69er
08-12-2010 om 10:47
School vo bezoeken
Ik ga met mijn kind buiten de open dag om een school voor vo onderwijs bezoeken. Er ligt een kladje klaar voor mijn vragen.., maar waar zouden jullie op letten?, word je niet verteld in het "verkooppraatje" van de school
69
M Lavell
08-12-2010 om 10:58
Vragen?
Heb je een afspraak? Mijn ervaring is dat het best mogelijk is om een school buiten de open dagen te bezoeken, verstandig ook voor een ongecensureerd kijkje in de gangen, maar dat er op zo'n moment niemand beschikbaar is om vragen te beantwoorden.
Behalve de leerlingen zelf natuurlijk. Maar ook die zou ik niet uithoren op of rond de school zonder dat eerst even te melden aan de directie/concierge.
Schooldirecties hebben gevoelig lange tenen en interpreteren vrije informatiegaring al snel als spionage.
Groet,
Miriam Lavell
69er
08-12-2010 om 11:19
Miriam
De teamleider heeft tijdens een informatieavond op de basisschool aangegeven dat je een afspraak kon maken om op school en ook in een les te gaan kijken. Daarvan ga ik gebruik maken. Het zal een deel sfeer proeven zijn en kijken hoe er met elkaar omgegaan wordt. Indien mogelijk wil ik proberen een wisseling van les mee te maken. Verder wil ik onduidelijkheden uit de gids vragen. Er staat bijv. dat alleen de leerlingen uit de vestigingsplaats van de school de boeken mee naar huis nemen....... Wat doet de rest dan? huiswerk? Even dacht ik dat het alleen bedoeld was voor het ophalen van de boeken aan het begin van het schooljaar, maar verder stond dat deze leerlingen dan moeten zorgen voor kaftpapier....
69
Moppeke
08-12-2010 om 14:48
Hier
zijn er snuffelochtenden, die worden door de leerkracht van groep 8 geregeld met een VO. Dan gaat de hele klas met de meester.
Daarnaast heeft iedere VO school een open dag, en naast die open dag nog een informatieavond voor alleen ouders.
Volgens mij heb je zo ook een prima indruk van een school. Een aparte afspraak met een VO voor jou alleen en/of je kind, ik vraag me af of je dan meer input krijgt. Je kunt al je vragen nl. ook prima op dit soort infobijeenkomsten kwijt.
Tenzij je een bijzonder kind hebt waardoor zo'n bezoek heel nuttig is met bv een zorgcoordinator van een school. Dan zijn er op internet diverse vragenlijsten te vinden bv in geval van dyslexie.
Is trouwens wel erg gastvrij, het voorstel van de teamleider. Die school heeft toch dan wel gewoon een open dag en een infoavond voor ouders?
Nikus
08-12-2010 om 15:06
Aandachtspunten van mij destijds
Lijstje:
Hoe is het verzuimbeleid?
Contact met ouders ?
Hebben ze magister? (digitale cijferlijst)
Hoe is het huiswerkbeleid?
Hoe is de sfeer? (dat voel je bij binnenkomst van een school wel)
Wat is de visie van de school?
Wat doen ze met tussenuren (bij zoon hebben ze die niet op school)
Een greep uit mijn aandachtspunten. Succes. Ik ben blij dat ik het gehad heb.
Fiorucci
08-12-2010 om 15:17
Vaak
Dergelijke info kun je ook vinden op de site van de school. De school van mijn zoon heeft zelfs een speciale site voor groep 8 leerlingen. Ik herinner me van de infoavonden vooral een mierenhoop van kinderen en ouders, met hooguit een momentje van gesprek met een leerkracht...
het is toch vooral sfeer proeven en eerste indruk krijgen.
69er
08-12-2010 om 16:10
Nikus
Behalve de sfeer op school (want dat weet ik niet), kan ik alles positief aanvinken. De open dag is gepland in het weekend, de school in bedrijf zien kan op afspraak. Uit mijn woonplaats gaan slechts enkele kinderen naar deze school, dus je hoort weinig ervaringen van anderen.
69
69er
08-12-2010 om 16:16
Meubilair
een aandachtspunt kan ik al wel geven ( al zoek je daar niet een school op uit). Bij een voorlichtingsavond was ik blij dat ik op mocht staan. Op de basisschool is het meubilair enigzins aangepast aan grootte....Moet op het VO iedereen tussen pakweg 1.40 en 2.00 op dezelfde stoelen zitten?
69
Moppeke
08-12-2010 om 19:13
Over meubilair gesproken....
was laatst met de klas mee met een introductieochtend op een VO. En daar lag me toch een dikke laag stof op meubilair.
Ook in de school zelf overal rommel. Brrr...
Geeft ook een indruk zeg.
marie
08-12-2010 om 19:25
69 ja
hallo
Ja op het VO is het meubilair voor iedereen gelijk.
Dat was "vroeger" toen wij op het VO zaten toch ook al zo? En wij zijn toch ook groot geworden?
Groetjes
69er
08-12-2010 om 23:34
Marie
klopt, maar dat wil niet zeggen dat wat altijd zo geweest is ook goed is. Groot zijn we wel geworden, maar niet allemaal recht van lijf en leden.
69
rutiel
09-12-2010 om 14:50
Onrust
Ik zou het (als ouder van een kind op VO) toch best onrustig vinden als er allemaal ouders en basisschoolleerlingen lessen zouden bijwonen. Sfeer proeven is natuurlijk prima, maar je vragen lijken me uitstekend te beantwoorden op een gewone open dag. Daar zijn ze voor.
Nee, ik zou geloof ik niet zo blij zijn als de school van mijn dochter hieraan mee zou doen. Het geeft toch de nodige onrust in zo'n klas...
n@nny
69er
10-12-2010 om 09:02
Nanny
Ik zou het inderdaad ook niet prettig vinden als mijn kind er op school zat. Maar ik vind het ook belangrijk om een school in werking te kunnen bekijken om een indruk te kunnen krijgen. Een school die dit niet toe zou staan, ging direct van mijn lijstje. De basisschool van mijn kind gaat inderdaad ook als groep naar het plaatselijke vo, maar niet in andere plaatsen. Wellicht wordt dit voor de scholen in de andere plaats ook zo geregeld. Uit mijn woonplaats zijn de afgelopen jaren de lerlingen op 1 hand te tellen die voor deze school gekozen hebben, dus storm zal het er niet lopen.
69
Nikus
10-12-2010 om 13:41
Wij stonden voor de zelfde keuze. Zoon was de enige die naar deze school ging. Ik ben erg afgegaan opo mijn gevoel. Het voelt als een warm bad, er is oog en oor voor de leerling. Voor mij was het echt voelen en proeven. Zoon doet het goed, en we zijn blij met de keuze!
69er
10-12-2010 om 15:37
Nikus
Wij waren zeer onder de indruk van de informatieavond, maar mijn kind zal hier zelf bewust voor moeten kiezen.( ik vind dat wij moeten bepalen wat goed voor haar is, maar in dit geval mag ze mee praten). Dat zal in gaan houden dat ze regelmatig / altijd alleen moet fietsen (1/2 uur). De schoolcontacten in andere woonplaatsen gaat krijgen ed.
69
maan.
12-12-2010 om 19:20
Aandachtpuntje
Misschien een aandachtpuntje om op te letten bij schoolkeus; bij toeval ontdekten wij dat een van de mogelijke scholen voor dochter géén eigen gymgelegenheid had. Daarvoor moesten ze tien minuten per keer fietsen naar een andere locatie. (En dan wel adverteren dat je zo goed bereikbaar bent met het OV..)