Rosanne
26-11-2008 om 16:13
School heeft geen budget om kind te testen
Onze dochter van 6 (groep 3) gaat niet echt lekker op school. Ze heeft vaak haar werk niet af, en krijgt het dan als huiswerk mee naar huis. Het is duidelijk niet te moeilijk voor haar, ze heeft alleen moeite om door te werken.
Ze heeft het daar erg moeilijk mee, regelmatig huilbuien en uitspraken als: ik kan toch helemaal niks, op school lukt het ook helemaal niet. Zondagavond ziet ze alweer tegen de nieuwe week op, huilt en zegt dat ze niet meer naar school wil.
We zijn dus op zoek naar de oorzaak van de problemen.
Ze loopt qua ontwikkeling en interesse ver voor op haar klasgenootjes, en wij denken aan onderpresteren in combinatie met (hoog)begaafdheid. We hebben dit ook bij de school neergelegd, en die denken in dezelfde richting.
We hebben ook aangegeven dat we graag willen dat ze getest wordt, zodat we zeker weten dat dit de oorzaak van haar problemen is, en vooral dat ze geholpen kan worden. Dit is op school besproken, en vandaag kreeg ik de uitslag. School vindt eigenlijk ook wel dat ze getest moet worden, maar er is geen budget. Er kunnen per jaar 6-7 kinderen getest worden, en kinderen die al helemaal vastgelopen zijn en/of niet (meer) functioneren zijn eerst aan de beurt.
Onze dochter redt het nog wel min of meer dus moet dan maar wachten tot volgend schooljaar!? Ze komen wel met wat zoethoudertjes, dat ze als haar normale werk af is wel wat interessanters op de computer mag doen, maar dat lost het probleem niet op.
Ik ben hier erg teleurgesteld over, en maak me vooral zorgen om mijn dochter. Op deze manier gaat een heel schooljaar verloren, en wordt ze alleen maar onzekerder en verdrietiger.
wat kan ik hieraan doen? We hebben er over gedacht om haar zelf te laten testen, maar ik heb begrepen dat dat vrij kostbaar is en we hebben geen enkele financiele ruimte op dit moment. In hoeverre heeft de school en verplichting om hier iets mee te doen?
Tot nog toe heb ik alleen nog maar met de juf gesproken, die heeft overleg gehad met de onderbouwcoordinator en de intern begeleider. Ik wil nu in elk geval een gesprek met de directeur.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
T&T
26-11-2008 om 17:11
Huisarts!
Helaas is dit een bekend probleem, scholen hebben maar een beperkt budget om kinderen te testen. Met als resultaat dat alleen de "stoorzenders" in de klas aandacht krijgen. Als jou kind op school geen probemen veroorzaakt zal ze niet snel onderzocht worden.
Een andere oplossing is om het via de huisarts te spelen, want dit is natuurlijk geen gezonde situatie. (en een huisarts is er echt niet alleen voor lichamelijke klachten) Hij kan dan doorverwijzen naar bureau jeugdzorg, of direct naar een hulpverlenende instantie, waar ze dan buiten de school om wordt onderzocht. Het kan wel zijn dat ze dan ook in de klas geobserveerd wordt, en daar moet de school dan wel aan mee werken (maar dat kost hen natuurlijk niks).
Wacht niet te lang, want ze wordt zo echt alleen maar onzekerder en verdrietiger. Je kunt zelf ook stappen ondernemen zonder de school. Succes !
groetjes Tess
tanja
26-11-2008 om 20:21
Zelf laten doen
Je kan het het onderzoek ook zelf laten doen bij een erkend bureau (bv voor othopedagogiek, of een psycholoog). De meeste zorgverzekeraars vergoeden dit (gedeeltelijk).
Ik zou het dus eens gaan vragen bij je zorgverzekeraar en/ of bij zo'n bureau/ praktijk.
Rosanne
26-11-2008 om 20:43
Ook bij onderpresteren?
