Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

20-09-2022 om 11:21 Topicstarter

mamanatuurlijk schreef op 20-09-2022 om 11:18:

[..]

Sorry even een reactie op de vetgedrukte delen (wordt wel rommeltje zo):

Ik heb geen namen/nummers van andere ouders, school mag die niet geven.

Hij reist de helft vd tijd zelf. Als ik in de buurt ben, kom ik ongeveer als hij uit is, rijd niet toevallig halverwege schooldag langs. Hij wachtte binnen, kletsend, huiswerk makend, ik liep naar binnen, nu maar afspreken dat hij buiten wacht dus.

Nee, hoor ik hoef nergens per se bij te zijn, dan begrijp je het niet goed.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

20-09-2022 om 11:22 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 20-09-2022 om 07:34:

[..]

Dat komt omdat jij vanuit je privékader denkt, een school is een groot instituut dat te maken heeft met allerlei andere factoren dan alleen jou, dat vergeet je.

Idd, dat is het geval. Vraag is dan of zo'n groot instituut bij ons, incl. kind, past.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

20-09-2022 om 11:23 Topicstarter

Valeria schreef op 20-09-2022 om 08:13:

plus, als je deze school hebt gekozen, dan heb je toch ook al ingecalculeerd dat er vrienden op dezelfde afstand wonen en dat die misschien wel eens jarig zijn? Hoe was je dat van plan dan?
De oudste heeft twee keer een verjaardag gehad van 19-22u of zo. De jongste heeft wel eens afgesproken op 30min rijden van ons van 12-15u.
Dan gaan we er toch ook niet bijzitten of wachten?

Te weinig over nagedacht.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

20-09-2022 om 11:36 Topicstarter

AlisonH schreef op 20-09-2022 om 09:28:

Het eerste stuk waarmee dit onderwerp werd gestart stond al vol tamelijk sterke vooroordelen. Ik zie in al die twintig bladzijden geen enkel meebewegen en ook geen zelfreflectie. Dat vind ik best opvallend. Ik vraag me dan ook af, maar ik heb van TO begrepen dat dit ons niks aangaat, hoe de verdere sociale omgeving eruit ziet. Het komt allemaal nogal halsstarrig over, alsof er niemand in de omgeving is die een ander beeld meegeeft.
TO, niemand heeft er bezwaar tegen dat jij een duidelijke opvoedvisie hebt - dat is alleen maar goed. Niemand vindt het gek dat je een school zoekt die daar zo goed mogelijk bij past. Maar als dat eenmaal zo is (of zelfs als het niet helemaal aansluit) wordt het tijd om een stapje terug te doen. Word niet “die moeder”. Houd de boel op een afstandje in de gaten en als er dingen echt niet goed gaan met je kind neem je via de normale wegen, die ook al meerdere keren uitgelegd zijn, contact op met de school. Dat jij de school niet in mag is normaal. Het verre rijden is jouw probleem. Rijd op en neer, ga in de auto werken, ga bij de Starbucks zitten. Maar “hier heb je een tafel en een stoel, ga werken”? Geen sprake van.

Het is duidelijk nu dat het anders werkt.

mamanatuurlijk schreef op 20-09-2022 om 11:21:

[..]

Sorry even een reactie op de vetgedrukte delen (wordt wel rommeltje zo):

Ik heb geen namen/nummers van andere ouders, school mag die niet geven.

Hij reist de helft vd tijd zelf. Als ik in de buurt ben, kom ik ongeveer als hij uit is, rijd niet toevallig halverwege schooldag langs. Hij wachtte binnen, kletsend, huiswerk makend, ik liep naar binnen, nu maar afspreken dat hij buiten wacht dus.

Nee, hoor ik hoef nergens per se bij te zijn, dan begrijp je het niet goed.

Ik snap dat school die niet geeft, maar je zoon heeft toch wel de nummers van vrienden en klasgenoten? Dan kunnen ze toch onderling regelen welke ouder wil brengen en welke wil halen? 

Je schrijft nu 'ik kom ongeveer als hij uit is', maar eerder schreef je dat je er toevallig langs kwam en een paar uur op school wilde blijven omdat op en neer rijden te ver zou zijn. 

En over losmaken op kind zijn tempo gesproken. Dat kan niet. Scholen kunnen niet voor elk kind andere regels gaan hanteren. Dat leidt alleen maar tot discussies.
En als je kind op de middelbare school nog binnen opgehaald moet worden zijn er al veel eerder dingen mis gegaan in het losmaakproces, want dat mag hier op de basisschool in groep 1 al niet. 
Ik ken echt geen enkele middelbare school waar je als ouder zomaar rond mag lopen om je kind op te halen of ergens te gaan werken. Het is ook niet wenselijk en niet gezond. 

