Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maggie

Maggie

17-02-2009 om 15:11

Schooladvies

Vanavond moeten we met onze groep8er naar school voor het adviesgesprek.
Nu is er op school genoeg gebeurd waar ik niet blij mee ben. Ik weet niet hoe zo een gesprek gaat lopen en de verwachting is dat het schooladvies iets lager is dan wij (+therapeut) denken dat hij aankan. Wij zouden graag een vwo advies zien ipv havo/vwo zodat ons kind bij zijn vriendje in de klas zou kunnen komen.
Het zit me/ons zo hoog dat ik best moet doen om vanavond het riool niet open te gooien. O, wat hebben we het gehad met die school.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Succes

en sterkte dan maar!
Even doorbijten en dan ben je er vanaf.

groetjes akka

Hoe was het?

Hoe was het Maggie?

Maggie

Maggie

18-02-2009 om 09:26

Nou

Ik heb er zo'n klote gevoel aan overgehouden. In principe was het niet anders dan het doornemen van het onderwijskundig rapport. Waarbij het er op neer kwam dat wij hoog en laag konden springen maar de wil van de juf is wet. Ik heb mij nog ingehouden maar heb toch wel een aantal opmerkingen geplaatst. De juf voelde zich steeds ongemakkelijker. Jammer dan voor haar, ik/wij heb/hebben me/ons al zo vaak ongemakkelijk gevoeld. Voor mij is het aftellen tot de vakantie en naar de afscheidsavond ga ik ook niet, wat een klote school.

Maggie

Maggie

19-02-2009 om 08:36

Cobi

Naar de musical ga ik wel maar er is ook nog zoiets 'gezelligs' als een muscial en daar weiger ik naar toe te gaan.

Tinus_p

Tinus_p

19-02-2009 om 12:07

Heu

Maggie:
"Naar de musical ga ik wel maar er is ook nog zoiets 'gezelligs' als een muscial en daar weiger ik naar toe te gaan."
Ik vermoed een typefoutje....

Maggie

Maggie

19-02-2009 om 12:22

Sorry

het 'gezellige' is de barbeque.

Jolijt

Jolijt

19-02-2009 om 18:30

Maggie

Bespreek het ook met de middelbare school van jullie keuze (of met verschillende als er geen duidelijke voorkeur is)
De zoon van een vriendin heeft nooit zin in school gehad, maar kon alles zonder enige inspanning. De IQ test bracht niet "de oplossing" ook daar deed ie maar wat. Toen ook de cito niet zo bijzonder hoog uitviel en de school echt niet verder wilde dan een tl/havo advies (reden: werkhouding) is zijn moeder letterlijk gaan shoppen.... de eerste school wilde nog wel het schooladvies negeren maar hing erg aan citoscore, de tweede precies omgekeerd. Toen ze bij de derde kwam en bleek dat er al kontakt geweest was met de andere twee heeft ze daar in tranen haar verhaal gedaan. Dat zoon schitterende projecten draaide maar alleen buiten school en... en ... en..
Deze school is overstag gegaan en heeft hem toegelaten tot een test voor het tweetalig (op kosten van de ouders als hij geen bepaalde score haalde). Test ging gemiddeld, maar het motivatie gesprek was super. Na een jaar op het Tvwo is ie door gegaan naar het tweetalig gym van dezelfde school; met prachtige cijfers.

Maggie

Maggie

19-02-2009 om 20:38

Jolijt

Er is een iqscore bekend van 131, daar ligt het niet aan. In overleg met de therapeut gaat dit mee bij de inschrijving. Het advies is havo/vwo maar het bittere is (en volgens de therapeut zie je dit veel meer) dat het er op school niet uitkomt. We zijn er achter gekomen dat er een taalhiaat is en dmv rt hebben we daar de twee maanden voor de cito wat aan proberen te doen. Ik verwacht dan ook geen geweldige citoscore, ten minste niet eentje die genoeg is voor vwo (545). De school die zoon en vriend op het oog hebben is enig in zijn soort hier in de vrij wijde omgeving. Dat maakt het lastig shoppen. Maar het is zeker iets om in gedachten te houden.

Jolijt

Jolijt

20-02-2009 om 08:41

Maggie

Ja, een keus van 1 uit 1 maakt het moeilijker. Dan misschien deze optie? Hier weet ik van drie kinderen die niet het advies kregen wat ze graag hadden gezien dat de ouders met de middelbare hebben afgesproken dat als de prestaties goed zijn later switchen zal worden toegestaan.
Eentje was volgens mij om de ouders te sussen, maar de andere twee zijn goed terecht gekomen (van een tl/havo brugklas halverwege het jaar naar vwo en de andere van havo/vwo naar havo vanwege een heel moeilijk jaar, maar halverwege de tweede naar vwo) Misschien dat dat jullie zoon ook de vonk geeft om te werken...
Moeilijk he, als het er niet uitkomt... wij hebben onze derde zo... iq 130, begrijpend lezen een A, rekenen een B en spelling een E (en dan een hele lage). Gelukkig zijn wij pas bij groep 5, maar ik zie de bui ook al hangen.

