Elisa Gemani
18-09-2010 om 20:43
Tijdschrift talent: beelddenken
Ik dacht dat het wellicht interessant zou zijn: in de "Talent" van deze maand (tijdschrift over hoogbegaafde kinderen) gaat het over beelddenken en de invloed daarvan op het leren. Vaak wordt ten onrechte een kind gediagnosticeerd als hebbende dyslectie terwijl het alleen maar een beelddenker is. Ook denkt men vaak dat dit soort kinderen ADD hebben omdat ze snel afgeleid en dromerig zijn.
Ook met veel tips voor leerkrachten, ouders en docenten. Aanrader! http://www.tijdschrift-talent.nl/index.php
Tirza G.
20-09-2010 om 12:56
Talent opgezegd
Ik was er net zo enthousiast over als jij, Elisa. Totdat ik op het nummer stuitte over ouders van HB-kinderen. Toen was het snel over met de liefde. Ouders worden namelijk in categorieen ingedeeld, keurig aanreikt door Talent. Echt in de categorie: hier heb je last van als docent, hier heb je geen last van als docent. Ouders bijv. die denken dat ze verstand hebben van HB: een gruwel! Ouders bijv. die denken dat ze weten wat hun kind op school nodig heeft: een gruwel! Nou, toen was de liefde tussen mij en Talent snel over
Ik vond het toch meer en meer zeer vooroordeelbevestigend. Leuke artikeltjes met HB-kindertjes en hun hobbies. En wat hadden die kinderen voor hobby? Juist. Schaken, schermen en hockey. Geen een die er voor MTV hing, terwijl ik die toch écht ken. Blergh.
Tirza
Primavera
20-09-2010 om 13:28
Maar tirza ![]()
Je weet toch ook zonder Talent wel in welke ouder-categorie JIJ zult vallen voor de gemiddelde docent? En tja, als jouw kind voor MTV hing ipv te schaken, schermen of hockeyen, dat is het natuurlijk niet HB, maar ben jij alleen maar een ouder die denkt daar verstand van te hebben en zich bemoeid met wat het kind op school nodig heeft.
))))
Groeten Primavera
Elisa Gemani
20-09-2010 om 14:33
Tirza
Tja, ik denk maar zo: je moet toch ergens een aanknopingspunt hebben en daar zijn regels, vakjes, "etiketjes" en categorieen voor nodig. Daar kijk ik meestal mijlenver overheen. Ik gebruik wat ik kan gebruiken; inderdaad vooral naar school toe, en ik laat liggen wat ik niet kan gebruiken. Categorieen of niet, ik heb heel veel (gehad) aan Talent. Ik herken in ieder nummer zoveel dingen dat er iedere keer een "aha-erlebnis" is. En ik denk (o gruwel) wel zeker meer over hb te weten dan school. Daarom blijf ik er boven op zitten anders blijft het aanmodderen op school. Een goed geinformeerd mens telt voor twee dus ik zie het vooral als 'sharen' van informatie waar zowel school iets aan heeft als uiteindelijk niet alleen mijn zoon, maar ook andere hb kids. Of men dat nu bestempelt als een pusherige ouder zijn of een stimulerende ouder maakt mij geen biet uit. Tot nog toe staat school trouwens zeer open tov de dingen die ik aanreik (nu nog zien hoe de nieuwe directrice daar tegen aankijkt![]()
Het is net als met die 6 profielen van hb kids: mijn zoontje past ergens wel in ieder profiel maar geen enkel profiel beschrijft hem ten volle. Hij houdt niet van lezen voor de lol, zit als het aan hem ligt alleen maar achter de pc computergames te spelen mits hij niet voetbalt (zijn grote passie en zijn grootste talent). Zoals het er nu uitziet gaat hij ook niet "gewoon" studeren maar gaat hij bij een BVO voetballen; al dan niet in combinatie met een studie. Schaken doet hij zelden en hockey vindt hij letterlijk geen bal aan. MTV en TMF kijken we fijn samen![]()
Idem met ADHD. Het is toch niet meer dan logisch dat je ergens gemeenschappelijke kenmerken op loslaat zodat je meer kan inspelen op de specifieke behoeftes van een kind?
Hij is bovenal gewoon een kind en ik ben gewoon een ouder die vecht voor het welzijn van haar kind. ADHD, hb, hoogsensitief, wat dan ook, het maakt verder niet uit. Maar hoe meer informatie ik heb, hoe sterker ik sta als ouder en des te meer handvaten ik heb die ik kan gebruiken in het belang van mijn kind.
Chippie
20-09-2010 om 17:13
Editie hoogbegaafd en dyslexie
Ik zou heel erg graag het nummer hoogbegaafd en dyslexie overnemen!? Wie heeft het thuis liggen en doet er niets mee?
Elisa Gemani
21-09-2010 om 14:33
Chippie
Ik heb dat nummer alsook dat laatste nummer waar ook in wordt gegaan op de overeenkomsten en verschillen tussen dyslexie en beelddenken.
En toevallig heb ik net op school een moeder gesproken die haar dochter bijna op het SBO moest doen op verdenking van dyslexie, autisme en een ontwikkelingsachterstand. Uit onderzoek door een gespecialiseerd advies- en begeleidingsbureau bleek absoluut geen sprake van dyslexie, autisme en zwakbegaafdheid. Dochter is juist meerbegaafd maar ook een typische beelddenker en heeft dus andere leerstrategieen- en methodes nodig. Daarnaast is ze gewoon ook een heel verlegen, bescheiden kind.
Met aangepast lesmateriaal, een goedwillende juf en een goede therapeut gaat haar dochter nu als een speer op een reguliere basisschool.
Ik zou best wel een of twee artikelen voor je willen scannen en emailen maar ik heb beide nummers nu uitgeleend aan school en een andere ouder. En een heel nummer scannen wordt me toch een beetje te gek
