vlinder72
05-10-2010 om 10:05
Uitdaging in groep 3. hoe?
Onze zoon verveelt zich in groep 3. Helaas hebben zijn juffen dat helemaal niet door. Onze zoon is namelijk heel lief, heel sociaal en ontzettend makkelijk. Thuis laat hij wel merken dat hij het lezen op school wel erg stom vindt en rekenen helemaal.
Nu zijn er drie kinderen in de klas als zonnetjes gebombardeerd maar helaas onze zoon niet. Voor het eerst heeft hij nu laten merken dat hij dat echt niet leuk vindt.
Maar wat nu? Onze zoon kan goed leren. Waarschijnlijk een stuk beter dan de school in de gaten heeft. Thuis is hij met heel andere dingen bezig dan op school. Hij is alleen ook erg slordig. Ik heb hem al een paar keer aangegeven dat hij waarschijnlijk ook ander werk mag doen als hij aan de juf laat zien dat hij dat kan. Maar ja, vervolgens zie ik het al helemaal voor me dat hij bij een leestoets gerust Ker leest als er Kar staat. En dat terwijl hij thuis ook woorden als winkelwagentje kan lezen. Het interesseert hem niet. Simpele woorden slaat hij over, moeilijke woorden leest hij wel. Dat wil trouwens niet zeggen dat hij niet begrijpt wat hij leest. Rekenen hetzelfde. Hij maakt foutloos de simpele telsommen van groep 3 maar hij kan ook sommen als 87 - 3, geldsommen en vermenigvuldigen. Maar ja, dat hoeft hij op school niet te doen.
Ik ben het eigenlijk nu een beetje zat. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Mijn man zou het liefste onze zoon laten testen (mijn man is zelf hoogbegaafd en zie onze zoon als ongeveer zijn evenbeeld van vroeger) en met de testresulaten naar school gaan. Of zelfs een andere school kiezen. Dat doe ik liever niet want onze oudste, heel normale leerling heeft het prima naar zijn zin in groep 5 en onze dochter in groep 2 ook.
Zelf zit ik eraan te denken om eerst maar eens in zijn boekjes te gaan kijken. Zou het redelijk zijn om als ik dan zie dat alles foutloos is om dan aan te geven dat ik toch graag zou willen dat ze hem eens iets meer gaan uitdagen? Ik ben zelf nogal verlegen en ik vind het echt ontzettend moeilijk om hier op school over te beginnen. Toch lijkt het mij wel het verstandigste. Zelf hadden wij bedacht dat ik eerst eens naar school ga. Ik zwengel het aan en mijn man gaat dan naar de eerstkomende tien minuten gesprekken of het verder af te stemmen.
Dus graag tips. Waar moet ik op letten en hoe krijg ik die al wat oudere juffen zo ver om mijn zoon een kans te geven?
ayla
05-10-2010 om 10:28
Doortoetsen?
Zou je de school zover kunnen krijgen om hem door te toetsen? Als daar uit kwam dat hij meer beheerst dan hij laat zien dan kunnen ze hem meer uitdagen.
vlinder72
05-10-2010 om 10:35
Hoi ayla
Ja maar als hij nou zelfs de simpelste toetsen al niet goed doet? Tenminste, ik denk dat hij veel onnodige fouten maakt. Als ik met hem lees dan leest hij juist eenvoudige woorden fout. Maan wordt bij hem gerust Moon. Als ik hem dan corrigeer en zeg "kijk nou eens goed" dan grinnikt hij en leest het alsnog goed. Mijn zoon is waarschijnlijk een betere rekenaar dan lezer. Hoewel hij wel goed kan spellen en heel netjes kan schrijven.
Maar ik weet het niet. Daarom lijkt het mij verstandig om eerst eens op school te gaan kijken. Misschien hebben wij wel een heel verkeerd beeld van onze zoon. Hoewel ik dat weer betwijfel omdat iedereen die hem kent ervan uit gaat dan hij heel goed kan leren.
ayla
05-10-2010 om 11:03
Vlinder
Het ligt er gewoon heel erg aan wat voor school dat het is. Als je een school hebt die wel aandurft hem eens een tijdje bij die zonnetjes te zetten, dan kun je wel iets bereiken. Aan ayladochter merk ik heel erg dat ze zich aanpast aan het niveau om zich heen. Waarom moet ik die moeilijke sommen maken, de rest doet dat ook niet. Terwijl als ze uitgedaagd wordt ze het best kan. De school moet het alleen durven.
