3 kids mam
10-11-2008 om 15:29
Schoolkeuze
Wij zijn voor onze dochter van 3 bezig met het maken van een schoolkeuze. In het kader daarvan heb ik met een aantal directeuren van basisscholen hier in de buurt een afspraak gemaakt. Nu zou ik graag tips krijgen over wat ik allemaal moet vragen. Ik kan me namelijk voorstellen dat er dingen zijn waar ik niet aan denk omdat ik nog geen kinderen op school heb terwijl het wel belangrijke dingen zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Temet
10-11-2008 om 15:49
Wat dingen
Ik heb vermoedelijk een hoop laten liggen, destijds. Veel informatie (en vermoedelijk ook weer nieuwe vragen) kan je halen uit de schoolgids - staat vaak op de site van de school - en uit het meest recente inspectierapport.
Voor mij waren o.a. van belang of men nog vasthield aan de oude 1-oktobergrens (zoon is van medio oktober), hoe de overblijf geregeld is, of men wat tegen pesten deed. Ook interessant kan zijn hoe men omgaat met kinderen die wat minder snel of juist wat sneller zijn dan gemiddeld.
Verder wil ik bij confessionele school graag weten 'of men er nog wat aan doet' of slechts nog in naam Prot Chr dan wel RK enz is.
Mocht je vernieuwingsonderwijs of Vrije School overwegen dan is het ook van belang enig idee te hebben van de achterliggende theorie en te vragen hoe de school hier in de praktijk mee omgaat.
Ik vond de informatie over leermethoden etc zelf niet erg verhelderend, aangezien ik geen benul heb van de waarde van de ene taalmethode in vergelijking met de andere.
O ja, bij een school waar zowel in de gids als mondeling werd meegedeeld dat een 'sterke betrokkenheid van de ouders' werd verwacht heb ik wel even gevraagd wat men daarmee bedoelde. Dit naar aanleiding van de vele draadjes in dit forum over scholen die ouders de k...klusjes in de maag willen splitsen.
En tenslotte: als je gebruik wilt maken van NSO, vraag dan even hoe die geregeld is, en of er wachtlijsten zijn. Wij hebben besloten dat kind naar een Brede SChool gaat; belangrijke praktische overweging voor mij is dat er geen gedonder is met overgang naar NSO, die is namelijk inpandig, dus geen gemier met busjes en afhalen van een ander adres.
Succes ermee
Groeten,
Temet
3 kids mam
10-11-2008 om 20:31
Excuus
Ik had eerst het archief moeten doorzoeken. Ik heb inmiddels hele vragenlijsten gevonden dus het is een beetje zonde als jullie opnieuw moeite moeten doen dit hier allemaal neer te zetten.