prulleke
14-05-2010 om 09:02
School spullen kopen
Hoi
Ik weet dat schooljaar nog even duurt (hier in het zuiden dan), maar ben al wel een beetje bezig met het nieuwe schooljaar.
Mijn oudste dochter gaat naar de brugklas en ik vroeg me af wat je nu gemiddeld kwijt bent aan schoolspullen (en dan heb ik het niet over de borg van de boeken).
Ik weet dat je het natuurlijk zo duur kan maken als je zelf wilt (bijenkorf of action), maar waar moet ik ongeveer rekening mee houden?
En wat is nu het slimste om te kopen, een rugzak of zo'n flaptas? Wat is een goed merk?
Yta Chalne
14-05-2010 om 13:02
Zoiets
Inderdaad kun je er net zoveel aan uitgeven als je wilt, maar om je een idee te geven: reken op twee schriften (reken- en gewone) voor elk vak (sommigen vinden het handiger om alles in mappen te doen en dan met dictaatcahiers te werken, dat is vooral een goed plan voor de wat meer georganiseerde puber), twee multomappen, flink wat papier, pennen, een rekenmachine, een agenda. Dat pakket varieert tussen de 60 en de 200 euro, dat is het verschil tussen de action en de schoolafdeling bij de Bijenkorf
Dan wat dingen als gymkleding, een goed fietsslot, een tas: paar tientjes. Er zijn al vijfentachtig draadjes geweest over wat de beste tas is, die zal ik kort samenvatten: moeders zijn dol op Eastpak, want die gaan eeuwig mee, voor jongens is dat een prima keus maar de meeste meisjes doen geen leven lang met een rugzak, dus dan mag het ook best zomaar een tas zijn. Kan ze volgend jaar tenminste weer wat anders nemen.
soepstengel
14-05-2010 om 13:16
Viel toch wel tegen
Ik vond het toch wel tegen vallen;
Dochter moest vanuit schol woordenboeken/rekenmachine/atlas en dat was bij elkaar zo'm 130 euro.
Los van de dingen die ze dan nog nodig had. Wij kregen een brief van school dat een aantal vakken een map moest zijn en een aantal vakken een schrift op A4 en de andere vakken een schrift op A5.
Dus ik zou daar wel even op wachten. We hadden eerst een collegeblok van de action maar dochter vindt die van de hema veel fijner schrijven. Hetkaftpapier hadden we ook van de action maar dat scheurt wel wat sneller.De rekbare boekenkaften vind dochter erg fijn, zijn wel duurder maar je kunt ze wassen.
De tas kreeg ze van oma en ze heeft een Kipling uitgezocht een schoudertas.
Gymkleding kan op school ook een verplicht tenue zijnbv zwart/wit.
Nikus
14-05-2010 om 18:23
Schoolspullen
Ik wacht op de lijst die we van school krijgen en dan schaf ik pas aan! Ben inderdaad wel benieuwd naar de kosten!
prulleke
15-05-2010 om 08:33
Bedankt allen
Ik begrijp dus dat ik buiten de gratis schoolboeken ook nog een aantal boeken wel zal moeten aanschaffen (atlas, woordenboek).
Ik zal de lijst ook maar even afwachten.
Mijn dochter kennende zal ik ook geen hele dure tas kopen. Waarschijnlijk is het dan toch net de "verkeerde" en wil ze het jaar daarop een andere.
Nu heb een klein beetje een idee van wat het allemaal zal gaan kosten, en dat is wel zo handig.We hebben namelijk al en klein kapitaaltje uitgegeven de laatste tijd aan deze dame.
Onze dochters sliepen nog samen op een kamer en we hebben de boel moeten verbouwen om 2 eigen kamers te maken. T
oen moest er natuurlijk ook nog een andere fiets komen.
Ze heeft in een keer bedacht 10 cm te groeien in 4 maanden tijd dus de meeste kleding paste ook niet meer.
Oh ja, en ze is bijna jarig en mag dan eindelijk het fel begeerde telefoontje gaan uitzoeken.
We sparen gewoon nog maar even door.
o, bijna vergeten. Ze eet dan ook in een keer de oren van je hoofd. ![]()
Annet
15-05-2010 om 20:08
Kritisch op aanschaffen van woordenboeken e.d.
Op de lijst van dochter (nu brugklas gymnasium) stonden ook woordenboeken en een atlas.
Ik heb een vriendin van haar gevraagd (een klas hoger) in hoeverre ze dat gebruiken. Helemaal niet dus.
In de praktijk blijkt deze vriendin gelijk te hebben. Woorden die ze moeten opzoeken, zoeken ze op op internet. Dochter heeft een woordenboek nog niet gemist.
Atlas is ook nog niet nodig gebleken.
Koop dus vooral niet te veel. Woordenboeken kun je altijd nog kopen. Wacht maar eerst af of het nodig is.
Annet
16-05-2010 om 23:18
Wachten met tas
Hier hebben we gewacht tot de eerste schoolweek om te zien hoeveel boeken dochter eigenlijk zou hebben en hoeveel er mee moest.
Daarna toch een grote eastpack gekocht (via Marktplaats, 25 euro). Die gebruikt ze nu op de meeste dagen nog steeds. Dochter sjouwt liever met een grote tas (met teveel spullen) dan dat ze elke dag moet nadenken wat ze mee moet nemen. Het gaat dan niet alleen om boeken maar ook om extra etuis, lunch, etc.
De gymtas blijft op school in haar kluisje. Shirt en sokken neemt ze wekelijks mee naar huis.