Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mari39

mari39

19-05-2010 om 14:21

Rec4 of sbo

Ik heb een praktische vraag. Zoon heeft rec4 indicatie, aangevraagd voor rugzakje op reguliere onderwijs. Waarschijnlijk gaat dit toch niet lukken, speciaal onderwijs dus. Kan ik dan alleen maar naar een rec4 school of ook naar een SBO? Laatste heeft nl. mijn voorkeur omdat de problemen met name op leren liggen en niet echt op gedrag.
Weet iemand het antwoord hierop?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mari39

mari39

19-05-2010 om 14:22

Aanvulling

Even voor de duidleijkheid: Met "gaat waarschijnlijk niet lukken" bedoel ik dat het rugzakje niet voldoende zal zijn. Het is wel toegekend.

mari39

mari39

19-05-2010 om 14:22

Aanvulling

Even voor de duidleijkheid: Met "gaat waarschijnlijk niet lukken" bedoel ik dat het rugzakje niet voldoende zal zijn. Het is wel toegekend.

Sbo

Sbo kan, maar daarvoor gelden geen landelijke criteria. Toelating wordt door het samenwerkingsverband geregeld. Je kunt eigenlijk het beste je vraag bij de sbo school stellen. Meestal weet die van de hoed in de rand.
Het is trouwens niet gezegd dat als een cluster4 indicatie niet lukt, dat een sbo indicatie dan wel lukt.
Bel de sbo school. Die weet de weg.
Groet,
Miriam Lavell

Oh...

Het rugzakje is niet voldoende voor wat?
Hoe dan ook, zie mijn eerdere bericht. Met een rugzakje naar een SBO kan ook. Maar daar is men wel zuinig mee meestal.
Groet,
Miriam Lavell

Rec4

Bij de aanvraag van rugzakje kon je aangeven als je dit als AB tijd wilde hebben of als aanvraag cluster 4 of dat je het niet wist. Ik weet niet wat je toen hebt aangekruist. Maar ik verwacht als je toen gekozen hebt voor AB tijd, dat het geen probleem is om het om te zetten naar aanvraag cluster 4 school.
Voor een SBO heb je toelating via een PCL nodig, dit is wat anders dan de toekenning rugzak cluster 4.
Onze dochter zit nu op een SBO en wij hebben nu een aanvraag cluster 4 (school of rugzak weten we nog niet) gedaan. Bepaal dus heel goed wat je wilt, en anders naar SBO met rugzak. Al is de rugzak daar wel maar 1/3 van het BO (2000 ipv 6000 euro).

cqcq

cqcq

19-05-2010 om 15:28

Moeilijker

Met een rugzak naar het SBO kan wel, maar er liggen voorstellen om de rugzak op het SBO 'uit te kleden'.
De rugzak zou voor het SBO minder gevuld hoeven zijn omdat daar al voorliggende voorzieningen aanwezig zijn.

Ik kan me voorstellen dat SBO scholen al vooruit lopend hierop al aarzelend zijn om rugzakleerlingen aan te nemen.

http://www.avs.nl/artikelen/Lists/Artikelen/Artikel.aspx?ID=2552

mari39

mari39

19-05-2010 om 15:50

Wat ingewikkeld allemaal

zeg, maar bedankt voor de info. Als ik toen had geweten dat met het aanvragen van een rugzak de weg naar het sBO moeilijker zou zijn, vraag ik me af of ik dat had meoten doen. Maar kan ik de rugzak dan ook laten vervallen? Dan is het geen rugzakll meer, toch?
Maar dat zal wel niet. Morgen ga ik bellen naar de SBO.

T&T

T&T

19-05-2010 om 16:37

Waarom geen rugzakje?

