Lynna
04-07-2010 om 09:34
Schoolfonds
Ik krijg zojuist de rekening voor de middelbare school van mijn dochter waarin ik 100 euro voor het schoolfonds moet betalen: fotokopieën, proefwerkpapier, materialen voor handvaardigheid en techniek, verzekering.
Dit is vrijwillig, staat niet op de rekening, maar wel op de toelichting op de website. Maar is 100 euro niet een beetje veel?
Nowee
04-07-2010 om 15:17
Hier 134 euro
En daar valt onder:
Leermiddelen
Kunst-, cultuur- en sportactiviteiten
Digitale studiewijzer
Schoolverzekering
Schoolpas
Bijdrage literatuur / bibliotheek
Kluisje
Readers studiebegeleiding + reizen, excursie
Kangoeroewedstrijd
Ik vind het een hoop geld, maar ik wist het van te voren, het is een dure school. Tel daarbij nog een klein 200 euro voor een schoolkamp (2VWO) op.
Tirza G.
04-07-2010 om 16:24
Lynna en savon
Deze bedrag zijn vrijwillig. Je hoeft ze dus niet te betalen. Savon: dure scholen bestaan niet. Onderwijs in NL is gratis. Je kunt een specificatie vragen en alleen die dingen betalen die je zelf zinvol vindt. Je kunt ook gewoon niets betalen (doe ik al jaren en werkt ook gewoon). School mag op geen enkele wijze jouw kind onderwijs onthouden, dus dan leveren ze die studiewijzer maar fijn gewoon op papier in plaats van digitaal.
Tirza (ik stroop mijn mouwen alvast op, nog twee jaar te gaan)
Lynna
04-07-2010 om 17:31
Tirza
Hallo Tirza,
ik weet hoor, dat ik het niet hoef te betalen. Maar ik zit zelf in de ouderraad (ouders betalen ook nog 20 euro ouderbijdrage en die gelden beheren wij). Dan voelt het raar om dan niet die 100 euro te gaan betalen. Daarom wilde ik graag weten of het een (te) hoog bedrag is of niet.
Massi Nissa
04-07-2010 om 18:02
Proefwerkpapier? verzekering!?
Hilarisch, dit: proefwerkpapier vergoeden. Kunnen ze niet mondeling gaan toetsen? Ies graties.
Alleen betalen wat JIJ zinvol vindt (en kunt missen). Op mijn school betalen ouders, indien zij dat willen, 80 euro. Dat is inclusief schoolkamp. Willen of kunnen ouders niet betalen, dan doen ze het niet. Gaat al jaren goed. Als er teveel ouders niet meer betalen, komt er geen schoolkamp - mij een biet, eerlijk gezegd, voor mij betekent het alleen maar drie dagen niet slapen.
Onderwijs is trouwens nergens gratis, heb ik het idee. Kent iemand nog een school waar ouders niet OF moeten betalen OF uitgebreid meehelpen, liefst allebei?
Groetjes
Massi
Kaaskopje
04-07-2010 om 20:35
Massi
Haal ik uit 'mij een biet' toch een beetje dat je het niet helemaal eens bent met als ouders niet meer zouden betalen?
Tirza G.
04-07-2010 om 22:49
Massi nissa
Ja hoor, ik ken ze. De VO-scholen van mijn kinderen. Ik betaal niet en ze gaan er toch gewoon naar toe. En kunnen zélfs nog nieuwe verf op de deuren smeren, dus het zal wel loslopen. En anders heb ik nog wel een paar bezuinigingsvoorstellen.
Tirza
Tirza G.
04-07-2010 om 22:51
Lynna
Ja, het bedrag is te hoog. Het bedrag wordt neem ik aan gestort naar een bankrekeningnummer, waarna de OR de 20 eu per kind krijgt overgemaakt ofzoiets? Die beheerder van die bankrekening heeft vaak geen enkele inzage in wie wat doet, dus laat je vooral niet moreel chanteren. Niet betalen (maar wel die 20 eu - de ouderbijdrage betaal ik ook altijd, die vrágen het namelijk vriendelijk) is een heel duidelijk statement: ik geloof in het werk wat de OR doet en de gelden die ze daar voor nodig hebben. De schóól mag zijn eigen boontjes doppen.
Tirza
Massi Nissa
05-07-2010 om 09:40
Kaaskopje
Nee hoor, op mijn school zitten veel kinderen uit achterstandsgezinnen waar men elk dubbeltje moet omdraaien. Ik heb er juist begrip voor als er niet wordt betaald. Dat 'mij een biet' slaat echt op dat schoolkamp. Natuurlijk is een schoolkamp ontzettend leuk voor de leerlingen, maar het is helemaal niet nodig. Ik zou het ook niet missen (vooral het slaapgebrek breekt me altijd enorm op).
