Mari
06-02-2009 om 22:16
School keuze vo
Oei, wat is dit toch lastig, we hebben vanavond de laatste open dag gehad en nu moet er echt een beslissing komen. Alleen zowel dochter als ik komen er niet uit. Misschien kan een buitenstaander ons wat perspectief bieden.
De keuze valt tussen het volgende: een zeer grote scholengemeenschap, 10 brugklassen, maar wel om de hoek. Leerlingen van haar klas gaan er ook heen. De standaard hap wordt geboden, geen versterkte taal onderwijs. School staat erg hoog genoteerd bij de inspectie, maar heeft de neiging minder presterende kinderen snel af te laten vloeien. Leerling begeleiding er is wel erg goed.
Dan de andere, is een categorale gymnasium 15 km van huis, 40 min. met de bus. Ze zal waarschijnlijk de enigste uit haar woonplaats zijn. Maar is een kleine school met alle voordelen van een gymnasium. Wel versterkte taalonderwijs en ze doen veel aan extra uitdaging.
Nog een extra factor is dat dochter Asperger heeft en dus een rugzak. School 1 geeft standaard een extra mentor uur als begeleiding, school 2 kijkt naar de behoeften van het kind (zo ver mogelijk) en heeft een nauwe samenwerking met de VSO. Beide scholen hebben voor haar een nadeel wbt. haar stoornis. School 1 is eigenlijk te groot en onoverzichtelijk en met school 2 is het reizen een probleem. Ze kan wel 3 dagen in de week heen met haar Oom meereizen en het is een rechtstreekse busverbinding. Maar toch twijfel ik of het wel goed gaat. Natuurlijk heb ik nog 6 maanden om flink te trainen. Geluiden uit onze omgeving zeggen dat ik het sociale aspect niet moet vergeten, dat het belangrijk is dat ze met klasgenootjes zit. Maar ze heeft verder niets met die kinderen, geen aansluiting. Is afstand belangrijk bij eventuele vriendschappen? Is er meer kans om gelijkstemden te vinden bij een gymnasium dan een scholengemeenschap? Zijn er nog belangrijke factoren die ik vergeten ben?
Kortom, ik heb hulp nodig om deze moeilijke keus te maken!
gr. Mari
Inge M
06-02-2009 om 22:38
Vraag over scholengemeenschap
Zijn het gemengde brugklassen of zijn er ook vwo-brugklassen? Alleen vwo lijkt me wel veel verschil maken. Als de brugklas 2 jaar duurt, lijkt me dat ook een nadeel.
Het sociale aspect lijkt me niet belangrijk t.a.v. haar huidige klasgenoten maar meer t.a.v. haar toekomstige klasgenoten. Als zij een klik krijgt met een klasgenoot dan is het wel zo handig als die klasgenoot in de buurt woont. Of als ze moet samenwerken met een groepje, is het ook wel handig als dit groepje in de buurt woont. De school ver weg betekent ook vaak op pad naar/met klasgenootjes om samen te werken. Het blijft niet bij die busreis alleen.
Een onoverzichtelijk gebouw is aan te wennen. Dat is te overzien uiteindelijk. In ieder geval is daar sneller aan te wennen dan het reizen.
Gevoelsmatig zou ik toch kiezen voor de grote scholengemeenschap.
Lynna
07-02-2009 om 09:06
Het reizen
Hallo Mari,
ik heb een hoogbegaafde dochter die niet toegelaten werd op het gymnasium hier in de buurt (te slim) en nu op een categoraal gymnasium 13 km hier vandaan zit.
Nadelen (bij ons):
- er is een busverbinding, als de bus tenminste komt. Bijna 2x per maand valt de bus uit, kan ze een half uur extra wachten bij de bushalte of brengt haar vader haar tussendoor naar school
- de busverbinding hier sluit slecht aan op de schooltijden, de school begint om half 9 en met de bus is ze er om 5 over 8 of om 5 over half 9 (de school doet niet moeilijk als ze te laat is). Ze is om 3 uur uit, om 3 voor half 4 gaat de bus (halte tegenover de school). Dit zorgt voor erg lange schooldagen!
- afspraken met klasgenoten. Die heeft ze niet zoveel, maar soms moet ze met een klasgenoot een project doen. Dan moet ze gehaald en gebracht worden, ik laat haar 's avonds niet met de bus gaan. Ook in de vakanties gebeurt dat nog wel eens en niet alle klasgenoten wonen in de buurt van een bushalte.
