Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

15-09-2010 om 09:15

Tv tijdens overblijven

omdat wij niet echt in de buurt van de school van ayladochter wonen moet zij iedere dag overblijven, 4 vn de 5 dagen. Het was ons afgelopen week opgevallen dat ze haar broodjes niet opat, als ik hara vroeg waarom zei ze dat ze geen tijd had. Gisteren had ze weer maar een half broodje gegeten. eergisteren zelfs helemala niets. Tot me gisteravond opeens inviel dat ik ergens had opgevangen had dat ze klokhuis kijken tijdens het eten. Ik dochter even ondervraagd en ja hoor, tijdens het eten wordt er klokhuis gekeken, klokhuis afgelopen is eten opruimen en naar buiten. Ayladochter is ene kind dat helemaal in trance is als de tv aanstaat. Ik zie haar al zo zitten met haar broodje zwevend voor hara mond zonder een hap te nemen.

Manlief vond dat ik meteen vandaag naar school moest gaan, klacht moest indienen, dochter mocht geen tv meer kijken en moest haar broodjes eten want $%$$^^%$ waar betalen we anders 120 euro per jaar voor. Ergens gaf ik hem wel gelijk maar om nou meteen met heel wat bombarie naar school te gaan.
Nog even met dochter gesproken, gevraagd wat zij ene oplossing vond en ze zei een week lang geen snoepje in de trommel, 1 broodje en 1 appel. een half broodje in de kleine pauze en een half broodje in de grote pauze plus de appel. Dat moest wel lukken volgens haar

Man vindt mij nu veel te weekhartig en is boos dat ik niet naar school ben gegaan.
Hoe zouden jullie dit hebben aangepakt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

15-09-2010 om 09:22

Zoals jij

Ik zou het doen zoals jij het gedaan hebt. Eerst met je kind in gesprek en kijken of ze het probleem zelf kan oplossen. Als dat niet lukt, zou ik de overblijf gaan vragen of ze misschien op willen letten dat je dochter eet. Als dat dan geen effect heeft, zou ik pas lichtelijk geirriteerd worden.
Kijk, het is vervelend natuurlijk, als je kind niet aan eten toekomt, maar het is geen ramp.

Ayla

Ik vind dat van die TV gewoon hartstikke fout, maar dat staat nog even los van of ik er als ouder werk van zou maken.

Ik reageer vooral omdat wij ook op een gegeven moment de boterhammen anders over de bakjes zijn gaan verdelen. Vond mijn zoon makkelijker. Dus daar zou ik mee gaan beginnen, dat ze minder op hoeft bij de lunch. Bij hem was de reden niet TV maar een superstrenge overblijfjuf waardoor menig bakje weer dichtgeklapt werd omdat De Tijd Om Was.

ayla

ayla

15-09-2010 om 09:39

Vind het ook fout

maar ik wil niet diegene zijn die ervoor zorgt dat de tv verdwijnt.

Trix

Trix

15-09-2010 om 09:45

Leeftijd dochter?

Om het plaatje compleet te maken, is het handig om wat meer info te hebben. Hoe oud is je dochter, hoeveel kinderen blijven over in haar klas, hoeveel begeleiding per klas. Kijken ze elke dag Klokhuis of alleen als het regent of als de kinderen extreem druk zijn.
Ik merk het aan mijn eigen kinderen dat ze thuis veel meer eten dan tijdens de overblijf en dan ben ik zelf de overblijfhulp in de klas. Er is veel meer afleiding, ze vergelijken wat andere kinderen hebben. Ze willen liever buiten spelen dan eten.
€120 per jaar voor elke dag overblijven vind ik trouwens niet veel geld, bij ons betaal je het dubbele. Ben hiervoor voor het gemak even uitgegaan van 40 weken school.
Maar goed, jouw probleem, of is het meer een probleem met je man ... Is het niet mogelijk om degene die het overblijven coordineert te bellen? Maar waarom zou je niet even langsgaan, dan kunnen ze misschien uitleggen waarom Klokhuis wordt aangezet. Misschien hebben ze dit bedacht om de klas wat rustiger te krijgen, zodat ze hun brood opeten en daarna lekker buiten spelen. Want voor veel kinderen geldt dat als de bel gaat om 12 uur ze even 'los' gaan. Even geen meester of juf, niet continu luisteren.

