Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

24-06-2010 om 08:49

Uitslag en welke school?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

01-07-2010 om 08:22

Ondertussen

Begint de oude school op hun manier ook dingen aan te passen voor ayladochter, ze krijgt nu het leesonderwijs van groep 3 en mocht gisteren een paar uurtjes meedraaien in groep 3. Ze had wat taakjes op de computer gedaan en met de meester van groep 3 een boekje gelezen. Ze vond het helemaal geweldig en wilde zo weer terug.

ach ja beter laat dan nooit

ayla

ayla

01-07-2010 om 15:49

Vraag over veilig leren lezen

Zoals ik al eerder schreef is dochter nu begonnen met het veilig leren lezen van groep 3, ze is gisteren naar groep 3 geweest en morgen gaat ze week. Volgens haar juf heeft de meester met haar gelezen en erop gelet wanneer ze begon te spellen. Kern 3 ging goed, kern 4 iets minder dus is ze op de pc begonnen met de boekjes van kern 4. Kan me iemand uitleggen hoe dat zit met die kernen, ik ken het avi systeem maar die kernen zeggen me helemaal niets.

pippa

pippa

01-07-2010 om 16:42

Hier

Als je iets niet snapt, kun je het rustig aan de juf/meester vragen. Die snapt ook wel dat het allemaal nieuw is. Zie verder op http://www.veiliglerenlezen.nl/zwijsen/show/id=94669/closemenu=true

ayla

ayla

02-07-2010 om 08:06

Dank je wel

heb het even opgezocht, had verwacht dat ze verder zou zijn gekomen maar ja dat spellen he. ach ze houdt zich bezig en het is toch nog maar drie weken. Maar als het mijn beslissing was geweest dan had ik haar direct op 6 of 7 gezet, tenminste nog een beetje uitdaging. dit kent ze eigenlijk allemaal al.

vlinder72

vlinder72

02-07-2010 om 09:29

Ayla

Nog een paar weken en dan is het vakantie. Daarna gaat je dochter naar een andere school. Laat het nu los. Ayla dochter is een slimme tante. Als jij negatief reageert over haar school of over haar leesniveau op school dan pikt zij dat zo op. Ze vond het toch leuk in groep 3? Dat is belangrijk en niet of zij nou kern 4 of kern 7 leest. Het is niet meer de moeite waard. Je hebt straks 6 weken om leuke dingen te doen. Lezen is leuk (je zou het boek Weg met die krokodil van paul van Loon eens kunnen proberen, heel leuk om samen te lezen). Spelletjes spelen is ook leuk. En ze heeft toch een uitdaging? Namelijk leren lezen zonder te spellen (is mijn zoon ook mee bezig). Soms leest hij E3 en soms weer een start boekje. Wat maakt het uit.

ayla

ayla

02-07-2010 om 09:44

Vlinder

Ik heb er tegen dochter ook niets over gezegd, ook niet tegen de juf.Ik kraak echt niet meteen alles af Ik ben echt al heel blij dat ze in ieder geval nu al het iniatief nemen om haar naar groep 3 te laten gaan. Ik ben ook geen juf en misschien schat ik het ook verkeerd in.

vlinder72

vlinder72

02-07-2010 om 10:03

Waarschijnlijk niet

Ik heb kern 4 er bij gepakt. Mijn oudste zit in groep 4 dus ik heb alle werkboekjes van groep 3 al in huis. Als ik in de werkboekjes kijk dan kan mijn zoon kern 6/7 lezen maar ik denk niet dat hij alle opdrachten al kan in de werkboekjes. Kern 4 kan hij wel. En die zal hij ook leuk vinden om te doen. Zinnetjes lezen en dan een streep naar het juiste plaatje. Of drie zinnetjes en welke zin is dan juist. Het zijn ook zinnetjes waarvan je mag verwachten dat ze dat in een keer moeten kunnen lezen. Verder woorden schrijven. Met een a of een aa. Misschien wat eenvoudig maar wel de basis.

ayla

ayla

02-07-2010 om 10:11

Daarom

ik zag de woordjes bij de uitleg op de site en dacht ooohh simpel maar ik ken de werkboekjes uiteraard niet. Normaal krijgen ouders altijd een uitgebreide uitleg aan het begin van groep 3 maar die heb ik niet gehad. Hoe dan ook, ben blij dat dochter zich nog de komende 3 weken hierop mag richten en dat school ondanks dat ze weten dat dochter weggaat zich deze moeite nog doet.
Directeur van oude school sprak me gisteren nog aan, vond het jammer dat we besloten hadden ayladochter van school te halen maar begreep het wel. Verbaasde me wel dat hij meteen wist wie ik was, dat had ik nou weer niet verwacht bij een school van meer dan 600 leerlingen.