- ze moet een extra fiets op school hebben om naar de gymles te fietsen (bij ons is de gymzaal op 10 minuten afstand of naar de stad)
- een scanner blijkt trouwens erg handig te zijn om informatie uit te wisselen!
Voordelen:
- kleine school
- overzichtelijk
- meer gelijkgestemden
Dochter vindt de lessen evengoed vaak saai, maar voelt zich wel erg gelukkig tussen haar klasgenoten.
Wat mij voor jou dochter belangrijk lijkt: hoe trekt ze het als de busverbinding onregelmatig is? Als de bus niet komt? Als de bus te laat is? Die van mij kon in het begin nog wel eens in paniek raken. Ik heb dan ook de afspraak met haar dat ze een smsje stuurt als ze in de bus zit.
Succes met de keuze!
reina
07-02-2009 om 09:14
Mari
Ik weet niet naar welke scholen kijkt, maar het is wel belangrijk te bedenken dat busverbindingen in sommige streken steeds minder worden. Ooit ging er hier vandaan minstens elk half uur een bus naar de plaats waar ik werkte, later werd dat steeds minder en moest ik, als ik buiten de schoolspits reisde, altijd lang wachten. Ook de reistijd is een factor die je niet moet vergeten. Ik zou met ouders gaan praten die hun kind op de betreffende scholen hebben, want op Open dagen wordt alles altijd erg mooi voorgespiegeld, maar de werkelijkheid is soms anders.
Tirza G.
07-02-2009 om 12:05
Mari
Wat een herkenbaar verhaal. Ik heb een HB-zoon met een wat eenzijdige sociale ontwikkeling. Er is hier een grote scholengemeenschap op spuugafstand, mijn dochter zit daar op. Iedereen gaat daar naar toe, zijn hele gr. 8 dus ook
Hij heeft me gesmeekt om daar niet naar toe te hoeven, want dan komt-ie ze nóg elke keer overal tegen. Ze zouden nooit bij hem in de klas komen, maar je kunt niet om ze heen in aula, plein en gang.
Hij zit nu op een gymnasium 25 km verderop; het is óók onderdeel van een scholengemeenschap, een nog grotere dan hier om de hoek. En tegelijkertijd maakt dat het mooi: onder- en bovenbouw worden gescheiden gehouden, de brugklassen zelfs helemaal apart (eigen gebouw, eigen aula, eigen plein). Hij heeft een uur reistijd enkele reis, het is op zich goed te doen.
Het sociale aspect? Tja, dat is toch al niet zijn fort, hij geeft daar niet zoveel om. Als hij thuis is is er Hyves en MSN
En SMS
Dat vindt-ie wel genoeg, hij hoeft niet zo nodig bij mensen langs. Een enkele keer zijn er feestje ofzo, maar dat is niet zo'n punt; hij gaat met de bus of wij halen/brengen.
Ik zou in jouw geval onverkort kiezen voor het gymnasium. Een categoraal heeft sowieso al de neiging om de kinderen "binnenboord" te houden en heeft (dat zie ik wel op de gym-afdeling van mijn zoon) meer ervaring in het werken met slimme eigenheimers.
Tirza
pristel
07-02-2009 om 16:55
Categoriaal gym bevalt goed
Wij hebben hier een scholengemeenschap (Lindenborg) om de hoek. Die was ons al slecht bevallen bij kind 1 en kind2, dus de keuze kind3 elders op school te doen was eigenlijk al genomen. Toch vond ik de uiteindelijk knoopdoorhakking moeilijk... zo ver weg enzo....
Kind3 gaat nu met de bus naar de stad, naar een categoriaal gymnasium (Praedinius in Groningen). Reistijd een uur. Hij heeft het bijzonder naar z´n zin, en gaat iedere dag fluitend heen.
Hij heeft een vriendenclubje, maar gaat zelden buiten school met ze om.
Voordelen
lessen op passend niveau
verbreding en verdieping
goede docenten
weinig lesuitval
heldere roosters
goede sfeer
prima en correcte communicatie met de ouders
pris
Mari
07-02-2009 om 19:29
Vervoer
Geweldig, alle reacties. Hier heb ik wat aan!
