Tango
03-11-2009 om 09:26
Schoolontbijt
Doen jullie basisscholen ook mee aan het nationaal schoolontbijt deze week? En hoe wordt dat ingevuld? Bij ons mogen ze morgen in pyjama naar school komen voor het gezamenlijke ontbijt. Hulpouders worden ook geacht in pyjama ofwel badjas te verschijnen (ha, ha, ik ben dus een van die ouders).
Ik dacht dat de kinderen dat leuk vonden, maar die van mij vinden het dus eigenlijk helemaal niets, ze willen liever in hun gewone kleding naar school.
Overigens vind ik het wel een goed initiatief, het schoolontbijt. Je vestigt de aandacht op goed ontbijten en steunt ook nog een goed doel. En ook nog op een goedkopere manier dan de bovengenoemde schoenendoosactie, die gelukkig aan ons voorbij ging....
M Lavell
03-11-2009 om 09:43
Reclame
"Overigens vind ik het wel een goed initiatief, het schoolontbijt. Je vestigt de aandacht op goed ontbijten en steunt ook nog een goed doel."
Welnee. Onder het mom van gezond en goed doel, wordt er reclame gemaakt voor op merknaam geselecteerde producten.
zie de instructie voor de bakkers http://www.schoolontbijt.nl/default.asp?id=920
Op deze pagina vindt u informatie over de producten die in 2009 in het ontbijtpakket zijn opgenomen. Klik op een productnaam om de voedingswaarde en allergeneninformatie te bekijken.
Een ontbijt bestaat (per doos bestemd voor 25 kinderen) uit:
* Versgebakken brood en broodjes: assortiment wit, bruin en volkoren
* 1 kuipje Gouda's Glorie Zonnepond halvarine
* 1 pot Frutesse Maestrichter Fruitstroop
* 1 pak Venz Rimboe Olifantenritselz: vruchtenhagel in de smaken aarbei/banaan
* 4 doosjes à 6 hardgekookt eieren (Stichting Blij met een Ei)
* 4 kuipjes ERU Kids smeerkaas
* 5 (liter)pakken verse, halfvolle melk (Campina)
Groet,
Miriam Lavell
Hanne.
03-11-2009 om 09:45
Dit jaar niet
Dit jaar niet, maar vorig jaar wel.
Hier hoefden ze niet in pyama te komen, maar begon de dag gewoon met een gezellig ontbijt.
Eerlijk gezegd vond ik het K. Mijn kleuter is er één die wakker wordt met honger en vervolgens slecht maat kan houden. Hij moest dus eerst thuis (hongerig) toezien hoe de rest van de familie wel ontbijt kreeg, een heeft vervolgens in de klas te veel gegeten, zodat hij buikpijn had.
Ik was niet blij.
ishtar
03-11-2009 om 09:52
Begint hier al om 8 uur
zodat ze niet eerst hongerig thuis hoeven te zitten wachten.
Ik vind het wel gezellig. Kinderen ook. Die reclame is niet aan mij/hen besteed![]()
EsmeePF
03-11-2009 om 10:02
Nee
Vorig jaar was het wel, kleuters inderdaad in pyjama, oudere kinderen niet. Maar dit jaar heb ik er niks over gehoord...
Hillary
03-11-2009 om 10:47
Hier geen pyama
Hier vanochtend ook schoolontbijt. Kinderen vonden het vooral leuk omdat ze konden uitslapen. Want bij hun begon het dus gewoon om half 9. Dochter mopperde, het beleg is nogal gezocht (aparte gefabriceerde producten)en daar houd zij niet van. Zij eet 's ochtends gewoon een boterham met (licht gezouten) rookvlees en niet allerlei voorgefabriceerde smeersels.
Mamvantwee
03-11-2009 om 12:04
Hier ook, dubbel gevoel
Onze kinderen kregen vanmorgen ontbijt op school, gelukkig wel in de normale kleren (moet er niet aan denken om ze in pyjama naar school te moeten sturen).
Zoonlief (4) kan geen maat houden en ik ben benieuwd hoeveel hij gegeten heeft... Dochter (5) kan dat beter doseren. Ze vonden het allebei leuk, omdat het toch iets anders is.
Maar ze hebben vanmorgen wel een stuk ontbijtkoek gekregen, anders hielden ze het niet vol tot 8:30 uur.