Over de drempel

Ayla,

Ben een beetje te laat maar zo te horen heb je gedaan wat ik eerder al wilde schrijven... kies de school waar je een prettig gevoel kreeg toen je de eerste keer over de drempel stapte.

vlinder72

vlinder72

02-07-2010 om 10:26

Ayla

Ik denk dat je dochter die werkboekjes heel leuk zal vinden. En als vier uit is dan gaat ze gewoon verder met boekje 5. De laatste pagina van werkboekje vier is nog best lastig. Je ziet een plaatje (alleen al die plaatjes ontcijferen vind ik een kunst op zich) en dan staat ernaast een rijtje klinkers of medeklinker en dan moet je een rondje zetten om de klinker of medeklinker die ergens in het woord zit.

ayla

ayla

05-07-2010 om 09:29

Loslaten zennnnn

mijn nieuwe motto wordt loslaten, echt waar, ik probeer het zo hard. Dochter kwam vrijdag thuis en we vroegen hoe het in groep 3 was geweest, stom was het antwoord. Gisteren kreeg ik het pas eruit, werkjes stom, makkelijk en ze wilde moeilijkere dingen doen. Ik heb geprobeerd haar uit te leggen dat ze vanzelf bij de moeilijkere werkjes zou uitkomen maar ze bleef het stom vinden. Ondertussen dacht ik steeds nog drie weken, nog drie weken.

pieternel

pieternel

05-07-2010 om 10:36

Zou ik niet zo zeggen

"Ik heb geprobeerd haar uit te leggen dat ze vanzelf bij de moeilijkere werkjes zou uitkomen maar ze bleef het stom vinden."
Dat is een gevaarlijke uitspraak, ayla. Dat kan valse verwachtingen kunnen wekken. Mijn dochter is de gehele basisschool op werkjes blijven wachten die moeilijker zouden zijn. Ondanks plusaanbod, Spaans etc zijn die niet uitgekomen op de basisschool. Ook had ze weinig aansluiting. Pas op de middelbare school is het wat interessanter geworden voor haar. Ze heeft daar ook voldoende vrienden en vriendinnen. Dat heb ik haar ook altijd voorgheouden. Na de basisschool komt waarschijnlijk jouw tijd.
Ik zou je dochter in ieder geval uitleggen dat dit ook wel eens aan de hand zou kunnen zijn. Relativeren, dus. En iets zoeken waar je dochter helemaal in op kan gaan buiten school om maar ik geloof dat ze dat al gevonden heeft in de vorm van paardrijden. Als ze wat ouder is zou je bijvoorbeeld een verzorgpony kunnen overwegen. En verder laat haar haar gang gaan. Heb er vertrouwen in dat het goed komt.
Onze dochter heeft op een gegeven moment haar heil buiten school gezocht: toneel, zingen,gitaar spelen en verhaaltjes schrijven. Dat laatste deed ze ook op school. En daar vond en vindt ze nog steeds veel bevrediging in.