Volgens haar eindrapport van groep 2 liep ze op vrijwel alles ruim een jaar voor op haar kalenderleeftijd. Alleen met spelen niet. Tja, 't is geen poppenkind.
Ik heb school een tijdje terug al gevraagd om haar zelf 'door te toetsen' maar dan nemen ze alleen de volgende toetsen van de werkboeken van haar groep af. Daar staan ook dingen in die zij nog nooit gezien heeft en zonder uitleg niet kan. Dus dat stagneerde al vrij gauw.
Maar ze kan bij voorbeeld al wel delen, wat op school dit jaar helemaal niet op het programma staat.
Maar dat is een andere manier van toetsen dan jij bedoelt als ik het goed lees.
Wat ik mij afvraag, omdat zij als onderpresteerder op school niet laat zien wat ze kan, komt dat er bij die manier van toetsen wel uit?
Ik heb zelf het gevoel dat haar probleem met name ligt in de hoeveelheid, de eindeloze herhalingen, stapels van dezelfde sommen, en als ze af zijn is de beloning: nog meer sommen. Ook het dictee (woordjes 3x overschrijven) vindt ze saai en stom. Suffe 3- en 4 letterwoordjes, zit geen uitdaging in.
Haar voorsprong uit zich op dit moment niet (zichtbaar) heel erg in de schoolstof. Ze doet wel alles op het hoogste niveau en is denk ik het verst in haar klas, maar het is vooral haar brede interesse en kennis die opvalt. Juf gebruikt haar altijd om begrippen en woorden die niet iedereen kent uit te leggen in de klas, dat kan ze beter dan juf (zegt juf).
Zo kan ze je sinds ze 4 is prima uitleggen wat een zonsverduistering is. Voor sinterklaas vraagt ze boeken over wetenschap, daar is ze echt gek op.
Jolijt
26-11-2008 om 21:12
Onze ervaring
is dat een school het budget veel liever bewaard voor kinderen die aan de onderkant uitvallen. Kinderen die het qua schoolwerk wel redden, al dan niet met problemen/moeilijkheden komen als allerlaatste aan de beurt... en meestal is het budget dan al lang op.
Achtergrond van deze ervaring: 2 oudste kinderen hb, 3e wel hoog IQ maar met leerproblemen.
Inge M
26-11-2008 om 21:15
Wat verandert er ná een test?
Stel dat uit een test blijkt dat ze inderdaad heel slim is. Wat gaat school dan doen? Krijgt ze dan direct interessanter werk in plaats van eerst alle saaie herhalingen te moeten doen.
Probeer school over te halen om eerst te doen alsof ze heel slim getest is (hb hoeft dan nog niet, gewoon ruim bovengemidddeld intelligent). Ze kunnen de leerstof voor haar interessanter maken, indikken zodat er tijd overblijft, etc. Als dit positief voor haar uitwerkt, dan weten jij en school voldoende. Daar heb je echt geen dure test voor nodig.
cqcq
26-11-2008 om 21:22
Wel slim, niet helderziend
============
Citaat:
Ik heb school een tijdje terug al gevraagd om haar zelf 'door te toetsen' maar dan nemen ze alleen de volgende toetsen van de werkboeken van haar groep af. Daar staan ook dingen in die zij nog nooit gezien heeft en zonder uitleg niet kan. Dus dat stagneerde al vrij gauw.
========
Ja kom nou, kind is slim, niet helderziend. Hier is ook pas weer doorgetoetst, maar dan moet je wel eerst in kort bestek even de echt nieuwe stof uitleggen. (Dus bijvoorbeeld als je de groep 5 cito afneemt, dan leeg je eerst met wat voorbeelden uit wat een deelsom is, zodat ze weet hoe ze die moet maken.
Gebruikt jullie school de cito toetsen uit het leerlingvolgsysteem niet?
Anders kan ook nog gekozen worden voor de volgende manier van compacten: laat kind telkens eerst de toets maken, die normaal aan het einde van een hoofdstuk of thema gegeven wordt. Als de toets voldoende is kan in plaats van het reguliere werk aan verrijkingswerk gewerkt worden.
