Appel
09-06-2010 om 23:43
Positief aan school
Op de basisschool van zoon start een nieuw project: ouders als partners. Wat hiervan precies de bedoeling is is nog niet duidelijk verwoord, maar ouders worden gevraagd mee te denken en praten over een aantal beleidszaken.
Wij zijn niet laaiend enthousiast over deze school, geen grote dingen, maar meer een onderliggend gevoel, gecombineerd met betere ervaringen op de school in onze vorige woonplaats. Zoon heeft geen stempel, is een redelijke "middenmoter" qua leerprestaties en is aan de drukkere/ongemotiveerde kant qua gedrag.
Het leek me goed me aan te melden voor dit project, maar ik zou in 1e instantie niet op het eerste vergadermoment kunnen, waarop ik heb voorgesteld dan via de mail wat gedachtegangen door te geven.
Nu waren de drie vragen om mee af te trappen:
* wat gaat positief op school?
* wat moet prioriteit krijgen op school?
* waar heb je vragen over omtrent de school?
Nu kom ik in alle eerlijkheid niet op een groot positief punt van school, en daar schrik ik nogal van, eerlijk gezegd. Het is een christelijke school, en dat christelijke karakter komt vrij goed naar voren, maar qua communicatie/concequent zijn/op tijd vrije dagen doorgeven ed. zijn we niet echt tevreden.
Ik heb nu besloten toch naar de vergadering te gaan om andere ouders over hun positieve meningen te horen, en dat met mezelf te "controleren", of ik me hierin kan vinden.
Nou ja, erg lang verhaal, maar mijn vraag: wat vinden jullie aansprekend en positief aan de school/scholen van je kind(eren)?
Appel
Cindy
10-06-2010 om 07:36
Heel veel zelfs!
Over onze school ben ik meer dan tevreden. Wat er positief is, is vooral:
- er wordt echt geluisterd naar ouders
- er worden doordachte keuzes gemaakt voor de kinderen
- die keuzes worden duidelijk en op tijd gecommuniceerd
- er is veel aandacht voor de kinderen
- de sfeer in de klassen en in het team is goed
- er worden leuke projecten gedaan
- er is veel mogelijk buiten het "gewone" programma
Leuke vraag (hoewel de achtergrond van je vraag minder positief is...)!
angela
10-06-2010 om 09:29
Wij
op onze school wordt alles projectmatig aangepakt. Dus elke 8 weken een nieuwe project in elke klas. Super leerzaam en leuk. Echt een leuke manier om ook de reguliere lesstof aan te bieden.
De communicatie is best goed. Elk begin van het schooljaar krijgen we een jaarkalender met daarop ALLE Studiedagen, roostervrije dagen, bijzondere uitstpajes, schoolfotograaf , OR thema avonden etc etc. Dus voor het hele jaar weten we hoe het zit. Heel handig.
Kleine klassen
Rustige sfeer
Veel aandacht voor normen, waarden en respect.
Vanuit kind en individu geredeneerd dus individueel gericht
Initiatieven van kinderen worden leuk opgepakt
etcetc
wiggie
10-06-2010 om 13:34
Positief
Positief aan de school van onze kids:
- kleine school, kleine klassen
- fijn gebouw, mooie speelplaats, fijne locatie (mooi in rustige woonwijk in het groen)
- aparte leerkrachten voor Beeldende Vorming, Muziek en Gym
- betrokken leerkrachten en directeur. Directeur staat bv. vaak zelf 's morgens bij de schooldeur om goedemorgen te zeggen
- goed anti-pest-beleid
- peuterspeelzaal en BSO op zelfde terrein als de school
Chippie
10-06-2010 om 14:56
Heel positief
Hallo,
- ik voel een gelijkwaardige partner in het onderwijsproces aan mijn kinderen
- superenthousiast en sprankelend team
- fijne directeur (die heel beeldbepalend is voor een school)
- adaptief onderwijs
- superinteressante projecten, veel excursies
- veel aandach voor positief klimaat binnen school, er wordt bv heel duidelijk opgetreden tegen pestgedrag,
- open, heldere communicatie
- aandacht voor individuele kind
- leuke randgebeurendingen zonder het te overdrijven
- het schoolbeleid wordt regelmatig tegen het licht gehouden
- aansluiting school en bso
Teveel om op te noemen. Onze school voelt - voor mij - als een warm bad voor zowel kinderen en ouders. Onze kinderen gaan echt met plezier naar school. In de winter viel er een dag uit (opvang was wel geregeld) omdat er een waterleiding was gesprongen, toen baalden ze gewoon dat ze niet naar school mochten.
