Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mirre

Mirre

03-02-2011 om 16:25

Stuk van justine pardoen in volkskrant


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bijvoorbeeld

Zo is dat Nikus, al denk ik dat de werkelijkheid wat genuanceerder ligt. Juffen en meesters leren op die manier af te rekenen en zijn zelf ook op die manier door school afgerekend.
Laatst was Pierre Wind bij Pauw en Witteman met dezelfde missie http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=20137&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=b2c6b035e9853c7e2c94bdceab865bab. Vmbo is een geweldig schooltype vindt hij. Met maar een mankementje "er zou een niveau onder moeten zitten. Je zou lln die echt niet meedoen naar dat lagere niveau moeten kunnen sturen".
Dat is de wens van een docent die voort wil. Vooruit, op in de vaart der volkeren en wel met de grootst mogelijke ongeduld, vooral niet belemmerd door hen die kleine stapjes maken.
De missie valt daarmee volkomen door de mand. We willen wel een vmbo, maar niet voor zwakkere leerlingen. Een vmbo dat aan de poort al selecteert op, jawel, Cito-score. En als dat niet genoeg is onderweg ook nog eens.
Beetje vreemd om met die missie naar ouders toe het verwijt te strooien dat ze werken met de handen te min vinden. Tenzij juist dat onderdeel is van de missie: We willen meer havo/vwo lln die toch voor het vmbo kiezen om de vaart erin te houden en het imago op te poetsen.
Groet,
Miriam Lavell

Hmzz

Ik moet wel lachen want je legt de vinger op de zere plek. Hoewel ik denk dat Pierre Windt zich ongelukkig uitdrukte. Ik heb de betreffende aflevering ook gezien en ik zag een bedreven kok die een pleidooi hield voor het VMBO maar zich op een onhandige manier uitdrukte. Er is nu eenmaal een categorie kinderen die echt niet willen. Ze verstieren het voor de rest en die groep bedoelde Wind denk ik. Natuurlijk ben ik het met je eens dat ook die groep aandacht behoeft maar de docenten willen dat niet. Waarom niet. Kost te veel tijd en ook het VO moet voldoen aan de normen van de inspectie. Immers je wil koste wat het kost het predicaat zwakke school ontlopen. Daarnaast denk ik dat onderwijs een prestige zaak is geworden.

Heb je gister Pen W gezien? Tenenkrommend. De minister van Onderwijs vindt nu dat zwarte scholen mogen blijven bestaan maar dat moeten dan goede scholen worden en ze kon zich prima voorstellen dat ouders van witte kinderen daar hun kinderen niet op wilden hebben.

Dat denk ik niet

Nikus:"Ik moet wel lachen want je legt de vinger op de zere plek. Hoewel ik denk dat Pierre Windt zich ongelukkig uitdrukte."
Nee, ik denk dat hij dat voor de volle 100% meent. Ingegeven door zijn rol als ambitieuse docent. Maar ook nog door de missie van de club achter de brief.
zie http://www.onderwijsonstage.nl/wat-is-on-stage.php
"DEELNAME VOORWAARDEN VOOR SCHOLEN

- Er doen minimaal twee leerjaren mee waarbij ook een theoretische leerweg.

- On Stage is niet bedoeld voor LWOO en ISK leerlingen tenzij expliciet anders afgesproken met de projectleider."
Hardstikke leuk en inspirerend vmbo maken, maar niet voor de zwakste lln en op voorwaarde dat de besten er ook aan meedoen.
Voor minder doen we het niet.
Groet,
Miriam Lavell

Ooow

**- On Stage is niet bedoeld voor LWOO en ISK leerlingen tenzij expliciet anders afgesproken met de projectleider." **

Ik voel nu toch ietwat verontwaardiging opborrelen bij mij. Niet te geloven dit. Ik begrijp van het hele onderwijs geen sikkepit meer. Dus hypothetisch: als mijn zoon het niet zou redden op het VWO/ HAVO en afstroomt naar VMBO dan heeft hij pech. Dan mag hij niet aan het project van Wind en kornuiten meedoen omdat hij een vlekje heeft. Ongeacht iq.

