Mari
13-01-2009 om 21:02
Uitgestelde straf?
Zoon (7) kwam vrijdag heel boos uit school. Met het naar buiten lopen had hij heel hard moeten lachen om iets dat een klasgenootje deed. Juf (eigenlijk onderwijs assistent) was er kennelijk niet van gediend en hij moest dan maandag in de pauze binnen blijven. Dat hij straf krijgt zal wel, daar bemoei ik me niet mee, zoon is niet al te betrouwbaar in wat hij thuis verteld. Maar ik vind het raar om straf over het weekend heen te tillen. Omdat hij eigenlijk niet snapte waarom hij straf had en dat het nog 3 dagen boven zijn hoofd hing, is hij de hele weekend boos en huilerig geweest. En vandaag gebeurde weer hetzelfde, weer straf om iets wat hem niet duidelijk is en nu moet hij morgen binnen blijven. Maar de assistent is morgen niet in de klas, dus hij moet er zelf aan denken, vergeet hij het dan moet hij de 2 dagen daarna binnen blijven. Echt mijn broek zakt af, zo ga jeniet met kinderen om? Of zie ik het verkeert. Het gaat ook nogeens over een autistische kind op een SBO.
Hij wordt thuis steeds onhandelbaarder als gevolge van wat er op school gebeurt. Hij snapt er helemaal niets van. Nu ben ik wel van plan om met zijn echte juf te gaan praten of zou ik eerst de onderwijs assistent moeten benaderen? Want ik vind dat uiteindelijk de juf de verantwoording heeft over haar klas en dus ook over wat haar assistent uitspookt.Die juf is er vanaf woensdag en dan is hij altijd wat rustiger, want die benaderd hem beter. Maar die geeft ook veel straf en zoon wordt er steeds meer ongelukkig van. 2 jaar geleden ging hij met veel plezier naar school, nu haat hij school, hij haat de juffen en hij haat de kinderen. Kortom een diep ongelukkig jongetje
gr. Mari
Pippin
14-01-2009 om 09:12
Niet eerlijk
Mari, ik vind uitgestelde straf altijd heel erg gemeen. Ik ben zelf eens een hele kerstvakantie bang geweest voor straf, omdat ik tijdens de kerstviering van de school had zitten klieren. Nooit straf gekregen, wel een verpestte kerstvakantie.
Volgens mij werkt het VOORAL bij zorgenkinderen al helemaal niet. Bij die van mij niet in ieder geval.
Ik zou het zelf geloof ik hoog opnemen. In ieder geval met de juf, niet met de assistent erover praten, en desnoods naar de directie. Want je geeft zelf al aan dat ook de 'echte' juf wel heel veel straft en dat je zoon er veel last van heeft.
Hebben ze die psychologieles niet gehad op de PABO? Die ene waarin uitgelegd wordt dat straffen op gedrag veel minder effect heeft dan belonen. Dat je elke keer dat je straft, het kind minimaal drie keer zou moeten belonen voor de dingen die het goed doet.
Pippin
koentje
14-01-2009 om 12:05
Sla ze om de oren
met de regels omtrent straf! Ze moeten daar blijkbaar een beetje pedagogisch bijgeschoold worden:
(en dan met name regel 8! En daarbij in aanmerking genomen dat kinderen waar 'iets'mee is als jongere kinderen gerekend moeten worden en hoe jonger het kind hoe sneller de straf moet volgen)
1. Straf moet duidelijk zijn en op voorhand afgesproken («Als je dit (niet) doet, krijg je deze straf»).
2. Straf moet iets betekenen. Het kind mag de opgelegde straf niet weglachen.
3. Ouders moeten doen wat ze zeggen. Wie alleen met straffen dreigt en ze niet uitvoert, verliest zijn gezag. Wie nu eens wel straft en dan eens niet, kan geen ongewenst gedrag afleren.
4. Een afgesproken straf moet ook worden uitgevoerd. Anders heeft straf geen effect.
5. Dreig niet met straffen die onuitvoerbaar zijn om zo uw kind af te schrikken («Ik bel de politie»).
6. Wees mild. Een straf moet niet erger zijn dan nodig.
7. Een straf moet zinvol zijn. Ze moet iets te maken hebben met het foute gedrag.
8. De straf moet snel komen, onmiddellijk na het ongewenst gedrag. Hoe sneller, hoe groter het effect.
9. Een straf die aansluit bij het ongewenst gedrag («Nu ga je alles opruimen»), mag steeds dezelfde blijven. Als de straf niet aansluit bij ongewenst gedrag («Vanavond geen tv»), maar alleen onaangenaam wil zijn, kan u best voor afwisseling zorgen.
10. Elke straf heeft ook een einde. Ouders komen te vaak terug op een fout. Vergiffenis moet mogelijk zijn.
Mari
16-01-2009 om 15:57
Inmiddels
Tot nu toe iedereen die ik er over spreek, vind het een rare zaak om straf over het weekend heen te tillen. Al voor een "normale" kind, laat staan een zorgkind. Ik heb wel de onderwijs assistent gesproken, maar die snapte niet zo goed waar het probleem lag, nu ga ik het neerleggen bij de juf. Inmiddels heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt en ga beginnen met aanmelding voor een cluster 4 school. Natuurlijk is er geen garantie dat het daar beter gaat, maar ik hoop wel meer kennis van autisme.
Dat lijstje van koentje is wel mooi, misschien uitprinten, inlijsten en aan de OA geven
gr. Mari
anna van noniemen
18-01-2009 om 13:04
Mari
op zich ben ik redelijk tevreden over de cluster4 school van mijn zoon, maar sommige dingen in hun aanpak bevallen mij niet....bij overtreding van sommige regels krijgen ze een gele brief....bij de 3e gele brief volgt een rode brief en moeten ze een dag thuis blijven....je snapt dat mijn zoon dat nooit echt erg heeft gevonden
Vraag dat dus na, hoe zij bepaalde dingen aanpakken....voor zoon is de regel inmiddels aangepast, bij een rode brief moet hij op woensdagmiddag nablijven....het is sinds de wijziging nog niet nodig geweest, mede door aanpassing in de medicatie en de gevolgde therapie