ayla

ayla

05-07-2010 om 10:58

Morgen al

naar de nieuwe school, ik heb gebeld en ze mocht al komen, ook mag ze daar het jaar afmaken als ze het zelf wil. En dan in groep 3 ipv groep 2. Nieuwe school was er zelfs blij mee want dan konden ze nog beter beoordelen wat dochter kan en wat ze niet kan. Ayladochter zal ook blij zijn, ze is nu al de nachten af aan het tellen

billie

billie

05-07-2010 om 12:53

Snap ut niet

Hoe kun je dat op deze manier nu loslaten? Misschien moet je gewoon ophouden iedere dag te vragen hoe het was, en zeker niet proberen ´iets eruit te krijgen´. Ik ben er ook van overtuigd dat één vd grootste valkuilen bij deze kinderen is het hebben van veel te hoge verwachtingen. Ik denk dat je daar op deze manier alleen maar aan meehelpt.
Het is goed de grote lijn te bewaken, maar je dochter zal zich niet ieder moment in haar leven kunnen vermaken, en dat hóeft ook helemaal niet. Wacht liever tot ze zelf met commentaar over de dag komt, en probeer met haar samen te lachen om de *stomme dag*, misschien heeft ze daar meer aan?

ayla

ayla

05-07-2010 om 12:57

Billie

Als je kind chagrijnig uit school komt, boos is verdrietig, buikpijn en hoofdpijn heeft. Ja dan ga ik vragen hoe het was, Misschien ben ik dan een rare ouder maar mijn schouders ophalen kan ik dan niet.

billie

billie

05-07-2010 om 13:30

Dat schrijf je toch niet

Je schreef dat jullie haar vroegen hoe het in groep 3 was geweest. Dat klinkt totaal anders als; kind kwam lamlendig thuis dus probeerden we te achterhalen wat er was.
En dan nog. Ik denk dat het verstandiger is haar ermee te laren *dealen* dan dat je haar beloftes doet dat het allemaal wel beter wordt. Want misschien wordt het dat wel niet echt.
Ik reageer ook alleen maar omdat je zelf aangeeft het *los te willen laten*, en dat doe je zo niet. Overigens weet ik er alles van, van kinderen zo uit school krijgen. Ik wéét hoe lastig het is. Ik probeer er alles aan te doen om het leven op school voor zoon leuker te maken, maar hij zal er, vrees ik, ook aan moeten wennen dat school *stom* is. (voor hem dan)

pieternel

pieternel

05-07-2010 om 13:34

Buikpijn etc

Ik ben zo'n ouder die af en toe heel erg ontaard is. Ik heb namelijk op een gegeven moment niet meer gevraagd waar de buikpijn/hoofdpijn en noem maar op-pijn vandaan kwam. Ik werd er namelijk zelf op een gegeven moment naar van, was daar alleen nog maar mee bezig. Hoe maak ik mijn kind gelukkig?
Mijn huisarts opperde dit gedrag zoveel mogelijk te negeren nadat ik met een schommelende bloeddruk bij hem was gekomen, begin van overspannenheid. Ik kon er namelijk niets aan veranderen, al het mogelijke op dat moment was al gedaan. Er werd al gecompact, verdiept, verbreed, alternatieve lessen, lesstof uit groep(en) erboven, sociale programma's. Sommige kinderen vallen nou eenmaal in een soort van buitencategorie. Relativeren voor en dochter en voor mij was het beste. Dochter houdt ook nog eens enorm van aandacht trekken en overdrijven, dus het werd ook nog eens als een echt drama gebracht. Toneelspelen is niet voor niets haar hobby )) Dus alteveel meegaan met haar, voedde dat nog meer.
Uit zichzelf begon dochter niet meer over slechte dagen te praten behalve als het heel erg was geweest. Dan bespraken we de toestand. Ik toonde begrip (Ik snap dat dat niet leuk is ....) maar heb haar erop gewezen dat het zo was en niet anders. En dat het tijd uitzitten was. En we hebben er geprobeerd erom te lachen. Indien nodig, nam ik contact op met school. Dat hielp voor beiden, dochter ging toch wat opgeruimder naar school, ik was er niet meer constant mee bezig.
Daarom zei ik al eerder: heb vertrouwen in je dochter, laat haar haar gang gaan, ze komt er wel, echt waar. Maar juist slimme kinderen hebben ook ruimte nodig om zelf dingen te ontdekken, te doen. Dat gaat van clubjes uitzoeken, tot boeken, tot spelletjes, tot kleding en ga zo maar door. Mijn dochter benauwt het in ieder geval behoorlijk als ik steeds om haar heen hang en me (te)veel met haar bemoei. Haar moeten we als het ware liefdevol verwaarlozen.