Hypocriet

Zoiets inderdaad. En in de praktijk betekent het dat de joepie-beweging zich uitsluitend bezighoudt met scholen waarin ook een vmbo-t (theorie dus, niks werken met je handen) afdeling bestaat.
Dat betekent dat heel wat vmbo scholen helemaal niet in aanmerking komen voor deze joepie-de-poepie-ondersteuning, juist omdat deze scholen zich alleen maar richten op het werken met je handen onderwijs.
Dusseh, wat nou minachting voor werken met je handen?
Van het motief van de brief en de beweging blijft hangen:
Vmbo, vreselijk leuk onderwijs, alleen die leerlingen hè, die zijn zo dom. Dáár zouden we wat aan moeten doen!
Groet,
Miriam Lavell

Afschaffen

die leerlingen. Je kan er niets mee.

Appels en peren

Eh, Pelle... Jouw opmerking ging over Finland waar het scheiden van niveau's 3 jaar later gebeurt (niet alleen in Finland trouwens). Dat vond je geen goed idee. Zou later scheiden in Nederland ook gebeuren (funderend onderwijs tot en met groep 11), dan zou ik er niet voor zijn om zwakke zittenblijvers na groep 7 al naar ander onderwijs te verwijzen. Maar in de huidige Nederlandse context wel.
Kortom, met je wedervraag vergelijk je appels met peren.
Ondertussen ben ik nog steeds benieuwd naar je antwoord. Welke nadelen zie jij van later niveau-scheiden?
Groet,
Miriam Lavell

Huh pelle

Het verschil tussen Leokinderen en kinderen van havo/vwo nivo is net zo groot als tussen kinderen met havo/vwo nivo en de laagste regionen van het vmbo.

Hoe kom je daar bij?

Overal verschillen

Pelle:"Ik heb een probleem met vroeg moeten kiezen wat je wilt worden en op het vmbo kies je als eerste al een richting. "
Precies. Bijkomstig probleem is ook nog dat deze lln nog heel wat te leren hebben als het over lezen, schrijven en rekenen gaat en juist dat raakt ondergesneeuwd.
Door de enorme verschillen tussen onderwijssystemen zijn verklaringen niet zomaar te geven, maar er is getalsmatig wel samenhang tussen een hoog aantal uitvallers, relatief lage (of dalende) lesniveau's in de kernvakken en vroeg moeten kiezen.
Pelle:"Waarom is het Leonardo begonnen?"
Dat vraag ik me ook af, maar dat is een andere discussie. Lang bij elkaar blijven heeft wel tot resultaat dat er voor lln die groep 8 zijn ontstegen in het funderend onderwijs, ineens wél onderwijs van een hoger niveau binnen de school beschikbaar is.
Maar ik vind dat een onbelangrijk voordeel. Het nadeel van vroeg moeten kiezen daalt nu neer op ruim 60% van de leerlingen. Ik zou dat nadeel niet willen laten bestaan in het belang van 2% van de leerlingen.
"In welke werksituatie zijn je collega\'s zo verschillend als in de gemiddelde groep 8 van een basisschool "
Overal. Zelfs aan de lopende band. Juist daarom is het zo raar om te doen alsof kinderen niet tegen verschillen zouden kunnen.
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

10-02-2011 om 09:07

Verschillen...