Maar eigenlijk denk ik dat je niet zozeer op zoek moet naar een tester, maar gewoon naar een school die wel rekening houdt met verschillen tussen leerlingen.
Rosanne
26-11-2008 om 21:41
Klopt! ![]()
je hebt gelijk, helderziend is ze niet
We hadden deze school uitgezocht omdat het een Dalton-school is, waar ze dus in eigen tempo en op eigen niveau zou moeten kunnen werken. En de school staat ook goed bekend.Ik had al zo'n idee dat ze slim was en heb daar dus ook naar geinformeerd vooraf.
En waar ik nu tegenaan loop is dat ze haar niet extern willen laten testen vanwege budget, zelf het doortoetsen kennelijk niet snappen en juf heel goedbedoeld wel leuke dingen voor haar zoekt als beloning als ze haar werk af heeft, maar niets aan dat werk zelf doet.
En eigenlijk ben ik nu ook bang dat juf niet deskundig genoeg is om zelf de stof op een goede manier aan te passen. Wat als haar acties nou net averechts effect hebben, dan raakt dochter van de regen in de drup, wordt het probleem nog groter.
Daarom wil ik nu juist die test, omdat je dan ook advies krijgt hoe verder te gaan met je kind.
Ze gebruiken wel cito-toetsen trouwens.
Maar ik heb tot nog toe alleen met de juf hierover gesproken. Ik denk dat een gesprek met de directeur de volgende stap is.
dirksmama
27-11-2008 om 07:09
Wat er verandert na een test
Na een test staan de gegevens van je kind OP PAPIER. Dan is het opeens niet meer een lui of lastig kind met streberige ouders.
Mijn zoon zat op de school waar ik werkte. Toen hij 3 was kon hij lezen (zelf geleerd, want thuis heb ik geen zin om te gaan zitten juffen), voor hij 4 was kende hij heel wat topografie. Collega's deden dat lacherig af. Pas toen hij in groep 3 thuis echt niet te genieten was (hij was op school alleen maar hulpje van de juf) en we naar het CBO gingen, werden er dingen in beweging gezet. In groep 2 had de IB-er al eens AVI, DMT en rekenmethodetoetsen afgenomen, waaruit kwam dat hij dingen uit groep 4 toen al aankon, maar daar is niet verder mee doorgegaan (zo was ze maar gestopt bij AVI3, 'dat is mooi genoeg', terwijl hij bij mij AVI7 haalde).
Maar na een officieel resultaat op papier kon er over verrijking, verdieping en versnelling gesproken worden.
Uiteindelijk ben ik van baan veranderd, en op de nieuwe school deed hij gewoon groep 4 en 5 in 1 jaar.
Rosanne
27-11-2008 om 09:23
Indikken
ja, ik denk dat ze met indikken van de stof enorm geholpen zou zijn. Heb dit ook al enkele keren aangegeven naar de juf. Maar die blijft steeds bij: eerst alle taken net als de hele klas doen en dan belonen door leukere dingen te mogen doen.
Daarom wil ik graag die test, omdat je dan iets op papier hebt staan om meer druk te kunnen uitoefenen op de school. En omdat daarbij ook gekeken kan worden naar de manier waarop het kind leert en hoe je het het beste kunt stimuleren en begeleiden.
Pippin
27-11-2008 om 09:51
Niet erbij laten zitten
Onze oudste dochter had vergelijkbare problemen in groep 3 en 4. Wij hebben ons er achteraf erg op verkeken. Hier ook te veel leerkrachten die denken dat werk op je eigen niveau een beloning is voor eerst saai werk doen, veel herhalen onder je niveau (grr). Mijn dochter zei dan:' Leuk hoor, dan moet ik eerst al die saaie sommen maken, en wat krijg ik dan? Nog meer sommen!' Nu zit ze op het vwo en geniet ze ervan dat alles niet 4 keer herhaald wordt, dat ze iets leert. Ze heeft echter wel veel begeleiding nodig bij haar huiswerk, want leren, dat moet ze nog leren.
