Sinilind
16-04-2010 om 14:33
Puntenaftrek schoolexamen, wat zouden jullie doen?
Dag allemaal,
mijn dochter van 18 doet binnenkort eindexamen VWO. Gisteren had ze een mondeling SE Engels, een vak waar ze ontzettend goed in is. Ze staat gemiddeld een 9.4.
De leerlingen moesten een paar artikels voorbereiden uit een jaargang van een bepaalde tijdschrift wat ze op school hebben. Dochter doet de schoolexamen naar behoren en de leraar vertelt na afloop: oh wat jammer ik had je een 10 kunnen geven maar nu moet ik over puntenaftrek gaan denken. Blijkt dus dat de leraar had aangegeven dat de leerlingen uitsluitend met het laatste jaargang moesten werken, en dochter heeft een tijdschrift gepakt van 18 maanden terug. Het probleem is dat het verhaal niet duidelijk is gecommuniceerd behalve tijdens de les, maar nu komt de clou, dochter is door de leraar zelf vrijgesteld van komen naar de les omdat haar niveau zo veel hoger is dan de gemiddeld leerling dat ze er absoluut niets aan heeft.
Ik twijfel over actie. Aan de ene kant vind ik dat mijn dochter verantwoordelijk is voor het precies achterhalen van de opdrachten, aan de andere kant weet ik uit mijn eigen lesgeefervaring dat sommige leraren niet altijd even duidelijk zijn in de manier waarop ze iets communiceren. Ik vind het ontzettend sneu voor haar en eigenlijk ben ik geneigd om de leraar te bellen voor overleg. Mijn dochter wilt zelf wachten om te zien hoeveel puntenaftrek ze krijgt.
Wat zouden jullie doen?
Sini
reina
16-04-2010 om 14:41
Zelf
Wat wil ze zelf, dat zou ik het belangrijkste vinden. En wil/kan ze zelf geen actie ondernemen? Ze is vast mondig genoeg om dat te doen, uiteraard kun je eea met haar voorbereiden.
mirreke
16-04-2010 om 15:57
Zelf
Ik kan me voorstellen dat je dochter toen ze het hoorde even stilviel. Maar ik vind dat ze terecht hierop terug zou kunnen komen. Een gesprek aanvragen met de leraar en de argumenten even netjes op een rijtje zetten. Niet eerst afwachten wat voor aftrek ze krijgt. Het is een principekwestie dus direct praten en niet eerst wachten of de aftrek misschien wel meevalt.
Zoals ik het lees is het gewoon een foutje van de leraar die even vergeten was haar de details van dit SE mede te delen. En daar hoeft zij niet voor te boeten, lijkt mij.
Maar goed, allerbelangrijkste is natuurlijk, wat wil ze zelf. Misschien heeft zij een heel ander gevoel hierover.
Jesse_1
16-04-2010 om 17:52
Maakt het uit?
Maakt het voor de kwaliteit van de lesstof (om het zo te zeggen) iets uit dat er een oudere jaargang is gebruikt?
Jesse
wil40
16-04-2010 om 21:54
Alleen "nadenken"
De leraar had haar een 10 willen geven maar gaat nadenken over puntenaftrek. Ik vermoed dat hij ook tot de conclusie komt dat het jaargang er niet toe doet.Ik zou ook net als je dochter even afwachten wat hij doet. Misschien geeft hij een 9,5 i.p.v. die 10.
Als hij er echt een belachelijk aantal punten aftrekt zou ik waarschijnlijk wel de neiging krijgen om de leraar te bellen/mailen.
syboor
18-04-2010 om 10:25
Wat staat er in het programma van toetsing en afsluiting?
De school heeft voor (doorgaans aan het begin van het schooljaar) een schriftelijk "Programma van toetsing en afsluiting" aan de leerlingen verstrekt. Wat staat daarin over dit tentamen? Zowel de toetsvorm als de leerstof horen in het PTA vastgelegd te zijn. Mondelinge mededelingen gedurende het schooljaar zijn eigenlijk totaal irrelevant. Ze kunnen nuttig zijn om de leerlingen te herinneren aan wat in het PTA staat, maar ze kunnen geen wijziging aankondigen op het PTA.
Hepij
18-04-2010 om 21:25
Inderdaad
ik zou even heel goed navragen wat er in het PTA staat, want een docent mag NOOIT zomaar in de les het PTA wijzigen... wanneer in het PTA NIET staat dat het om de meest recente jaargang moet gaan, is de actie van de docent dus echt niet toegestaan.
Mocht dit zo zijn dan is de meest gebruikelijke procedure om eerst met de docent te overleggen, al dan niet met de mentor, en dan, wanneer dit niets uithaalt, eventueel naar de examencommissie van de school te gaan.
MAAR: wacht niet te lang want de SE-cijfers moeten zeer binnenkort 'klaar' zijn aangezien de examens eraankomen (Ben zelf werkzaam in in middelbaar onderwijs, vandaar)
succes, ook met de examens!
Aaf
19-04-2010 om 09:47
18 jaar!
18 jaar.....dan wil je toch niet dat je moeder dit voor je oplost? Als je dochter er last van heeft kan ze dit toch zelf oplossen? En als ze dat niet durft wordt het tijd dat ze het leert en is dit een mooie oefening. Mijn kinderen zijn een stuk jonger maar ik verbaas me hier echt over. Als moeder vind je dit sneu en begeleid je haar maar met 18 jaar ga je dit soort dingen toch niet meer voor haar oplossen?
