nietmasjien
30-05-2010 om 17:51
Samenvoegen van klassen
Erg fijn. Onze school heeft een historie met kleinere klassen hoewel er erg veel leerlingen op de school zitten. De aanwas in de onderbouw is enorm (vinexwijk). Mijn kind zit al sinds groep 1 in een klas van ongeveer 20 leerlingen. Nu zijn er erg veel problemen rondom een ventilatiesysteem waardoor toch een behoorlijk aantal leerlingen zijn vertrokken. De school moet dus bezuinigen en heeft het fijne plan opgevat om van 3 groepen 6 (19, 20 en 19 kinderen) 2 groepen 7 van 29! leerlingen te maken. Wij als ouders balen enorm. Het merendeel van onze kinderen zijn niet gewend aan grote klassen en vorig jaar hebben ze deze truc al bij de groepen 54 (nu 5) uitgehaald. Van ouders met kinderen uit die klassen heb ik begrepen dat men ontevreden is over de rust en aandacht in de klas. Ook is er veel kliekvorming en gepest. En nu komen onze kinderen dus aan de beurt. En dat precies in een hele belangrijke groep 7 waar behoorlijk gepresteerd moet worden. Omdat in 1 klas vorig jaar in groep 5 ongeveer 7 leraren zijn geweest (jaja, het was even een rommeltje) lopen sommige al achter en hebben thuis bijles. De school geeft als reden dat kinderen misschien beter een aansluiting bij anderen kunnen vinden in een grotere klas (sorry?) en dat ze max. 32 kinderen in een klas mogen plaatsen volgens hun regels. Maar daar hebben wij in het begin dus niet voor gekozen!! Ik zou pleiten voor een juf uit de onderbouw bij de bovenbouw en een aantal van de kleuters uit de 1/2 groep verdelen over de rest (ik geloof dat er nu groep 1/2 A t/m G of H zijn).
Wie o wie heeft dit meegemaakt en iets bereikt wat de school in eerste instantie niet had bedacht?
Mach
30-05-2010 om 19:44
alleen het feit dat er 29 kinderen in een klas zitten is geen argument. Dat is in de bovenbouw toch een heel normale grootte. Je hebt tot nu to mazzel gehad daarmee.
Mijn jongste zit al vanaf groep 4 in een klas van 29. En dat gaat uitstekend!
dihanne
31-05-2010 om 09:40
Vervelend, maar........
Hoi,
Ik kan me voorstellen dat je dit heel vervelend vindt. Misschien heb je juist voor deze school gekozen vanwege de kleine klassen.
Maar alles verandert natuurlijk in het leven, en zeker scholen in een vinexwijk! (ons kind zit ook in vinexwijk op school, blijft een aparte situatie)
Ik kan me voorstellen dat drie kleine groepen 7 niet past binnen het budget van een school.
En dit zijn situaties waarin een school het eigenlijk nooit goed kan doen. Jij stelt voor een leerkracht uit de onderbouw bij de bovenbouw te voegen. Nou, dat zullen de ouders uit de onderbouw wel weer een slecht idee vinden.
Heb je speciale zorg om jouw kind, dat hij/zij moeite zal krijgen in een grotere groep? Misschien is dat een bespreekpunt op school: hoe jij en de school je kind hierop voor kunnen bereiden. En in welke groep jouw kind het best geplaatst zou kunnen worden, daar is misschien ook overleg over mogelijk.
Kortom: ik zou me richten op mijn kind, en hoe deze situatie daaraan aan te passen. Het plan van de school veranderen lijkt mij onhaalbaar
groet
Dihanne
maan.
31-05-2010 om 11:20
Standaardgrootte
Ik denk dat 29 leerlingen voor een bovenbouwklas een standaardgrootte is. Dat er tot nu toe extra formatie kon worden geregeld voor kleinere klassen is eigenlijk een luxe.
mariekeb
31-05-2010 om 18:36
Bof
Je moet het maar zo zien: tot en met groep 6 heeft je kind een enorme mazzel gehad met die kleine klassen. Helaas kan het nu niet meer zo en komt je kind in een ¨normale¨ klassegrootte terecht. Kan je kind ook al vast wennen aan de middelbare school waar de klassen aanzienlijk groter zijn (en met pubers) dan waar je kind nu in zat. Kan je kind zich dan alleen richten op het nieuwe van de middelbare school en niet ook nog eens op een grotere klas.
Overigens valt het best wel mee, een grotere klas. Onze kinderen hebben altijd vanaf groep 3 in een klas van tussen de 19 en 33 kinderen gezeten. Kliekjes heb je wel maar vlgs mij heb je dat ook in een klas van 20 evenals pesten etc. Het gaat erom hoe de leerkracht omgaat met de kinderen en hun gedragingen maar geldt ook voor een kleinere klas.
Veranderingen die nadelig kunnen uitpakken, zijn altijd verveldn maar in het gebruik valt het meestal wel mee.
Of is er een speciale reden waarom jouw kind een kleine klas nodig heeft?
nietmasjien
01-06-2010 om 21:56
Ja ja sorry 
Ik ben er nog (weer). Dank voor de reacties. Ik weet dat er veel scholen zijn met veel grotere klassen en dat ze straks ook naar de middelbare school moet etc. Maar ik baal enorm van de school en dat ze maar kleuters blijven aannemen, allemaal "leuke" projecten doen die ook veel geld kosten en dat daardoor formaties onder druk komen te staan.
Het is niet dat mijn kind slecht kan meekomen, ze is een pluskind en volgt ook speciale lessen hiervoor (da's dan weer een plus van deze school) Maar het is er wel een met een gebruiksaanwijzing, maakt niet eenvoudig vrienden en heeft (zeker nu) behoefte aan andere kinderen om haar heen die haar gewoon accepteren om wie en hoe ze is. Bijvoorbeeld schoolreis vorig jaar was een drama, ze "mocht" met de juf mee omdat de juf het vormen van de groepjes erg dom had aangepakt (gaf juf ook toe) en dat ze met de juf "mocht" was al haar zelfbescherming omdat ze zo ontzettend gekwetst was. Mijn hart is echt gebroken die ochtend. Nu gaat ze binnenkort weer en heeft samen met 2 anderen een leuk groepje gevormd en is blij. Ik heb haar dan ook op het hart gedrukt dat het meisje dat erbij is gezet (en waar ze alledrie echt helemaal niets mee hebben, ze heeft mijn dochter regelmatig voor schut gezet) gewoon moeten laten meedoen en welkom moeten laten voelen. Vooral omdat ze zelf zo goed weet hoe het voelt. Maar dit terzijde.
Zoonlief heeft deze schoolactie vorig jaar meegemaakt, van 22 naar 29 kinderen. Hij was een van de besten van zijn klas, is getest op plusniveau en scoorde voor het eerst schrikbarend lage cito's zo bleek uit 2e rapport. Concentratieproblemen door veel herrie in de klas.
Dit wil ik voor mijn dochter voorkomen. Ik wil niet dat ze energie moeten gaan stoppen in het veroveren van een positie in zo'n belangrijke klas als groep 7. Vriendin is al voor haar dochter (vriendinnetje van dochter sinds groep 1) naar een andere school geweest, voor dit meisje wordt de groep te groot.... Van een ander vriendinnetje is het zusje al naar een andere school (gezondheidsproblemen in de school), stap voor haar is dus ook klein als ze deze klas niet ziet zitten..
Enfin. Ik ga eerst de indeling afwachten en dan maar eens praten tijdens de inloopmomenten.
Heb er hoofdpijn van (verdorie, het ging net zo lekker)