En ik vind het dubbel. Goed ontbijten is belangrijk en uitleg over gezond eten kan nooit kwaad. Maar die reclame die erachter zit (wat Mirjam ook zegt) vind ik niet leuk. Ik ben dan ook blij dat mijn dochter vanmorgen zelf zei "maar mama, wij eten toch altijd al gezond en ook altijd ontbijt?"
groet, Mamvantwee
Bastet
03-11-2009 om 12:13
Morgen
Ja,hier is het morgen,de kinderen mogen in pyama komen,en worden op de gewone tijd verwacht.Mijn dochter vindt het niet zo bijzonder.
Groetjes,bastet
Rembrand
03-11-2009 om 15:17
Wat een sof zeg.
Blijkbaar vind men het nodig om onze kinderen op te "voeden" ![]()
Die van mij verbaasde zich over het zoete beleg en vertelde dat één klasgenoot tien broodjes op had, en een ander wel tien scheppen suiker in zijn thee deed. Toen ik vroeg of de juf er niets van gezegd had antwoordde hij ontkennend. Tja, als dat dan opvoeden is !
Overigens eet hij thuis gezonder. ( ongesuikerde ) cornflakes, thee ( met honing ) en melk ( door de cornflakes ). Nu heeft hij daar twee broodjes met hagelslag op.
M.
ishtar
03-11-2009 om 16:02
Pelle
Dat is wel om en nabij de tijd dat ze hier met boterham en beker melk zitten. Ik kan de kinderen hier echt niet om 8 uur 'kwijt'. De leerkrachten zijn normaal om ong 8.25 in de klas. Het ontbijt is dus in 'eigen tijd'
Maylise
03-11-2009 om 19:10
Hier ook
Morgen hebben ze hier op school ook een school ontbijt. Je mag in pyama komen maar is niet verplicht neem ik aan.
Mijn zoon vindt het wel leuk maar hij wel absoluut niet in pyama naar school. Dat hoeft uiteraard ook niet. Nichtje wat hier logeert vannacht en naar dezelfde school gaat wil ook niet in pyama gaan.
Ik vind het weer zo'n onzin actie. Zoals veel acties op school in mijn ogen onzinnig zijn.
Onder het mom van gezond eten (niks gezonds aan verder) wordt er gewoon reclame gemaakt voor bepaalde merken. Maar goed ik maak me er verder niet druk om zolang de kinderen het leuk vinden.
Maylise
Vic
03-11-2009 om 20:01
Ach
Zo lang het mij geen geld kost, ik niet mijn logistieke schema hoef om te gooien, en niets hoef te knutselen vind ik het wel prima.
Tango
03-11-2009 om 21:07
Reclame
Ik kreeg net van de kinderen de informatie over het ontbijt onder ogen, inderdaad veel reclame ja, mmm dat vind ik ook niet echt geweldig.
Over dat pyjamagebeuren, ik zal mijn kinderen echt niet dwingen hoor, als ze gewoon in hun kleren willen is dat prima. Maar dan zijn ze dus ook weer bang een uitzondering te zijn omdat de rest misschien wel in pyjama is....lastig.
Verder krijgen ze bij mij ook gewoon een plak ontbijtkoek 's morgens. Zeker Tangozoon heeft altijd trek als hij wakker wordt en kan dan echt niet wachten tot 8.30 u. Teveel eten doen ze allebei niet gauw (aten ze maar eens wat meer) dus daar zullen ze geen last van hebben.
Iemand zei dat de kinderen kunnen uitslapen, nou dat valt nog tegen vind ik. Ik laat ze toch wat eten thuis en ze krijgen met dit weer ook wel een hemd o.i.d. onder de pyjama, als ze deze al aantrekken, dus aankleedtijd is ook nodig. Bovendien moeten we, omdat ik help op school, al om 8.10 u. aanwezig zijn i.p.v. 8.25 u. Dat wordt dus geen uitslapen.
Dendy Pearson
03-11-2009 om 21:47
Bij dochter
op school is er vanochtend wel meegedaan aan het nationale schoolontbijt. En ik vond het enorm veel op een grote reclamestunt lijken. Ik geloof niet dat de kinderen die normaal niet ontbijten dit nu ineens wel gaan doen. Wat mij betreft mag de school het volgend jaar laten en gewoon gaan doen wat ze moeten doen, nl. de kinderen lesgeven.
grt Dendy (die een punthoofd krijgt van die zogenaamd leuke maar in mijn ogen lestijdverspillende activiteiten)
Tirza G.
03-11-2009 om 23:00
Arme cobi
Uit de kleuters? Meid, het is nu voor de héle school! Ik denk dat je het paasontbijt te vroeg van stal hebt gerukt.
Tirza
maan.
04-11-2009 om 10:05
Geen schoolontbijt
Paar jaar geleden hebben ze ooit een schoolontbijt gedaan; commentaar van oudste was dat er geen bruin brood was en geen thee..
