Tango
20-05-2010 om 19:14
Schoolreis naar legermuseum, is dat wat?
Via via ben ik erachter gekomen dat groep 5/6 van de school van mijn kinderen waarschijnlijk naar het legermuseum in Delft gaat met schoolreisje. Tangodochter zit in groep 5. Ik heb het van een moeder van een vriendinnetje gehoord en weet dat ze op school wel altijd wat vaag doen over schoolreisbestemmingen, maar deze moeder had het twee keer gevraagd met twee keer hetzelfde antwoord. Ik heb even op de site gekeken en het lijkt mij eigenlijk niets. Leuk voor stoere jongens, maar voor meisjes niet echt leuk en dan is Tangodochter nog een redelijk stoere meid.
Voor scholen is de toegang gratis en dat vind ik ook zo wat, kinderen zitten op een Montessorischool en we betalen best wat schoolgeld, dan mag zo'n schoolreis toch ook wel wat kosten?
Mijn eerste reactie was om Tangodochter thuis te houden, maar ik moet werken die dag dus ook niet handig. Maar het lijkt me dus helemaal geen leuke schoolreis.
Overigens gaat groep 3/4 naar Madurodam, vind ik dan weer veel leuker en Tangodochter ook. Dit is al wel officieel want die kinderen hadden al een brief mee gekregen. Groep 1/2 ging vandaag naar de dierentuin in Amersfoort, ook erg leuk.
Ik baal er gewoon erg van, ik gun mijn beide kinderen gewoon een leuke schoolreis.
Ik ga zelf ook nog navraag doen bij school of het echt waar is en er ook wat van zeggen. Maar ik ken het museum helemaal niet. Wie is er weleens geweest of heeft kinderen die er met school geweest zijn en hoe was dat? En wie heeft zijn kind weleens thuisgehouden omdat hij/zij het niet eens was met de bestemming van de schoolreis? De moeder van vriendinnetje wil eventueel wel iets leuks met de meiden gaan doen. Vriendinnetje is een heel angstig meisje dat al huilde bij de gedachte aan dit museum, zal dus zeker niet mee willen. Tangodochter weet het overigens nog maar half, heeft wel iets opgevangen, maar ik heb het nog wel wat onzeker gehouden. Het leek haar ook niet leuk om hierheen te gaan.
Sera
20-05-2010 om 19:34
Best ok
Ik ben wel twee jaar geleden een keer daar geweest. Niet gepland of zo maar het was een regenachtige middag en we moesten in die omgeving een paar uur overbruggen. Mijn kinderen waren toen 9 en 6 (en 2 jaar maar die vond alles nog leuk toen) en ze hebben geen van beide belangstelling voor leger dingen. Ik zelf heb ook geen enkele belangstelling voor het leger. Het onderwerp sprak ons dus geen van allen aan en misschien juist daarom viel het erg mee want we hadden er niks van verwacht. Ze hadden echter een hele leuke speurtocht voor kinderen, ridder dingen (dat vinden mijn kinderen weer wel leuk) en we hebben ons er best vermaakt die middag. Mijn man (pacifist) vond het minder leuk dat we geweest waren
Ik weet niet hoe ver jullie van Delft wonen maar voor een hele schoolreis lijkt het me een bestemming waar je vooral je niet lang genoeg kan vermaken. Na een paar uur heb je het ook wel weer gezien. Misschien gaan ze op schoolreis dus ook nog iets anders ernaast doen? Of misschien hebben ze bij het museum wel iets speciaals georganiseerd?
