Tango
28-10-2010 om 22:05
Test bespreken-wat is gebruikelijk?
Een beetje onduidelijke titel, maar het gaat om de volgende situatie:
Tangozoon, 6 jaar (kleuterverlenger, zoals sommigen van jullie weten) is voor de herfstvakantie getest. Een test om te zien op welk niveau hij presteert bij diverse schoolse vaardigheden. Geen idee hoe de test ook alweer heette, maar geen IQ test dus. De test is afgenomen door de IB-er. Inmiddels is het resultaat volgens mij bekend. Volgende week heeft zijn juf een afspraak met de IB-er en daarna hebben wij een afspraak met de juf. Nu vraag ik me af of dit de gebruikelijke gang van zaken is. Mij lijkt het nl. logischer dat de test besproken wordt door de IB-er en dat zij dus ook bij het gesprek met ouders zit. Ik vroeg dit dus aan de juf en zij zei dat dit niet de bedoeling was maar dus bovenstaande. Ze wilde nog wel even navragen of ik ook bij de bespreking tussen haar en IB-er mocht zitten, maar ik vraag me ernstig af of ze dit wel gaat doen, want ze heeft dus ook een afspraak met ons gemaakt een paar dagen daarna. Ik wil het morgenmiddag even bij de IB-er navragen, maar dacht ik stel hier eerst even de vraag wat bij jullie gebruikelijk is.
Overigens werk ik ook met gezinnen en als daar kinderen getest worden gaat het meestal ook zo dat de onderzoeker de test met ouders bespreekt, vandaar dat ik het dus apart vond dat het op onze school op deze manier gaat.
Verder baal ik dus ook gewoon een beetje (erg) dat de test eerst met juf besproken wordt en daarna pas met ons en dat het al met al erg lang duurt voordat we dus iets weten.
rozenstruikje
28-10-2010 om 22:46
Ik denk
Ik weet niet wat gebruikelijk is, maar ik vind het zoveel logischer klinken als jij de testresultaten van de IB'er hoort. Zij heeft hem immers getest, zij heeft de resultaten geanalyseerd en zij weet het meeste van de tes. De juf wordt straks ingesproken en als ze dat aan jou verder vertelt, gaat er vast wat informatie verloren. Bovendien kent juf de test vast niet zo goed dus als je dan een specifieke vraag hebt, weet juf dat weer niet. Kan zij weer naar de IB'er en dan weer naar jou, ben je nog langer bezig.
Bel gewoon de school op en vraag om een afspraak met de IB'er. Overigens lijkt mij een wachttijd op resultaten van 2 of 3 weken normaal. Ik weet niet hoe lang je nu al wacht omdat je blijkbaar nu alweer op school bent, wij hebben nog vakantie.
Rozenstruikje
Tango
28-10-2010 om 23:01
Ik was een beetje onduidelijk
Met het lange wachten bedoelde ik eigenlijk dat ik begreep dat de uitslag van de test er nu al is, juf vertelde me namelijk dat de IB-er er al iets over aan haar had verteld, maar dat deze pas volgende week of nog later aan ons wordt medegedeeld. Ik houd ook gewoon niet erg van wachten....
ayla
29-10-2010 om 08:46
Tango
Bedoel je dat hij doorgetoetst is? Dmv cito’s? Ayladochter heeft in de derde schoolweek de cito’s van groep 3 gemaakt, de uitslag was eigenlijk meteen bekend en ik kreeg er een paar al telefonisch te horen. De week erna had ik een gesprek met de IB’er staan waarin ze me de rest van de scores doorgaf. Ik zou de juf en de IB’er dus logisch vinden. Op de oude school hadden we na het doortoetsen ook een gesprek met de IB er en met de juf staan. Ik vind het fijn om diegene te spreken die de test heeft afgenomen omdat ik ook graag wil weten hoe dochter tijdens de test is, dus niet alleen welke score ze had maar ook of ze snel afgeleid was, onzin zat te maken etc
wil40
29-10-2010 om 09:35
Test met ib`er bespreken
Ik zou ook de test willen bespreken met degene die de test heeft afgenomen. Juf erbij lijkt me prima, maar geen info via via.
Dat mag van mij best met wat onbelangerijke dingetjes maar geen uitslagen van testen. Ik zou dat zeker melden. Dat je volgende week graag de uitslagen rechtstreeks wil horen.
Pippin
29-10-2010 om 09:43
Met ib-er
Ik vind dat jij de testresultaten van de ib-er moet horen. Ik vind ook dat jij deze resultaten zwart op wit moet krijgen.
Zo'n test kan voor de komende jaren gevolgen hebben voor je kind. Die juf is iemand die maar even (een jaar, twee jaar?) lesgeeft aan hem. Mijn ervaring is, dat je in dit soort gevallen er ten alle tijden voor moet zorgen dat je als ouders de regie in handen houdt.
Tango
29-10-2010 om 15:09
Ib-er
Heb de ib-er even gesproken, ze gaat al gauw met zwangerschapsverlof en haar werkwijze is dus eerst met juf bespreken en daarna met ouders. Normaal zou ze dat ook zelf doen, maar dat lukt dus niet in verband met haar verlof. Ze zei verder dat het een heel duidelijk testje is met duidelijk formulier dus dat de juf het ook prima kan uitleggen. Toch zit het me niet helemaal lekker. Ga het eerst nog maar even met Tangoman overleggen en dan denk ik toch vragen of we bij het geprek met juf aan kunnen schuiven.
Het gaat niet om een citotoets, maar een andere test, ook om te kijken hoe de motoriek is e.d. Maar zeker dus belangrijk. De resultaten willen we inderdaad ook zwart op wit krijgen, dat gaan we dus ook vragen.