Je kunt in plaats van zo'n kamp ook drie daguitjes plannen - naar een nabijgelegen meer fietsen en lekker zwemmen (gratis), een speurtocht in de stad (gratis), dat soort dingen. Is het zo duidelijker?
En Tirza, inderdaad, er kan op zoveel andere dingen nog bezuinigd worden. Ik vind bijvoorbeeld de verplichte halfjaarlijkse teamdagen een bezoeking. Ik hoef niet zo nodig te survivalen met collega's.
Groetjes
Massi
Kaaskopje
05-07-2010 om 14:12
Massi
Een kamp in een examenklas begrijp ik altijd wel, maar in de jaren ervoor vind ik het ook zwaar overdreven. Scholen brengen mensen met een krappe beurs daar echt door in verlegenheid vind ik.
M Lavell
14-07-2010 om 10:21
Vragen mag
"Mag dat inderdaad op de ouders afgewenteld worden? Dit hoort toch gewoon bij het onderwijs dat ze bieden? "
Het lastige is dat je het over een vrijwillige bijdrage hebt. Dat betekent dat de school het mag vragen. Maar je hoeft het niet te betalen.
* Mag de school de indruk wekken dat je het moet betalen? Nee.
* Wekt de vraag alleen al dan niet de indruk dat het door ouders betaald moet worden en niet door de school?
Ja. Maar juridisch ligt het niet zo eenvoudig. Als er maar bij staat dat het om een vrijwillige bijdrage gaat, dan is er niks aan de hand.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
14-07-2010 om 11:14
Maar het mooie is dan weer wel
Dat als er bijstaat dat het een vrijwillige bijdrage is, je het niet hoeft te betalen.
Ik heb lange tijd gepoogd school te beschouwen als een goed doel. Immers, ze doen leuke dingen voor de mensheid en ook nuttig enzo. Dus ach, ik geef zoveel geld uit aan onzinnige flauwekul - waarom zou ik moeilijk doen over zoiets fijns en nuttigs als onderwijs? Ik doneer me suf aan allerlei vage clubjes, waarom zou school daar niet één van zijn? Totdat ik van de belastinginspecteur begreep, dat mijn donaties aan school niet eens aftrekbaar zijn. School ís helemaal geen goed doel, geen ANBI. Hij vond het wél een hele interessante gedachtengang van mij, dat wel ![]()
Probeer het zo te zien, Zonnetje. Koppel het los van de emotie (ze doen goed werk, mijn kinderen zijn gelukkig, ze hebben al zo weinig). Probeer het gewoon te zien als een bedrijf dat om een extra donatie vraagt. Hun kosten worden echter gewoon betaald, ze krijgen gewóón geld van de overheid. Vergelijk het maar met de zorg. Ook een prima club mensen die hard werken en nuttige dingen doen. Toch zou je raar opkijken als op de factuur van het ziekenhuis een post *vrijwillige bijdrage 400 euro* stond. Of, mooier nog, je krijgt helemaal geen factuur van de behandeling/arts/ligdagen, maar alléén deze. Deftig in een envelop, met *factuur* er boven gezet en dan een opsomming in de trant van: onderleggers, algemeen ziekenhuisfonds, nachtkastje, gebruik toilet, materiaalkosten intuberen, materiaalkosten steriliseren, injectienaalden - en nog meer van dat fraais en onder de streep gewoon: 400 eu. Trallalala, o, en helemaal onderaan of in een begeleidende brief het woordje *vrijwillig*, maar dan wel vervat in een dreinerig tekstje (wij doen onze best uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken, dus u begrijpt dat dat niet vanzelf gaat. Mocht u dit niet betalen, dan zullen er in het vervolg dingen geschrapt moeten worden).
Dan denk je waarschijnlijk: halllllloooooo. Jullie wórden al betaald, toedeledokie.
En zó moet je deze rekening ook zien.
Tirza
M Lavell
14-07-2010 om 11:27
Mag niet
De tekst zou in zijn geheel misleidend kunnen zijn. Je kunt daarover klagen. Bij de school, of bij de reclame code commissie (ik heb zo'n zaak al eens gewonnen).
De school mag alleen niet lesactiviteiten facultatief en dus tegen betaling maken.
Proefwerken, practicum, sportdagen horen daar niet toe.