Zou het een idee zijn om vooruitlopend op de citoscore een gesprek op de middelbare aan te vragen? Als de scores er nl zijn hebben ze het gruwelijk druk...

meg

meg

20-02-2009 om 09:50

Zelfde...

Wij zijn van de week met hetzelfde rotgevoel teruggekomen van het adviesgesprek. Ook zo teleurgesteld in deze hele k- school. Havo advies is natuurlijk prachtig en kind kan er wel mee naar de school van de keuze, maar oh ik kan zo'n leerkracht wel wurgen. Kind is getest, onderpresteren blijkt bevestigd. Kind scoort toch wel ruim voldoende, spelling dikke A, want kan ze goed en vindt ze dus leuk. Rekenen B, maar dan: begrijpend lezen is een C. En dat is het 'm nou juist. Ik ben al zo vaak gaan aangeven dat dit kind veel te 'moeilijk' nadenkt. Veel dieper denkt dan zo'n tekst aangeeft. (simpel voorbeeldje: ze kreeg een vraag bij een test: "wat moet je doen als je in je vinger snijdt?" Zij denkt; 'een pleister plakken, maar dat weet zelfs een baby, dus dat zullen ze wel niet bedoelen...' en gaat er vervolgens lang over zitten nádenken) Maar goed, ze heeft altijd een beter schoolrapport dan vriendinnetje die nu een Havo/ vwo advies heeft gekregen. Snap ik niet echt. Ik heb het ook niet gevraagd. Kan aan mij liggen, maar ik ben daar heel cynisch in. Advies is voor mij gewoon een door de leerkracht bedacht iets. Hoe zij de kinderen beoordelen, aardig vinden of niet aardig vinden. Wellicht zelfs hoe de relatie is met de ouders... Leerkracht zat me ook echt uitdagend aan te kijken ; 'Nou zeg er dan wat van...' zo voelde het. Ik vertrouw leerkracht hier absoluut niet in. Kind zegt: 'Leerkracht is wel aardig hè?' Ik brom iets ter bevestiging. Maar ik vind leerkracht helemaal niet aardig, wolf in schaapskleren.

meg

meg

20-02-2009 om 09:59

Iets te snel...

...weggedrukt.
Ik hoop natuurlijk ook op een vette cito score. Want anders is het advies misschien wel te mager voor de school naar keuze. Dan kan het misschien maar net...of net niet. We gaan het nu even afwachten en heb me voorgenomen om dan echt een strijd aan te gaan op school. Nu hebben we ons vreselijk ingehouden. Ook voor kindlief die niet moet denken dat wij denken/ vinden dat ze het niet goed heeft gedaan. Leerkracht presteert voor ons ver onder de maat. Maar dat willen we kind niet meegeven. Weet ook niet wat het beste is...

Maggie

Maggie

20-02-2009 om 11:56

Meg

Volg indien mogelijk de tip van Jolijt. Het gaat er tenslotte om dat het kind op het juiste niveau terecht komt.

meg

meg

20-02-2009 om 12:06

Maggie

ja maar ik wil zo graag met 'een schone lei' beginnen op de nieuwe school. Zonder dat we een extra gesprek hoeven aan te gaan. Een beetje opgaan in de massa en niet al bekend zijn...

Tirza G.

Tirza G.

20-02-2009 om 17:23

Meg

Heel heel heel herkenbaar. Ik ben nog nooit zo blij geweest met de toereikende cito-score, dus het was niet nodig, maar ik zou niet geaarzeld hebben om met de vervolgschool te zijn gaan praten om hem alsjeblieft op de door hem gewenste richting te krijgen. En geloof me: hij gaat dan toch echt nog wel op in de massa