Het is echter onkunde en domheid van de juf. Als je gaat zoeken over hoogbegaafdheid op internet, lees je dat het zo niet werkt. Dat herhaling funest is voor slimme kinderen en dat ze op deze wijze gaan onderpresteren en faalangst ontwikkelen. Op onze school is er overigens een zeer langzame kentering ontstaan en onze zoon mag nu bijvoorbeeld wel compacten met rekenen.
Ik zou de intern begeleiding van de school erop aanspreken. Als deze en de directie hier geen oog voor hebben. Als de kortzichtigheid en de onkunde van deze juf kenmerkend zijn voor de hele school van je kind, zou ik voor een andere school kiezen.
Stel je eens voor dat je een baan hebt waarin je zes jaar (!) lang super saai werk moet doen. Wat zou dat met je doen?
En ik vind overigens dat het niet nodig zou moeten zijn dat een kind getest wordt, voordat het werk op niveau aangeboden krijgt. Men kan het toch eerst gewoon uitproberen? Als het kind gaat uitvallen op toetsen, kun je altijd weer een stapje terug doen en meer herhalingsstof geven. Dat kun je dan gelijk aan het kind motiveren.
Pippin
Rosanne
27-11-2008 om 16:31
Hier ook!
Pippin,
herkenbaar! Dochter kwam vandaag thuis: juf had haar een toets van groep 4 laten doen. Sommige dingen lukten, andere niet.
Wel een beetje vreemd dat ze zoiets opeens op eigen houtje doet. Maar goed, ze is er in elk geval mee bezig.
En juf had deelsommetjes met haar gedaan, maar die waren te makkelijk? In elk geval, als ze haar werk af had mocht ze meer deelsommen gaan doen. Ze stuiterde ervan, zo blij was ze. Tot ze door had dat het gewone werk dus eerst wel moest, en dat dat vast weer niet ging lukken.
Aan het eind van de dag had ze dus helemaal niks af!
Juf vroeg mij of ze het mee moest als huiswerk, maar het was wel veel. Of dat ze het voor deze keer maar moest laten lopen. Nou dat laatste dus ![]()
Heb gelijk maar weer voorgesteld dat ze het rekenen gaat compacten, wil ze ook wel, maar mag niet op eigen houtje, moet eerst overlegd met de onderbouwcoordinator.
Ik geef haar een week...
Dat dochter haar werk niet af had kwam trouwens doordat ze zo opgewonden was dat ze die deelsommetjes mocht gaan doen - zegt genoeg toch?
En ik laat het er niet bij zitten hoor, dat juf nu een beetje in beweging komt is mooi, maar ik wil toch een gesprek met de directeur. De IB-er wist laatst te melden dat dochter gewoon moest leren dat er ook gewerkt moest worden - ja, maar dan wel graag aan zinnige dingen, dus op haar eigen niveau.
Rosanne
kaatje43
27-11-2008 om 18:20
Rosanna
Bij ons op school werken ze met een min kaart, plus/min kaart en een plus kaart. Dit heeft niets te maken met het cognitieve niveau van een kind maar wel met de werksnelheid en om dus te voorkomen dat een kind iedere keer weer gefrusteerd is omdat hij zijn werk niet af heeft. Bij een min kaart staan dezelfde soort sommen erop als bij de plus/min maar dan bijv. 1 rijtje minder.
Mijn kind is ook zo'n trage werker. Begon in het begin van het schooljaar altijd met een plus/min kaart en na de herfstvakantie stapte hij vaak over naar een min kaart. Hij snapte het allemaal prima, maar was ook veel te snel afgeleid. Sinds het laatste jaar gaat het beter trouwens (inmiddels groep 7).Bij hem in de klas zit ook een jongen die versnelde stof doet, maar wel een min kaart heeft omdat zijn werktempo laag ligt. Het kan ook zijn dat iedere keer dezelfde soort rijtjes vervelen, zeker bij de slimmeriken. Dan krijgen ze dus een minkaart met extra werk erbij, voor de uitdaging.
