Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


Tulia schreef op 13-10-2022 om 08:07:

[..]

Bij je eerste 'brugpieper' doe je soms zo iets. Misschien niet alle moeders reageren zo, maar ik heb ook in de eerste weken een keer hard fietsend een broodtrommel nagebracht. Heel gek, als ik er nu op terug kijk. Het is voor ouders ook wennen, zo'n nieuwe overgang, geeft soms een vernauwd 'bewustzijn' Deze brugpieper appt waarschijnlijk verschrikt, 'ik heb geen schrift'. Ik kan me zomaar voorstellen dat ik in die eerste periode ook naar de Hema was gefietst en een schrift had nagebracht, als ik thuis was geweest. Terwijl 'leen een blaadje' of course de meest relaxte reactie is, ook voor hem.

Bij je eerste brugpieper moet je er inderdaad een weg in vinden als ouder. Maar gezien de vele voorbeelden die mamanatuurlijk genoemd heeft over hoe zij omgaat met haar zoon, is het niet zo vreemd dat forummers concluderen dat zij hem wel erg betuttelt en klein houdt, weinig vrijheid geeft. 

Wat jij zegt even een schrift langsbrengen is alweer anders als de school verweg is zoals bij haar zoon. Het is zeker lief bedoelt dat geloof ik zonder meer maar zo leert hij niet zaken zelf op te lossen en is de kans groot dat je buiten de groep gaat vallen als je moeder telkens zo doet.

Mevrouw75 schreef op 12-10-2022 om 20:57:

[..]

Joh, in de 4e heeft heeft minstens de helft opeens geen schrift meer. Of geen pen, of een boek. Of helemaal niks. Behalve de foon natuurlijk.

Dan kunnen ze allemaal mama bellen om hte na te komen brengen in ieder geval

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel eens met een viool of broodtrommel (bij de dependance was geen kantine) bij school stond. Maar dan gaf ik het af bij de receptie of bleef ik op de parkeerplaats wachten tot kind buiten was.

Dat ze op school een schrift nodig hebben lijkt me logisch, maar als je dat vergeten bent is het echt niet noodzakelijk dat mama dat komt brengen. Er zijn immers ook mensen die moeten werken en daar niet zomaar weg kunnen. En er zijn dagelijks zoveel leerlingen die iets vergeten zijn, als alle mama's dat komen brengen heb je een hele file bij de school staan. Stel dat er bij hem een les uit zou vallen omdat de docent zijn eigen kind een schrift of gymtas of broodtrommel na aan het brengen is. Wat zou je daar van vinden?
En een uur in de auto gaan zitten en nog naar de winkel gaan voor een schrift is natuurlijk van de zotte. Kan hij echt niet zelf bedenken dat een blaadje lenen van een klasgenoot ook een optie is? 
Never forget dat toen ik op de middelbare zat (jaren 90) een keer een brugklasmoeder een broodtrommeltje was komen nabrengen en er door de intercom werd omgeroepen door de conciërge 'wil jantje uit 1B zich even melden bij de congiërge; mama heeft je boterhammetjes gebracht'. Hele aula lag in een deuk. 

De vrijheden die jij eerder beschreef zijn volstrekt normaal voor een 12-jarige. Sterker nog, als hij nog niet zelfstandig naar de winkel zou mogen of naar buiten of huiswerk maken, dan zou ik dat extreem zorgelijk vinden. 

Tulia schreef op 13-10-2022 om 08:07:

[..]

Bij je eerste 'brugpieper' doe je soms zo iets. Misschien niet alle moeders reageren zo, maar ik heb ook in de eerste weken een keer hard fietsend een broodtrommel nagebracht. Heel gek, als ik er nu op terug kijk. Het is voor ouders ook wennen, zo'n nieuwe overgang, geeft soms een vernauwd 'bewustzijn' Deze brugpieper appt waarschijnlijk verschrikt, 'ik heb geen schrift'. Ik kan me zomaar voorstellen dat ik in die eerste periode ook naar de Hema was gefietst en een schrift had nagebracht, als ik thuis was geweest. Terwijl 'leen een blaadje' of course de meest relaxte reactie is, ook voor hem.

maar in groep 8 doe je dat toch al niet meer. 

En je hoort toch ook de verhalen van vrienden /familie met oudere kinderen en hebt zelf toch ook op de middelbare school gezeten, dat is niet veranderd toch?

Ik heb ook wel eens op verzoek een vergeten boek gebracht. Inderdaad een brugklasser en mijn zoon was nog heel kinderlijk en ook angstig om op zijn kop te krijgen. Boek afgegeven bij de dagwacht. Zoon een appje gestuurd dat het boek er lag en hij het kon ophalen. Dagwacht vond dat helemaal niet raar. Gebeurde continue zei ze. 