Nadat mijn dochter eerst naar een cluster 4 school is gegaan, en ik er echt van overtuigd was dat het goed voor haar was dat ze tussen "soortgenootjes" ) zat (autisten), en herkenning had, zien we nu de andere kant:
Onze dame is overgestapt naar het regulier, maar ja, wat is regulier tegenwoordig? met ook nog steeds in haar klas (of buurklas) andere auti's, adhd-ers, kinderen met een lichamelijke beperking, en kinderen die moeilijk leren, oh ja, en dan ook nog dat jongetje dat zoooo veel te slim voor zijn leeftijd is... heel verschillend. En ik zie nu echt de charme van deze mengelmoes, zo zit het leven later namelijk ook in elkaar! en van mij mogen ze nog heel lang bij elkaar blijven in een klas, zo lang er wel in leerwerk een beetje gedifferentieerd kan worden. Zolang die jongen met dyslexie wel extra hulp krijgt, zolang het meisje met autisme een time-out plekje heeft waar ze even alleen kan zitten als het te druk wordt, zolang die adhd-er niet vastgebonden op zijn stoel hoeft, zolang er een ib-er is die 1 op 1 met een kind kan werken als er problemen zijn op een bepaald leergebied.
En het indelen naar iq vind ik helemaal een kwalijke zaak, dan krijg je toch zo het domme en het slimme groepje? en dan hebben we het nog niet over de discussie hoe ver een test ernaast kan zitten met de uitslagen... Mijn zoon heeft een iq test gehad, en ik was toen niet zo heel erg verbaasd over de uitslag (hij was pas 5 en net beneden gemiddeld) toch ziet het er heel anders uit nu hij eenmaal echt aan het leren is, en verbaasd hij iedereen met hoe vlot hij eigenlijk alles oppikt en opslaat in zijn koppie. Ja hij denkt anders, maar dom is hij niet!
Maar goed, nog even over vroegah... toen alles beter was; mijn beste vriendinnetje op de basisschool kon moeilijk leren. Had ik dat door als kind? nou, nee, niet echt eigenlijk, ze kreeg wel extra lees les, maar verder zijn we samen heel vrolijk de basisschool doorgekomen. Daarna moest het wel splitsen; zij naar de huishoudschool, ik naar de havo, zat ik ook ineens leuk bij "soortgenootjes" en had dat nou zo'n toegevoegde waarde? ach, qua leren allicht wel, alhoewel ik altijd het idee had dat haar lessen veel leuker waren, ze mocht koken, en intussen moest ik de duitse naamvallen leren, bah.
Sociaal gezien vind ik dat die kinderen best wat langer bij elkaar mogen blijven, en allemaal een brede ontwikkeling graag; dus de laagste niveau's niet opgeven met leren, en de hogere niveau's ook iets met je handen leren a.u.b.
Tess

T&T

T&T

10-02-2011 om 09:10

Oh ja,

Dat is ook best te realiseren hoor, maar dat kost geld!

Iq verschillen

Pelle:"Een gemiddelde Leo heeft een IQ van 140 een gem havo/vwo\'er iets van 110-115 en een kind op het laagste nivo van het vmbo zal ergens rond 80-85 zitten?"
Ik laat de getallen voor hoe ze er staan. De kernvraag is of die verschillen een probleem zijn.
Dat is een probleem zodra er van al die kinderen verlangd wordt dat ze dezelfde cijfers halen voor hun toetsen (daarvan krijg je een zielige onderkant), op dezelfde manier informatie en vragen interpreteren en op hetzelfde niveau belangstelling hebben voor boeken, films en humor (daar krijg je een gefrustreerde bovenkant van).
Laat dat los en het probleem lost zich op.
De beste schoolvrienden van mijn zoon hadden niet hetzelfde iq, wel dezelfde humor, of dezelfde belangstelling op onderdelen.
Japanse anime zoals Kobalt al noemde.
Dat mijn zoon zo gek was om zichzelf met die dingen ook nog Japans te leren, was zijn dingetje. Niemand die hem daarop aankeek. Hij vond het geen moment gek dat zijn anime vriendjes daar geen been in zagen.
Zet 100 postbezorgers bij elkaar en je komt dezelfde verschillen tegen.
Groet,
Miriam Lavell

Ingrijpen op het zelf

Anna:"In een bedrijf is de één directeur, de ander secretaresse en de derde schoonmaker. Iedereen werkt samen, maar doorgaans op eigen niveau, aansluitend bij de capaciteiten. "
Ook dat is niet op iq gesorteerd.
Het kernverschil is dat je werk niet op alles wat je bezighoudt invloed heeft. Het is schoonmakers niet verboden om zichzelf Japans te leren. Directeuren worden niet afgerekend op hun niveau van begrijpend lezen of spellen.
Op school wordt wel alles afgebakend in een kunstmatige set van dat wat 'tot de belevingswereld van het kind' hoort. Het soort boeken, het soort spelletjes, het soort humor, het soort bezigheden en zelfs de manier waarop je daarover praat in de kring.
Zorgelijke blikken bij een hakkelaar met kromme zinnen, reprimandes bij eentje die moeilijke woorden gebruikt.
Dat is het moment dat kinderen aangeleerd krijgen dat er dit soort verschillen bestaan en dat daaraan kennelijk waarde gehecht moet worden. Op school.
Thuis met de neefjes, de kinderen uit de straat of die van de club of het vakantiekamp, laten ze dat allemaal weer varen. Daar ook ontmoeten verschillende iq's zich probleemloos omdat ze iets vinden dat ze samen delen. Een belangstelling of een vaardigheid.
Groet,
Miriam Lavell

