andrea2
05-02-2010 om 11:31
Rapport oke, cito-scores...weer een ramp
Lieve allemaal,
Eigenlijk zegt de titel al waar mijn vraag over gaat. Mijn dochter (gr. 6) is een gemiddelde leerling. Hier en daar een uitblinker, erg creatief en goed in topo, biologie, maar rekenen, klokkijken en spelling onthouden valt niet mee. In haar rapport heeft ze hiervoor echter geen onvoldoendes.
Van de cito-uitslagen ben ik me weer rot geschrokken. Alleen maar C en D scores. Dus ver onder het gemiddelde en duidelijk onvoldoende. Dit is al sinds groep 4 zo.
Even een klein voorbeeld: ze scoort op leestempo en technisch lezen een C en een D, maar heeft wel gisteren AVI uit gehaald. Dat strookt toch niet met elkaar?
Nu weet ik dat het een momentopname is, dat sommige kinderen niet goed uit de verf komen onder tijdsdruk. Dochterlief is daar absoluut een van. Maar wat ik begreep is dat ze met de cito-scores in groep 7 en 8 wel de schoolkeuze bepalen. En dat aan het advies van de school niet te tornen valt. Klopt dat dan wel?
Voor mij is het het belangrijkste dat mijn dochter het naar haar zin heeft op school. Dat ze eruit haalt wat erin zit komt op de tweede plaats. Maar ik zou het wel jammer vinden als ze vanwege een verkeerd advies van school te laag inzet. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Wat zouden jullie doen?
groet,
andrea2
Hillary
05-02-2010 om 12:03
Citoscores
Op dit moment zitten wij druk in het traject van het zoeken naar een middelbare school. Zoon heeft deze week de eindcito gedaan. Hij heeft advies van de basisschool gekregen hav0vwo en dit is inderdaad gebaseerd op de eerdere cito-toetsen. Ook op de informatie-avonden die we hebben bezocht kwam naar voren dat (in onze omgeving in ieder geval) men niet naar de keiharde score van de eindcito kijkt maar meer naar het advies en naar het verloop van het leerlingvolgsysteem. Dit is dus met name in groep 6 en 7 heel belangrijk. Misschien kun je haar wat laten oefenen via bijvoorbeeld leestrainer.nl of jufmelis.nl. Als je ernaast blijft zitten zie je misschien waar het mis gaat, misschien begrijpt ze de manier van vragen niet. Snelheid van het lezen kun je verhogen door veel te oefenen. Flitsen ze bij jullie op school (woordjes lezen op de computer)? Vraag daar eens naar, als ze het niet doen kun je het misschien zelf met je dochter gaan doen. Verder kun je proberen dat als ze bijvoorbeeld een DVD kijkt te kiezen voor de Engelstalige versie met ondertiteling ipv de Nederlandstalige. Daar gaan ze vanzelf heel snel van lezen omdat ze het verhaal willen volgen. Vraag ook wat de school doet om haar te helpen. Als de volgende cito-score nog steeds hetzelfde beeld geeft zou ik eens laten testen bij een externe RT'er. Betaal je dan wel zelf maar krijg je een veel duidelijker beeld dan dat je de info uit de school moet trekken.
Minka
05-02-2010 om 12:20
Hertkenning, geen idee
Hoi Andrea,
Ik herken het beeld van mijn kind dat in groep 4 zit. De citoscore voor leestempo en techniet is E (!!) terwijl voor begrijpend lezen en rekenen een A-score gehaald is. Het rappost in december gaf dit niet zo goed aan, het laagste cijfer was een 5,5.
Ik heb geen idee waar het aan ligt, maar er wordt nu wel onderzocht of het dyslectie kan zijn.
Minka
Minka
05-02-2010 om 12:21
Oeps
De spelling klopt niet zie ik, misschien is er een erfelijke factor....
vlinder72
05-02-2010 om 12:29
Hier ook
Mijn zoon scoort ook altijd slechter op de cito toetsen. Wij oefenen niet met hem. En het probleem is dat de cito toetsen net iets anders zijn dan het normale schoolwerk. Mijn zoon is een slimme jongen maar hij heeft veel herhaling nodig. Ziet hij iets voor het eerst dan is het kansloos. Hij gaat daardoor de mist in met de cito toetsen. Wij gaan nu vragen of de juf van de voren aan ons wil laten zien wat de cito toets verwacht. Dan kunnen wij het hem uitleggen.
Pluijmpje
05-02-2010 om 16:12
C = voldoende
Hoi,
Mijn zoontje zit in groep 4 en heeft voor begrijpend lezen een C gescoord. Volgens de juf is dat nog net voldoende en hoef ik me geen zorgen te maken. De opmerking die ze er nog bij plaatste is dat de Citotesten zijn veranderd voor dit schooljaar en dat het niveau in de test duidelijk omhoog is gegaan. Vraag gewoon op school hoe je dit zelf het beste kunt begeleiden. Vaak zijn het maar kleine dingetjes waar je mee hoeft te helpen om al een enorme verbetering te zien. Succes!
Annet
05-02-2010 om 20:02
Over tempolezen
Zoon (groep 5) heeft voor het eerst de cito tempolezen gedaan. Het was ook de eerste keer dat de school deze toets afnam.
De meester vertelde dat de hoogste scores heel laag lagen (rond avi 5-6), ook voor kinderen die al avi-uit zijn. Zijn conclusie was dat ze de manier van toetsen nog niet doorhebben. Volgende keer meer oefenen met de methodiek dus.
