Isabella Printemos
11-11-2008 om 20:44
Teveel druk op montessorischool voor kind van 6,5
Mijn zoon zit in groep 3 van een Montessorischool en is zeseneenhalf jaar oud. Vandaag barstte hij in tranen uit dat hij zijn werkjes niet af kreeg. Het is niet de eerste keer dat ik deze geluiden hoor. Verder klaagt hij dat hij het buitenspelen niet leuk vindt omdat zijn vriendjes gemeen tegen hem doen.
Gisteren heeft hij zijn verslag mee naar huis gekregen (soort rapport) en daarin was de juf erg positief. Hij komt goed mee, is al heel ver met bepaalde dingen en het gaat goed schrijft ze. Maar de laatste weken hoor ik thuis steeds vaker dat hij het helemaal niet zo fijn meer vindt op school.
Ik moet hierbij aantekenen dat de juf (zij heeft deze klas fulltime) pas twee weken ziek is geweest en het erg rommelig was met inval en de invulling van de lessen. Nu is ze er gelukkig weer, maar zoonlief meent achter te lopen met zijn werk. Ik ga natuurlijk morgen even spreken met de juf, maar herkent iemand mijn verhaal wat betreft de hoge druk die montessori-onderwijs op sommige kinderen legt? Ik onderken dat het ook in mijn zoons karakter zit om alles heel goed te willen doen. Hij ziet door de bomen het bos niet meer als hij zijn werk moet organiseren. Want dat is ook montessori, zelf je taakjes plannen. Ik vind het nogal wat als je 6 jaar bent...
Ik hoop dat iemand met mij eens van gedachten wil wisselen want het heeft me toch wel aan het piekeren gezet. Moeten we hem naar een andere school doen?
MRI
11-11-2008 om 23:46
Tja
Ik vind dit altijd zo moeilijk, welk onderwijs past nou echt bij je kind? Dat merk je pas als het kind er goed en wel op zit en dan is het vaak te laat want al vriendjes en brusjes op de school dus ja.
Ik zelf ken het Montesorri onderwijs van mijn voormalige stiefkinderen. Alle drie zaten ze er op. Voor de oudste was het een ramp. Die had beter naar een reguliere school gekund. Voor de middelste was het fantastisch hij was er als een vis in het water. Voor de jongste vond ik het verreweg zonde. Kind was wat betreft haar creativiteit en religiositeit veel beter op haar plaats geweest op bijvoorbeeld de vrije school Al die mooie dingen zijn een langzame dood gestorven.
Mijn eigen kind zit op de Vrije School. Soms denk ik dat het meer een Montessorikind is maar omdat ze ws transgender is (jongen in meisjeslichaam) en daar op deze school heel goed mee omgegaan wordt, blijf ik kiezen hiervoor.
Ik denk wel: hoe eerder overplaatsen hoe beter. Maar waar zou je dan met hem naartoe willen?
MR
Hanne.
12-11-2008 om 08:18
Ook tja
Maar dan omgekeerd.
Mijn kind zit op een reguliere school, en ook daar moeten ze tegenwoordig zelf hun taakjes in de week indelen (vanaf de kleuterschool al).
Je kind van school halen zal dat probleem dus niet per sé oplossen.
Ik zou ook even met juf overleggen: heeft hij het druk en loopt íe achter of ervaart hij dat zo. Mijn kind was gisterochtend tamlijk in paniek omdat hij z'n sint maarten lampion nog niet af had. We zijn samen gaan kijken en hij was gewoon af (alleen niet perfect genoeg naar meneer z'n zin)
Laminaat
12-11-2008 om 14:11
Gewoon wennen aan groep drie
Isabella,
Groep drie is echt even wat anders dan groep 1 en 2. Ook op een montessorischool is dat zo. Geef het nog even de tijd, zie het nog aan. Kinderen tussen hun 5de en 7de hebben makkelijk de neiging iets van faalangst te vertonen. Als moeder kan je dan vooral helpen door bemoedigend toe te spreken en te vertellen (en laten merken) dat je niet dood gaat van een foutje maken en dat je er zelfs van kan leren.
En natuurlijk ga je even met de juf praten!
Groetjes,
Laminaat
Jvo
12-11-2008 om 22:13
Mijn jongste
Mijn jongste zit nu in groep 4 op een Montessorischool en heeft bij vlagen ook dat hij de druk niet aankan, of niet aan denkt te kunnen. Want de juf geeft altijd aan dat er geen druk is! (en dat ligt ook helemaal niet in haar aard, zij is echt een Montessori-juf).
Mijn mijn zoon is dus heel streberig, wil alles goed doen, is onzeker, en ja... dan is het soms makkelijker als hij aan het handje wordt genomen.
