Kaassoufflee
05-11-2025 om 17:49
PWS op VWO en ASS
Mijn zoon wordt deze maand 18 en doet dit jaar examen VWO, CM. Hij heeft diagnose ASS sinds hij net 16 was. Hij krijgt sinds een jaar ambulante begeleiding (ab) thuis, op school krijgt hij sinds 3 jaar huiswerkbegeleiding.
Nu blijkt dat hij het PWS bij lange na niet op tijd af krijgt. Hij zit niet in een groepje, vanaf het begin is alles hem al ontglipt. De begeleiding vanuit school is niet voldoende, en hoewel ik, zoon en ab meermaals hebben aangegeven dat hij het inhoudelijk niet redt (geen idee van de opbouw, stappen en inhoud maken, ab en ik plannen en helpen met het nakomen van de planning maar er komt niets uit zijn handen en ab+mij ontbreekt het aan inhoudelijke kennis) komen ze nu pas met het idee van een bepaalde instantie in de buurt die inhoudelijk en professioneel kunnen begeleiden.
Ik wist niet van die mogelijkheid af. Ik heb al met ze gebeld maar alles zit vol (logisch).
Maar ja, de tip van school komt rijkelijk te laat nu, over 6 weken moet alles klaar zijn.
Ik zit met mijn handen in het haar. Wie is hier in thuis en heeft goede raad?
Kaassoufflee
13-06-2026 om 12:49
Update: hij is geslaagd!
En dankzij het combinatiecijfer, daardoor heeft hij het met de hakken over de sloot gehaald. Het heeft bakken vol energie en werk gekost, maar het was het wel waard 🥲
Duckie73
13-06-2026 om 13:42
Goed toch dat het hem zoveel energie heeft gekost. Dan heeft hij er echt zijn best voor gedaan. Wat als hij niks had gedaan en het zonder moeite ook net gehaald had? Dan had hij het dus veel beter kunnen doen. Maar nu heeft hij er alles uitgehaald wat erin zit.
Zilver_gray
13-06-2026 om 13:45
Duckie73 schreef op 13-06-2026 om 13:42:
Goed toch dat het hem zoveel energie heeft gekost. Dan heeft hij er echt zijn best voor gedaan. Wat als hij niks had gedaan en het zonder moeite ook net gehaald had? Dan had hij het dus veel beter kunnen doen. Maar nu heeft hij er alles uitgehaald wat erin zit.
?
Enig idee wat ASS inhoudt?
Reageer je expres op deze manier in verschillende topics of ben je je er echt niet van bewust hoe jij overkomt?
Duckie73
13-06-2026 om 13:47
Zilver_gray schreef op 13-06-2026 om 13:45:
[..]
?
Enig idee wat ASS inhoudt?Reageer je expres op deze manier in verschillende topics of ben je je er echt niet van bewust hoe jij overkomt?
Nee het was juist positief bedoelt, wees blij dat die er zoveel tijd in stopte.
Zilver_gray
13-06-2026 om 13:49
Duckie73 schreef op 13-06-2026 om 13:47:
[..]
Nee het was juist positief bedoelt, wees blij dat die er zoveel tijd in stopte.
Nee! Het HEEFT hem veel energie gekost! Dat is iets anders.
Kaassoufflee
13-06-2026 om 13:52
Duckie73 schreef op 13-06-2026 om 13:47:
[..]
Nee het was juist positief bedoelt, wees blij dat die er zoveel tijd in stopte.
Je hebt m.i. een vreemde manier van positief uiten…heb je het hele topic gelezen? Hij ging er bijna aan onderdoor, en ik ook, en er was niets meer over om aan andere vakken te besteden.
Maar goed, mijn update was bedoeld voor degenen die destijds met ons meedachten en positieve input hebben gegeven.
Auwereel
13-06-2026 om 14:44
Kaassoufflee schreef op 13-06-2026 om 12:49:
Update: hij is geslaagd!
En dankzij het combinatiecijfer, daardoor heeft hij het met de hakken over de sloot gehaald. Het heeft bakken vol energie en werk gekost, maar het was het wel waard 🥲
Wat een opluchting Kaassoufflee, hopelijk gaat het beter op z'n volgende opleiding!
Marty1984
13-06-2026 om 16:45
Kaassoufflee schreef op 13-06-2026 om 12:49:
Update: hij is geslaagd!
En dankzij het combinatiecijfer, daardoor heeft hij het met de hakken over de sloot gehaald. Het heeft bakken vol energie en werk gekost, maar het was het wel waard 🥲
Hoera!
En geslaagd is geslaagd ... Later vraagt niemand meer naar die "hakken over de sloot".
Evaluna
13-06-2026 om 19:16
Gefeliciteerd! Nu tijd om met jullie allen te ontspannen. Fijn zomervakantie vieren zonder school stress!