Ik zou eens met de juf gaan zitten, vertel haar over je vermoeden en vraag eens of ze hem kan uitdagen tot meer.
Sasvangent
05-10-2010 om 14:38
je zegt dat je zoon thuis bezig is met heel andere dingen dan op school. Misschien kan je eens wat van die andere dingen aandragen op school, boekjes die hij al leest, sommen die hij al maakt of sudoku's, kruiswoordraadsels... ?
Je moet dan ook nog altijd een gesprekje met de juf vragen, maar dat hoeft niet heel formeel te zijn. Ik ben zelf ooit begonnen met een gesprekje van hoe de juf mijn kind zag in de klas, want dat ik thuis tegenstrijdige signalen kreeg. Een juf staat daar meestal best voor open, als je het maar vriendelijk en naief genoeg brengt ![]()
Het is vervelend naar de juf moeten, maar het is in het belang van je kind.
Je kan je kind misschien trouwens ook vertellen dat hij best zelf aan de juf mag gaan zeggen dat hij ook in zo'n zon boekje wil lezen?
Annet
05-10-2010 om 16:51
Avi-test?
Kinderen krijgen het zon-boekje als ze een bepaald leesniveau halen. Op de school van mijn kinderen ging je met minimaal avi-1 naar de zongroep. (als tussen begin van schooljaar en herfstvakantie getest werd).
Ik denk dat de school die andere kinderen eruit gepikt heeft omdat zij opvielen. Je kunt tegen de juf zeggen dat hij al goed leest en zo graag naar de zongroep wil. Juf kan hem dan testen.
Voor de zekerheid zou je naar onderstaande tip van Pelle kunnen kijken. Dan kun je zelf bekijken of hij dat niveau al heeft.
http://danielbilliau.classy.be/danysweb3/avilezen2/menu.htm
Laat hem eens een avi1-beheersingsverhaaltje lezen (niet openen in firefox) en kijken of hij het tempo haalt?
vlinder72
06-10-2010 om 13:33
Nou ik heb het geprobeerd
Kansloze actie. Ik heb aangegeven dat mijn zoon gedemotiveerd is geraakt en dat ik nogal geschrokken bent van zijn leesniveau. Hij leest nu slechter dan voordat hij begon met groep 3 (???). Het is ook mijn fout. Toen hij begon met groep 3 heb ik niet meer met hem gelezen. Tja, hij deed dat nu ook op school en ik heb echt genoeg thuis te doen met 4 kinderen. Dat is nu dus over. Voortaan lezen wij iedere avond even samen een stukje. Ik merkte gisteren al dat hij alweer bijna foutloos leest (eigenlijk te gek voor woorden dat ik hem dat moet leren en niet de school).
De juf had helemaal niet het idee dat hij gedemotiveerd was. Hij deed altijd zijn best en hij is heel ijverig en hij deed het heel goed in de klas. Tja, ze houden op dit moment nou eenmaal de hele klas bij elkaar dus iedereen moet met lezen op elkaar wachten. En mijn zoon had avi 1 niet gehaald en is daarom geen zonnetje.
Wat ik dus al had verwacht. Twee oudere juffen (eentje is dit jaar voor het laatst, ze gaat volgend jaar met pensioen) ze hebben helemaal geen zin meer in andere programma's maken voor bepaalde kinderen. Een aangezien mijn zoon een schat van een jongen is, veroorzaakt hij ook nooit problemen. Dus waarom voor hem iets bijzonders doen?
Ik wacht nu wel tot de 10 minuten gesprekken. Kan manlief het overnemen. Misschien dat hij tot ze doordringt dat zoon meer kan en wil.