Groet,
Miriam Lavell
Minet
14-07-2010 om 15:01
Zonnetje
Een profiel kiezen is verplicht, anders heb je geen vakken
Profielkeuzevakken zijn dus verplichte vakken, dus gratis onderwijsmateriaal.
M Lavell
14-07-2010 om 15:29
Overeenkomst
Zonnetje, heb je een overeenkomst getekend waarin staat dat je belooft dat je die bedragen zult betalen?
Je hoeft je niet druk te maken om de vraag of ergens staat dat je niet hoeft te betalen. De school wil jouw geld zien en moet dus aannemelijk maken dat jij verplicht bent te betalen. Dat ben je niet als je geen contract bent aangegaan. Je bent het niet automatisch omdat je hebt ingeschreven op de school. Zelfs niet als je hebt ingeschreven op een of ander profiel.
Je bent het alleen als je een overeenkomst hebt getekend waarin staat dat en wat je wilt betalen.
Overeenkomsten zijn geldig voor maar een schooljaar.
Groet,
Miriam Lavell
Annet
14-07-2010 om 18:56
Volgens mij kunnen extra's wel maar dan wel duidelijk
Dochter zat afgelopen jaar in de brugklas. Zij heeft een speciaal profiel gevolgd, cambrigdeklas. Dat betekent extra uren engels, een reisje naar Engeland en een native speaker als leraar.
Dit profiel kost extra geld.
Het alternatief is de gewone brugklas. Er zijn drie gewone brugklassen en twee cambridgeklassen.
In dit geval mag volgens mij de school kinderen uitsluiten van de cambridgeklassen omdat er een alternatief is met het gewone programma.
Proefwerkpapier, materialen voor scheikunde, etc. lijken me allemaal onzin.
M Lavell
15-07-2010 om 09:12
Aparte overeenkomst
Zonnetje:"Maar als ik de regelegeving lees, lijkt het alsof de school leerlingen die van het meer-aanbod gebruik willen maken terwijl hun ouders er niet voor willen betalen, dat meer-aanbod niet mag weigeren. "
Als het goed is moet je voor dat meeraanbod apart inschrijven, staan daarbij de kosten vermeld en staat daar een handtekening van de ouders onder. Het is in feite een extra cursus.
Als die werkwijze niet gevolgd wordt, dan wordt het lastig voor de school om rechtmatig extra geld te eisen. Je kunt namelijk alles wel een apart naampje geven in het cursusjaar. Maar dat is niet genoeg. Het moet wel echt iets extra's zijn. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je de school ook zonder dat extra's moet kunnen volgen en dat je voor het extra's apart moet inschrijven (los van de schoolinschrijving).
De school heeft niet genoeg aan de stelling dat wie bij de school inschrijft maar moet weten dat er extra kosten zijn.
Zonnetje:"Het is, lijkt mij, de vraag waar de grens zit tussen dingen die van de vrijwillige ouderbijdrage betaald moeten/mogen worden,"
Overal mag voor betaald worden. Er moet betaald worden door ouders als zij daarvoor een overeenkomst zijn aangegaan.
Zonnetje:"Hoe moet dat, zoiets aannemelijk maken? Wie bepaalt er of iets aannemelijk is? de rechter? "
Heel eenvoudig. De school moet laten zien dat er met jou een overeenkomst is gesloten waarin staat dat jij zult betalen.
In de praktijk: School stuurt rekeningen, deurwaarders en gaat uiteindelijk naar de rechter.... en verliest dan.
Zie rechtspraak.nl Zaaknummer : 173144 CV EXPL 6050/04
Groet,
Miriam Lavell
Annet
15-07-2010 om 13:22
Hier inderdaad aparte inschrijving
Naast de inschrijving voor de school was het mogelijk kind in te schrijven voor de cambridgeklas. Hier werden de extra kosten al direct bij vermeld. Kind heeft schriftelijk een motivatie moeten geven, leerkracht ook, kind heeft een toets moeten doen om te bepalen of ze het juiste niveau had. Hier zijn ook verschillende kinderen op afgewezen.
Er zijn in de brugklas geen andere boeken of extra materialen nodig voor de cambridgeklas, dus dat is niet van toepassing. Ik weet niet of dat in de vervolgjaren zo blijft.
Annet
15-07-2010 om 20:47
Ik heb het aanmeldingsformulier nog even opgezocht. Op het formulier staan de extra kosten vermeld en onderaan teken je dat je bereid bent de extra kosten te betalen.
De extra kosten bestaan voor de brugklas uit een extra lesuur per week (ten opzichte van de andere brugklassen) en een excusie naar Engeland, samen 205 euro.