Ik zou mijn kinderen niet thuishouden als dit de bestemming van hun schoolreis was. Ik zou ze alleen thuis laten als de bestemming te gevaarlijk was. Mijn ervaring is dat het bij schoolreisjes helemaal niet zoveel uit maakt voor kinderen wat de bestemming is. De dingen er om heen (reis met de bus, picknicken met de school, ergens een ijsje eten met elkaar) vinden ze minstens zo belangrijk. Ook een wat minder spannende bestemming kan best een leuk reisje op leveren.
ijsvogeltje
20-05-2010 om 22:32
Leuker
Tja, er zijn altijd schoolreisbestemmingen 'leuker'. Maar is dat erg? Moet je altijd naar het allerleukste en mooiste gaan? Ik vind het persoonlijk een wat rare reactie om je dochter thuis te willen houden, omdat jij (en dochter blijkbaar ook) Madurodam leuker vindt. Je 'gunt' haar iets leukers dan dit museum - waar je niets over blijkt te weten. Maak je het niet veel te groot en problematisch? 'Leuk, zo'n schoolreisje, jullie krijgen vast een onwijs gave dag!', volgens mij moet je dat uitstralen naar je dochter. En het WORDT vast ook echt een leuke dag. In vrijwel alle musea kunnen kinderen een geweldige dag hebben - mits er natuurlijk goede begeleiding is.
MvrKoekepeer
20-05-2010 om 23:09
Legermuseum
Mijn kinderen houden niet van oorlog, auto's en andere jongensdingen. Maar ze gaan VEEL liever naar het Legermuseum, dan naar Madurodam. Dat kan ze dus echt niet boeien (en mij eerlijk gezegd ook niet).
Als je haar met deze instelling op pad stuurt heb je een grote kans dat ze inderdaad een baaldag heeft. Maar dat is absoluut niet nodig. Het Legermuseum is leuk, het is leerzaam, echt gericht op kinderen. En een dagje niet op school, maar lekker op pad met je klasgenoten is toch altijd leuk? Waarom zou je haar thuishouden? Kan ze zich niet 'n dag vermaken met iets wat niet direct haar interesse heeft?
En ja, er zijn altijd leukere uitjes, je kan nooit alle kinderen (of ouders :S) tevreden stellen. Misschien doen ze het net als bij ons: het ene jaar 'n duur uitje, en het jaar erop weer wat goedkoper. En wie weet.. niet alles wat je viavia hoort is ook echt waar.
Bastet
21-05-2010 om 10:22
Het is gewoon zo
Tja,dingen zijn zoals ze zijn,en ze zullen heus wel een leuke dag hebben,vermoed ik.
Ik kan me wel ouders herinneren die mopperden dat hun kinderen alweeeeer naar Blijdorp gingen,terwijl de kinderen het prima vonden.
Bastet
Pleun
21-05-2010 om 10:26
Bijbelmuseum
Onze zoon ging vorig jaar met schoolreis naar het bijbelmuseum in Amsterdam, en ik stond over die keuze ook niet echt te juichen. Toch heeft hij een hele leuke dag gehad. De reis er naar toe, het rondlopen in Amsterdam enz. was heel leuk. Ik heb dus het zelfde gevoel als jij,over die keuze. Maar zou dus mijn kind niet thuis laten. Ze heeft vast evengoed een leuke dag.
Delftenaar
21-05-2010 om 11:21
Nou zeg
Wat negatief over het legermuseum. Ik vind het echt een erg leuk museum en er is ook heel veel speciaal op kinderen gericht. Overigens zou het bij ons wel extra zijn buiten het schoolreisje. Het schoolreisje is altijd gewoon leuk, zonder educatief element, dus Duinrell of Drievliet ofzo. Maar dat lijkt me een beleidskeuze, sommige scholen willen dat het schoolreisje ook wat educatiefs heeft. Ik neem aan dat je dat vantevoren voor je je kind aanmeldde in de schoolgids had kunnen lezen.
amk
21-05-2010 om 14:57
Pelle
daar zul je nog verbaast over zijn hoe vaak er maar 1 uitje per jaar is. Zeker op het platteland.