Ik vind het heel vervelend voor je zoon dat hij op de basisschool weinig aansluiting had, maar dat los je nu niet op door overal bij te willen zijn om te checken of dat nu wel zo is.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

20-09-2022 om 11:40 Topicstarter

Joszy schreef op 20-09-2022 om 11:16:

[..]

Maar moeten ze dan voor jou een uitzondering maken? Of is het toch beter om alle leerlingen, inclusief jouw zoon, een veilige omgeving te bieden? En dus geen externe mensen (ouders, broers, oma's, buurjongens etc) toe te laten in de school?

Ik denk dat het praktisch, omdat er blijkbaar kwaadwillende mensen zijn die scholen induiken om slechte dingen te doen, niet anders kan dan iedereen weren.

mamanatuurlijk schreef op 20-09-2022 om 11:21:

[..]

Sorry even een reactie op de vetgedrukte delen (wordt wel rommeltje zo):

Ik heb geen namen/nummers van andere ouders, school mag die niet geven.

Hij reist de helft vd tijd zelf. Als ik in de buurt ben, kom ik ongeveer als hij uit is, rijd niet toevallig halverwege schooldag langs. Hij wachtte binnen, kletsend, huiswerk makend, ik liep naar binnen, nu maar afspreken dat hij buiten wacht dus.

Nee, hoor ik hoef nergens per se bij te zijn, dan begrijp je het niet goed.

voor namen en nummers: dat regel je via je kind. Je vraagt aan je kind wie in de buurt woont en vraagt aan je kind of hij kan overleggen met de andere leerlingen of er samen gereden kan worden.  Dan kun je daarna vragen naar de nummers etc van de ouders omdat overleggen handig is.

Ik zou zelf hem niet gaan ophalen, ook niet als ik toevallig langs rijd, en dat kwam in mijn geval heel vaak voor omdat ik in de buurt van zijn oude school werk. Onze lunch wandeling loopt er zelfs langs. Als ik hem dan tegenkwam bij de supermarkt, terwijl ik dan dus wist dat hij een les skipte, zei ik er op dat moment ook niks van, ik knikte hooguit, tenzij hij zelf iets tegen mij zei. 

Inmiddels op het MBO moet ik soms voor mijn werk wel bij hem in het gebouw zijn. Dan spreken we ook af wat we doen maar dat is dan ook een gemengd gebouw waar les gegeven kan worden maar ook onderzoek gedaan wordt en bedrijven elkaar ontmoeten. Leerlingen zijn dan ook wat ouder, maar ook VMBO heeft er les en die worden veel strakker in de gaten gehouden.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

20-09-2022 om 11:45 Topicstarter

MamaE schreef op 20-09-2022 om 11:37:

[..]

Ik snap dat school die niet geeft, maar je zoon heeft toch wel de nummers van vrienden en klasgenoten? Dan kunnen ze toch onderling regelen welke ouder wil brengen en welke wil halen?

Je schrijft nu 'ik kom ongeveer als hij uit is', maar eerder schreef je dat je er toevallig langs kwam en een paar uur op school wilde blijven omdat op en neer rijden te ver zou zijn.

En over losmaken op kind zijn tempo gesproken. Dat kan niet. Scholen kunnen niet voor elk kind andere regels gaan hanteren. Dat leidt alleen maar tot discussies.
En als je kind op de middelbare school nog binnen opgehaald moet worden zijn er al veel eerder dingen mis gegaan in het losmaakproces, want dat mag hier op de basisschool in groep 1 al niet.
Ik ken echt geen enkele middelbare school waar je als ouder zomaar rond mag lopen om je kind op te halen of ergens te gaan werken. Het is ook niet wenselijk en niet gezond.

Ik vind het heel vervelend voor je zoon dat hij op de basisschool weinig aansluiting had, maar dat los je nu niet op door overal bij te willen zijn om te checken of dat nu wel zo is.

Nee, geen nummers en wonen dichtbij school.

Moet niet binnen opgehaald worden, ik vond gewoon die grens nogal star. Maar snap nu dat het is om kwaadwillende mensen te weren. Over loslaten: voor ons ligt is er geen scherpe scheiding kind - ouder op school nodig. Er zijn in kind's leven genoeg plekken en momenten waarop hij zich kan losmaken. En ook op school ben ik er niet, ik liep alleen 1 minuut naar binnen. rest vd tijd zonder mij.