Trix

Trix

15-09-2010 om 09:49

Extra

Bij ons wordt trouwens geen tv gekeken tijdens de overblijf. Alleen als er vanwege regen niet buitengespeeld kan worden, dan zetten we in de bovenbouw muziek aan. Of mogen de kinderen om de beurt een muziekclip op 'youtube' zoeken, maar het digibord blijft uit. Vervolgens zoeken ze een spel uit of gaan tekenen of gewoon lekker kletsen.

ayla

ayla

15-09-2010 om 09:53

Trix

het gaat hier om een 6 jarige die versneld in groep 4 zit. Het is een 4/5 combiklas. Ik heb begrepen dat er vrij veel kinderen overblijven maar zeker weten doe ik dat niet. Het is een klas van 22 kinderen, niet heel groot dus

ayla

ayla

15-09-2010 om 09:55

Oh ja begeleiding

Er zijn geen overblijfouders of zoiets volgens mij. De juf blijft tijdens het eten bij de klas, dan gaat de klas naar buiten waar leerkrachten rondlopen.

Zoals jij

ik zou ook niet meteen drama willen gaan maken op school om een broodje.

Ik vind het wel kwalijk dat ze kinderen die moeten eten met een broodje voor tv zetten. Wees maar zeker dat je dochter niet het enige kind is dat niet of niet alles opeet.

Bestaat er dan geen aparte eetzaal waar ze moeten eten (zn zwijgen en dan pas naar buiten of TV gaan kijken? Ik vind dat heel raar. En echt alle dagen TV?

Hmmm

Ik vind het ook wel raar dat de tv standaard aan gaat tijdens het eten. Maar om nou de enige te zijn die daar over gaat klagen.....
Als ze d'r brood wel opeet, zou je dan ook klagen denk je?

Oh ja, hier ook 4 dagen overblijf en ik betaald bijna het drievoudige. Maar bij ons dus geen t.v., genoeg overblijfmoeders en er wordt regelmatig geknutseld met de kinderen.

zomaar een naam

zomaar een naam

15-09-2010 om 10:35

Hier ook tv

Hier wordt ook tv gekeken tijdens de overblijf. (sinds kort)
Ik ben zelf overblijfmoeder en krijg wel de opdracht om op te letten of de kinderen wel eten.
Bij de meeste gaat het wel goed de kinderen die wat dromiger zijn moeten af en toe even aan gespoord worden.
De kinderen vinden het allemaal erg leuk. Er is ook meer rust in de klas.

T&T

T&T

15-09-2010 om 10:36

Hier

Hier wordt gegeten samen met juf/meester, in stilte! en daarna kunnen ze buiten spelen juffen /meesters hebben om de beurt pleinwacht, ik vind dat prima zo. Thuis parkeer ik mijn kinderen ook absoluut niet voor de tv tijdens het eten! zelfs de radio gaat hier uit.
Ook bij de bso hier geen tv of computers! en daar ben ik wel blij mee, er wordt gewoon echt gespeeld! zoon is vaak wat moe van de dag, en hangt dan heerlijk op de bank met een boekje, of ze doen bordspellen. Hij gaat heel graag, dus missen doen ze het niet.
Wel is hier de tv ineens heel populair na het eten, dan zijn er leuke series op, maar dan heb ik er geen problemen mee, als je bord maar leeg is )
groetjes, Tess

T&T

T&T

15-09-2010 om 10:38

Oh ja...

wat zou ik doen? ik zou eens rondvragen wat andere ouders ervan vinden... misschien zijn er wel meer die niet zo blij zijn met die tv, dan sta je wat sterker om naar de leidsters te stappen, en voel je je niet in je eentje zo'n zeur er zijn toch veel leukere dingen te doen.
groetjes, Tess

ayla

ayla

15-09-2010 om 13:35

Cobi

je hebt helemaal gelijk

Haha pelle

"Leer je kind gewoon door te eten"

vertel mij hoe je dat doet! Misschien dat er na bijna 9 jaar nog hoop is voor mijn oudste Zodra je bij haar de tv aan zet wordt er niet meer gegeten. Jongste van 4 eet dan wel gewoon door. Zelfde opvoeding uiteraard.

En dat er overblijf-tv bestaat wist ik inderdaad niet. Maar dat komt vast omdat ze tijdens dat moment op school aan het eten zijn en we verder nooit Klokhuis kijken.

Eens met cobi...