In mijn oude woonplaats is het dichstbijzijnde museum al 40km verder! Dat is al een redelijke dagtocht. Theater zelfde verhaal, theatervoorstelling is dan op school, maar even een uitje zit er gewoon niet in.
ayla
21-05-2010 om 15:21
Hier ook maar 1 keer
hier is maar 1 keer per jaar een uitje. Ik heb 1 keer afgelopen jaar gelezen dat een bepaalde klas naar een museum is geweest maar verder niets. Theater ook niet. Dochter is verder afgelopen jaar 1 keer naar de kinderboerderij geweest 2 straten verderop maar daar blijft het ook echt bij
Sera
21-05-2010 om 16:06
Hier ook niet zoveel
Op de school van mijn oudste kinderen hebben ze ook niet zoveel uitstapjes. Ik vind dat geen probleem want ik ga zelf vaak met mijn kinderen naar musea, het theater en andere uitstapjes. Op school hebben ze een vrij lager ouderbijdrage maar de meeste ouders hebben ook een vrij laag inkomen dus verhogen van de bijdrage zou bij de meeste ouders niet goed vallen. Van mij hoeft het overigens ook niet. Ik vind uitstapjes ook niet nodig. De school geeft heel degelijk onderwijs en dat is waarom ik die school heb uitgekozen.
Mijn derde kind zit op een andere school en daar doen ze wel regelmatig uitstapjes met de kinderen. Dat is ook best leuk. Ik ben wel eens mee geweest als begeleidster en ik merk dat de kinderen die uitjes ook wel echt op prijs stellen. Ik vind alleen niet dat het echt nodig is. Ik zou nooit een school uitzoeken op de uitjes die ze organiseren.
Ik vind trouwens wel dat het schoolreisje het liefst een educatief element moet hebben. Ik heb liever dat ze als schoolreisje musea gaan bezoeken dan naar een pretpark gaan. Niet dat ik het erg vind als ze naar een pretpark gaan maar ik zie de meerwaarde er niet van in. Overigens vind ik Madurodam of een Dierentuin wel weer een educatief element hebben in tegenstelling tot een pretpark. Het liefst heb ik dat de school een origineel schoolreisje organiseert naar een bestemming waar de leerlingen anders niet zo vlug zouden komen. Ik heb er overigens geen probleem mee als ze gewoon naar een pretpark gaan maar zelf zou ik het alleen anders organiseren.
Delftenaar
21-05-2010 om 16:51
Pelle
Als ze elk jaar hetzelfde doen is het uiteindelijk toch wel eerlijk? Dan is het meisje dat nu in groep 5 zit in de voorgaande groepen toch ook naar de dierentuin en naar Madurodam geweest? Dat staat er verder niet bij. Ik vind het overigens zoals ze bij ons doen leuker hoor, gewoon een gezellig uitje met zijn allen en educatief element hoeft van mij ook niet, maar nogmaals dat is een beleidskeuze, dat zou je kunnen navragen voor je je kind aanmeldt. Op een andere school die wij op ons keuzelijstje hadden staan gaan ze vanaf groep 5 al op kamp en bij de kleuters gaan ze een nachtje op school logeren ofzo. Ik vind dat helemaal niks en dat was dan ook een belangrijke reden om niet voor die school te kiezen.
Of is het zo dat het op de school van vraagstelster opeens helemaal veranderd is? Dan is het wel raar ja en ook een beetje oneerlijk misschien, maar goed dat zou ik niet aan mijn kind laten blijken, gewoon enthousiast brengen. Je zult zien dat ze gewoon een leuke dag hebben. Er zit nogal een verschil in of je zegt: goh wat leuk jullie gaan naar het legermuseum, of als je zegt, oh jullie gaan naar het legermuseum, vind je dat wel leuk? Dan geef je indirect de boodschap mee dat er ook een mogelijkheid is dat ze het niet leuk mogen vinden.
amk
21-05-2010 om 17:33
Pelle
maar het maakt wel uit of je voor elk wissewas uitje een bus moet huren of niet. Die km prijs doet 't 'm niet, wel het aantal keren dat je die bus moet voor laten rijden. De gemeente sponsert niet meestal. Veel oppervlakte, weinig inwoners => andere prioriteiten. Er is niet eens meer een bibliotheek in de gemeente bv en volgend jaar komt de bibliobus ook niet meer.
