Janeway
03-04-2010 om 19:27
Schoolgym en risico's/veiligheid
De titel is niet helemaal wat ik bedoel maar hier het verhaal. Onze zoon is afgelopen donderdag gevallen met gymlessen van school. Het gevolg een compliceerde onderarm fractuur van beide botten, een operatie van 2 uur en een opname van een dag. En natuurlijk pijn heel veel pijn. Natuurlijk kan er altijd wel wat gebeuren maar we zitten met de nodige vragen over veiligheidregels bij gymlessen. De gymjuf staat alleen op een klas kinderen(27 stuks in dit geval), ze laat ze vaak in groepjes op diverse toestellen oefeningen doen. Zoonlief viel in de ooghoek van de gymjuf maar niet dicht bij, zoals ook bij diverse andere groepjes. De juf van de klas was er niet bij. Onze vraag is dit normaal? Mag dit? Er is bij navraag aan zoon en een vriendje gebleken dat er ook geen mat lag, maar zoon vertelde dat hij met de arm op de stang van een turnkast is gevallen (geen idee welke stang. Natuurlijk gaan we in gesprek met school en de gymjuf want nu komen de vragen, gymjuf is wel op de SEH geweest om polshoogte te nemen, de juf van de klas heeft gebeld dus aan aandacht ontbreekt het niet. Maar er zijn ook diverse geluiden dat er wel heel erg vaak ongelukken gebeuren bij het gymmen. Deze juf geeft ook gymles op andere scholen in het complex, ook van kinderen(ouders) van die school hoorden we dezelfde geluiden. We willen niet een wijzende vingertje naar de juf dat ze het niet goed doet maar we willen wel dat er bewust wordt omgegaan met de gevaren/risico's. En we vragen ons af of dat wel allemaal klopt.. Maar goed iemand die weet hoe de regels wat dat betreft in elkaar zitten, we weten dat er in de kinderopvang heel veel regels zijn wbt veiligheid en risico's maar hoe zit dat op scholen?
Janeway
03-04-2010 om 19:51
Oja
Zoon is net 8 en in groep 4.
Ja snap ook wel dat een juf alleen is hoor met een groep. Maar hier worden allerlei toestellen tevoorschijn gehaald, waar kinderen dan over heen moeten lopen springen kruipen enzo. Niks mis mee echt niet maar ik denk dat er toch bepaalde voorwaarden moeten zijn om gymlessen relatief veilig te laten verlopen. En bij turnen moet er bij ieder toestel wel iemand staan om te vangen. Dus hoe zit dat met schoolgym?
Nasha 1st
03-04-2010 om 19:54
In mijn tijd
was dat al niet anders hoor, dat een paar keer per jaar alle toestellen werden geinstalleerd (apenkooien werd dat genoemd) en dat wij als leerlingen overal op/in/onder en door mochten klimmen enz....En ook dan was er maar 1 leerkracht, wel altijd een vakleerkracht, dat is namelijk wel zo, alleen een vakleerkracht mag les met toestellen geven, een gewone basisschooljuf/meester niet....
Sterkte met je zoon Janeway!!
M Lavell
03-04-2010 om 20:40
Apekooi
Je wil helemaal niet weten wat er tijdens de gymlessen gebeurt, anders geef je ukkie nooit meer mee. Niet kijken is een geruststellend advies.
Inderdaad, mijn dochter heeft hetzelfde meegemaakt. Apekooi (al die toestellen) en 'vliegend tapijt'. Een schommelconstructie van de dikke mat op de banken die in de ringen hangen.
Nee, geen mat eronder. En inderdaad, geen leerkracht bij de hand, want die was net even zoet bij de bok (of heet dat een paard).
Dat leverde vergelijkbare breuken op en complete dislocatie van de onderarm. Sindsdien (tjonge, dat is alweer 12 jaar geleden) is er geen apekooi meer op die school.
En ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik daar nu zo blij mee ben. Maar misschien is al die gevaarlijkdoenerij ook wel valse romantiek.