Het gaat om het traject Zeist-Amersfoort. Rechtstreekse bus gaat om het half uur, komt 10 min. voor schooltijd aan en het is 5 min. lopen vanaf de busstation. Maar er is ook de mogelijkheid van de trein, alleen moet ze dan overstappen in Utrecht. Reist ze met haar oom dan wordt het per trein. Daarnaast is het niet de enigste buslijn die naar Amersfoort gaat. Het kan heel goed gaan, maar wat dat betreft ben ik toch een beetje een overbezorgde moeder die misschien meer beren op de weg ziet dan er werkelijk zijn. Laatst ging dochter met de bus naar haar tante en ze moest overstappen. De eerste bus was te laat waar door zij de overstap miste. Ze heeft keurig haar tante opgebeld die haar vervolgens kwam halen. Ik was toen wel blij verrast dat ze het goed oplostte. Maar sinds ze een mobiel heeft voelt ze zich een stuk zekerder, want ze kan alitjd bellen. Mijn vader is bang voor geklier in de bus, dat ze gepest zal worden door andere schooljeugd. Iemand daar ervaring mee? Want ze is wel een meisje die onnozelheid en naiviteit uitstraalt.En ze ziet er 2 jaar jonger uit.
Gymnasium vangt klas 1 en 2 op bij uitval, er wordt altijd voor vervanging gezorgd, ook een aaneensluitende rooster. Tussenuren komt pas voor in de bovenbouw. De andere school laat niet duidelijk weten hoe ze de rooster regelen.
Ik neig erg sterk naar de gymnasium. Daar is er ook tenminste plek en geen geloot. De andere school loot wel. En ze nemen 1 lgf leerling per klas. OP 10 brugklassen lijkt dat voldoende, maar maakt het niet zeker dat ze echt wel in de VWO+ klas komt ipv. havo/vwo. Ik hou niet zo van die onzekerheid.
Maar het vervoer zit me nog niet lekker, incidenteel halen en brengen is niet zo'n probleem.
gr. Mari
Tirza G.
07-02-2009 om 20:22
Bus
Hier ook drukke, volle bussen volllll met schooljeugd. Maar eigenlijk nooit geklier. Wat bij mijn zoon scheelde: buurjongen van paar deuren verder heeft een paar keer met hem geoefend in de vakantie en die heeft de eerste tijd samen met hem gereisd. Zo leerde hij snel de ins and outs van het uitstappen en plaatsje zoeken enzo. Ik hoor hem eigenlijk nooit over rottigheid in de bus. De chauffeurs zijn ook niet helemaal van gisteren
Tirza
Sandra
07-02-2009 om 21:09
Mari
Mari, je schrijft dat je man bang is voor pesterijen in de bus. Maar ik vraag mij af of er wel veel schooljeugd van Zeist naar Amersfoort reist. Ik Zeist is op zich toch een ruim onderwijsaanbod? Ik verwacht eigenlijk geen groepen jeugd in deze bus. Maar goed, weet het niet zeker hoor.
Even OT: onze zoon overweegt hetzelfde gymnasium, ben je gisteren ook naar de open dag geweest? Op de website zie ik trouwens dat er van de huidige brugklassers ook iemand in Zeist woont, misschien heeft je dochter dus geluk en kan ze met iemand samen reizen.
Mari
07-02-2009 om 21:28
Sandra
Het was mijn vader die dat zei, hij heeft over de jaren met overlast te maken gehad van de leerlingen uit de regio die naar het Lodestein college gaan. Maar misschien gaan die allemaal met de fiets. Wij zijn dus gisteren naar de open dag geweest. Na 2.5 uur vertrokken omdat moeders het niet meer vol hield, dochter wou nog niet weg, haar kaart was nog niet vol
Sandra
07-02-2009 om 23:08
Mari (nog verder ot)
Ah natuurlijk, we hebben het Lodenstein ook nog met een regiofunctie, die was ik vergeten.
Zoon had gisteren om 21 uur zijn stickervel ook nog lang niet vol. Hij bleef steeds zeker 20 minuten in een lokaal ronddralen, en dan schiet het niet zo op. Jammergenoeg zijn de kennismakingslessen pas op 11 maart. Die zijn toch wel belangrijk voor een kind om een beeld te vormen van de school. Zoon heeft nu nog maar een heel beperkt beeld van de school merk ik, veel minder dan van een andere school waar hij wel al 'les' heeft gehad. Over die andere school is hij dan ook wat enthousiaster. En daar geldt voor de VWO+ klas dat je je z.s.m. moet aanmelden, want vol = vol. Hij kan dus eigenlijk niet wachten tot 11 maart om zijn keuze te maken. Dat vind ik wel erg jammer. Hij zal 11 maart zeker wel gaan hoor, want als hij op de andere school niet wordt aangenomen (strengere toelating, heeft dus hogere CITO nodig, of als de klas vol is) dan wil hij als nog heel graag hier naar toe. We wachten af.
