Aardbei_86
01-12-2025 om 19:49
Sinterklaasjournaal op school
Even een korte vraag. Wie kan mij vertellen waarom het sinterklaasjournaal op school, en soms al op het kdv gekeken wordt?
Bij mijn zoontje op school wordt het niet gekeken. Dat vind ik helemaal prima! Zo blijft de keus bij de ouders om wel of niet te kijken. Maar als het wel op school gekeken wordt dan moet je het zelf ook kijken thuis. Als je kind het dan bijvoorbeeld te spannend vindt of er te veel door van slag is o.i.d. dan kan je er niet moeilijk voor kiezen het niet te kijken. Dus, ik vraag me af waarom er op school gekeken wordt en wat de meerwaarde daarvan is. Wie weet hier iets over?
Aardbei_86
02-12-2025 om 10:06
BlairW schreef op 02-12-2025 om 08:18:
[..]
Hoezo kijk je het als ouders 2 keer? Je zit er toch niet bij op school? Dan kijk je als ouder toch alleen thuis en dat is 1 keer?
Ja klopt haha. Het staat er ook vreemd zie ik nu. Ik bedoelde kind kijkt twee keer. 1x thuis ter voorbereiding (als kind het spannend vindt) en 1x op school.
minervaontop
02-12-2025 om 20:45
Ik vind het onzinnig om het sinterklaasjournaal te bekijken op school. Is het zo educatief dan? Sinterklaas komt zo wel heel erg veel in beeld en er wordt veel ingevuld, terwijl het juist leuk is om ruimte te hebben voor fantasie over sint.
Voor ouders lijkt het me heerlijk om vooral geen druk te hebben van een of andere televisie-piet die zegt dat de kinderen vandaag hun schoentje mogen zetten.
Zeespiegel
02-12-2025 om 22:48
minervaontop schreef op 02-12-2025 om 20:45:
Ik vind het onzinnig om het sinterklaasjournaal te bekijken op school. Is het zo educatief dan? Sinterklaas komt zo wel heel erg veel in beeld en er wordt veel ingevuld, terwijl het juist leuk is om ruimte te hebben voor fantasie over sint.
Voor ouders lijkt het me heerlijk om vooral geen druk te hebben van een of andere televisie-piet die zegt dat de kinderen vandaag hun schoentje mogen zetten.
Vroeger bij de intocht in het dorp was ook het grote nieuws altijd dat de avond van de intocht het eerste schoentje gezet kon worden. Die druk was er dus al voor het Sinterklaasjournaal was uitgevonden.
Het is journaal zelf is niet erg educatief. Maar het hele gebeuren nodigt wel uit tot creativiteit. Een tekening maken om in de schoen te stoppen. Dit jaar puzzelen naar aanleiding van het Sinterklaasjournaal.
Leren zingen. Bij het surprises maken, iets bedenken, uitzoeken hoe het in elkaar moet, en het in elkaar knutselen. Zelfs met wat hulp erbij toch wel leerzaam.
Rijmen is goed voor de taalontwikkeling.
troelahoep
03-12-2025 om 00:15
Zeespiegel schreef op 02-12-2025 om 22:48:
[..]
Vroeger bij de intocht in het dorp was ook het grote nieuws altijd dat de avond van de intocht het eerste schoentje gezet kon worden. Die druk was er dus al voor het Sinterklaasjournaal was uitgevonden.
Het is journaal zelf is niet erg educatief. Maar het hele gebeuren nodigt wel uit tot creativiteit. Een tekening maken om in de schoen te stoppen. Dit jaar puzzelen naar aanleiding van het Sinterklaasjournaal.
Leren zingen. Bij het surprises maken, iets bedenken, uitzoeken hoe het in elkaar moet, en het in elkaar knutselen. Zelfs met wat hulp erbij toch wel leerzaam.
Rijmen is goed voor de taalontwikkeling.
Ehh.... maar dat zijn toch geen dingen waar je het Sinterklaasjournaal voor nodig hebt? Een tekening maken voor in mijn schoen en liedjes zingen deed ik vroeger toch echt zonder aanwijzingen van de televisie en ik geloof dat ik Sinterklaasliedjes van mijn moeder heb geleerd. Net als knutselen (al of niet voor een surprise) trouwens.
troelahoep
03-12-2025 om 00:24
Verder vind ik het Sinterklaasjournaal best wel grappig over het algemeen (alhoewel ik het dit jaar minder sterk vind), maar ik ben er ook geen voorstander van dat dit op school gekeken wordt. Juist omdat ouders niet allemaal hetzelfde over het geloof in de Sint denken (zoals maar weer blijkt in een ander draadje) en het journaal toch wel als waarheid wordt gepresenteerd. Als gezin kun je er nog voor kiezen om er in mee te gaan, maar als je verplicht wordt door school om het te kijken, dan worden de onzingrapjes net iets te serieus. Voor onszelf vond ik het altijd wel grappig, wij hebben vroeger ook pepernoten geprecisitrooid. Maar als je er als ouder niks mee hebt en je wilt nog wel een beetje het geloof van je kind vast houden, dan moet je toch kijken.
Frisdrank1972
03-12-2025 om 07:23
Iedereen is wel wispelturig. Als een Utrechtse school het sinterklaasfeest wil afschaffen is het moord en brand schreeuwen, maar het Sinterklaasjournaal is ook uit den boze.
Temet
03-12-2025 om 09:00
Frisdrank1972 schreef op 03-12-2025 om 07:23:
Iedereen is wel wispelturig. Als een Utrechtse school het sinterklaasfeest wil afschaffen is het moord en brand schreeuwen, maar het Sinterklaasjournaal is ook uit den boze.
Ken je het begrip middenweg?
Stimpie
03-12-2025 om 09:15
PhilDunphy schreef op 01-12-2025 om 22:54:
Op school zie ik posters hangen. Op een andere school ook. Denk dus dat er e.e.a. wordt aangeleverd en daardoor makkelijk is. Ze mogen educatieve filmpjes opzetten tijdens de pauze zodat ze zelf ook kunnen eten en de afleveringen van checkpoint, klokhuis etc raken een keer op of worden eentonig. Dan maar dit er tussendoor ofzo?
Je kunt als school een lespakket bestellen. Hier zit een handleiding vol tips bij, een poster en dingen die je nodig hebt om mee te kunnen doen. Dit jaar puzzelstukjes, vorig jaar een zadelhoesje en sleutelhangers. Ook zit er een link bij naar een webpagina vol educatieve spellen.
Maar ook in de handleiding wordt niks losgelaten over de inhoud van het journaal, als je dat soms denkt.
Frisdrank1972
03-12-2025 om 10:04
Temet schreef op 03-12-2025 om 09:00:
[..]
Ken je het begrip middenweg?
Die is niet te vinden als het over die school in Utrecht gaat.