Starkwalificatiewerk

Anna:"Ik denk echt dat de verschillen tussen 100 postbezorgers toch kleiner zijn dan tussen 100 vijfdegroepers."
Ik zou niet weten waarom. Dat je de cognitieve capaciteit hebt om een bepaalde opleiding te doen, betekent niet dat je in die sector ook werk vindt.
Anna:"Je kan na je studie aan de universiteit wel postbezorger worden maar na je vbmo opleiding geen chirurg."
Veel belangrijker: Niet iedereen die vwo wordt en chirurg wil worden, wordt dat ook. Het grootste deel gaat iets anders doen en een deel daarvan wordt uiteindelijk ook postbezorger.
Maar inderdaad:Na vwo (en vervolgopleiding) heb je meer keus dan naar vmbo. Pijnlijk verschil en reden te meer om liever havo te doen dan vmbo: Kom van de havo en je wordt als 16-jarige of student zonder mitsen en maren aangenomen voor een baantje achter de kassa of in een restaurant. Daar loop je dan zonder specifieke opleiding tussen collega's die er een diploma voor hebben of hopen te halen.
Het is typisch startkwalificatiewerk waarbij het helemaal niet uitmaakt of je handen getraind zijn om het werk te doen. En dan ook: met een beetje algemene ontwikkeling steek je nog met kop en schouders boven de trainees uit als het gaat om voedsel- en warenkenkennis.
Die opleidingen stellen niet zo bar veel voor.
Groet,
Miriam Lavell

Mix

Mix

10-02-2011 om 09:59

Hoe het kan

Op de school van mijn kinderen (internationale school/Amerikaans systeem)worden lessen gegeven in:
-jaar groepen: gym bijvoorbeeld
-niveau groepen: vreemde talen
-belangstellings groepen: keuzevakken bv art en music, maar je kunt bv ook fantasy literature doen , of oceanografie.

Er wordt gedifferentieerd per vak. Wiskunde is het beste voorbeeld. Zeker de helft van de grade 6 leerlingen (groep 8 leeftijd/begin middelbare school)volgt wiskunde op grade 7 niveau. In grade 8 wordt standaard op 3 niveau´s les gegeven. Is dat nog te makkelijk ga je gewoon nog een klas omhoog. Er zijn daardoor wel grote leeftijdsverschillen per klas, maar dat levert volgens mij geen enkel probleem op. En wat ik nou weer zo leuk vind is dat er vanaf grade 10 (4VO) weer ruimte is in het rooster om een jaar wiskunde in te halen.

Kobalt

Kobalt

10-02-2011 om 10:14

Het zelf

Miriam, ik ben het heel erg met je post over ingrijpen op het zelf eens.
Onze zoon heeft veel gedragsproblemen op school gehad. Alle conflicten die hij heeft gehad, zijn hiernaar terug te leiden. De school komt met een normatief idee over wat hij moet vinden en denken. Hij kan dat maar moeilijk accepteren. Maar hij leert langzamerhand om deze denkbeelden van leerkrachten te negeren. Niet serieus nemen, maar gewoon over je schouder gooien.
Het trieste is, dat alle zin in leren en meer weten, daarmee ook dreigt te verdwijnen. Zolang dit zo blijft, gaat het niet lukken hoor, met dat gedifferentieerd onderwijs.
Dit gaat nota bene om een school met in de schoolgids een zeer wollig kindsbeeld over 'worden wie je bent' en 'iedereen is anders' en vooral veel 'respectvol met elkaar omgaan'. Zolang je maar in de denkkaders van de leerkracht past ten minste.