Nu weet ik dat dit niet op iedere school gehanteerd wordt, maar ik vind het ideaal. Dit alles vooropgesteld dat ze wel hun best doen, anders krijgen ze gewoon het als huiswerk mee naar huis en blijven ze met een plus/min kaart werken.
Pippin
27-11-2008 om 18:36
Link
De IB-er wist laatst te melden dat dochter gewoon moest leren dat er ook gewerkt moest worden - ja, maar dan wel graag aan zinnige dingen, dus op haar eigen niveau.
Deze IB-er moet zich snel inlezen in begaafde kinderen. Dit is namelijk een valkuil waar ze ontzettend ongemotiveerd van worden. Als je sommen heel goed snapt, ze makkelijk vindt, wil dat niet zeggen dat je ze ook snel kunt maken. Schijnt toch anders te liggen.
Kijk eens op het forum van HIQ.nl, of ken je dat al? Het gedeelte kinderen en school staat bol van de voorbeelden en tips. Er is ook zeer zinvolle literatuur te vinden. Zo is er een lezing van Rob Brunia over onderpresteren die heel erg interessant is. http://www.hiq.nl/service-verslez-280999.php
Pippin
Elisa Gemani
28-11-2008 om 11:05
Testen
Laat je dochter zsm testen door een erkend bureau of een eerstelijns-orthopedagoog oid. Meestal kan (een gedeelte) van die test vergoed worden door de verzekering. De waarde van zo'n test en de uitslag zit hem er inderdaad in dat duidelijk is hoe je dochter informatie in zich opneemt, verwerkt en uit. Op welke gebieden ze sterker is en op welke gebieden minder. Of er sprake is van onderpresteren, faalangst en/of perfectionisme (wat vaak samen gaat met hb). Een goede tester houdt rekening met de situatie en past die aan op het kind. Met dat zwart op wit bewijs sta je veel sterker op school en kan er gericht lesstof en verdieping/verbreding/verrijking worden aangeboden en evt. versneld. Mijn zoontje van zeven is vorig jaar getest, is dus hb en school houdt daar prima rekening mee: hij krijgt stof op zijn niveau en heeft een groep overgeslagen (van 3 naar 5). Een (slim) kind dat zich verveelt op school is afschuwelijk; en onderpresteren wordt alleen maar erger plus de daarbijhorende psychische problemen ook. Ze zal niet het eerste hb kind zijn dat het zo slecht gaat doen dat ze bijv. naar het speciaal onderwijs moet;-( Je zegt dat school ook in de richting van hb in combinatie met onderpresteren denkt. Wellicht dat ze toch ergens een klein bedrag vandaan kunnen halen om mee te betalen aan zo'n test en hb materiaal. Er is altijd een budget beschikbaar voor kinderen met een leerachterstand-/leervoorsprong. De site van het HIQ kan ik je ook zeker aanraden. Succes!
Mar1
28-11-2008 om 12:18
Verzekering?
Even tussendoor: onder welke noemer valt dit onder de verzekering (aanvvullend neem ik aan)? Wij willen ons zoontje ook laten testen maar ik kan niet vinden onder welke noemer het zou vallen bij de verzekering.
Dank alvast
Pippin
28-11-2008 om 13:02
Mar1
Onder de noemer van psychologische/orthopedagogisch consult. Onze zoon is getest door iemand die de test als een aantal consulten declareerde en op die wijze is het vergoed.
Pippin
Anna
30-11-2008 om 19:15
Sinds vorig jaar
Volgens mij valt het afnemen van dergelijke testen formeel niet onder je ziektekostenverzekering. Sinds vorig jaar valt wel eerstelijnspsychologische zorg onder de AWBZ (of basisdekking, dat weet ik niet meer precies). Om dan voor vergoeding in aanmerking te komen moet je therapeut wel aangeven dat het om psychologische zorg gaat en niet om testen.