Zoals ik het hier lees is het rugzakje maar net toegekend, hoe weet je dan al dat het ws niet werkt? Ik denk dat het juist voor kinderen met voornamelijk leerproblemen (en dus geen gedragsproblemen) heel goed kan werken! Net een stukje vaker 1 op 1 aandacht of net een keer extra oefenen, een remedial teacher die de dingen weer net iets anders uitlegt... Bij gedragsproblemen speelt ook vaak de hele omgeving een rol, en je kunt met een rugzakje nou eenmaal niet de hele school veranderen, maar leerproblemen kunnen wel beter aangepakt worden.
groetjes, Tess (met twee "rugzakjes )

Mariska

Mariska

19-05-2010 om 17:00

Ook mijn 1ste vraag

Waarom gaat het binnen het reguliere onderwijs niet lukken met een rec4 indicatie?

mari39

mari39

19-05-2010 om 20:20

Gaat niet lukken met rugzakje

omdat de school er gewoon geen goed beleid voor heeft. We zijn nu al 2 jaar aan het "zorgen" en het komt gewoon niet van de grond. RT wel hoor, maar niet het kopieren van "legere"opdrachtenvellen waarop opdrachten vergroot worden weergegeven. Om maar iets te noemen. Hij heeft ASS, maar wordt 1 keer per 6 weken op een andere plaats gezet, net als de andere kinderen. OOk als het een plaatsis waar hij heel goed op werkt, om maar iets anders te noemen. Er is gewoon geen beleid voor zorgenkinderen. Het gaat gewoon niet met die school. Onze zoon voelt zich er doodongelukkig, doet voor mijn gevoel in de les maar wat voor spek en bonen mee. Heb verschillende andere scholen benaderd en die willen hem niet aannemen, vragen zich ook af of hij wel het reguliere traject af kan maken.: behalve Asperger heeft hij dyslexie, sterk vermoeden van DCD en is bovengemiddeld intgelligent. Maar van aanbieden van meer uitdagende leerstof wil de school niets weten: hij moet het eerst maar laten zien dat hij het kan met de reguliere lesstof. Ik kom er geen steek verder. En ik wil hem heel graag eens zien opbloeien, hem zien stralen dat hij ook slim is en dat hij het ook kan. En dat gaat op deze school niet lukken, ik heb er geen vertrouwen in.
Voor mijn aanvraag van het rugzakje ben ik al eens op de SBO gaan kijken, en ik was erg onder de indruk. Van de wijze waarop de kinderen worden geholpen, en van de sfeer/werkomgeving
Daarom mijn vraag. Maar als jullie andere suggesties hebben waardoor het op het reguliere onderwijs wel zou kunnen lukken, dan hoor ik die natuurlijk graag!!

T&T

T&T

19-05-2010 om 21:23

Ingewikkeld ja...

Jee, het wordt idd ingewikkeld zo... ik kan me voorstellen dat je even geen weg meer ziet in de situatie. Op zich zou hij best in het regulier kunnen met een rugzakje, maar deze school werkt dus gewoon niet voldoende mee... en dwingen zul je ze niet kunnen.
Als ik hoor dat je zoon ook bovengemiddeld intelligent is, en geen gedragsproblemen heeft, zou ik hem ook zo lang mogelijk uit het speciaal onderwijs houden! De weg terug; van cluster 4 weer naar regulier, is nl heel moeilijk, daarbij heb ik de ervaring dat mijn dochter juist niet op haar niveau kon werken in het cluster 4. (ze was toch al de beste van de klas, dus waarom dan nog meer aanbieden?) Met het sbo ben ik verder niet bekend.
Je zegt dat andere scholen hem niet aan willen nemen vanwege zijn rugzakje. Misschien is er op de school van je keuze toch verder te praten. Mijn dochter is van cluster 4 naar een vrije school gegaan, daar hadden wij ook wel twijfels over, en school ook, dus is ze eerst een paar weken op proef gegaan. Dat was van twee kanten uit prettig; school kon wat beter inschatten hoeveel extra zorg ze in de praktijk nodig heeft, en wij konden zien hoe het klikte tussen ons meiske, de klas, en de juf. (erg belangrijk op deze school, want de groep en de juf blijven bij elkaar tot de 6e klas)
Het rugzakje is wel nodig, extra ondersteuning ook wel, maar het overgrote deel doet ze gewoon met de klas mee, wij zijn nog steeds erg blij met deze overstap.
Vooral de cluster 4 school had nog nooit zoiets meegemaakt (die proefperiode)we hebben her en der wat moeten praten en uitleggen, jaaa wij zijn erg eigenwijze ouders. Maar we hebben nu wel een school gevonden die bij haar past, en waar ze zich lekker voelt, EN op niveau kan leren.
Als ik jou was zou ik me nog even op de reguliere scholen in de buurt concentreren, met het rugzakje. In deze school hebben jullie duidelijk geen vertrouwen meer, dus daar zal hij toch vertrekken denk ik
groetjes, Tess