Annet
05-02-2010 om 20:06
Kijk ook bij de rubriek ouders en school
Als je het aantal dagen op minimaal 4 zet kom je een soortgelijke discussie tegen (over rekenen). Ook hier gaat het om lagere citoresultaten dan de methodetoetsen.
Advies: ga oefenen met cdroms voor cito's. Dan leert je kind de wijze van toetsen.
Op zich is er niets mis met het behalen van c-sores. Alleen klopt het niet als de methodetoetsen andere resultaten geven dan de citotoetsen. (zeker niet als cito lager is)
Annet
05-02-2010 om 20:08
Vlinder
Juist in de situatie van jouw zoon (heeft herkenning van vragensoort nodig) lijkt me het oefenen heel belangrijk.
Je hebt de juf niet nodig. Koop cdroms of google op internet.
Grasmus
06-02-2010 om 00:40
Opvallend
Vooral bij onze zoon, groep 5, valt het op dat zijn scores voor de citotoetsen lager zijn dan de methodetoetsen. We krijgen nu bij de rapporten mooie overzichten van alle soorten toetsen, maar het verschilt heel erg. Ben dan toch nu al benieuwd waar ze naar kijken bij de bepaling van de keuze van het VO.
Citotoetsen komen soms op C-niveau en methodetoetsen A of B... Een gemiddelde lijkt me toch lastig te maken zo.
josephine*
06-02-2010 om 16:11
Wie het weet mag het zeggen
Hier is het omgekeerd. Kind van bijna 11 leest AVI 7 en spelt in vrije oefeningen slecht, maar haalt voor zijn cito's op taal steeds A's. Juf en RT snappen het ook niet. Ik denk dat mijn kind gewoon heel erg goed is in het maken van cito's![]()
vlinder72
07-02-2010 om 10:00
Misschien
Is de cito op de computer? Mijn zoon in groep 4 leest ook AVI7. Heeft een A voor cito lezen, een B voor rekenen cito maar een C voor het spellen. En zelfs een matig op zijn rapport voor spellen. De logica is bij mij ook ver te zoeken. Behalve dat hij heel slordig schrijft en ik heb soms het idee dat hij niet door heeft dat hij zelf de letters ook in een bepaalde volgorde moet schrijven. Als wij thuis oefenen dan schrijft hij de geoefende woorden foutloos. Oefenen op de computer foutloos. Dus waar het nou mis gaat? Wij gaan nu met hem naar fysiotherapie om het schrijven netjes te krijgen. Kost waarschijnlijk maar een paar keer en hopelijk ziet hij dan ook zelf waar het fout gaat. Want inderdaad hoe kan iemand nou zo goed lezen en niet goed spellen?
Janna3
07-02-2010 om 11:54
Beeldvorming
Hier is het bij beide heren andersom. In hun rapporten veel v en v/g terwijl ze bij hun cito voornamelijk A-scores hebben. Ik denk dat het te maken heeft met enerzijds het feit dat de cito een momentopname is. Dit wordt ook vaak als argument aangevoerd door leerkrachten.
Anderzijds denk ik dat het ook te maken heeft met het beeld dat de leerkracht over je kind heeft en, ook niet onbelangrijk, de capaciteiten van de leerkracht zelf. Jongens worden soms lager beoordeeld dan meisjes, omdat het gedrag een rol speelt bij de beoordeling. Een methodetoets is niet alleen een test om te zien of het kind de stof beheerst, maar zijdelings ook een test of de leerkracht capabel genoeg is om de stof uit te leggen en bij te blijven bij de jaarplanning.
Als de uitslagen van de cito standaard (dus niet een keer een uitschieter naar beneden) een stuk lager zouden zijn dan de cijfers op het rapport os structureel lager worden zou ik dat niet meteen wijten aan een momentopname van een test. Het zou voor mij reden zijn even goed te kijken of er geen achterstanden ontstaan. Het zou niet de eerste keer zijn dat ouders er na te lange tijd achterkomen dat hun kind erg achter loopt.
Pippin
07-02-2010 om 14:03
Spellen
Ook hier kinderen die goed scoren op de cito's, behalve voor spelling. Ze halen zelfs D's. Maar bij de methodetoetsen halen ze wel goed en ruim voldoende. Hoe dat komt? Bij de cito spelling worden niet de woorden gevraagd die ze kunnen leren in de methode. Die kunnen ze zich inprenten in de weken voorafgaande aan de toets. Maar cito vraagt ook algemene woorden. De fouten die ze maken, gaan niet over de spellingsafspraken, maar op andere punten in het woord. 'Sch' gaat prima, maar ze vergeten bijvoorbeeld een letter in het woord. 'fantstisch', zou zoon zomaar op kunnen schrijven. En dan niet zien wat er fout aan is.
En daarbij wordt de cito spelling op een heel andere manier afgenomen. Ze moeten bijvoorbeeld het goed gespelde woord zoeken in gedrukte zinnen. Dat is weer heel iets anders dan zelf het woord opschrijven. Mijn kinderen gaan ontzettend twijfelen van die fout gespelde woorden. En ik ook eerlijk gezegd.
Nu hebben we een cito-trainer gekocht. Dan kunnen ze in ieder geval oefenen met de manier van vragen van cito.
kaatje43
07-02-2010 om 15:06
Methode sluit niet aan op de cito
Was bij ons althans het geval met Begrijpend lezen. Daarom zijn ze overgestapt naar een andere methode. Dat verschil is nu wel merkbaar in de klas. Zoon zei dat het onderdeel bij de Cito precies methode "Goed gelezen".