Sasvangent
07-09-2010 om 09:51
Samen spelen stimuleren of laten
Het nieuwe schooljaar is begonnen maar ik er is toch al iets wat mij dwars zit. Graag had ik jullie visie gehad.
Dochter zit versneld in groep 5 waar ze de kinderen eigenlijk niet kent. De juf heeft haar er al op aangesproken dat ze goed meewerkt in de klas (fijn natuurlijk) maar dat ze zich erg afzijdig houdt tov. de andere kindjes en gevraagd waarom ze nog geen vriendjes heeft. Nochthans wilde ze graag in deze klas zitten want nu zit ze niet meer bij de 'pestkopjes' van vorig jaar (pesten was omwille van de versnelling zelf).
Als ik haar vraag waarom ze niet meespeelt met de klas, zegt ze dat de kinderen altijd al wel iets bezig zijn en ze zich niet wil opdringen. Ik ben bang dat als ze nu niet gauw gaat deelnemen aan de speeltijd tijdens de pauzes, ze er subiet uitligt voor een heel jaar. De groepjes worden denk ik nu gevormd.
Bovendien blijft ze spelen met haar vriendinnetjes die nu in groep 8 zitten. Helaas -voor mij- zitten ze vanaf groep 5 allemaal op dezelfde speelplaats, dus kan ik daar niks aan doen.
Vanavond zie ik de juf, moet ik haar om interventie vragen of moet ik dochter zelf haar weg laten vinden? Ik had echt gehoopt dat ze in de nieuwe klas gewoon haar spontane zelf zou laten zien maar ik denk dat ze daar zeer ernstig zit te wezen, terwijl ze eigenlijk toch sociaal is.
Een ander euh, nadeel is dat ze er gewoon echt jonger uitziet dan de rest, kleiner, tengerder en oh, als die melktandjes nu eens zouden gaan loskomen... .
mirreke
07-09-2010 om 11:53
In ieder geval overleggen
Ik zou het met de juf wel bespreken, en proberen of zij het als aandachtspunt in haar achterhoofd houdt. Misschien kan ze eea subtiel wat stimuleren, zonder dat je dochter het doorheeft.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je je nog niet helemaal laat zien als je pas nieuw in de klas zit. En als het al een bestaande klas is zijn de vriendschappen toch al wel gevormd, en moet iedereen zich een beetje in een nieuwe situatie voegen. Het kost nou eenmaal ook wat tijd, in een nieuwe groep integreren.
Kortom, niet direct teveel zorgen maken, maar tegelijk, een vorm van tweesporenbeleid
, wel even aangeven met de juf. Die zal ook vast wel wat ervaring hebben met kinderen die nieuw instromen, en kan je allicht wat geruststellen.
dorle
07-09-2010 om 12:18
Hier ook
een versnelde dochter die vorig jaar in groep 4 een helpende hand van de juf nodig had om vriendinnetjes te vinden. De mijne is ook kleiner en tengerder dan de meeste andere kinderen, heeft nog maar 4 tanden gewisseld. Dus ik weet hoe het voelt om je "kleintje" daar tussen die groten te zien. Ik heb er nu na een jaar van weinig speelafspraakjes en nauwelijks partijtjes, iets meer vertrouwen in dat het beter gaat. Maar ik zou je zorgen zeker even met de juf bespreken.
Sasvangent
07-09-2010 om 13:26
Helpende hand
tweesporenbeleid en helpende hand, klinkt goed.
Ik weet dat over vriendschappen sluiten tijd gaat, maar het mag niet te lang duren, anders heb je je kans gemist. Ik wil mij trouwens ook niet teveel bemoeien, maar natuurlijk toch wat zicht op de situatie houden.
Vanavond eens zien of de juf er wat van zegt tegen mij, maar ik zal dus toch aansturen om een beetje sturing te vragen. De rest zal dochter zelf moeten doen.