bertje1
21-06-2010 om 22:01
Tips om spelling te oefenen?
hoi; mijn 2 kids (gr 5, 6) zijn erg goed in rekenen (A-nivo), maar spelling c-nivo. Lezen gaat bij de ene heel goed, bij de ander redelijk. Ik vroeg me af: hebben jullie nog tips om dictee, lezen, etc. wat 'op te trekken' naar bv B-nivo? Zo, dat ze het niet vervelend vinden? Ik dacht uiteraard al aan: dictee thuis doen, samen lezen.. (niet te pushend hoor, wees niet bevreesd..) maar misschien zijn er nog leuke andere dingen?
mijk
21-06-2010 om 22:11
Misschien
*scrabble
*fouten zoeken in een tekst die jij typt (corrigeren dus)
*Jong buurjongetje, nichtje ofzo voorlezen
*Brieven schrijven aan opa of oma
*Ik schreef toen zoon leerde lezen soms een kort verhaal over zijn dag wat hij 's avonds kon lezen
*galgje
*Omstebeurt verhaal schrijven ene kind een bladzijde volgende kind het vervolg (niet te groot schriftje)
* dictee is heel leuk met bekenden personen of situaties of er iets in verklappen. "Piet reist overmorgen met oma naar de efteling..." (is wel een prestatie als hij het dan ook nog opschrijft maar als je het zo doet vind mijn zoon het de volgende keer weer leuk
Heb een zoon die vorige zomer school echt mistte dus we hebben toen ieder dag wel wat taal of reken werk gedaan dus ben al weer ideeën aan het verzamelen!
Mijk
mijk
21-06-2010 om 22:12
Tja
die tekst had ik zoon ook maar moeten laten checken. Misste zucht.
Hij nevelde niet, hij miste