Wat moet: De school moet een risico inventarisatie en evaluatie hebben van de gymles. Per onderdeel moet ingeschat worden wat de gevaren zijn en of de school de risico's wil nemen. Dat betekent niet dat er nooit wat kan gebeuren. Het moet er wel toe leiden dat als er 'vaak' wat gebeurt, er aanpassingen worden gedaan.
Omgekeerd betekent dat dat niks verboden is. Alles mag, zolang de veiligheid maar steeds onderdeel van de uitvoering is.
Vraag de school of er een veiligheidsprotocol is voor gym, of dat wordt geevalueerd en hoe vaak dat gebeurt. Er moet op school een arbodeskundige zijn die zich daar mee bezighoudt.
Overgigens: een ongeval als dit moet ook gemeld worden aan de arbeidsinspectie. Vraag of dat al gebeurd is.
Groet,
Miriam Lavell
Carmen
03-04-2010 om 23:34
Niet meer dan twintig
Bij ons gymmen er niet meer dan twintig kinderen tegelijk. Als de klassen groter zijn dan verdelen ze de groep in drieën en gymmen ze geen twee keer per week maar drie keer per twee weken. Mijn dochters klas heeft eenentwintig leerlingen. Dus in principe is er altijd één kind dat niet mee mag doen. Maar omdat er altijd wel iemand ziek is of zijn gymkleding is vergeten gebeurt dat in de praktijk bijna nooit.
Natuurlijk kunnen er ook ongelukken gebeuren met "maar" twintig kinderen om op te letten. Maar waarschijnlijk kan je de boel toch iets beter in de gaten houden dan met een grotere groep.
Ik denk trouwens dat je kind op de "rem" van de kast is gevallen. Een metalen staaf aan de zijkant om de kast vast te zetten. Heel vervelend, sterkte!
Carmen.
M Lavell
06-04-2010 om 11:52
Waar staat dat?
Lowryn, het is goed mogelijk dat er een veiligheidsprotocol bestaat waar vakleerkrachten zich aan moeten houden. Het is mogelijk dat daarin staat dat apekooien verboden is, of alleen onder speciale omstandigheden mag.
Ken jij dat soort documenten? Heb je een link?
Die documenten zijn in principe niet bindend voor alle scholen. Maar ze zeggen wel wat over veiligheid en hoe de mening daarover is. Je moet als school (of bedrijf) wel heel sterk in je schoenen staan wil je dat soort meningen negeren of zelfs bewust naast je neer leggen.
Kortom: in theorie zijn dit soort meningen niet bindend, maar in de praktijk eigenlijk weer wel.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
06-04-2010 om 13:22
Advies
Lorwyn:
"Maar dat is wat ik in die cursus te horen kreeg, meer een dringend advies."
Precies. Maar er is een wezenlijk verschil tussen een verbod ('je mag het niet') en een advies ('je kunt het beter niet doen'). Zeker als het geen 'officieel advies' is (een advies van bv een beroepsvereniging).. Vooral omdat andere mensen op andere cursussen nog wel eens andere adviezen krijgen.
Janeway
07-04-2010 om 22:32
Even gepraat met
De directeur van school, gevraagd hoe de procedure nu is..
Er zijn rapporten geschreven, in het kader van inventariseren ed. Geen melding naar de arbeidsinspectie dat werd alleen gedaan bij duidelijke nalatigheid en ernstig letsel.. Tja wat is ernstig letsel.Verder wil ik nog wel een gesprekje met de gymjuf.. Ook om te weten hoe het gegaan is allemaal. Ik heb haar wel gesproken, direct na de val en later op de seh ook maar dan zit je zo in een situatie waar je eigenlijk niet goed meer opslaat wat er gezegd is.
Oja het was geen apekooi maar allemaal losse groepjes bij aparte oefeningen, geen geren en gevlieg..
En met zoon gaat het iets beter, maar naar schoolgaan doen we nog maar even niet, hij stond vandaag op het plein (even laten zien het met hem ging) al weer op een bankje te stunten..
Bedankt voor de reacties..