Ik ging zelfstandig wonen toen ik 18 was en zou deze bemoeienis echt niet op prijs gesteld hebben. Ik zou dus geen actie ondernemen, hooguit haar stimuleren als ze het zelf niet durft. Nu ik erover nadenk zou ik dit voor mijnh zoon van 10 niet eens oplossen. Dat kan hij toch wel zelf en als hij het niet durft zijn de consequenties voor hem. (en wat is die consequentie- misschien een 9 gemiddeld i.p.v. een 9,4?)
Kaaskopje
19-04-2010 om 15:03
Niets
Je kunt je dochter hooguit stimuleren hier zelf werk van te maken. Zoals je het verteld had ik het sympathieker gevonden als de leraar had bedacht dat hij zelf ook oorzaak is van het 'probleem'.
Mijn dochters vertellen wel eens dat ze een leraar zelf aangesproken hebben op zo'n voorval. Dat vind ik om eerlijk te zijn hoe het hoort. Zeker bij een kind wat al volwassen is vind ik dat je alleen tussenbeide moet komen als dochter zwaar de dupe wordt van het gedrag van een leraar. In de situatie van je dochter lijkt me dat niet aan de hand te zijn.
Aaf
19-04-2010 om 21:34
Sini (beetje o.t.)
Ik las dit draadje nog eens door, was benieuwd of/hoe je gereageerd hebt. Ik vraag me wel af hoe je hier zelf als docent naar kijkt. zou jij het normaal vinden als ouders hierover met jou contact opnemen? Zomaar een vraag omdat het werkelijk niet in mij op zou komen en ik het eigenlijk echt raar vind als ouders van een 18jarige dochter zich zo met conflicten gaan bemoeien. (beetje o.t. natuurlijk)
Aaf
21-04-2010 om 21:07
Jammer
Jammer Sini dat je niets meer laat weten.Misschien ben je je draadje vergeten? Misschien heb je er geen zin meer in. Ik vind het altijd een beetje een afknapper als er een draadje gestart wordt en de starter reageert zelf niet meer.
Mama
21-04-2010 om 22:15
Ja maar sini
Wat stond er nu in het PTA? Want dat is is van belang. Niet wat er in een les gezegd wordt waar je dochter niet bij was.
EN voor wat betreft het cijfer: Je was er toch niet bij? Misschien was het qua inhoud inderdaad wel erg oppervlakkig. Je weet het niet. Ik vind wel dat je erg met haar meehuilt. Ze heeft een prima cijfer, 7.6. de inhoud was minder, kan toch? Geen ramp. De docent bepaalt het cijfer en daar heb je het mee te doen. TENZIJ er iets anders in het PTA stond dan nu geoordeeld wordt
Mama
22-04-2010 om 13:13
Nou
Moeder en dochter vinden de 7,6 te laag. Daar mag je over "huilen". Maar niet met het idee dat dit alleen aan de docent heeft gelegen. Daarom ook mijn vraag: wat staat erin het PTA? En het kan natuurlijk best zo zijn dat de inhoud van Sinidochter inderdaad oppervlakkig was, waardoor ze op dat subonderdeel een 5 had. Dat weet je als moeder toch niet? Je was er niet bij.
Die "lage" 7,6 hoeft niet allemaal aan de docent hebben gelegen. Ook een sublieme leerling is wel eens iets minder. Blijkbaar niet op sec Engels, maar wel op inhoud. Dat kan.
mirreke
22-04-2010 om 13:54
Nou zeg,
een kind dat niet mee hoeft te doen met de lessen Engels omdat ze daar toch niets meer van leert kan met recht hopen op een hoog cijfer. Ze is immers beregoed in dat vak. Ik weet nog dat ik vroeger mijn mondeling had. Ik wist gewoon dat ik alles goed kon en dat ik goed kon praten, ik zou echt hebben gevonden dat het niet klopte als het lager was geweest dan ik verwacht had.
Het is gewoon een raar verhaal zo.
Ik kan me voorstellen dat ze baalt.
Mama
22-04-2010 om 15:12
Maar mirreke
Je kan wel heel goed zijn in een taal, maar gezien de beoordelingscriteria die Sinilind beschrijft toch geen 10 halen. Want blijkbaar wordt de inhoud ook beoordeeld op diepgang. Niet alleen puur op engelse taal. Dat is natuurlijk bij nederlands ook zo. Je kan wel prachtige grammatica schrijven of spreken, je moet ook inhoud hebben. En daar schortte het blijkbaar aan. En nogmaal: wat staat er in het PTA over eisen mbt jaargang en evt diepgang.. Want dat telt.
mirreke
22-04-2010 om 22:01
Mama
ik kan me niet voorstellen dat een docent een leerling vrijstelling geeft van het volgen van de lessen als ze alleen het technische deel goed beheerst. Engels op de middelbare school behelst wel meer dan alleen een taal technisch goed aanleren.
Kortom en nogmaals, ik begrijp goed dat sinidochter een goed cijfer had verwacht.
Katrien
23-04-2010 om 08:04
Sinilind
"dat de mondeling zou gaan over een aantal tijdschrijften, die "tijdens de lessen verder gespecificeerd" zullen worden. En ermee zijn we terug bij af omdat Sinidochter dus vrijgesteld is van aanwezigheid."
Ik begrijp niet waarom je dan terug bij af bent. Want als er staat dat het tijdens de lessen verder gespecifieerd wordt en ze moet geen lessen volgen, lijkt het mij toch haar verantwoordelijkheid om in ieder geval goed na te vragen wat die specificaties precies zijn. Toch? Bij de leraar bijvoorbeeld?
Heeft ze dat dan niet gedaan?
Katrien