De minachting

En toch, Kobalt, is dit precies waar het eigenlijk over zou moeten gaan. De minachting voor het vmbo is een direct gevolg van het gesorteer op het zelf. Anders dan die brief suggereert is dat niet een minachting voor het werk. Het gaat werkelijk over de leerlingen die er door het onderwijs voor worden gecast (alsof het een film is).
Daar wil je bij horen of niet. Daar, bij dat soort mensen, vind je jezelf in terug of niet.
Selectie heeft tussentijds keurig plaats in minnetjes of plusjes, de juf doet het voor vanaf het eerste gesprek in de kring. Vmbo, dat zijn de minnetjes. Vwo, dat zijn de plusjes.
Dat hebben de ouders en de kinderen niet bedacht. Een flink aantal is er wel in gaan geloven gaandeweg. En dat is jammer, maar tegelijkertijd is dat ook wel begrijpelijk. Want ondertussen is het gewoon waar dat een vmbo-opleiding gevuld met leerplichtigen vooral vol zit met die leerlingen die minnetjes kregen.
Eerst voor praten in de kring, later ook voor belangstelling en vaak zelfs voor gedrag.
Diezelfde opleiding (meubelmaker, scheepstimmerwerk, stuurman, monteur) gevuld met volwassenen ziet er heel anders uit. Daar kom je ineens alle iq's weer tegen. Daar gaat het over het werk, niet over de mens.
Onderwijs dat over het werk gaat ongeacht IQ, kan dus wel.
Groet,
Miriam Lavell

charlottes

charlottes

10-02-2011 om 10:56

Iq en beroep

Zie dit lijstje over iq en beroepen:
http://www.iqcomparisonsite.com/Occupations.aspx

Je ziet wel dat gemiddeld genomen chirurgen en professoren een hoger IQ hebben dan concierges en vrachtwagenchauffeurs, maar er is aardig wat overlap en op individueel niveau zegt het niets. Zo'n 25% van alle concierges heeft een hoger IQ dan 25% van alle high school leraren.

IQ is veel minder bepalend voor beroep/succes dan andere dingen. Met doorzettingsvermogen en "emotionele intelligentie" kunnen mensen die niet geniaal zijn ook chirurg worden, maar ook andersom, mensen met hoge IQ's doen werk waar je niet zo intelligent voor hoeft te zijn omdat ze dat werk leuk vinden om te doen of omdat het beter combineert met gezinsleven, of omdat het geld oplevert.

Pelle

Ken jij mensen die veel echt goede vrienden hebben in alle lagen van de bevolking en alle IQ's?

Ja die ken ik. Ik ben er een voorbeeld van. Mijn man en ik hebben nogal een iq verschil. Ik heb goede vrienden met verschillende iq's Van zeer laag tot zeer hoog.

Nog een keer iq

Nog even een kleine opmerking. Iq alleen is niet genoeg om succesvol te zijn. IQ zegt ook niets over afkomst, milieu of kansen.

Fraz

Fraz

10-02-2011 om 13:50

Sorteren

gebeurt ook op een sportclub. De goede sporters zitten in een selectie team en de nog betere sporters gaan naar een topclub (of profclub) en de standaard sporters die sporten lekker op hun niveau (en ook daar zit nog een hele gradatie in van 1e, 2e etc klasse) .

Daar zie je ook niet dat de allerbeste in hetzelfde team zitten als degene die geen aanleg voor die sport hebben. Dat is ook niet erg en voor de meeste mensen alleen maar prettig. maar zo zie ik een school ook. Gradatie is niet erg als er maar wel de mogelijkheid is om door te groeien en naar een hoger niveau te komen.

Op een sportclub kijkt men naar de sportieve aanleg en kunnen en is intelect van ondergeschikt belang. Op een opleiding is het juist weer omgekeerd.