ayla

ayla

05-07-2010 om 13:51

Ik hoop ook

dat ik zeker nu met haar nieuwe school het meer kan loslaten. Ik krijg er meer vertrouwen in en ik hoop gewoon dat dochter daar gelukkiger zal zijn. waarschijnlijk zal ze toch altijd anders blijven dan anderen maar als de school begrip heeft ervoor en het materiaal om haar te helpen dan voel ik me ook zekerder. Ik voel me ook al een stuk rustiger met het idee dat ze morgen gaat wennen en datz e niet meer naar haar oude school hoeft als ze dat niet wilt. Ik weet dat ik dan alles heb gedaan wat ik kan doen en op de nieuwe school zal dochter gewoon moeten wennen en dan zal een stuk ook bij haar liggen

joep

joep

05-07-2010 om 13:54

Het leven is niet altijd leuk

Beste Ayla. Het ene kind is het andere niet, maar jouw kind en het mijne lijken erg op elkaar. En volgens mij dat van Billie trouwens ook. Zij wil je niet corrigeren, maar heeft denk ik ervaring op dit gebied. Ik ben zelf erg geneigd om er steeds voor te willen zorgen dat alles goed is. Het moet zoveel mogelijk leuk zijn, niks tekort komen, goed voor zijn ontwikkeling, enz.. enz... Je wilt achteraf niet zeggen van had ik maar dit of had ik maar dat.
Mijn kind is iemand die mij ook wel vaak het gevoel geeft dat ik het niet goed genoeg doe. Dit is niet waar, ik denk de totale tijd dat ik niet slaap of werk aan hoe ik mijn kinderen (2) het beste kan geven.
Sinds nog niet zo lang realiseer ik mij dat dat niet goed is. Het leven is niet altijd leuk, school is niet altijd leuk, dat moeten kinderen leren.
Ik zag een poosje terug op TV een documentaire over een chinees die op een brommer over een brug reed, waar jaarlijks 1000 mensen vanaf sprongen (hij probeerde ze dan te weerhouden )om zich van het leven te beroven. Dit bleken bijna allemaal enigst kinderen die nooit geen tegenslag gekend hadden en op volwassen leeftijd erachter kwamen dat het leven niet zo mooi is als verwacht (hun jeugd was als het ware te gelukkig geweest). Ik zag dit en het heeft mijn kijk op mijn kinderen wel veranderd. Ik probeer het minder fanatiek leuk voor hem te maken. Je lijkt mij soms dezelfde soort reacties te vertonen als ik.
Daarom wat tips: (waar je misschien niks aan hebt, maar toch)
1) Vraag nooit hoe het was. Vertel wat je zelf gedaan hebt in de tijd dat ze weg was en kijk of er iets terug komt
2) Het fijne van slimme kinderen is dat je er haast als een volwassene mee kan praten. Dus wat was er niet leuk, als het ter sprake komt: hoe zou je het dan willen hebben. Niet moeilijk genoeg daar weet je niets aan. Wat wil je precies leren en hoe. Dan kan je dat vervolgens thuis gaan zitten doen. School is niet alleen om cognitief te stimuleren, maar ook om een werkhouding te krijgen, dus dingen doen die niet zo leuk zijn. Dat moet je haar uitleggen.
3) Studeren doe je thuis als kleuter. Ga achter google, of naar de bieb en doe dagelijks dingen die haar aan het lachen (of tenminste niet chagerijnig) maken, ga samen buitenspelen, dingen bekijken, sommetjes maken, spelletjes doen, enz... Als een kind ergens plezier in heeft dan leert het. Je bent zelf waarschijnlijk ook de domste niet dus de aankomende jaren kan je nog wel vooruit.
Nou succes. Gr. Joep

joep

joep

05-07-2010 om 14:06

Dat snap ik ook wel pelle

Het heeft er alleen voor gezorgd dat ik anders tegen mijn eigen kinderen aankijk. Daarom noem ik het. De enigst kinderen die dus uiteindelijk niet gesprongen zijn, gaven aan teveel moeite te hebben met het verwerken van tegenslag. Daarom probeer ik mijn kind weleens wat tegenslag aan te bieden. (Bij wijze van spreken dan). Het is moeilijk om op deze manier iets uit te leggen en misschien denkt Ayla ook wel van huh?? Maar ja.
Je gebruik van het spreekwoord is volgens mij trouwens wel goed. Gr. Joep