En het kost gewoon veel tijd. Een bezoekje aan een museum is een dagtocht. Bij mij in de stad lopen we met de kleuters naar het museum voor een uurtje.
Bastet
21-05-2010 om 18:11
Ach
Hier een schoolreis,en soms een voorstelling in een andere school,of voorlezen in de bieb ofzo.Als ik meer belangrijk vindt,regel ik dat zelf wel.Leuk voor in de vakanties,zulke uitjes.Ik heb toch liever dat ze gewoon goed leren rekenen enzo,dan dat ik me druk maak om een uitje meer of minder.
Bastet
Pippin
21-05-2010 om 20:31
Wij
Wij vonden het legermuseum een leuk museum. Lekker ruim opgezet, mooie zalen, aardig personeel, kindvriendelijk. En er is heel veel te zien en te kijken. Vooral op historisch gebied erg leerzaam.
Dit even los van het feit of het leuk is om met een schoolreisje naar een museum te gaan. Mijn kinderen vinden dat overigens wel leuk, maar dat zal misschien niet voor iedereen gelden.
Bastet
22-05-2010 om 09:56
Dat bedoel ik niet pelle
Ik bedoel dat het voor mij minder belangrijk is, een uitje meer of minder,daar beoordeel ik de school niet op.Ik vind dan bijv. rekenen belangrijker.Ik bedoel niet dat het goed leren rekenen van die twee dagen afhangt.
bastet
Kaaskopje
22-05-2010 om 21:18
Legermuseum
Wij zijn er een tijd geleden geweest en we vonden het állevier verrassend leuk. De dierentuin en Madurodam zijn lekkere buitenattracties,dat spreekt kinderen misschien meer aan, maar Madurodam heb je ook met 2 uur wel gezien en de meeste kinderen zijn wel eens met hun ouders naar de dierentuin geweest, dus nieuw is het niet. In dat licht bezien vind ik het Legermuseum een 'verfrissende' keuze die best in goede aarde kan vallen en vergelijkbaar met Madurodam, maar dan met een ander thema.
Een school zal men misschien meerdere dingen doen per jaar, maar meestal maar 1 x een reis die verder weg is. Bij ons kun je voor museumbezoek of een theatervoorstelling lopend naar de stad als dat nodig is en anders is het een kort stukje met de auto of fiets. In mijn herinnering gebeurde dat niet elk jaar.
Tirza G.
22-05-2010 om 23:31
De bus pelle
Is ook duur als hij niet heen en weer kan. Als hij een groep af kan zetten en daarna een andere klus kan doen, is dat vele malen goedkoper dan de bus de hele/halve dag meenemen. Een bus voor een schoolreisje kost door de 500 euro. Dat is al 10-15 eu per kind en dan heb je de entree van het pretpakr oid nog niet betaald.
Musea zijn hier niet of nauwelijks, pretparken ook niet en andere culturele dingen? Eeeeeeh.......goeie vraag. Gelukkig zijn er actieve natuurouders.
Tirza
Tango
23-05-2010 om 22:44
Tjonge
Wat een hoop reacties. De meningen zijn, zoals ik al wel had verwacht, erg verdeeld.
Ik vind zelf dat een schoolreisje best educatief mag zijn hoor. De school van onze kinderen wisselt het een beetje af, de ene keer gewoon leuk (bijv. Duinrell, ging dochter heen in groep 3), de andere keer iets leerzaams. Meestal was dit om en om, maar vorig jaar ging ze naar Nemo en nu dus het Legermuseum. Nemo vond ze erg leuk, dus daar geen problemen mee gehad. Er zit overigens geen vast patroon in dus Tangodochter heeft weer andere schoolreisjes gehad dan Tangozoon nu heeft.
Qua afstand is het legermuseum dichtbij, in dezelfde provincie als dat we wonen. Tja, ik zou die bus ook liever wat verder laten rijden, zal zeker niet veel uitmaken in kosten.