Bastet
06-10-2010 om 19:48
Mja
Ik heb mijn kinderen op gegeven moment maar verteld dat school niet alles voor hen kan betekenen wat betreft hun leergierigheid.Daar doe je wat je moet doen,en de leuke dingen,zoals stapels boeken over informatieve onderwerpen doorspitten en grappige proefjes doen,deden we thuis.
vlinder72
06-10-2010 om 22:19
Bastet
Er is nog wel iets positiefs uitgekomen. Mijn zoon zag natuurlijk dat ik even met de juf ging praten. Later heb ik hem verteld dat hij het heel goed doet op school (dat is ook waar) maar dat als hij iets anders wil doen dat hij dat dan zelf aan de juf moet vragen. Hij zit nu in groep 3. Ik ben er niet altijd bij en als hij iets graag wil dan zal hij zelf actie moeten ondernemen. Hij snapte het. Hij zei dat hij naar de juf zou gaan en zelf om moeilijkere werkjes zou vragen. Ben heel benieuwd of hij dat ook echt durft en wat dan de reactie van de juf is.
Lezen gaat trouwens weer een stuk beter. Alleen de "e" en "ee" spreekt hij nog steeds verkeerd uit.
Oja, ook heb ik hem uitgelegd dat als hij bij de juf moet komen en iets moet lezen of een toets moet doen dat hij dan goed zijn best moet doen. Fouten maken mag natuurlijk maar bij de juf moet hij proberen het helemaal goed te doen. Ik wou dat ik dat eerder tegen hem gezegd had.
En verder houden wij hem thuis goed bezig. Hij zit ook nog op muziekles en voetbal. Hij is gek op spelletjes zoals Carcassonne (inclusief met drie uitbreidingssets). De bieb lopen wij plat. Zij tik is nog steeds dinosaurussen, reptielen en amfibieën maar soms ook opeens de aarde en het heelal.
Bastet
07-10-2010 om 07:15
Zijn best doen
Zeg dat nou niet te vaak,leg er niet teveel druk op,dat kan ook verkeerd uitpakken..
ayla
07-10-2010 om 08:53
Vlinder
Ik ga voor de verandering maar eens zeggen wat andere ontelbare keren tegen mij hebben gezegd. Laat het lezen thuis los. Bij mij hielp het uiteindelijk helemaal niets. Dochter leest heel goed nu maar ik heb er eigenlijk niets meer aan gedaan. Als je iedere avond met hem gaat zitten wordt het denk ik alleen maar voor jullie allebei frustrerend. En wat andere ook al tegen mij hebben gezegd, laat de avi’s los. Stom systeem ook. Avi1 halen voordat je met de zonnetjes mee mag doen.
En wat Bastet zegt, leg niet te veel nadruk op zijn best doen, wij hebben het op een bepaaldt ogenblik omgedraaid naar wat goed dat je het geprobeert of gedaan hebt. Resultaat was op dat moment minder belangrijk.
Sasvangent
07-10-2010 om 09:39
Vragen of meenemen
ik schreef het al hierboven: kind ging hier ook zelf moeilijkere dingen vragen of gewoon doen. Ze nam van thuis uit moeilijkere dingen mee en als ze klaar was met haar werk, of als ze dat niet meedeed, nam ze dat dat eigen materiaal gewoon uit de boekentas en begon ze daarin te werken.
Ik heb dat toen gewoon aan de juf meegedeeld dat kind zo ging werken, ik heb het bewust niet gevraagd. Als je kind maar daardoor stil is (en blijft) in de klas, vindt de juf dat misschien prima. En kijk, als de juf niet wil, dan neem je zelf maar de regie in handen.
Trouwens: sasdochter was ook eerst braaf en meewerkend. Totdat ze er genoeg van had, toen werd ze dwars. Vandaar dat ik het systeem van 'vragen of meenemen' heb in gang gezet. Onze juf (ook niet van de jongste) was allang blij dat dochter stil was. Het was echter geen leuk jaar.
