Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
KGO

KGO

16-09-2009 om 14:00

Soc emotioneel achter

Hallo,

Ik worstel met het volgende: m'n oudste van net 9 (paar dagen) zit in groep 6. Ze kan goed leren en kan dus qua stof makkelijk meekomen in de groep. Soc. emotioneel loopt ze echter behoorlijk achter op de groep. Ze is klein van lengte, is pas het laatste jaar voortanden aan 't wisselen. Ze heeft slecht aansluiting in de klas en begint daar steeds meer moeite mee te krijgen. Ze is niet gebekt, is verlegen en stil in de klas. Thuis is dat natuurlijk wel anders....
Enfin, net gesprek met de juf gehad. Zij ziet ook dat ze nauwelijks aansluiting heeft en voorspelt dat ze het moeilijk gaat krijgen omdat ze er ook last van heeft dat ze geen aansluiting heeft. Groep 6 is een klas waar veel gaat gebeuren; kinderen gaan puberen bijv. (zij nog lang niet denk ik...); En ze moet dus nog bijna 3 jaar met deze klas.
Het liefst zou ik haar een jaar respijt geven, maar kan dat uberhaupt? En hoe? En zou dat zin hebben?
Of kan het nog goedkomen op de middelbare school, omdat de kans groter is (??) dat ze daar kinderen tegenkomt waar ze wel aansluiting mee heeft?

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

16-09-2009 om 14:34

Herkenning

Ik herken je verhaal helemaal. Onze oudste is ook jong voor haar leeftijd. Geen aansluiting in de klas, nooit gehad ook, wel met kinderen uit lagere groepen. Ik heb er ook over gedacht of we haar niet een jaar over konden laten doen. Maar kwam leerstof gaat het juist wel allemaal heel goed. Ze zit nu in groep 7, en vorig jaar begonnen alle meiden in de groep al behoorlijk te puberen. Onze dochter niet, niet lichamelijk, en al helemaal niet geestelijk. Toch heeft ze nu aardig haar draai gevonden. Ze heeft ontdekt wat ze leuk vindt (geschiedenis, Spaans en Engels) en dat maakt haar een stuk zelfverzekerder (al is ze de enige in de klas met die interesses). En ze heeft een paar kinderen ontdekt waar ze dan in ieder geval goed mee kan samenwerken, al zullen het nooit vrienden worden. En verder hebben wij ook (misschien ten onrechte) onze hoop op de middelbare school gevestigd. We gaan in ieder geval ons best doen om een middelbare school te vinden die goed bij haar past.

Jvo

Jvo

16-09-2009 om 16:13

Hier ook

Zoon is net 10 en zit in groep 7. Als je 'm ziet (zonder dat je 'm hoort ) is hij eerder 7 dan 10!

Overigens heeft hij in de klas z'n eigen plekje verdiend (groep 6/7/8 combi). Want hij is klein en jong, maar ook heel slim. Hij wordt niet gepest, maar valt ook niet binnen de groep. Aan de andere kant kan hij wél met iedereen overweg, maar op z'n eigen manier.

Zolang hij er niet mee zit, zit ik er ook niet mee. En de middelbare school? Daar denk ik nog maar even niet aan...

Jolijt

Jolijt

16-09-2009 om 18:31

Laten zitten totdat kind gaat puberen...

Hier ook een sociaal emotionele laatbloeier; altijd zorgen om (vanuit school). 'Ze is zo anders', 'praat niet over kleren/muziek/make-up/meidendingen' was het commentaar. Wat moet ze in de bovenbouw tussen beginnende pubers?
Ja, gewoon ... leren! En dat we dat hebben besloten was maar goed ook, want inmiddels is ze (bijna) 15 zit in 4 vwo, pubert nog amper en is nog steeds 'anders', maar er zijn er nu meer die niet meer zo nodig als groep hetzelfde moeten doen. Echte aansluiting (ze is nooit gepest) is er pas sinds 1,5 jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.