Flora
03-03-2010 om 10:37
Toezicht overblijf pauze en pesten
Mijn zoontje 4 jaar (groep 1) vertelde gisteren dat een jongen uit groep 4 hem steeds wil pakken. Hij bedoeld hiermee dat hij hem vastgrijpt en krabt of pest. Dit vertelde hij nadat ik hem vroeg hoe hij aan die krabbels kwam. Zoontje zegt ook bang te zijn voor deze jongen. Zoontje verteld vaker dat deze grote pestkop hem en ook andere kleintjes pest. Ik heb dit met de juf besproken en zij zou met deze jongen gaan praten. Nu vraag ik me af wie let er eigenlijk op tijdens de overblijf pauze. Mijn zoontje zegt dat er moeders zijn en die kletsen alleen maar en zijn vaak niet buiten. Zoon weet niet naar wie hij toe moet gaan als dit gebeurd. Aangezien de school aan een slootkant zit met alleen wat bomen en struiken ertussen. Wat als zo'n grote jongen een kleintje in de sloot gooit. Of ben ik nu overbezorgt. Je kind zou toch veilig op school moeten zijn. Een jaar terug hoorde ik ook van mijn oudste zoon van 7 dat deze jongen kinderen pest en zelfs zo erg dat een meisje niet meer durft over te blijven op school. Dit verhaal komt van zoon, ik weet niet zeker of het klopt. Hoe stop je dit pesten en wie is er verantwoordelijk tijdens de overblijf pauze?
Geerdientje
03-03-2010 om 12:53
Organisatie?
Vaak is er een (externe) organisatie die de overblijf organiseert. Zij zijn dan verantwoordelijk lijkt mij, maar het staat vast in het contract dat je met die organisatie hebt afgesloten mbt de overblijf of in de schoolgids.
Bij ons is de overblijf in drie groepen gescheiden: bovenbouw, onderbouw en de kleuters.
Waarom ga je niet een keer een kijkje nemen tussen de middag? Of eet je een keer mee? Zie je precies hoe het er aan toe gaat en kun je gericht kritiek leveren, mocht dat nodig zijn. Ik vind het niet gek dat je alert bent. Onderling kunnen kinderen altijd wel een beetje strubbelingen hebben, maar ik vind het echt niet kunnen dat een ouder kind een kleuter pest/plaagt/lastig valt.
angel3
03-03-2010 om 13:22
Hoofd overblijf
Bij ons valt de overblijf onder de oudercommissie. Degene die in de OC zit mbt de overblijf is hoofd overblijf. Ik heb haar aangesproken toen zoon gepest werd. Zij heeft zelf contact gezocht met de directeur en is er bovenop gaan zitten. Daarna nooit meer 'klachten' van kind gehad. Hier wordt overblijf intern met ouders geregeld en ja dat is het enige moment dat ALLE kinderen tegelijk buiten zijn met relatief weinig toezicht. Ik zou zeggen spreek eerst de overblijf commissie er zelf op aan en ga dan pas hogerop, dat is wel zo netjes.
ruby
03-03-2010 om 14:19
Yard duty
Ouders en onderwijzers hebben hier yard duty om de kinderen in de gaten te houden, maar ook kinderen die gepest worden kunnen hulp zoeken bij hen.
pilsje
03-03-2010 om 14:58
Er hoort toezicht te zijn
volgens mij.
Ik ben zelf overblijfouder en pesten wordt meteen aangepakt, iig door mij altijd. Kinderen die vervelend (pest)gedrag vertonen worden hierop aangesproken en bij herhaling bijv. een tijdje apart/alleen gezet.
Ik snap overigens niet hoe jij niet kunt weten bij wie je kind overblijft.
Ik zou het zelf bovendien ook wíllen weten.
Bij ons meld je je kind 's ochtends aan voor die dag of voor een week of maand vooruit, dus het is heel makkelijk om in contact te komen met de overblijfmoeders hier.
Nou, veel succes, en zorg dat die pester aangepakt hoor.
Pesten is erg gemeen en wordt niet snel vergeten door kinderen (zeg ik uit persoonlijke ervaring)
Moppeke
03-03-2010 om 22:18
Hoog tijd voor een praatje met de juf/meester!
Wat je zoon zegt is ernstig genoeg.
Dus de vragen die jij hier op het forum hebt; stel ze aan zijn eigen leerkracht.
Natuurlijk moet er toezicht zijn op een schoolplein, juist ook om dit soort problemen tussen kinderen te voorkomen en/of in de juiste banen te leiden.
Je zoontje voelt zich niet veilig en noemt een belangrijke reden: dat er een ander kind is dat hem plaagt. Dat je andere zoon hier ook een duidelijke mening over heeft, lijkt me genoeg info toch?
Doorvragen hoe het zit, en wanneer jij aangeeft dat je zoon gepest wordt, vraag hen hierop te letten. En vooral: spreek een terugkoppelmoment met de leerkracht af. Monitor het om er zeker van te zijn dat het goed wordt opgelost.
Je zoon is nog te klein om voor zichzelf goed op te komen en/of dit op te lossen.
Succes, Moppeke