Tirza

Hier ook

Dochter zit nu in groep 7 en doet het goed (7 is haar laagste cijfer op haar rapport, verder veel achten en negens). Ik denk dat ze qua intelligentie wel VWO aan zou kunnen, maar haar werkhouding is niet zo best, dus ik denk dat we realistisch moeten zijn: een HAVO kind. De juf van dit jaar is het met me eens. Vorig jaar had dochter in groep 6 een meester en die krijgt ze in groep 8 weer. Onder leiding van die meester gingen dochters cijfers enorm achteruit, ze voelde zich onveilig, werd veel gepest en de meester deed er niets aan. Op de rapportbespreking noemde meester haar een "typisch VMBO meisje". Ik vroeg of hij de testresultaten van de afgelopen jaren er eens bij wilde halen (allemaal A en B scores). Dat kon wel zijn, maar hij zag toch een weinig weerbaar, niet al te snugger kind. Volgend jaar moet mijn kind onder leiding van deze man een CITO doen. En dan moet deze man mijn kind een schooladvies geven. Ik weet nu al dat dochter het niet best gaat doen, net als vorig jaar, en dat ze dan een VMBO advies gaat krijgen. Ik wacht de entreetoets vol vertrouwen af (bij deze juf gaat alles prima) en haal haar dan van school. Want ook een gesprek met de directeur leverde alleen maar wollige taal op. Wat een beroerde rotschool.

Jolijt

Jolijt

20-02-2009 om 19:08

Stoepkrijt

Ook van jou een tenenkrommend verhaal. Hier kreeg dochter in groep 3 een leraar die haar niet leerbaar noemde en ze moest wel adhd en/of autisme hebben, bovendien daagde zij hem met alles uit (zijn woorden). Eind groep 3 bleek ze niets geleerd te hebben en in groep 4 heeft zij een inhaalslag gedaan van een heel jaar. Inmiddels in groep 5 wordt mijn bemoeienis weer niet op prijs gesteld (is vorig jaar de hemel in geprezen) en zakken we weer af. Gelukkig heb ik de beschikking over voldoende bronnen (kennis en financieel) om toch weer een inhaalslag in te zetten. Het valt of staat bij haar met de aanpak van de leerkracht. Hoe vaak ik bij dit meiske al niet verzucht heb dat ik graag thuisonderwijs zou geven....
Ik hoop dat jullie voor het laatste jaar een fantastische school zullen treffen! En vind ook dat jullie dochter een dikke pluim verdient om het aan te durven te wisselen van school, want het gaat toch om veel meer dan die ene meester.

meg

meg

20-02-2009 om 19:55

Stoepkrijt

Wat knap, wat goed dat jullie haar van school halen. Wat erg en jammer natuurlijk ook dat dat moet (want vriendjes, laatste jaar enzenz) Maar wij roepen dat eigenlijk al een paar jaar en hebben het niet aangedurfd. Van school wisselen bedoel ik. Het enige jaar dat dochter vol uit de verf kwam was groep 7 met een -voor haar- geweldige leerkracht. Eentje die haar wist te prikkelen en uit te dagen tot grote prestaties. Nu zakt ze alweer hartstikke in, het boeit niet: de manier van lesgeven niet. Dát vind ik ook zo fijn van volgend schooljaar: voor iedere les een andere leerkracht.Het ene kind is daar wellicht gevoeliger voor dan het andere. Kindlief vindt deze leerkracht best aardig, maar ook saai-ig en zelfs dommig (want deze zegt (echt): Hún zijn aan de beurt, hún zijn de enigste niet. Hij (andere leerling) is al groter áls mij...(mijn kind verbeterd dat in stilte) Bleeehk, ik slá straks in juli die deur toch met een knál dicht...

Lastig

Het is heel lastig om die beslissing te nemen. Tot en met groep 5 ging het eigenlijk wel, groep 6 was echt dramatisch en nu gaat het wel weer. Maar nog zo'n jaar als vorig jaar, dat durven we niet aan. Ook dochter zelf niet, die het wel erg vindt dat ze straks haar leuke vriendinnetjes moet missen.
In groep 6 ben ik al met dochter op andere scholen gaan kijken. Nou is er hier niet echt heel veel keuze. Ik heb destijds voor deze school gekozen omdat het een degelijke school leek met klassikaal onderwijs. Dochter lijkt erg op haar vader en is vaak niet vooruit te branden. Montessori of Jenaplan viel daardoor af. Bovendien doen ze daar (bij ons in ieder geval) niet aan toetsen en ik wil toch wel weten hoe dochter het doet, behalve hoe vrolijk ze is. Dan is er hier nog een school waar eigenlijk alleen heel rijke kinderen op zitten, die viel ook af. Dochter zit nu op een protestants Christelijke school, ook vanuit mijn wat naïeve gedachte dat op zo'n school uit een soort naastenliefde of zo wel een goed pestprotocol zou hebben. Niet dus.
De keuze voor de nieuwe school gaat waarschijnlijk toch vallen op de Jenaplan school. Dochter kan inmiddels aardig zelfstandig werken en als ze er na groep 7 heengaat is ze genoeg getest. Desnoods geef ik haar een dagje mee aan mijn zus, die op haar school NIO testen afneemt. Het is een school met veel aandacht voor het kind en ik denk dat dat dochter best goed zal doen. Maar je weet het natuurlijk nooit.
Ik heb nog een heel klein beetje hoop dat meer ouders in opstand komen tegen de meester op de huidige school. Vorig jaar is niet alleen voor mijn dochter dramatisch geweest. Mochten de juffen van dit jaar meegaan naar volgend jaar, dan kan dochter alsnog blijven. Wordt het die ene meester, dan vertrekken we. Dat heb ik ook aan de directeur verteld. Hij was niet onder de indruk. Slecht hoor.

