza
tsjor
07-09-2010 om 15:06
Hier bankrekeningnummer
Hier moest je op een brief je naam, bankrekeningnummer en de t.n.v. invullen. Verder niets. Ik heb er maar aan toegevoegd, dat dit geen automatische machtiging is. Zodra er iets van mijn rekening wordt geschreven laat ik het onmiddellijk weer terugstorten en wacht rustig af wie waarmee komt.
De boeken waren vooral heel veel werkboeken die heel mooi uitgegeven zijn.
Tsjor