En overdag hoef ik er niet 3 uur bij te zijn. Was praktisch in de avond met het feest. Maar kan niet, dus we zien even hoe we dat gaan oplossen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

20-09-2022 om 11:46 Topicstarter

Ysenda schreef op 20-09-2022 om 11:43:

[..]

voor namen en nummers: dat regel je via je kind. Je vraagt aan je kind wie in de buurt woont en vraagt aan je kind of hij kan overleggen met de andere leerlingen of er samen gereden kan worden. Dan kun je daarna vragen naar de nummers etc van de ouders omdat overleggen handig is.

Ik zou zelf hem niet gaan ophalen, ook niet als ik toevallig langs rijd, en dat kwam in mijn geval heel vaak voor omdat ik in de buurt van zijn oude school werk. Onze lunch wandeling loopt er zelfs langs. Als ik hem dan tegenkwam bij de supermarkt, terwijl ik dan dus wist dat hij een les skipte, zei ik er op dat moment ook niks van, ik knikte hooguit, tenzij hij zelf iets tegen mij zei.

Inmiddels op het MBO moet ik soms voor mijn werk wel bij hem in het gebouw zijn. Dan spreken we ook af wat we doen maar dat is dan ook een gemengd gebouw waar les gegeven kan worden maar ook onderzoek gedaan wordt en bedrijven elkaar ontmoeten. Leerlingen zijn dan ook wat ouder, maar ook VMBO heeft er les en die worden veel strakker in de gaten gehouden.

We hebben een iets andere relatie, schaamte voor de ouder is er niet, er is ook voldoende afstand en ruimte voor hem om zich te ontwikkelen.

Je kind heeft van geen enkele klasgenoot het telefoonnummer? Er is geen groepsapp met de klas? Dat is best wel gek in 2022 hoor.

Als je je afvraagt of iets een goed idee is; stel je even voor dat alle ouders dat doen. Dus even een minuut naar binnen lopen, tijdens een feest aanwezig blijven in school, etc.

Als je voor werk in de school moet zijn, is het wat anders. Stel je bent vrijwilliger bij de mediatheek, je bent verwarmingsmonteur en je komt iets repareren, je bent chauffeur en komt een bestelling leveren, dat zijn andere situaties. Dan kom je binnen, je doet je ding en gaat weer weg. 
Die strikte scheiding is er hier al vanaf groep 1 van de basisschool. 

mamanatuurlijk schreef op 20-09-2022 om 11:46:

[..]

We hebben een iets andere relatie, schaamte voor de ouder is er niet, er is ook voldoende afstand en ruimte voor hem om zich te ontwikkelen.

Het heeft niks met schaamte te maken of de relatie die je met je kind hebt. Het gaat om de vrijheid die je, je kind geeft in zo'n situatie.

mamanatuurlijk schreef op 20-09-2022 om 11:40:

[..]

Ik denk dat het praktisch, omdat er blijkbaar kwaadwillende mensen zijn die scholen induiken om slechte dingen te doen, niet anders kan dan iedereen weren.

Nee, die regel is er omdat het een grote, onoverzichtelijke bende in de school wordt als er overdag meer dan 1000 leerlingen rondlopen en er ook nog een allemaal ouders naar binnen komen om een kind op te halen, iets te zeggen of er te gaan werken en wachten.

Geef je kind een telefoon. Hij kan binnen op je wachten. Als je er bent stuur je een berichtje en komt hij maar buiten. 

En je opmerking dat je kind nu al verandert. Alle kinderen veranderen zodra ze op de middelbare school komen. Ze worden zelfstandiger, ouder en anders. Dat is ook heel normaal maar bij jou krijg ik het idee dat jij je kind heel graag klein en afhankelijk van je wil houden. 

mamanatuurlijk schreef op 20-09-2022 om 11:22:

[..]

Idd, dat is het geval. Vraag is dan of zo'n groot instituut bij ons, incl. kind, past.

Ja dat zul je moeten afwegen. Kijk het gras bij de buren is altijd groener maar ook de scholen die jou meer aanspreken hebben veel nadelen. En uiteindelijk is het je kind die het moet doen.

Als ze 12 zijn vinden ze dat soort alternatieve scholen vaak nog wel leuk en interessant doir hun jonge leeftijd, als ze ouder worden en gaan puberen vaak niet. Ik krijg op mijn school vaak leerlingen die een paar jaar op dat soort scholen hebben gezeten maar daar ook niet goed gingen, flinke achterstanden hebben etc.

mamanatuurlijk schreef op 20-09-2022 om 11:45:

[..]