mari39

mari39

19-05-2010 om 22:04

Tess

Ik ben al bij veel reguliere scholen geweest, en of ik had niet het idee dat het daar beter was, of zij willen zelf niet. Er is niet veel meer. Maar je hebt wel gelijk dat hij best op het regulier had gekund. Er is 1 school waar ik heel veel vertrouwen in heb, en als hij daar was begonnen dan was het allemaal anders gelopen voor hem. En juist zij vragen zich af of hij het bij hen wel had gered. Maar goed het is niet anders. Wel een goede tip om zo lang mogelijk uit het rec4 te blijven ivm met evt. terugkeer. Ik weet dat vanuit het SBO het doel altijd is om bij te spijkeren en dan terug te keren, alhoewel dat natuurlijk niet altijd gaat.
Mijn zoon zit nu ook op de vrije school, en ik heb dus niet zulke goede ervaringenals het gaat om zorgkinderen. Alhoewel zij wel vinden dat ze er veel aan doen. En ergens is dat ook wel, maar niet voldoende het juiste.

Groetjes

T&T

T&T

20-05-2010 om 08:35

Oh wat moeilijk...

Ik heb ook een tijd in zo'n wanhopige positie gezeten, je hebt een geweldig kind, en dan moet je er zo mee lopen leuren om hem asjeblieft op een school te krijgen! (en te houden) dat is verschrikkelijk. Misschien dat het sbo toch een oplossing kan zijn? ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel kinderen die daar weer enorm op hun plekje zijn gevallen. Zo past toch vaak bij ieder kind iets anders.
De vrije school werkt voor ons goed, er is nl al heel veel structuur en veel vaste regels en rituelen, mijn kinderen houden daar wel van. Maar er is ook veel afhankelijk van de leerkracht die je treft, en hoe die het oppikt, want je moet wel 6 jaar met hem of haar door... plekjes wisselen doen ze hier ook, maar gaat wel enigszins in overleg. Daarbij maakt het eigenlijk niet uit als zij op haar plekje blijft zitten maar de hele klas gaat verschuiven is toch alles anders! geloof het of niet, die oplossing gaven ze op het cluster 4 "ze zit toch nog op dezelfde plaats?!" ja, maar wel met steeds andere "buren", dat geeft net zoveel onrust.
Voor mij is het vooral belangrijk dat mijn kinderen nu weer met plezier naar school gaan, en ze leren! er zit weer vooruitgang in, terwijl we net een jaar van stilstand hadden meegemaakt, dan zie je ook het zelfvertrouwen weer groeien.
Trouwens, waar ik net aan denk, ik ken een juf van een sbo, die juist bezig is met een project voor hoogbegaafde kinderen... en de klassen zijn natuurlijk lekker klein... ik denk maar een beetje mee. Hoop dat jullie een goede school vinden voor hem, het maakt zooooveel verschil.
groetjes, Tess

billie

billie

20-05-2010 om 12:20

Mari

Wie heb je meegenomen naar school? Hier de ervaring, en volgens mij is die vrij algemeen, dat naar ouders niet geluisterd wordt. De psycholoog die ik mee nam, werd wel aangehoord. Nu voelde ik ook wel dat het een gedeelte *het spelletje meespelen* was, en dat bepaalde zaken wrs tóch niet goed vd grond komen. Maar andere dingen wellicht wel, en misschien is het genoeg hier. (blijft hier ook afwachten, maar opeens gebeuren er allerlei dingen die voorheen zogenaamd niet mogelijk waren)
Misschien kan dat het voordeel zijn van een rugzak, dat er iemand voor je kind op kan komen. Heb je geen pgb? Wellicht kun je daar goede overtuigers mee inkopen. Ik denk dat het beleid van een school (dat snel kan wisselen overigens) belangrijk is maar minstens zo belangrijk zijn de individuen waar je kind het mee moet doen, vooral de leerkracht. Blijft het dezelfde?