ayla

ayla

07-07-2010 om 12:31

Vandaag 2e dag nieuwe school

dochter was gisteren doodop toen ze uit school kwam, ook niet gek natuurlijk, wennen in groep 3 in een nieuwe school met andere juf en andere kinderen.
Volgens juf had dochter genoten, ze had gewoon alles met de klas meegedaan en dat was heel goed gegaan. alle sommen gewoon meegemaakt en meegelezen zover als ze kon en dat ging erg goed allemaal. Juf was heel positief over haar. Dochter zei alleen naderhand dat ze het 's middags moeilijk vond want toen gingen de andere kinderen vrij werken en toen kon zij zich moeilijk concentreren op haar werk. Maar wat ze had gedaan vond ze allemaal erg leuk.

joep

joep

07-07-2010 om 19:48

Goed zo

Goed zo ayla, ik hoop echt dat het zo blijft.
gr. Joep

ayla

ayla

08-07-2010 om 23:00

Wat een heerlijk kind

zei de nieuwe juf vandaag. Op het verhaal van de juf over fruit en dat kiwi een fruitsoort is had dochter geantwoord dat een Kiwi niet alleen fruit is maar ook een vogel uit Nieuw Zeeland. verder had ze gisteren uitgebreid zitten vertellen dat de natuur zo mooi was en dat de boom waar onder zo liepen zo mooi was. Ze is zo vrij en zo makkelijk zei de juf en verbaal ontzettend sterk.

Volgens juf gaat het prima met haar, wij merken het ook. Binnen een paar dagen begint ze opeens vloeiend te lezen, ze heeft een nieuwe beste vriendin en de kinderen plagen haar niet.
En dat binnen drie dagen.

Ze is opeens geen probleemgeval meer maar gewoon een lekkere vlotte meid. Ze is vandaag met de juf naar de bieb gegaan, heeft daar boeken over dinosaurussen en de ruimte mogen uitzoeken en die liggen nu op haar tafeltje.

Ze gaat misschien niet meteen in september naar groep 4 maar ik zie nu de toekomst echt met meer vertrouwen tegemoet dan ik een paar weken terug zag. Er valt echt een hele last van mijn schouders. Ik hoop dat dit gewoon zo blijft doorgaan.

Wauw

wat leuk Ayla, echt fantastisch. En het doet je -en haar natuurlijk ook- zeker goed om (eindelijk) eens iets positief over je dochter te horen door een juf!

Het lijkt erop dat deze school haar kan bieden wat ze nodig heeft, en zie, een open en spontaan kind.
Wat een invloed een school op een kind kan hebben!

Alle succes gewenst.

Ayla,

wat fijn dat het zo goed gaat! Ik las in een draadje hieronder dat je schreef:
wij zijn op dit moment bezig om onze dochter van 2 naar 4 te laten doorstromen, zij leest echter op E3 niveau en je ziet bij haar duidelijk dat ze ruim een half jaar tot een jaar voorloopt. Toch is het ook bij haar nog niet zeker. Wij en de school willen haar pas naar groep 4 laten gaan als we echt zeker weten dat ze het aankan. Anders wordt het alleen maar een grote teleurstelling
Ze mag best een beetje achter lopen als ze naar groep 4 gaat! Als er op gelet wordt op school dan haalt ze dat zo in. Het is juist prettig als ze wat uitdaging heeft. En je hebt al gezegd dat ze ook aansluiting heeft bij de oudere kinderen. Dus ik zou zeggen: laat haar lekker met de kinderen die ze nu al een beetje kent verder gaan naar groep 4!