Aan de andere kant is hij ook heel slim en heel snel op sommige gebieden en ook echt op z'n plek op school. Alleen soms.. dan wordt hij onzeker. Gelukkig is het altijd tijdelijk, en komt het later ongetwijfeld goed!
Om aan te geven hoe onzeker hij soms kan zijn: de eerste week in groep 3 werden de leeswerkbladen uitgedeeld. Alle kinderen kregen een witte, hij een roze. Huilen, brullen, hij was niet goed genoeg, liep nu al achter.. Wat was het nou: de andere kinderen begonnen op werkblad 1, hij op werkblad 4
Jvo
Strelo
13-11-2008 om 22:09
Ik herken het
Ik herken woordelijk wat je schrijft, ik vond op de montessorischool van mijn kinderen dat er teveel druk op ze lag, omdat de verantwoordelijkheid voor de voortgang zo bij henzelf ligt en dat voelden ze ook zo. Ik heb ze naar een "gewone" school gedaan waar de juf de agenda bepaalt. Ze kunnen alles prima bijhouden en zijn daar zelf erg tevreden over, de druk is weg. En toch mogen ze af en toe zelfstandig werken, alleen dus niet de hele tijd. Ik weet nog niet hoe het op lange termijn uitpakt, maar voorlopig gaat het erg goed.
iris rijks
16-11-2008 om 22:16
Niet te lang wachten
Als ik je berichtje lees, denk ik hadden wij ook maar zo goed naar de signalen gekeken. Onze zoon heeft 5 jaar getopt op de montessori school. Ik heb er vroeger zelf op gezeten dus weet hoe het kan. Helaas zijn er erg weinig goede montessori scholen momenteel. en effect is dat bij alles gezegd wordt het komt wel goed, ze moeten er aan wennen of andere dingen gaan wel goed.
Wij hebben het 5 jaar aan gekeken, twee keer groep 1 want hij is van november groep 2, groep 3 en uit eindelijk in groep 4 hebben we hem halverwege december over gedaan naar een normale school. Hij liep toen drie jaar uit elkaar met lezen en rekenen en las vrijwel niet. Hoewel hij weg is van boeken en lezen. Hij is slim genoeg , maar men vond dat het wel zou komen als hij er aan toe was. Helaas bleek hij dyslecties dus komt het niet vanzelf. En men heeft ook niets gedaan om hem iets te leren of exttra op dat gebied te laten doen.
Ik herken ook het kiezen van taken en af krijgen, dat was voor onze zoon ook een groot pobleem. HIj vermaakte zich zonder die taken ook wel. Ik zie nu hoe het ook kan. op de gewone school leren de kleintjes meer over keuzen maken, maar dan begeleid en daardoor gaat het veel prettiger.
Als je twijfelt wacht niet te lang. Nu gaat switchen nog relatief makkelijk, maar wij hebben van veel ouders gehoort dat ze later maar door tobben omdat de vriendjes nu eenmaal ook op die school zitten. Na ons besluit om deknoop door te hakken hebben bij mijn zoon uit de klas nog 4 ouders dan gedaan.
Heel veel succes en ga anders een op een andere school praten dan zie je vanzelf of dat voor je gevoel beter past.
Groet,
Iris
eefy
18-11-2008 om 03:34
Ik herken het ook
Ik herken heel veel in jouw verhaal. Ik heb zelf vroeger op een montessori school gezeten en vond de druk om te presteren veel te groot voor mezelf. Ik was nooit klaar met mijn werkjes en was uiteindelijk overtuigd dat ik het toch niet kon. Eindadvies was huishoudschool. Eenmaal op een klassikale school ging ik al snel van MAVO naar HAVO naar VWO in een paar jaar. Een druk viel van mijn schouders. Toch uiteindelijk mijn eigen dochter wel naar Montessori gestuurd omdat ze zo voorlijk was. Kon ze lekker in haar eigen tempo werken. Dit was inderdaad zo en ze heeft ook twee klassen in een jaar gedaan maar in groep 6 gaf ze aan dat ze het vreselijk vermoeiend vond om altijd zelf de verantwoording te moeten nemen voor haar werk. Voelde zich constant onder druk staan terwijl ze het dus wel heel goed kon. Ze is toen naar de vrije school gegaan waar haar broer en zussen op zaten. Daar werken ze klassikaal en toch in hun eigen tempo. Dat beviel veel beter. Ze kreeg de rust om van de dingen te genieten. Maar allereerst zou ik eens op school gaan praten om te zien of er niet iets gedaan kan worden om de druk van zijn schouders te halen. Succes