Het verhaal is intussen, geheel niet door mijn toedoen hoor, al een eigen leven gaan lijden, doordat in de andere klas die meegaat, een 5/6 combinatie het al wel verteld is. Tangodochter zit in 3/4/5 en daar hebben ze officieel nog niets gehoord. Maar gisteren was ze dus op een meidenpartijtje met allemaal meiden uit die andere klas, nou dan weet je het wel. Ze vonden het natuurlijk allemaal niets. Zie dan je kind nog maar eens te motiveren. Dat wordt een pittige taak voor de leerkrachten.
Ik wil het nog wel gaan aankaarten op school, vooral vanwege deze knullige communicatie. In 1 klas wel vertellen en in de andere niet, vind ik niet erg handig. Tangodochter had in eerste instantie dus ook begrepen dat ze naar Madurodam zou gaan omdat groep 3 en 4 waar zij bij in de klas zit daarheen gaat. Zij wil dus gewoon mee naar Madurodam. Ik kan haar geen ongelijk geven.
Ze gaan overigens niet de hele dag naar het legermuseum, maar ook nog een stadswandeling maken door Delft(ook erg leuk voor kinderen ahum) en eindigen in een speeltuin/kinderboerderij. Dit maakt wel iets goed, maar geweldig vind ik het nog steeds niet.
Tango
23-05-2010 om 23:06
O ja
En naast schoolreisjes doen ze hier ook nog wel andere dingen wat dichter in de buurt, bijv. naar het theater ofzo. Was dit jaar overigens ook erg weinig als ik erop terug kijk. Zeker bezuinigingen ofzo? Dus dan verwacht je van het echte schoolreisje toch iets meer.
Kaaskopje
24-05-2010 om 00:57
Kinderboerderij delft
Als de kinderboerderij de kinderboerderij is die ik denk is het wel een leuke.
Kaaskopje
24-05-2010 om 01:10
Harde ik
Misschien ben ik bij dit soort 'tegenvallers' een beetje hard tegen de kinderen maar het komt erop neer dat ik vind dat ze niet moeten miepen en zich er gewoon doorheen moeten slaan. Als het inderdaad tegenvalt, jammer, volgend jaar beter.
Delftse
24-05-2010 om 12:37
Legermuseum/kinderboerderij
Legermuseum is echt heel leuk,zeker ook voor meisjes. Wie weet doen ze met een beetje geluk wel iets van een spel/voorstelling met een schoolreisje, nog leuker is dan dat je als kind mee mag doen.. Bv leren zwaardvechten van een echte ridder. Of de hindernisbaan in het donker.. Het is dus echt heel leuk, en ik denk in combinatie met iets ook wel leuk voor een schoolreisje. Tja die wandeling door Delft. Als de kinderen het op school net over Willen van Oranje hebben gehad dan is een wandeling naar het prinsenhof natuurlijk ook helemaal leuk.
De kindeboerderij in delft heeft een waterspeeltuin, hartstikke gaaf toch, zeker als het mooi weer is. Maak je niet te druk over dat schoolreisje.. Ik vind dat ze het leuk gedaan hebben. Tja een attractiepark klinkt leuker maar dat is maar net hoe je het brengt
dirksmama
26-05-2010 om 14:22
Wat stelletje zeurmeiden zeg!
Als ik het zo lees heeft je dochter de pech te maken te hebben met een stelletje ongelooflijke zeurpietmeiden.
Laat die grieten lekker thuisblijven, ze weten echt niet wat ze missen.
Het Legermuseum is een ontzettend leuk museum, met echt heel goede dingen voor kinderen van alle leeftijden, en absoluut ook leuke dingen voor meiden (leuker dan Madurodam hoor, echt geloof me). Delft is een stad waar heel veel verrassends te zien is als je er door wandelt, en ook die kinderboerderij is echt de moeite waard.
Ik zou die zeurtrienen een flinke schop onder hun achterste geven, want ja die zitten elkaar nu flink op te juinen en een leuk uitstapje voor de rest van de klas alvast flink te verpesten.
Grrrrr, wat heb ik toch een hekel aan dat soort meiden.