hannah
13-05-2010 om 10:33
Slim meisje groep 3, afwachten?
Dochter zit in groep 3 en het gaat best goed met haar, gaat ook redelijk graag naar school etc. Omdat ons andere kind vastliep ivm hoogbegaafdheid (en andere problematiek) ben ik wat allerter. Het zou me niet verbazen als dochter ook problemen gaat krijgen, al vermoed ik bij haar geen hb, ze is wel slim. Het liefst zou ik natuurlijk problemen gewoon voor zijn, zeker met de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn.(maar waar onze school érg aan moet wennen blijkt)
Maar omdat haar juffen dus duidelijk niet in zijn voor beleid of er ook maar enigzins naar te kijken, (heb wel eea geprobeerd) voel ik me nu voor de keuze gezet óf het gewoon blijven aanzien, óf serieuze gesprekken met school gaan voeren. (met alle risico´s natuurlijk ook, ze vinden haar nu leuk haha, en gezien het een gevoelig meisje is houd ik dat graag zo)
Ben dus erg benieuwd naar wat anderen zouden doen. Misschien zoek ik naar problemen waar die er niet zijn, het gaat immers best goed. Maar begin groep 3 ging helemaal niet goed, ik kende haar helemaal niet meer terug, en nu terugkijkend vraag ik me af of het wel klopte dat ze aan gr 3 moest wennen (wat ik me steeds voorhield) of dat het zo frustrerend voor haar was om wéér opnieuw te ´leren` lezen en misschien verwachtingen die niet klopten etc. Het is behalve een slim meisje (maar dus niet uitzonderlijk slim) ook een meisje dat graag leert en hard wil werken. Vind het zo zonde dat ze dat nu noodgedwongen een beetje af moet leren.(ze remmen haar af) Deels haalt ze dat thuis wel in maar toch.
Zelf klaagt ze er wel over dat het saai is, maar merkt mijn allertheid acuut op en gaat dan relativeren, ze wil ook heel graag de juffen pleasen dus het zegt me allemaal weinig.
Annet
13-05-2010 om 12:54
Zelf laten testen
Met mijn zoontje ging het ook best goed in groep 3, leek gewoon slim te zijn en ging graag naar school.
Pas aan het eind van het schooljaar werd het ons duidelijk wat voor hem gewoon was, namelijk de hele dag vervelen, niet hoeven nadenken, wel kunnen spelen met andere kinderen maar niet echt met ze kunnen praten (waar hij wel behoefte aan had).
Wij hebben via de huisarts een iq-test geregeld bij een kinderpsychologe. School is niet betrokken geweest bij de test, wel later bij de uitslag en wat de school daarmee zou kunnen.
Ik ben blij dat we hebben laten testen. Dit initiatief hebben we vooral al in groep 3 genomen omdat we met de oudste altijd afgewacht hebben. Achteraf had ik haar ook graag laten testen rond die leeftijd. Dat zou haar schoolleven beter gemaakt hebben.
dorle
13-05-2010 om 13:02
Annet
Je schrijft dat je via de huisarts een iqtest bij een kinderpsychologe geregeld hebt. Kom je dan automatisch bij de Riagg terecht, als je het testen vergoed wilt hebben?
Hier namelijk een versneld kind dat graag naar school gaat, maar waar de school geen moeite voor wil doen qua testen en plustaken.
hannah
13-05-2010 om 13:52
Annet
Misschien moeten we het toch maar doen. Ik twijfel wel. Ons andere kind is al vroeg getest (ivm andere problematiek) en daar deed school verder ook niets mee. (veel te laat wel) Terwijl daar dus hb uitkwam. Ik verwacht bij haar echt geen hb, en ben bang dat ze met een uitslag minder dan hb al helemaal het gevoel hebben niets te hoeven.
Ik vind het vooral jammer van haar werkhouding, die ons andere kind trouwens helemaal niet had. Die van haar ís gewoon heel goed, denk dat we die zo verpesten. Maar ik vrees dat school juist weer andersom zal redeneren.
Met andere kinderen is gelukkig nog geen probleem, want ze zit samen met groep 4 en 5. (of geen probleem, ze houdt zich veel te veel bezig met groep 5 die haar natuurlijk niet echt ziet staan
Ook thuis speelt ze vooral met kinderen uit groep 4. Ze is gelukkig heel sociaal maar kan zich ook erg (te?) aanpassen.
Annet
13-05-2010 om 13:59
Dorle
Nee, ik kreeg een verwijzing voor eerstelijns psychologie. De persoon heb ik zelf uitgezocht (niets via Jeugdzorg dus). De uitslag gaat ook alleen naar de ouders. Wij bepalen wie die uitslag wel of niet of gedeeltelijk krijgt.
De pschologe heeft de iq-test gefactureerd als een aantal gesprekken. Dat werd vergoed door mijn verzekering.
Annet
13-05-2010 om 14:04
Hannah
Als de test geen aanleiding geeft tot ander werk op school, dan vertel je de uitslag gewoon niet aan school. Ze hoeven ook niet te weten dat je hebt laten testen.
Zo kun je eerst zelf bedenken hoe je verder wilt na de test.
Bij ons viel de test veel hoger uit dan we gedacht hadden. Zoon is inmiddels versneld en dat bevalt prima.