Slechte vergelijking

Fraz, sporters zijn in competitie en hebben elkaars niveau als teamlid of sparringpartner nodig.
Muzikanten krijgen prive-les, of moeten het in een orkest ook van elkaar en elkaars niveau hebben.
Met leren (lezen, schrijven, rekenen, wiskunde) speelt dat niet. Er hoeft (voor het leren) geen groepsprestatie geleverd te worden. De lln hoeft het niet tegen iemand op te nemen.
Het naast elkaar leren lezen, de een op niveau A, de ander op niveau -uit, vormt geen enkele belemmering voor het leren.
Omgekeerd: het met halve oren aanhoren van de uitleg over een ingewikkeld proces, is voor leerlingen die daar niet mee bezig zijn, niet schadelijk. Het is zelfs positief. Al begrijpen ze er niks van.
Waarom het toch van scheiden komt is omdat leerkrachten met hun klas wel degelijk een soort van competitie aangaan. Die leerkracht wil de beste klas voortbrengen (of in ieder geval niet de slechtste). Scholen doen hetzelfde met hun populatie. Ze willen de beste totaalscore uit competieve overwegingen. Daar krijg je dat uitsorteren dan weer van: de besten zo lang mogelijk erbij houden (vooral niet doorschuiven) en de slechtsten zo snel mogelijk naar buiten schuiven.
Dat dient geen enkel onderwijsbelang voor de leerlingen.
Groet,
Miriam Lavell

Fraz

Fraz

10-02-2011 om 17:02

Doorschuiven

als je daarmee bedoelt dat de beste uit een klas een groep hoger zouden kunnen doorschuiven doe je eigenlijk hetzelfde als bij een competitiesport. Je versnelt de leerlingen/sporters en laat ze hoger spelen tot ze op hun niveau zijn. Dan schuif je kinderen toch door tot hun niveau en hou je niet koste wat het kost de groep in stand.

Mijn jongste is halverwege het schooljaar een groep doorgeschoven juist omdat het voor hem beter is in de groep te zitten waarin hij qua niveau ook thuis hoort. Zou hij in zijn oude groep blijven dan zou hij teveel bezig zijn met slim overkomen (de beste van de klas zijn) en te weinig met slim worden (nieuwe dingen leren). Dat zie je bij hem ook terug bij zijn sport. Hij past zich aan aan zijn omgeving ook al zou hij meer kunnen.

Er zitten gewoon twee kanten aan voor de mindere goede leerlingen is in een klas zitten met betere leerlingen alleen maar goed (je kunt je eraan optrekken en pikt soms
iets extra's op) Andersom geldt dit niet altijd.

Ik weet bijv een school hier die van een tweejarige HAVO?VWO brugklas naar een eenjarige HAVO/brugklas gaat. Dit omdat uit ervaring is gebleken dat leerlingen over het algemeen het midden toe werken (een 6 is voldoende). Voor mijn oudste zou tweejarig gunstiger zijn want een HAVO leerling want dan heeft ze langer de kans zich te bewijzen. Voor mijn jongste zou tzt eenjarig beter zijn of zelfs meteen een VWO brugklas omdat hij meteen op zijn niveau wordt aangesproken en zich aanpast aan wat er gevraagd wordt.

Voetbalelftal

Fraz:"als je daarmee bedoelt dat de beste uit een klas een groep hoger zouden kunnen doorschuiven doe je eigenlijk hetzelfde als bij een competitiesport."
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel eigenlijk dat er helemaal geen noodzaak is om het onderwijs op die manier in afgebakende groepen van een bepaald niveau in te delen. Zie wat Mix erover schrijft.
Een school is geen sportclub. Je hoeft het leren niet in devisies op te delen.
"Mijn jongste is halverwege het schooljaar een groep doorgeschoven juist omdat het voor hem beter is in de groep te zitten waarin hij qua niveau ook thuis hoort. "
Dat ligt niet aan jouw zoon, maar aan de manier waarop het onderwijs georganiseerd is. Kennelijk is dat (zoals gebruikelijk) zo afgebakend dat iemand die een beetje verder is in die klas niet voldoende tegenkomt.
De school is ingedeeld alsof het allemaal voetbalelftallen zijn. Waar een Fje tussen de D-tjes volkomen verloren loopt en een A-tje tussen de D-tjes zich kapot verveelt. Voor het leren zelf is het niet nodig om de school zo in te delen.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

10-02-2011 om 23:30

Verschil

Een verschil tussen sportclubs en scholen is dat je bij sportclubs elk jaar of elk seizoen of zelfs tussendoor een niveau/divisie hoger mag gaan sporten als blijkt dat je daar de capaciteiten voor hebt. Sterker nog op de meeste sportclubs zullen de trainers je stimuleren het beste uit je zelf te halen, veel te trainen en zo proberen een niveau hoger te komen.