Volgens mij is het een Unilever-actie? Waarop mijn ene dochter antwoordde dat ze blij was dat ze géén schoolontbijt hadden want dan zouden ze vast dat vieze witte bluebandbrood moeten eten..
IngridT
04-11-2009 om 10:16
Cobi, cobi toch,
Je hebt het inderdaad niet helemaal meer op een rijtje meid!
Waar jij het nu over hebt, dat is het VOORLEESONTBIJT!!! Weet je wel, waar je tot in de landelijke dagbladen nog wel eens een fotootje van ziet. Dat Jan Peter ook ergens voorleest. of Laurentien. Geen idee trouwens wanneer dat weer is. Ik heb ook geen kleuters meer.
maar da's dus heel wat anders dan het Sponsor-Unilever ontbijt (met gesponsorde zuivelspread en chocomel), het paasontbijt (waar je voor een ander kind een al-dan-niet hard gekookt eitje, en croissantje moet aanleveren), of de-laatste-school-dag picknick brunch.
Ingrid
Yta Chalne
04-11-2009 om 10:29
Dit jaar
Wij hadden dit jaar ook nog het kinderboekenweekthemaontbijt. Dat was er zo één van 'neem een ontbijt mee voor een ander kind en stiekem is het eigenlijk een wedstrijd wie de leukste moeder is en het grootst uitpakt'. Gelukkig was ik dankzij OO hierop voorbereid en maakte ik niet de Grote Fout gewoon een paar boterhammetjes te smeren (zoals enkele onwetende nieuwe kleuterouders wel hadden gedaan...) Mijn kleuter kwam met een versierd dienblad met zelfgemaakt eierdopje en minikrentenbollen en een danoontje. Tenslotte is kleuter pas een paar weken op school, en de reputatie die je nu krijgt als moeder sleep je de hele basisschoolperiode met je mee...
Mamvantwee
04-11-2009 om 10:37
Hoezo gezond? hij heeft 6 boterhammen op!
Mijn zoontje begon op te sommen wat hij op het schoolontbijt gegeten heeft: een ei, boterham met hagelslag, boterham met smeerkaas, boterham met weetikveel wat nog meer...en hij ging maar door. Hij wist het na de 6e boterham niet meer zo goed...! Hij is 4! Thuis staat hij op de rem, daar zorgen wij voor. Op school laten ze hem gewoon maar dooreten. Ongelofelijk.
groet, Mamvantwee
IngridT
04-11-2009 om 10:54
Hahahahaha cobi (laurentien)
Heb je haar recentelijk nog in het journaal (of zo) horen voorlezen uit haar 'Bijna Helemaal Zelf Geschreven Kinderboek Met Universele Boodschap Over Het Verbeteren Van De Wereld'? Aaaaahhhhh.....In dat unieke koninklukke taaltje?
Ingrid
Nasha 1st
04-11-2009 om 19:07
Even hoor
maar wat een ophef over dat schoolontbijt, omdat er kinderen zijn die thuis niet ontbijten....Ik vond het erg tegenvallen wat er bijzat. Paar boterhammen, broodjes en krentenbollen. En als beleg smeerkaas, appelstroop en vruchtenhagel....wat mijn kinderen niet lusten. Jammer dat we dat niet wisten, dan hadden we als OR nog wat ander beleg erbij gehaald.
Tango
04-11-2009 om 19:45
We hebben het weer gehad
Het schoolontbijt. Beide kinderen gingen uiteindelijk toch in pyjama (inderdaad flanel van de Zeeman, maar die had ik al een jaar in de kast liggen, dus niet speciaal hiervoor aangeschaft).
Bij ons had de school zelf nog extra beleg gekocht, vlokken en hagelslag. Ook het brood moest door school worden ingekocht: bruine en witte broodjes, bruine boterhammen en krentenbollen.
Het beleg in de dozen was inderdaad wat beperkt. Chocomel was er ook niet, er moest zelf drinken aangeschaft worden. We hadden voor de onderbouw melk of sap en voor de midden en bovenbouw melk en thee. Het gekste uit het pakket vond ik nog de eieren: geel geverfde! Het is toch geen paasontbijt? De kinderen vonden ze er ook maar vreemd uitzien.
Het was overigens wel geslaagd, de leerlingen waren enthousiast. Ik hielp mee in de klas van Tangozoon (groep 1 en 2) en daar zaten ze heel gezellig en rustig samen te eten. Het licht ging zelfs nog uit, op verzoek van de kinderen, waardoor het was schemerig was, dit gaf een leuk sfeertje.