mari39

mari39

20-05-2010 om 18:46

Nieuw dimensie

Ben ik begonnen met het formulier voor een PCL-beschikking. Zegt mijn man dat hij er toch wel heel veel moeite mee heeft om iemand met een dergelijke IQ als onze zoon naar SBO te laten gaan (of SO). Op zijn aandringen bel ik da toch nog maar met een andere school. Ben ik heel eerlijk over problematiek van zoonlief, ook dat de andere school erg geschrokken was van de ernst van de problematiek. Zegt de IB-er: maar een kind met een dergelijk IQ hoort toch niet op speciaal onderwijs? Kom vooral langs voor een gesprek! Nou ja, dacht ik, welke richting moet ik nu op met hem? Ik weet niet of zoon mag komen daar, maar ik had niet eens verwacht dat we mogen komen om et praten.
Ik geloof dat ik het nu helemaal niet meer weet!!

Je schrijft in je eerste posting dat er moeite is met leren, nu lijkt het of je spreekt over een hoog IQ. Ik begrijp dat niet helemaal.
Onze dochter met een ruim boven gemiddelde intelligentie zit ook op het SBO. Hoogste wat ze tot nog toe daar hebben meegemaakt is IQ van 157.

mari39

mari39

20-05-2010 om 22:45

Mamarijke

Er is sprake van beide bij zoonlief: hoog IQ en leerproblemen. Er is dus blijkbaar een duidlijk verschil van mening tussen scholen over wanneer je met een hoog IQ naar SBO/SO gaat. Ik was verbijsterd over de stelligheid waarmee scholen uitspraken doen en emogelijkheden zien (of juist niet).
Ik wil mijn kind op de juiste plek hebben, regulier danwel speciaal onderwijs. Het is voor mij/ons allemaal heel verwarrend, ik ben erg zoekende naar de juiste weg/plek voor hem en ik vind het erg moeilijk om te beoordelen, en blijkbaar de deskundigen zelf ook.

Jessica de Vries

Jessica de Vries

21-05-2010 om 08:09

Iq en sbo (of so)

Mijn zoon zit ook op een SBO school en je zult ervan versteld staan hoeveel kinderen daar zitten met een normaal tot (zeer)hoog IQ. Voor mijn zoon (met Asperger) was een speciale school noodzakelijk omdat hij erg veel behoefte heeft aan structuur en duidelijkheid. Op de reguliere school konden ze dat niet bieden en hier wel. Ook zit hij in een kleine klas met 14 kinderen wat het voor hem overzichtelijk maakt. Mijn zoon heeft ook een rec4 indicatie wat het wel bemoeilijkte om hem op deze school te krijgen maar na een paar goede gesprekken wilden ze het met hem proberen (proefperiode) en inmiddels zit hij al ruim anderhalf jaar op deze school naar ieders volle tevredenheid. Als je zeker weet dat je je zoon naar een SBO-school wilt hebben dan heb je daar -zoals eerder al genoemd- geen rec4 indicatie maar een PCL-beschikking voor nodig. Met een rec4 beschikking kun je er ook voor kiezen om je zoon op zijn huidige school te houden maar met een rugzakje waarmee de school extra begeleiding en/of leermiddelen in kan kopen. In de praktijk valt het aantal uren begeleiding nogal tegen dus dat kan eigenlijk alleen als je zoon niet extreem veel zorg nodig heeft. Succes met je keuze! Groet Jessica

Context

Mari:"Ik was verbijsterd over de stelligheid waarmee scholen uitspraken doen en emogelijkheden zien (of juist niet)."
Ja. Scholen verschillen nu eenmaal enorm.
Eerder zei je dat je zoon nu op een vrije school zit. Dat is een reden om aan te nemen dat slecht onderwijs een belangrijke aanleiding is voor de 'leerproblemen' die bij je zoon gesignaleerd worden.
Als je nu een opening hebt naar plaatsing op een reguliere school, dan is dat de beste optie.
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

21-05-2010 om 16:11

Ja hoor miriam...