ayla

ayla

09-07-2010 om 12:39

Egberdien

Het is zeker dat ze volgend jaar naar 4 gaat, school heeft dat ook toegezegd aan ons, alleen moet even bekeken worden wanneer. Er is oorspronkelijk gezegd 3 en 4 in 1 jaar, ze mist de basis van de schrijflessen, ze spelde nog veel bij het lezen en het rekenen boven de 10 gaat nog niet geautomatiseerd. Ze gaat echter met sprongen vooruit. Juf heeft vandaag met verbazing naar haar lezen geluisterd, ja zei ze later tegen mij, ze is echt met 40 % vooruit gegaan, spelt bijna niets meer. En leest verder ook gewoon de boekjes die de andere kinderen ook lezen. We zien het wel, als ze binnen drie dagen al zo vooruit gaat ben ik benieuwd hoe het de komende 2 weken gaat

mirreke

mirreke

09-07-2010 om 14:18

Ayla

Ik zou ook inzetten op gewoon mee naar groep 4. Misschien heeft ze nog wat ondersteuning nodig in het begin, maar nu kent ze deze klas al, en het gaat gewoon fantastisch. ik zou de juf nog even aanspreken, en het dan ook gooien op het feit dat ze nu net iedereen kent.
Ik zou zekerheid willen hebben voordat de vakantie begint. Kun je dat tenminste echt met een goed gevoel loslaten.
Oh, enne, goed dat je het zo hebt aangepakt!! Zie het als een bevestiging dat jullie toch echt, écht, dé deskundige zijn als het gaat om jullie dochter.

Ayla,

superfijn! Daaruit blijkt hoe snel "deze" kinderen dingen vaak op kunnen pakken. Onze dochter heeft destijds groep 2 en 3 in 1 jaar gedaan, is in maart halve dagen in groep 3 mee gaan draaien en haalde daar een D voor de rekencito. Ze heeft gewoon met de klas meegedraaid, zonder extra aandacht van de leerkracht (die hoogbegaafdheid 'ontkent") en haalde 3 maanden later een A voor rekenen. Nu gaat ze na de vakantie naar groep 6 (ze heeft 4 en 5 wel gewoon gedaan hoor), met een grotendeels aangepast programma. Oh en rekenen boven de 10 gaat nog steeds niet geautomatiseerd, maar ze kan het snel genoeg. Automatiseren is vaker een probleem bij hoogbegaafde kinderen.
Ik hoop dat jouw dochter gewoon meekan met groep 4, en eventueel alleen voor de schrijflessen naar groep 3 in het begin. Rekenen in groep 3 begint (denk ik) ook nog heel eenvoudig, dat is veel te makkelijk voor jouw dochter, en met taal/lezen is ze al veel verder. Ik denk dat juist beginnen in groep 3 een grote teleurstelling zal worden!

ayla

ayla

09-07-2010 om 21:00

Ben zo trots

op haar, haha, als ik haar nieuwe juf hoor praten ga ik helemaal glunderen. Juf praat over alle capaciteiten die ze heeft en wat ze allemaal kan. Zo goed vooruit gegaan met lezen binnen drie dagen.En weten jullie wat hielp? de juf had gezegd dat ze alles moest zingen, het lijkt wat op het sleeplezen. de woorden waarvan ze de neiging heeft om te spellen die zingt ze en dat werkt perfect. ze leest gewoon met de groep mee!ayladochter glundert zelf ook helemaal als ze weer 5 bladzijdes gelezen heeft. ze kreeg vandaag van oma en opa ene nieuwe boek; mijn paardenboek las ze hardop.

Ze zijn nu ook met het rekenen begonnen en dat gaat ook goed. Uitleggen dat 10+5= 15 en 10+4= 14, dat ze de logica ziet. en dat 9+2 hetzelfde is als 2+9.

Ik hoop dat ze door mag omdat ze het goed met deze groep kan vinden, ze hebben al aangegeven dat ook als ze al in groep 4 zit ze altijd nog dingetjes uit groep 3 kan volgen. ze hebben allemaal tegelijkertijd rekenen en schrijven zodat de kinderen van klas kunnen wisselen.
Wij als ouders gaan er in ieder geval voor en we weten dat met deze school goed te praten valt, nu hopen dat zij het ook zo zullen zien.

We zijn ook zo blij dat we haar nu nog voor de zomer hebben laten switchen en niet tot september hebben gewacht, het was echt een goede zet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.