Qua resultaat zie ik dat de cambridgeklas ondertussen op eind vwo-2 is beland. Ze gebruiken vanaf de herfstvakantie boeken van 2vwo.
Dochter heeft gevraagd hoe ze dat aan het eind van het VO gaan doen, maar het antwoord was dat ze dat nog niet weten..... Dit is wel het eerste jaar dat ze niet alleen extra dingen doen voor deze klas maar ook versnellen qua stof. Dus de tijd zal het leren.
Tirza G.
17-07-2010 om 15:21
Vergelijking met zorg
Maar het mooie van zorg is, dat het vrijwillig is. Al stroomt je bloed onder de deur door: je bent níet verplicht om naar een dokter te gaan. School is verplicht. Onderwijs in NL is gratis. Klaar ![]()
Dat je voor een andere school kunt kiezen waar de kosten wellicht anders, lager of hoger liggen geeft alleen maar aan, dat het volslagen willekeur is. Scholen doen dus maar wat. Terwijl die dure dokter gewoon altijd hetzelfde tarief rekent
Tirza
Tirza G.
17-07-2010 om 15:23
Dat kan ik je wel vertellen annet ![]()
Aan het eind van het VWO komt je dochter ongeveer uit op het niveau van 6VWO
Tirza
kwali
17-07-2010 om 18:18
Cambridge
ook hier een cambridge klas waar extra voor betaald moet worden als je de keuze hiervoor hebt gemaakt. Hier worden speciaal boeken aangeschaft en die betaald school. Wat wij als ouders betalen zijn de extra examenkosten en idd het reisje(wat dochter voor de helft mee gaat betalen).
Annet OT: hier gaan de Cambridgeklas kinderen voor het CAE, Certificate in advanced English. Zoals ik heb begrepen heb je daarin ook nog verschillende niveaus A-B-C waarin C het hoogst is. Voor de Die Hards is er nog een mogelijkheid om het CPE te halen, Certificate in profiency English, dat gebeurt dan pas in 6 VWO. Examens worden afgenomen door British Council en afgevaardigden van Cambridge University dus het gaat allemaal wel officieel. In 6 Vwo kun je dus op verschillende niveaus uitkomen, afhankelijk van wat je kind wil en kan.
Annet
17-07-2010 om 23:42
Klinkt goed genoeg.....
Natuurlijk hoop ik dat school iets nuttigs met deze klas gaat doen als ze vroeger dan de rest klaar zijn met het programma t/m 6VWO. Eigenlijk heb ik daar (nog) wel vertrouwen in. Toen we voor deze klas kozen, heb ik alleen gekeken naar: wat brengt het nu. En dat is naar wens ingevuld.
Bedankt Kwali voor de beschrijving van de niveaus. Volgens mij doen ze hier inderdaad het CAE, de CPE zie ik nergens staan. Maar dat ga ik zeker in de gaten houden. Dat lijkt me een mooie invulling voor 5-6e klas.
We hebben nog ruim de tijd. Dochter is nog maar twaalf.
M Lavell
18-07-2010 om 07:29
Zelfde probleem
Tirza:"Maar het mooie van zorg is, dat het vrijwillig is. "
Dat is maar betrekkelijk. Mijn dementerende schoonmoeder zit niet vrijwillig achter een deur met code. En ineens is er ook gedoe over onterechte rekeningen van zorginstellingen. Voor het doen van de was bijvoorbeeld. Schijnt bij de zorg te horen... zeggen ze in de media. Ik zou niet weten hoe of waar ik dat kan zien. Schoonmoeder krijgt daar een rekening voor. Net zoals mijn oma dat vijf jaar geleden ook kreeg. Er zijn heel wat instellingen die niet eens een voorziening hebben om de was te doen voor bewoners.
Maar kennelijk is de zorgautoriteit bevoegd om voor het sturen van onrechtmatige rekeningen boetes te geven aan zorginstellingen. De inspectie van het onderwijs heeft die bevoegdheid niet.
In een civiele zaak kun je het sturen van dit soort rekeningen niet verbieden. Je kunt hooguit weigeren het te betalen.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
19-07-2010 om 15:44
Toeval bestaat niet (ot, voor miriam)
Vandaag stond bij ons in de krant een groot artikel dat de NZA niet blij is met dit soort acties van zorginstellingen. Er stond een lijssie bij wat er voor rekening huis en wat er voor rekening bewoner kwam en gek, op allebei stond "was". Voor rekening bewoner kwam de gewone was, maar voor rekening huis de "meerwas" als de bewonder meer was had dan normaal door bijv. spugen. Ingewikkeld wel.
Tirza