"Eerder zei je dat je zoon nu op een vrije school zit. Dat is een reden om aan te nemen dat slecht onderwijs een belangrijke aanleiding is voor de \'leerproblemen\' die bij je zoon gesignaleerd worden."
Ja hoor, het zal weer de schuld zijn van de vrije school... er zijn ook goede vrije scholen hoor, net zoals er ook hele slechte montesori scholen zijn. Maar jij kunt het gedram op "vrije scholen zijn slecht!" nou eenmaal niet laten.
En voor Mari, ik ben idd ook van mening dat een andere vorm van regulier onderwijs ws de beste optie is (met rugzakje). Dan moet je wel een school vinden die hier actief aan mee wil werken. Of dat dan jenaplan, montesori of zelfs een katholieke basisschool is doet er niet zo heel veel toe, jou kind moet zich er thuis voelen.
groetjes, Tess

Er zijn ook slechte

Tess, het spijt me, maar er zijn ook slechte vrije scholen. Dat komt gemiddeld 2 x zo vaak voor bij vrije scholen als bij andere scholen.
Mari heeft voldoende kenmerken genoemd.
Slechte school. Eerst maar eens een betere proberen voordat de gang naar s(b)o wordt gemaakt.
Groet,
Miriam Lavell

mari39

mari39

24-05-2010 om 20:51

Tsja

ik denk dat ik in dit geval Miriam gelijk moet geven: qua zorgstructuur is dit dus niet zo'n goede school. Mijn zoontje is al 2 jaar een zorg, ze weten het niet met hem en kunnen niets met hem.En is hij nu werkelijk zo'n uniek geval? Ik vraag het me af? Dyslexie, DCD en concentratieproblemen komen toch wel vaker voor?
En om eerlijk te zeggen: ik zie in zijn klas nog wel een aantal kinderen voor spek en bonen meedoen, ook de bollebozen in de klas!
Het vervelende is nu wel dat het mijn mijn zoon inmiddels zo slecht gaat, dat andere scholen dus niet meer zo genegen zijn om hem verder te helpen. Nu ja, ga morgen maar weer verder bellen naar andere scholen!

Wat een van de punten is waar ik mij zorgen over zou maken als hij naar SBO/SO zou gaan, is in hoeverre hij ook cognitief uitgedaagd gaat worden? Ik krijg rustig om 8uur in de ochtend de vraag: mam, hoe komt het bloed eigenlijk heel je lichaam rond? Om maar eens wat te noemen. En hoe kan het SBO/SO aan die behoeften voldoen?
Van het weekend stond in de TRouw een artikel over leonardoscholen. Zonder dat mijn kind hoogbegaafd is, herkende ik wel veel in de beschrijving van het soort kinderen dat daar zit en hoe zij zijn. Dat zou die van mij kunnen zijn, maar dan een IO van onder de 130!

Groeten

Mari39 (kon niet eerder reageren vanwege zonnige pinksterweek!)

T&T

T&T

25-05-2010 om 10:34

Slechte scholen

Je hebt natuurlijk scholen die verschilende methodes aanhouden (jenaplan, montesori, vrije school) en je hebt gewoon slechte scholen! dat moet je niet door elkaar halen, en dat doet Miriam mijns insziens WEL, want die vind alles wat van een vrije school komt per definitie slecht.
Mari: "Mijn zoontje is al 2 jaar een zorg, ze weten het niet met hem en kunnen niets met hem.En is hij nu werkelijk zo\'n uniek geval? Ik vraag het me af? Dyslexie, DCD en concentratieproblemen komen toch wel vaker voor?
En om eerlijk te zeggen: ik zie in zijn klas nog wel een aantal kinderen voor spek en bonen meedoen, ook de bollebozen in de klas!"
Ik hoor precies zulke verhalen over de "oude" school van mijn zoontje, en dat is zo'n leuke moderne school waar ze met "het nieuwe leren" werken, en waar ieder kind dus zo mooi op zijn niveau zou moeten kunnen... nou mooi niet dus!
Begrijp me goed, ik ben geen antroposoof, en ook geen groot voorvechter van maar een soort onderwijs! Ik hoop wel dat mensen kritischer naar scholen gaan durven kijken, en daar ook naar handelen, en dus een school zoeken die bij je kind past.
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.