Bij de mama natuurlijk is er veel meer gaande dan ze ons vertelt. Bij alle scholen mag je best een keer een boek afgeven. Ook mag je een kind een keer ophalen. Je mag alleen niet elke dag komen en binnen rond gaan hangen en ik vermoed dat mam natuurlijk iets vaker langs is gekomen dan die ene keer. En om die reden is de school streng geworden. 

Valeria schreef op 13-10-2022 om 09:37:

[..]

Dan kunnen ze allemaal mama bellen om hte na te komen brengen in ieder geval

Ik zal het ze zeggen😆 Hoef ik ze niet meer van papier te voorzien. 

Plantenbak schreef op 13-10-2022 om 10:56:

Ik heb ook wel eens op verzoek een vergeten boek gebracht. Inderdaad een brugklasser en mijn zoon was nog heel kinderlijk en ook angstig om op zijn kop te krijgen. Boek afgegeven bij de dagwacht. Zoon een appje gestuurd dat het boek er lag en hij het kon ophalen. Dagwacht vond dat helemaal niet raar. Gebeurde continue zei ze.

Bij de mama natuurlijk is er veel meer gaande dan ze ons vertelt. Bij alle scholen mag je best een keer een boek afgeven. Ook mag je een kind een keer ophalen. Je mag alleen niet elke dag komen en binnen rond gaan hangen en ik vermoed dat mam natuurlijk iets vaker langs is gekomen dan die ene keer. En om die reden is de school streng geworden.

Nou, niet noodzakelijkerwijs alleen omdat Mamanatuurlijk eventueel te vaak is langsgekomen hoor. De school van mijn oudste is daar dus ook heel streng op en ik weet het ook van horen en zeggen over een andere middelbare school hier. 

MamaE schreef op 13-10-2022 om 09:58:

Dat ze op school een schrift nodig hebben lijkt me logisch, maar als je dat vergeten bent is het echt niet noodzakelijk dat mama dat komt brengen. Er zijn immers ook mensen die moeten werken en daar niet zomaar weg kunnen. En er zijn dagelijks zoveel leerlingen die iets vergeten zijn, als alle mama's dat komen brengen heb je een hele file bij de school staan. Stel dat er bij hem een les uit zou vallen omdat de docent zijn eigen kind een schrift of gymtas of broodtrommel na aan het brengen is. Wat zou je daar van vinden?
En een uur in de auto gaan zitten en nog naar de winkel gaan voor een schrift is natuurlijk van de zotte. Kan hij echt niet zelf bedenken dat een blaadje lenen van een klasgenoot ook een optie is?
Never forget dat toen ik op de middelbare zat (jaren 90) een keer een brugklasmoeder een broodtrommeltje was komen nabrengen en er door de intercom werd omgeroepen door de conciërge 'wil jantje uit 1B zich even melden bij de congiërge; mama heeft je boterhammetjes gebracht'. Hele aula lag in een deuk.

De vrijheden die jij eerder beschreef zijn volstrekt normaal voor een 12-jarige. Sterker nog, als hij nog niet zelfstandig naar de winkel zou mogen of naar buiten of huiswerk maken, dan zou ik dat extreem zorgelijk vinden.

Probeer wel de TS in haar waarde te laten, overdrijf je niet een beetje?? Ik heb ook wel het idee dat Mamanatuurlijk een aparte dame is, maar ik zou het wel fijn vinden om deze -op zich interessante discussie waarbij veel meningen en ervaringen worden uitgewisseld redelijk te voeren. Ik begrijp dat jij bang bent voor een verstikkende ouder-kind relatie vanwege je eigen jeugd.

troelahoep schreef op 13-10-2022 om 17:23:

[..]

Probeer wel de TS in haar waarde te laten, overdrijf je niet een beetje?? Ik heb ook wel het idee dat Mamanatuurlijk een aparte dame is, maar ik zou het wel fijn vinden om deze -op zich interessante discussie waarbij veel meningen en ervaringen worden uitgewisseld redelijk te voeren. Ik begrijp dat jij bang bent voor een verstikkende ouder-kind relatie vanwege je eigen jeugd.