Succes met je keuze!
Mari
07-02-2009 om 23:53
Sandra
Ik vond de kennismakingslessen ook erg laat. Van de andere school was het vorige week al, daar was ze niet zo over de indruk van. Haar juf wil eind deze week alle formulieren al binnen hebben, hier wordt de aanmelding via de school gedaan voor alle scholen binnen de regio. Maar niet voor de gym in Amersfoort, die valt daar buiten. Dus ik zou in principe dubbel kunnen aanmelden om de opties alsnog te spreiden. Maar uiteindelijk moet ik toch een keuze maken.
Hier doet school niet aan Cito, maar de Nio, dus we hebben al de definitieve advies binnen (al sinds November).
kaatje43
08-02-2009 om 13:17
Sandra en mari
Daarom is het zo handig om in groep 7 al te gaan kijken. Dan kan je er nog eens rustig over nadenken.
rosa
08-02-2009 om 14:04
Utrecht?
Is een van de gymnasia in Utrecht dan geen optie? Een van de twee locaties van het Christelijk Gymnasium ligt vlakbij de Jaarbeurs. En daar zitten meer kinderen uit Zeist op school. Er wordt ook gefietst vanuit Zeist.
Overigens worden hier projecten die samen gedaan moeten worden ook vaak op school (tussenuur of even na school) of met overleg via de mail/msn gemaakt.
rosa
Ricus Dullaert
09-02-2009 om 13:24
Extra hulp?
Beste Mari,
Om alle scholen in de buurt van Zeist te vinden kun je op de site van Trouw de Schoolprestaties op plaats doorzoeken (www.trouw.nl/schoolprestaties). Niet bedoeld als spam; hopelijk krijg je zo een helderder overzicht van de scholen in de buurt. Als je dit vervelend vindt moet je het zeggen! In ieder geval succes.
Met vriendelijke groet,
Ricus Dullaert
Onderwijsredactie Trouw
Marjoleine64
10-02-2009 om 23:53
Moeilijk...
Hier is zoon (11, groep 7) er ook al erg mee bezig. Hij wil iets technisch, maar dan wel op VWO nivo. En alle scholen zijn minimaal 10 km fietsen, bussen zijn er soms wel maar niet overal. We zijn al op enkele open dagen geweest, en wij neigen nu naar een iets verdere school (13 km fietsen, of 4 km plus trein) waar de sfeer erg goed was. Nadeel is wel dat de bovenbouw nog veel verder is (25 km, 1 station verder). Voordeel is dat alle (ca. 60) kinderen uit ons dorp zich verspreiden over alle (meer dan 5) scholen in de omliggende grotere plaatsen. Vorig jaar gingen er 8 (uit dezelfde klas) naar het stedelijk gymnasium! Ook uit zoons klas zullen er daarheen gaan (een paar goede vrienden), maar die bieden geen techniek dus dat wil hij niet.
Ik denk dat afstand te overbruggen is, als ze wat ouder zijn is een afstand van 10-15 km goed te fietsen overdag, en aansluiting bij 'soortgenoten' is heel belangrijk. Ook (juist) het aspect kleine school zou ik zwaar laten meewegen.
Marjoleine
Mari
13-02-2009 om 08:23
En het is geworden..
De scholengemeenschap om de hoek. Het heeft mij heel wat slapeloze nachten gekost, maar eindelijk toch een beslissing kunnen nemen. Ideaal had ik haar naar het gymnasium gestuurd, maar de afstand en alles wat daar mee erbij kwam was te veel. Het zal zowiezo een zware jaar voor haar worden, dan moet ik het haar niet nog zwaarder maken met een lange reistijd. Ze moet naast huiswerken maken ook tijd kunnen hebben om nog lekker te spelen en tot rust te komen.
Maar de reacties hier zijn zeer nuttig voor mij geweest, iedereen bedankt voor het meedenken!
gr. Mari
Lynna
14-02-2009 om 08:20
Goede keus gemaakt!
Het lijkt me dat je een goede keus gemaakt hebt! Ik wens je dochter een hele goede tijd straks op haar nieuwe school.