Chippie
07-10-2010 om 10:03
Boek van thuis meenemen
Onze middelste zoon kon thuis goed lezen maar vertikte dat op school 1 en ook op school 2. School 1 vond dat niet-laten-zien prima en trok de conclusie dat ik een pusherige moeder was. School 2 pakte het op, gaf hem een makkelijk boekje en dat ging matig. Toen ik aangaf dat die boekjes echt te makkelijk waren kreeg ik nog wel even een blik van "heb je weer zo'n moeder" maar toen mocht hij een boek meenemen van thuis. Toen werd het duidelijk, werd hij doorgetoetst en bleek hij minimaal op AVI 4 beheersingsniveau te zitten en mocht hij lezen wat hij wilde (hier geen zonnetjes, maar dat niveau was voor hem toen al te gemakkelijk).
vlinder72
07-10-2010 om 16:11
Rectificatie
De juf kwam net na school naar mij toe. Ze was toch wel geschrokken van mijn bericht. Ze gaf toe dat mijn zoon inderdaad erg goed kan leren. Dat zijn lezen was weggezakt was niet zo raar want dat gebeurde wel vaker. En inderdaad dat komt ook wel weer goed.
Ze heeft ook nog even met onze zoon gesproken. Hij gaf aan dat hij lezen toch wel een beetje leuk vindt. Dat is voor mijn zoon hetzelfde als helemaal niet leuk maar dat had zij ook wel door. Hij heeft zelf aangegeven dat hij graag boeken wou lezen met wat langere zinnen.
Ze gaat nu met de andere juf praten hoe ze verder gaan. Zijn lezen is namelijk redelijk maar zijn rekenen is echt heel erg goed. Hij kan soms de sommen van zijn broer in groep 5 maken zonder dat wij daarvoor iets hebben uitgelegd.
Dat heb ik ook nog benadrukt. Onze zoon kan dingen goed zonder dat wij er als ouders ook maar enige moeite voor hoeven doen. Hij heeft zichzelf leren lezen, leren spellen en leren rekenen. En dat is ook gelijk ons probleem. Alles komt hem aanwaaien. Wij willen juist graag dat hij uitgedaagd wordt zodat hij meer moeite moet doen en ook fouten maakt. En dan leert hij dat fouten maken helemaal niet erg is.
Ik geloof dat wij nu meer op een lijn zaten. De juf gaf aan dat er veel materiaal beschikbaar is en binnenkort zullen wij eens rond te tafel gaan zitten.
Pffff, ik ben nu behoorlijk opgelucht. Hopelijk krijgt onze zoon wat extra aandacht en hoeven wij er niet steeds zelf achteraan.
En ik zal er zeker op letten dat wij hem niet teveel pushen. En "je best doen" is bij ons niet zo bijzonder. Dat zeggen wij wel heel vaak. "Je hoeft iets niet goed te doen als je maar je best doet". Of dat nou voetbal of school is. Maar ik kan mij voorstellen dat onze zoon dat anders interpreteert en mijn verzoek aan school is juist bedoeld om faalangst te voorkomen en ik wil daar natuurlijk niet aan bijdragen.
Sasvangent
07-10-2010 om 17:02
Weet je best wel
"Wij willen juist graag dat hij uitgedaagd wordt zodat hij meer moeite moet doen en ook fouten maakt. En dan leert hij dat fouten maken helemaal niet erg is."
Nou, lang leve de buitenschoolse activiteiten. Hier heeft dochter een scala aan hobbies (sporten & cultuur), het is hier dat zij zal moeten leren dat je niet altijd alles meteen kan, dat sommige dingen discipline en doorzetting vergen, ja dat je voor sommige dingen zal moeten oefenen.
En ook thuis kan je kind heel wat doen natuurlijk. Maar ik heb de hoop voorlopig opgegeven dat dochter op school iets leert, naja, cognitief dan toch.
Maar het ziet er dan toch niet zo slecht uit voor je zoon.
rodebeuk
07-10-2010 om 17:43
Vlinder
Wat ik in jouw verhaal heel erg herken is dat er ook slimme kinderen bestaan die geen lastig gedrag vertonen als het aanbod op school niet klopt. Dat kan heel frustrerend zijn. Het wordt lastiger om als ouder op school aan te kloppen en het is lastiger voor leerkrachten om te zien wat er speelt. Eerlijk gezegd ben ik best wel gefrustreerd dat nu ook mijn tweede kind op school braver dan braaf is waardoor het helemaal bij de volwassenen ligt om te zorgen dat het aanbod klopt. Een hoop werk ![]()
Bastet
07-10-2010 om 19:20
Rode beuk
Zo werd mijn dochter lamlendig van verveling,ze lag het liefst over haar tafel hen,een beetje mies te kijken.Wij kregen de vraag of ze wel genoeg sliep,maar het was dus pure verveling.
rodebeuk
07-10-2010 om 21:33
Bastet
Bij mij in de familie waren er ook kinderen die in de zandbak gingen plassen, knutselwerkjes met de schaar vernielden of de juf gingen verbeteren... alles nog in de kleutertijd ;-(
Blij dat ze dat niet doen maar een beetje kont tegen krib kan wel helpen...