Lekker even een rustmoment bij een verantwoord programma. Ik ben nu overblijfkracht in groep 3. En ik lees voor. Hier is 1 jongen die ademloos luistert met boterham halverwege de mond. Hij zit recht voor me, dus ik kan het goed zien en hem steeds (na elke 2 happen ongeveer) even aansporen door te eten.
Dus ik zou het even bij de overblijfkracht (de juf in jouw geval dus) aankaarten: dochter zit vol aandacht te kijken maar wil je haar af en toe even een zetje geven om door te eten? Als overblijfkracht zou ik er absoluut geen moeite mee hebben om daar op te letten.

Maylise

Maylise

15-09-2010 om 15:21

Voorlezen vs tv

Ik vind voorlezen iets heel anders dan tv kijken. TV kijken is iets wat veel meer de zintuigen in beslag neemt en veel meer afleidt. Bovendien maakt tv naar mijn mening kinderen vaak helemaal niet rustig. Ik heb absoluut geen probleem met tv kijken maar de combinatie eten en tv kijken vind ik niet de beste. Thuis wil ik dat ook dus op school al helemaal niet.

Voorlezen is veel minder indringend en afleidend dan tv.
Als er echt elke dag tv gekeken wordt dan zou ik daar wel wat van zeggen.

Maylise

Lol, cobi,

dat doe ik inderdaad ook.
OEIOEIOEI!! riep de boze heks. Nou zie ik dat Pietje vergeet door te eten! Waar is mijn bezem?
En iets minder indringend: Nou, zei de haas, als Keesie nou nog even een hap neemt dan gaan we samen bij egel kijken.

Asa Torell

Asa Torell

15-09-2010 om 20:25

Cobi

Kun je alsjeblieft een keer een verzamelbundel gaan uitgeven van jouw OO-bijdrages????

Jade

Jade

15-09-2010 om 23:30

Sja,

Ayla: "Man vindt mij nu veel te weekhartig en is boos dat ik niet naar school ben gegaan."

Als hij zo graag stampij op school wil maken gaat hij toch lekker zelf?? Althans, dat zou ik dan zeggen

Voor de rest prima aangepakt. En de juf even melden dat jullie dochter een wegdromer is, die daardoor dan niet gaat eten, kan ze er even opletten

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2010 om 21:16

En wat ook werkt

Is aan de juf vragen wat ze doet om ze stil te krijgen. Daar zijn truukjes voor in de trantvan een soort klapversjes. Je klapt een keer in je handen en zegt op melodieuze toon: en als ik drie keer klap.........dan klap je een tweede keer en zegt: is iedereen........dan klap je een derde keer en zegt heel zachtjes: stil.....
Of 1 keer klappen, rechterhand in de lucht, linkerhand in de lucht en dat de kinderen dat nadoen. Dan worden ze ook stil, dat soort dingen.
Aanraken helpt ook om aandacht te krijgen. Als je rondloopt om bekers open te schroeven en je zegt iets van: en nu gaan we allemaal lekkerrrrrr..........terwijl Pietje zit te kwekken en te draaikonten, dan leg je even een hand op zijn hoofd en zegt..........eten! Je haalt hem dan uit zijn kwek-draaikont-routine.
Het is echt verbazingwekkend hoe goed kleuters luisteren als je het met een beetje overtuigingskracht brengt. In de regel zijn ze behoorlijk gedrild

Tirza

ayla

ayla

17-09-2010 om 08:44

Welnee

ik lees met plezier mee

An

An

17-09-2010 om 14:20

Ha cobi

'Eigenlijk een beetje de ubermuts uithangen dus'

Je maakt mijn dag goed. Ik kwam even niet meer bij. Jaren kleuterjuf geweest en de manier die jij beschrijft werkt prima. Ik voel mij dan altijd een beetje huichelachtig. Zou gewoon: "Hou jij eens even je mond" willen zeggen. Maar ja, dat werkt niet
Nu sta ik voor groep 8, daar werkt het ook maar nu hoef ik niet de hele dag de muts uit te hangen.

Groet, An

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2010 om 15:05

Berber

Echt, dat je je belachelijk en infantiel voelt - daar moet je gewoon even overheen stappen. Het werkt als een trein/speer en als je dat één keer voormekaar hebt gekregen, krijg je er lol in. En dan moet je jezelf afremmen, anders krijg je weer zo'n hysterische overblijfmevrouw die kleuters toegalmt en drilt voor haar eigen lol. Ook weer niet de bedoeling. Maar stap één is: wéten dat het werkt, in jezelf geloven, een diepe zucht, glimlach op, gericht kijken en gáán. Monter en opgewekt. Monter is een woord wat je nooit gebruik in het dagelijks leven maar na overblijven-met-regels zul je ineens beseffen dat je je heel monter voelt.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.