Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Uitdaging op school en thuis werken om te voldoen aan de eisen

Mijn zoon heeft pas na heel veel moeite (jaar zitten blijven en veel extra ondersteuning) leren lezen en schrijven. Hij is nu 11 jaar, zit in groep 6 en leest AVI 7 en spelt in vrije oefeningen slecht.
Tegelijk weet hij voor zijn cito's bijna allemaal A's te scoren, ook voor de spelling cito. Voor zijn andere toetsen heeft hij hoge cijfers en is hij ook snel klaar. De fouten die hij maakt is omdat hij niet op een woord kan komen en niet omdat hij dingen niet begrijpt.
Nu heeft juf aan mijn zoon voorgesteld om deel te nemen aan de plusklas en hij vindt dit geweldig en is helemaal trots. Tegelijk heeft zij mij gevraagd om thuis met hem hardop te lezen zodat hij nu eindelijk eens AVI uit raakt. Mijn zoon leest graag, maar niet hardop, want daar is hij niet goed in. Thuis oefenen wordt gedoe en gezeur, want hij heeft er echt geen zin in.
Ben ik nu een hele zure moeder als ik graag wil dat school de AVI-uit voor haar rekening neemt en ik wel leuke uitdagende dingen met hem ga doen? Ik baal ook dat juf hem al die plusklas in het vooruitzicht heeft gesteld, zonder er met mij over te hebben.
Aan de andere kant is het misschien goed dat hij meer energie steekt in dingen waarin hij goed is, dan dat hij eindeloos moet oefenen op zaken waarin hij nooit kan uitblinken. Wat is wijsheid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Josephine

Mijn eerste reactie is: pak die kans!
Leuke uitdagende dingen doen met ontwikkelingsgelijken in een plusklas kan voor je zoon een soort versterkte zuurstof opleveren. Hij is dan even vrij uit de wereld van oefenen, rijtjes en automatiseren.

Andersom zie je trouwens heel veel bij kinderen die lekker snel door school lijken te schieten en die zomaar in de plusklas mogen ook dat ze het heel vervelend vinden als ze eens moeten oefenen. En bij die kinderen wordt dat ook vaak door de school mee naar huis gegeven.

Ik denk kortom dat de situatie alles-op-school-oefenen veel meer negatieve bijeffecten oplevert (want hij zit op school alleen maar in die oefenmolen) dan de situatie plusklas-op-school-en-oefenen-thuis.

Maar ik herken wel je reactie van hee, doe dat lekker op school! Mijn kind heeft al herhaaldelijk schrijfoefeningen en tafels mee naar huis gekregen, dan denk ik ook, kan je dat nou niet anders indelen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.