Kom daar op school maar eens op. Het is steeds meer zo dat als je op de middelbare school eenmaal een niveau hebt gekozen dat je gewoon vast zit. Als je goede punten hebt op het VMBO is overstappen naar de HAVO helemaal niet zo makkelijk. Bovendien hebben veel docenten de neiging om te kiezen voor de "veiligste" weg en zullen een twijfelgeval eerder een niveau lager laten doen. Bij veel docenten heerst de sport mentaliteit van keihard werken en er uit halen wat er inzit niet zo.

Vandaar dus dat je ouders krijgt die het VMBO willen vermijden. Gewoon omdat ze weten dat het helemaal niet zo makkelijk is om je daarna nog op te werken. Het kan theoretisch wel maar in de praktijk wordt het steeds moeilijker.

Maylise

Maylise

Maylise

10-02-2011 om 23:36

Overigens

Hier zit men dus tot z'n 15de ongeveer bij elkaar (eerste vier jaar middelbare school) maar er wordt vaak wel binnen de klassen gedifferentieerd met werken. Bij mijn dochter op school zijn er binnen de klassen verschillende niveaus. Beetje zoals op de basisschool met leren lezen met dat zonnetje/maan/ster/raket systeem. Wel in dezelfde klas maar soms op iets ander niveau. Het examen dat ze na die 4 jaar doen is voor iedere leerling hetzelfde.

Er zijn ook scholen die op het college wel verschillende klassen naar niveau maken waarbij de klassen met de hoogst scorende leerlingen bijvoorbeeld extra vakken krijgen terwijl de klassen met de laagst scorende leerlingen meer les krijgen in de vakken die op het examen voorkomen. Er kan dan meestal per semester of per jaar tussen de klassen worden geschoven. Ik heb hier een school bezocht met zo'n systeem maar ik vond het niet heel fijn. Ik had het idee dat de laagst scorende klassen ook het laagst op de ranglijst stonden van de docenten. Vandaar dat ik niet voor die school heb gekozen maar voor een school waar alle leerlingen gewoon door elkaar zitten.

Uiteindelijk leggen ze dus wel allemaal hetzelfde examen af en daarna gaan ze pas echt naar andere niveaus. Overigens is stapelen in Frankrijk ook veel makkelijker tot nog toe. Ik vind dat allebei echt positief. Vooral het kunnen stapelen en makkelijk doorstomen.

Maylise

theedoek

theedoek

11-02-2011 om 20:45

...en wordt dit dan de oplossing...

http://www.merletcollege-vwo-havo.nl/page/1279/HAVO6-persbericht.htm

Havo in 6 jaar = eerst in 4 jaar je mavo diploma en dan automatisch mogen stapelen met nog 2 jaar havo.

NaShA

NaShA

11-02-2011 om 21:08

Vroeger

kon dat ook...dan ging je van 4 MAVO naar 4 HAVO...En dus ook nog 2 jaar te gaan...wat is er nieuw aan dit verhaal dan?

Marie

Marie

11-02-2011 om 22:40

3 jaar tl

Hallo
Hier is een school die dit jaar gaat beginnen met een 3-jarige TL-opleiding. Speciaal voor leerlingen die tussen TL en Havo zitten. Dan verliezen ze dus geen jaar als ze na die drie jaar willen doorstromen naar de Havo-4 of MBO. Misschien dat er al meer van die scholen zijn, maar ik kende het nog niet. Of het echt gaat werken, weet ik dus nog niet. Hier meer info:
http://www.bonifatius.nl/LR_Bonifatius%20Mavo_Advertentie.pdf
Groetjes

theedoek

theedoek

12-02-2011 om 11:47

@ nasha

daarom heb ik hem gepost.

Er is inderdaad niets nieuws aan dit verhaal maar de school publiceert dit alsof het iets heel bijzonders is. Gat in de markt...
Op deze zelfde school kon je 'in mijn tijd' gewoon doorstromen van mavo naar havo en verder. Dat gebeurde ook veel - ik had 2 klasgenoten in 5/6 vwo die rustig het traject mavo - havo- vwo hadden afgelegd. Prima voor laatbloeiers of kinderen die wat meer tijd nodig hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.