Mijn ouders hebben op de middelbare school nooit iets nagebracht. Er waren toen ook geen mobiele telefoons dat je even kon appen. Als we iets vergeten waren, hadden we dat uit te leggen en soms kreeg je dan wat strafwerk, dan maakte je dat en dan was het klaar. Of je leende het van iemand uit een andere klas of zo.
Ik vind dingen nabrengen op een middelbare school echt absurd. En al helemaal als je daar een uur voor gaat rijden. Aan je spullen denken moeten kinderen dan gewoon zelf kunnen en anders ervaar je maar een keer de gevolgen. Mijn kind is al vanaf dag één op de basisschool zelf verantwoordelijk voor haar broodtrommel, beker, fruit en gymspullen (die laatste hoeven pas vanaf groep 3 mee). 
Ik vind in het algemeen dat kinderen van tegenwoordig te veel vastgeplakt zitten aan hun ouders. Dat kan van beide kanten uit komen en technologie maakt dat heel makkelijk. Maar dat iets kan, wil nog niet zeggen dat het een goede ontwikkeling is.
Leer ze om zelf dingen op te lossen, daar hebben ze uiteindelijk meer aan. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

13-10-2022 om 19:56 Topicstarter

Gingergirl schreef op 13-10-2022 om 08:54:

[..]

Bij je eerste brugpieper moet je er inderdaad een weg in vinden als ouder. Maar gezien de vele voorbeelden die mamanatuurlijk genoemd heeft over hoe zij omgaat met haar zoon, is het niet zo vreemd dat forummers concluderen dat zij hem wel erg betuttelt en klein houdt, weinig vrijheid geeft.

Wat jij zegt even een schrift langsbrengen is alweer anders als de school verweg is zoals bij haar zoon. Het is zeker lief bedoelt dat geloof ik zonder meer maar zo leert hij niet zaken zelf op te lossen en is de kans groot dat je buiten de groep gaat vallen als je moeder telkens zo doet.

Was eenmalig. Legde het bij conciërge neer, niemand zag me verder. Eerste week. Ik was in de buurt.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

13-10-2022 om 19:58 Topicstarter

MamaE schreef op 13-10-2022 om 09:58:


De vrijheden die jij eerder beschreef zijn volstrekt normaal voor een 12-jarige. Sterker nog, als hij nog niet zelfstandig naar de winkel zou mogen of naar buiten of huiswerk maken, dan zou ik dat extreem zorgelijk vinden.

Mee eens. Maar werd gesteld dat hij die niet had.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

13-10-2022 om 19:59 Topicstarter

Plantenbak schreef op 13-10-2022 om 10:56:

Ik heb ook wel eens op verzoek een vergeten boek gebracht. Inderdaad een brugklasser en mijn zoon was nog heel kinderlijk en ook angstig om op zijn kop te krijgen. Boek afgegeven bij de dagwacht. Zoon een appje gestuurd dat het boek er lag en hij het kon ophalen. Dagwacht vond dat helemaal niet raar. Gebeurde continue zei ze.

Bij de mama natuurlijk is er veel meer gaande dan ze ons vertelt. Bij alle scholen mag je best een keer een boek afgeven. Ook mag je een kind een keer ophalen. Je mag alleen niet elke dag komen en binnen rond gaan hangen en ik vermoed dat mam natuurlijk iets vaker langs is gekomen dan die ene keer. En om die reden is de school streng geworden.

Natuurlijk. Nou ik beschrijf het precies zoals is gegaan hoor. Er is niet 'veel meer gaande'. Vervelende insinuaties.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

13-10-2022 om 20:00 Topicstarter

troelahoep schreef op 13-10-2022 om 17:23:

[..]

Probeer wel de TS in haar waarde te laten, overdrijf je niet een beetje?? Ik heb ook wel het idee dat Mamanatuurlijk een aparte dame is, maar ik zou het wel fijn vinden om deze -op zich interessante discussie waarbij veel meningen en ervaringen worden uitgewisseld redelijk te voeren. Ik begrijp dat jij bang bent voor een verstikkende ouder-kind relatie vanwege je eigen jeugd.

Dankjewel.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

13-10-2022 om 20:04 Topicstarter

MamaE schreef op 13-10-2022 om 19:11:

[..]


Leer ze om zelf dingen op te lossen, daar hebben ze uiteindelijk meer aan.

Zeker, maar waarschijnlijk doe ik dat anders dan jij. Ik vind niet gek om 1x iets na te brengen tijdens de 1e week. Kom op zeg! Dat was spunt ook niet volgens mij. Voor mij was het vreemd dat ik eerste twee keer in de kantine mocht werken en daarna werd gezegd 'Geen sprake van', aslof ik een kleuter ben.
Dat is sowieso niet de sfeer die ik wil, en de toon was ineens anders. Was ik niet gewend van de school.
Nee, mijn ouders kwamen ook niet langs. Te ver, veel minder betrokken, werkten. Ik ook, maar ben flexibeler. Zoon is gevoelig, dus zoek je balans tussen bijstaan en pamperen. Daar ben ik me zeer bewust van. Maar verstikken? nee, geen sprake van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.