bobbit

bobbit

21-02-2009 om 11:07

Stoepkrijt, waarom niet nu al overstappen

Stoepkrijt, ik lees mee en dit vroeg ik mij af. Het kost namelijk wel energie om te wennen aan een nieuw schoolsysteem en nieuwe klas en dat maar voor 1 jaar.
Dit heeft ook wel invloed op het presteren(althans een paar maandjes) en dat met de Cito en voor de leerkracht om inzicht te krijgen welk v.o. geschikt is. Als je nu al overstapt, heeft je dochter meer wentijd. Voordeel bij Jenaplan is namelijk dat groep 7 en 8 bij elkaar zitten. Je dochter leert nu alvast een deel van de kinderen kennen en blijft bij dezelfde leerkracht. Volgens mij vindt de nieuwe school dit ook prettiger.
In ieder geval sterkte en dapper om nieuwe keus te maken. Ik heb in het verleden bij mijn oudste gezien, dat van school veranderen een kind enorm kan doen opbloeien.

marie

marie

21-02-2009 om 15:20

Inderdaad nu al overstappen

Hallo Stoepkrijt,
Ik ben het met Bobbit eens. Ook adviseer je om haar nu al te laten overstappen. En anders na de meivakantie. Dan heeft ze nog genoeg tijd om aan het onderwijsssysteem en aan de kinderen te wennen. Anders wordt het zoveel in één keer volgend jaar.
succes

Inge M

Inge M

21-02-2009 om 21:04

Wachten op entreetoets

Ik zou in ieder geval de entreetoets nog maken op deze school. Tenslotte gaat het nu goed met de leerkracht van groep 7.
Normaal zou ik ook zeggen: overstappen voor einde schooljaar. Maar nu kun je ook denken: elke maand met een goede leerkracht is meegenomen......

Inderdaad

Ik wacht inderdaad de entreetoets af. Ik heb alle vertrouwen dat dochter die onder leiding van deze juf conform haar mogelijkheden doet. Hebben we die toets eenmaal in onze zak, dan moet waarschijnlijk de formatie voor volgend jaar ook rond zijn. Slappe meester betekent nog voor de zomer naar een andere school, andere leerkracht betekent nog even overwegen wat verstandig is.
Inmiddels beginnen meer ouders te morren, die merken dat het met hun eigen kinderen ook veel beter gaat dan vorig jaar. Ik overweeg een opstand te beginnen. Ik aarzel alleen nog, want mijn ervaring is dat veel mensen wel morren en zeggen dat ze je zullen steunen, maar als puntje bij paaltje komt haken ze af en ben ik weer de relschopper.

Goeie!

Dat is een goede! Als er te weinig mensen ondertekenen, hoeven we 'm niet eens te geven. Wel zitten er een paar van die klikspaanouders bij, die het ongetwijfeld door zouden kletsen aan de directeur. Maar ik heb toch al besloten dat dochter van school gaat als die meester voor de klas komt. Het is het proberen waard.

Begonnen

Ik ben meteen met mijn kruistocht begonnen. Dochter wilde vanmiddag met een vriendje uit de klas voetbalplaatjes ruilen. Ze waren vroeger elkaars beste vriendje en ik had dan ook altijd goed contact met zijn moeder, maar nu dochter liever met meisjes speelt en vriendje met jongens, is dat een beetje verwaterd. Moeder belde of ik gezellig thee kwam drinken, dan nam zij vast dochter mee van school. Ik wist wel dat die moeder ook niet blij was met de meester van groep 8, maar het bleek dat zij ook al een paar gesprekken had gehad met de directeur. Zij wist ook weer van anderen (ouders van kinderen die nu in groep 8 zitten) dat die ook hadden geklaagd. Directeur bagatelliseert het enorm en daaraan ergert vader van vriendje zich weer helemaal wild. Die ouders doen in ieder geval mee met mijn revolutie. Misschien dat we de bovenschools directeur eens aan zijn jasje moeten trekken? Morgen in ieder geval tien minuten gesprek met juf. Dan zal ik het ook eens aankaarten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.