Nee, geen nummers en wonen dichtbij school.

Moet niet binnen opgehaald worden, ik vond gewoon die grens nogal star. Maar snap nu dat het is om kwaadwillende mensen te weren. Over loslaten: voor ons ligt is er geen scherpe scheiding kind - ouder op school nodig. Er zijn in kind's leven genoeg plekken en momenten waarop hij zich kan losmaken. En ook op school ben ik er niet, ik liep alleen 1 minuut naar binnen. rest vd tijd zonder mij.

En overdag hoef ik er niet 3 uur bij te zijn. Was praktisch in de avond met het feest. Maar kan niet, dus we zien even hoe we dat gaan oplossen.

Je begrijpt het nog steeds niet. Het is ongeveer een doodzonde om als ouders naar binnen te gaan om je kind op te halen. Het is al vaak genoeg gezegd, pas op dat je je kind niet opzadelt met het imago van moederskindje. 

Ik begrijp wel dat je dat jammer vindt, ik ben ook razend nieuwsgierig altijd hoe mijn kinderen zijn op school, met wie ze daar rondlopen, wat ze doen in de pauze etc. Maar ik begrijp wel dat ik me daar niet meer mee moet bemoeien. Uit ervaring kan ik dat niet genoeg benadrukken. Als je graag wil zien wie zijn schoolvrienden zijn, laat hem een feestje thuis geven en trek jezelf terug nadat iedereen gearriveerd is. Ga boven aan het werk of een film kijken en kom zo nu en dan een kopje thee halen in de keuken ofzo. 

Iemand (ik meen MamaE) vertelde van haar moeder die vroeger langs de school fietste en dat iedereen dan ging je mooooeeeeedeeeeeer!!!! ging roepen. Zulke ouders had ik ook. Als ik terugkijk op vroeger hebben mijn ouders mij weggehouden bij potentiële vrienden (met goede bedoelingen uiteraard, maar ze waren heel bang voor slechte invloeden, zeg maar de chips en energiedrank die jij noemt). Ik kreeg de kans niet om vrienden te maken maar ik dacht dat ik een goede band had met mijn ouders en de mensen op school stom waren. Zo kan het ook zijn dat jouw zoon het wel prima vindt omdat hij niet beter weet. 

Nu is de band met mijn ouders juist niet goed en begrijp ik dat mijn ouders vroeger te beschermend zijn geweest. Maar erger nog: ik ben iets misgelopen in mijn jeugd, namelijk vriendschappen in de puberteit. Toen ik op kamers ging (dat dan wel op mijn 18e, maar ik ging wel elk weekend naar huis), moest ik nog helemaal leren om vriendschappen te sluiten en heb ik gewoon ontzettend veel dingen gemist. Daar heb ik nog alle dagen last van (en ik ben inmiddels de 40 gepasseerd), in de vorm van snel het gevoel hebben er niet bij te horen, niet kunnen meepraten over toffe dingen die mensen doen in hun jeugd met vrienden, überhaupt geen vriendengroep van vroeger te hebben. Doe dat alsjeblieft je zoon niet aan en neem wat afstand. 

Gingergirl schreef op 20-09-2022 om 11:58:

[..]


Als ze 12 zijn vinden ze dat soort alternatieve scholen vaak nog wel leuk en interessant, als ze ouder worden en gaan puberen vaak niet. Ik krijg op mijn school vaak leerlingen die een paar jaar op dat soort scholen hebben gezeten maar daar ook niet goed gingen.

Ik ken een paar kinderen die op de ruimte zitten in Soest. Ze gingen er overigens naar toe toen ze volledig uitvielen op het reguliere basisonderwijs om uiteenlopende redenen. De school gaf die jongens veel rust en was jaren goed voor ze. Ze konden er ook blijven tot hun 18e. 

Bij twee jongens ontstonden er problemen toen ze ouder werden. Een werd er heel onzeker want welk niveau had hij nou en hij kon niks. En de ander wou wel graag gaan studeren maar deze school leidt niet op voor een opleiding. Instromen in regulier onderwijs ging toen niet meer want er ontbrak een groot deel aan kennis (jongens waren toen ern jaar of 16). Een van de twee jongens heeft uiteindelijk wel een aantal deelcertificaten  gehaald op vwo niveau maar met een hoop gedoe en niet genoeg voor een vwo diploma. De moeder van die jongen gaf achteraf aan dat ze beter eerder hadden switchen naar regulier onderwijs. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.