Die van mij aten niet teveel. Tangozoon 1 broodje, Tangodochter 2. Maar in de bovenbouw werd echt gevreten..sommige aten wel 10 broodjes, het was niet aan te slepen.
Massi Nissa
04-11-2009 om 21:48
Ontbijt op school
Dankzij deze draad weet ik als aanstaande kleutermoeder dat er per jaar minstens vier keer ontbijt op school is en heb ik bovendien buikpijn van het lachen (met dank aan cobi, Yta, IngridT en Tirza).
Groetjes
Massi
rodebeuk
05-11-2009 om 08:46
Even over dat ei..
... in samenhang met verse kleuterouders. Het eerste jaar word je doodgegooid met rare verzoeken op het laatste moment, inschrijflijsten, koekje mee, verkleeddag...
Het toppunt voor mij was Pasen toen een jongetje in plaats van het voorgeschreven gekookte ei een ONgekookt ei mee had. Twee minuten voor half negen kwam die vader erachter dat het ei gekookt had moeten zijn. Hij hield het in zijn hand en keek met een mengeling van verbazing, ontzetting en blinde paniek omhoog. Je zag hem denken:"naar huis, ei hard koken, laten schrikken, weer naar school - dat red ik niet in 2 minuten. Echt niet."
Hahahaha - ik lig nu nog in een deuk als ik eraan denk. Het was ook nog een jongetje met nogal wild en grillig gedrag, niet echt het type om een ochtend met een rauw ei in een kleuterklas op te sluiten.
Dit even voor Massi, je voorbereiding kan niet gedegen genoeg zijn meid, grote debacles liggen voortdurend op de loer dat eerste jaar!
ayla
05-11-2009 om 10:03
Nou
Als moeder van een allergiegevalletje word ik persoonlijk gek van al die “leuke” ontbijtjes en lunches op school. We hebben al gehad, net op school ontbijt,verrassingsdag lunch met frieten, juf is jarig ontbijt, kinderboekenweek ontbijt, kinderboekenweek pannenkoeken en nu schoolontbijt. Komt natuurlijk zeker nog het kerstontbijt, paasontbijt, en laatste dag op school buiten eet picknick. Dochter kan nooit echt meedoen, iedere keer is het weer zoeken wat ik ter vervanging kan geven en van de pannenkoeken wist ik überhaupt niets af, totdat dochter ’s middags verdrietig uit school kwam. Iedereen had pannenkoeken gehad en zij niet. Afschaffen die hele handel, maakt het voor mij een stuk makkelijker
Hillary
05-11-2009 om 10:40
Wel veel
Wat wordt er veel gegeten zeg bij jullie op school. Bij ons alleen een keer per jaar een kerstdiner. Oh ja en na de paasviering als ze terugkomen uit de kerk wordt er brood gedeeld. Maar dat is niet echt eten, dat is onderdeel van die viering (RK-school). Deze keer schoolontbijt was eenmalig (moet je je als school voor inschrijven en afwachten of je uitgekozen wordt). Volgens mij vond de school het vooral gezellig, heb verder geen opvoedkundig geneuzel gehoord in ieder geval.
Temet
05-11-2009 om 11:41
Hier niet
Hier een opgeluchte verse kleuterouder (zoon gaat sinds anderhalve week): geen schoolontbijt. Niks over gehoord, niks van gezien, en geen verzoeken zoon in pijama naar school te sturen (het idee! zijn vader zou een rolberoerte krijgen. In november ?). Was even bang (nav dit draadje) dat ik misschien wat had gemist zodat ik zoon ten onrechte met volle maag had afgeleverd, maar men heeft er gewoon helemaal niets aan gedaan.
Ben benieuwd wat ons nog te wachten staat, maar het begin is in elk geval goed
Groeten,
Temet
Tirza G.
05-11-2009 om 20:28
Even over laurentien (ot)
Bij het huwelijk dezer dame met een of andere prins die ik nooit onthou, zat ik gezellig verplicht met schoonmama te kijken naar de huwelijksvoltrekking. Op een gegeven moment zei schoonmama, al peinzend kauwend op haar oranje tompoes: ik vind het net een omgebouwde vent.
En bedankt. Die gedachte krijg ik dus niet meer uit mn hoofd.
Tirza
Emmawee
06-11-2009 om 11:45
Strijk met een vinger je bovenlip naar binnen, lach, zwaai en zeg met geaffecteerd accent: "alfabetisering".
En?
Bij mij werkt het aardig. Mijn collega deed dit zeer overtuigend!
Groeten, Maw.

)