Bastet
08-10-2010 om 12:00
Rodebeuk
Mijn dochter was koud vier jaar en saboteerde toetsen...ze vond het domme vragen..zucht...
rodebeuk
08-10-2010 om 12:36
Bastet: ja, dat herken ik wel.
hihi.
Aangegeven dat hij met grote voorsprong in kleuterklas kwam. Argwaan. Toch doorgetoetst na een half jaar, maar alleen met groep 2 cito (dingen waar hij zich niet mee bezig hield). Nee, hoofdschuddend. Heel slecht gemaakt. Heeeeel slecht gemaakt.
En nu blijkt hij een jaar later nog steeds meer dan 2 jaar voor te lopen.
Toch vind ik het nog erg rustig van jouw dochter en mijn zoon. Waar blijft de molotovcocktail?
Bastet
08-10-2010 om 15:16
Rode beuk
Mijn dochter,nu groep 7,wordt 11 in januari,dus het pubervuurtje wordt langzamerhand opgestookt..
)
Maar eerlijk is eerlijk,ze heeft nu een natuurtalent als juf,ik heb eindelijk zin in het schooljaar!!
rodebeuk
08-10-2010 om 19:04
Lekker bastet, maak me gek.
Jongste loopt vast en oudste lijkt wel te gaan maar dat is met hangen en wurgen. Van de vijf jaren hebben we nu 1 jaar een meewerkende docent gehad (toen is hij ook meteen versneld).
Ik tel echt: nog drie jaar met oudste en 7 of 6 jaar met jongste.
Bastet
09-10-2010 om 08:53
Rode beuk
Dan heb je nog genoeg voor je kiezen,pittig.Mijn dochter had in groep 3 een fijne juf,die kreeg ze ook in groep 6,maar helaas door haar nare omstandigheden prive werd het een schooljaar vol invallers.Ik heb het toen wel anders gedaan,een pittige mail naar de directeur,met het hele verhaal hoe het is gegaan vanaf groep 1,en binnen een week zat ik bij de IB'er die zo poeslief was,die had op haar mieter gehad..
Ik word wat assertiever.za'k maar zeggen..
rodebeuk
09-10-2010 om 19:17
Ja bastet
ik zit al weken tegen een onderhoud met de directeur aan te hikken.
rodebeuk
13-10-2010 om 11:19
Ja bastet
Ik ben vanochtend naar de directeur geweest. Kort gepraat en afspraak gemaakt voor na de vakantie. Wel gevraagd of ze alvast wil kijken naar hoe de aanpak van junior wat beter kan, dat er iig duidelijk is naar welke juf hij zou gaan zodat we na de vakantie weten met wie we moeten praten. En dat er bij senior geen extra werk is tot na de herfstvakantie omdat de leerkracht dan pas gaat kijken hoe de niveau's zijn, daar viel haar mond van open.
Dus ja, als je het zat bent is het soms best een goed moment om binnen te lopen. Ik moest nog een minuut of 10 wachten omdat er iemand 'kort' leek te praten, staand... ik kookte zowat over in die wachttijd.
Ik denk niet dat we dit draadje op de been houden tot na de vakantie... maar ik zal me wel weer melden
.. rood of blauw.
Bastet
13-10-2010 om 12:02
Rode beuk
Ik ben benieuwd!Het is mijn ervaring dat sommige leerkrachten graag hun eigen plan trekken,alle teamafspraken ten spijt,en dat directie dat gewoon niet weet.Verbijstering en snelle actie is dan het gevolg,ik hoop erop voor jullie!!
Bastet