themarca
22-10-2010 om 13:07
Terugkeer naar Nederland
Hallo,
binnenkort keren wij na 3 jaar frankrijk gedwongen terug naar Nederland. We hebben een dochter van 14 jaar, die drie jaar internationaal onderwijs gevolgd heeft. Hoe kunnen we achterhalen wat haar schoolniveau in Nederland is. VMBO, HAVO of VWO? Heeft iemand hier ervaring mee.
themarca
Dakar
22-10-2010 om 17:58
In welke klas zit ze nu?
Zit je dochter nog op het college? of al op het Lycée
Ik denk dat je aan de hand van haar punten wel een inschatting kunt maken en scholen in nederland kunnen een test doen. Engels en frans is dus weel op niveau neem ik aan? Wiskunde zal ook geen probleem zijn als ze in Fr een redelijk moyenne heeft. Als ik het geod begrijp heeft ze in NL de gehele basisschool doorlopen dus haar NL zal wel op peil zijn?
Ik zou de door jou uitgekozen school waar ze alle soorten onderwijs hebben gewoon aanschrijven en dan vragen of ze een kind testen op algemeen niveua. doorgaans kunnen leerlingen die gemiddeld 14(en dan niet de funvakken meegerekend) staan in FR wel de HAVO halen en hoger dan dat wellicht VWO
Mijn zoon doet zijn BAC S dit jaar en wilt misschien in Nl gaan studeren. Aan de hand van zijn moyenne denk ik dat hij tussen HAVO en VWO niveau zit Of hij toegelaten zal worden op een universiteit weet ik nog niet, Een HBO zal wel lukken(maar eerst zijn NL bij gaan schaven )
Groetjes Dakar
themarca
22-10-2010 om 23:11
Collège 5eme
Hoi Dakar,
ze heeft op dit moment een moyenne van 16, maar heer Frans is maar 9. Op haar eerdere school werd te veel aandacht aan Engels geschonken, waardoor haar Frans achterbleef. Omdat het de bedoeling was dat we in Frankrijk bleven hebben we haar toen ze naar 5ème moest naar een frans collège met internationale optie laten overstappen. Daar bleek haar Frans dusdanig zwak dat ze nu 5ème voor de tweede keer doet maar alleen in de franse sectie. Weet je of er een mogelijkheid is om haar te laten testen voor we een schoolkeuze maken?
Groetjes Margriet
Dakar
23-10-2010 om 13:15
Weet je al
Hoi margriet,
Weet je al waar je gaat wonen? Ik weet van een vriendin dat er op middelbare scholen wel een test afgenomen kan worden bij kinderen die uit het buitenaland komen. Of ze die test zelf maken of dat die standaard is weet ik niet. Ik zal het eens navragen bij mijn vriendin.
Een 9 is natuurlijk wel een onvoldoende maar ook niet zo heel erg laag voor Frans, een 10 wordt al als een voldoende gerekend. Daarbij wordt Frans altijd heel streng genoteerd. Maar dat zal in NL geen probleem meer zijn, daar heeft ze alleen voordeel in de taal frans op de middelbare.
Als ik goed gerekend heb dan heeft ze de basisschool helemaal afgemaakt in NL. Welk advies gaven ze haar toen? heeft ze toen een CITO gemaakt?
Wat denk je zelf dat ze aankan?
Dakar
themarca
25-10-2010 om 23:16
Advies cito
Hoi Dakar,
sorry dat ik zo laat reageer, maar er gebeuren op dit moment zoveel dingen tegelijk dat ik af en toe achter de feiten aanloop.
Onze dochter heeft helaas niet de hele bassisschool af kunnen maken. Groep 7 en 8 heeft ze hier in frankrijk op de Nederlandse school gedaan. Dit is eigenlijk alleen taalonderwijs. Ze heeft hier wel als eerste de nederlandse CITO gedaan, maar ik denk niet dat de score een goede afspiegeling is voor het nederlandse onderwijs. Ze heeft ook niet alle onderdelen gedaan. Voor Taal had ze een percentielscore van 49. Ze is gelukkig steeds Nederlandse boeken en tijdschriften blijven lezen, dus een talenachterstand heeft ze volgens mij in ieder geval niet. In ieder geval zal het begrijpen van stof geen enkel probleem zijn.
Gezien de scores op de Franse school voor vakken als wiskunde (17,5), Biologie (SVT) 17 en Natuur/Scheikunde (Science Physique) 16 denken mijn man en ik dat een HAVO opleiding voor haar zeker haalbaar. Ik ben zelf 16 jaar lerares geweest in de onderbouw van middelbare scholen en ook al gaat het hier om mijn eigen dochter ik denk toch dat ik er een aardige kijk op heb. Met wat extra hulp voor de vakken als geschiedenis en aardrijkskunde zal ze de achterstand best kunnen inhalen. Ik denk dt het belangrijk is dat vooral haar IQ wordt meegenomen in een test. Wat kan ze intellectueel aan en niet zozeer hoe staat het met haar kennis. Dat is ook waar ik me zorgen om maak, dat ze kennis belangrijker zullen vinden dan intelligentie.
Zoals gezegd heb ik jarenlang in het onderwijs in Nederland gezeten en daardoor weet ik hoe zeer er op scores voor toetsen gelet wordt, en niet naar het soort kind.
Misschien maak ik me wel te veel zorgen en is het inmiddels na drie jaar anders, maar ik betwijfel het.
Ik hoop dat je vriendin meer informatie heeft. Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes Margriet