Appel
10-06-2010 om 16:40
Fijn
Wat fijn dat jullie zoveel positieve dingen weten te benoemen. Spijtig genoeg sterkt het mijn overtuiging dat dit wellicht niet de goede school is voor ons. Graag lees ik nog meer reacties, ik vind dit echt heel leerzaam!
soepstengel
11-06-2010 om 10:23
Hier
gaat positief; de juf en de directeur luisteren nu echt naar een groep ouders die mee wìllen denken.
Daar zijn al heel wat mooie oplossingen/acties uit voort gekomen.
Het meedenken heeft hier wel goed gewerkt, dus.Er zijn ook werk-groepjes waar ouders zich bij kunnen aansluiten indien er interesse is; bv knutselen, schooltuin, etc.
Er is nu veel meer interactie tussen school als eerst.
Prioriteit moet krijgen; communicatie tusssen alle partijen kan nog beter. De rekenmethode moet vervangen worden, is erg moeilijk.
gruffalo
12-06-2010 om 08:27
Wij
hoi
wij hebben 2 andere scholen al gehad, in vorige woonplaatsen, en hebben nu eindelijk een school waar we erg positief over zijn. Heel veel zorgen minder!
de positieve dingen:
- leerkrachten hebben altijd tijd voor ouders als ze iets willen bespreken. is het niet vandaag dan kan er binnen een week een afspraak worden gemaakt
- leerkrachten en ouders denken samen aan oplossingen, werkwijzes
- er is een speciale leerkracht voor handenarbeid en voor meerbegaafde kinderen. deze laatste haalt kinderen elke week een paar uur uit de klas om extra dingen te doen, en zo ook hen goed uit te dagen. daarnaast veel verbreding/verrijking etc.
- 3 intern begeleidsters en veel aandacht voor kinderen met (leer)problemen. Problemen worden opgelost binnen de school, maar ze zijn zeker niet bang om externe adviseurs in te schakelen.
- er wordt wekelijks een a-viertje met nieuws aan de ouders mee gegeven waardoor elke ouder op de hoogte blijft van wat er gebeurd
- regelmatig wordt er naar het presteren van de school gekeken, zowel het onderwijs als de randvoorwaarden (cultuur op school, gevoel van veiligheid door de kinderen, ...)
- er worden, ook tijdens schooltijd, veel extra dingen georganiseerd zoals een peuter-operette, bezoek aan bedrijven (boerderij, ...), bezoek aan musea.
- daarnaast veel leuke activiteiten buiten schooltijd als een jaarlijkse voorstelling voor de ouders, weeksluitingen, wk-show, kunstatelier, ...
- klassen zijn niet te groot (22-26)
- erg gemotiveerde leerkrachten
- goed leerlingvolgsysteem, leraren in een nieuw jaar worden door vorige leraar goed geïnformeerd.
- innovatief (el. schoolbord, computeronderwijs etc).
er is erg weinig waar ik niet tevreden over ben. maar ik begrijp je wel, bij vorige scholen was ik niet zwaar ontevreden maar had ik wel 100 verbeterpunten kunnen noemen.
Gruffalo
Appel
18-06-2010 om 20:50
Update na het gesprek met school
Even een update nadat het gesprek als "ouders als partners" geweest is afgelopen week.
De directeur (locatieleider) heeft de ouders per 2 of 3 uitgenodigd om meepraterij te voorkomen en te zorgen dat iedereen goed aan het woord zou komen. Ik zat met één andere moeder. Ik heb meteen aangegeven dat ik niet zoveel beduidend positieve kanten wist en daar werd goed op gereageerd: complimenten zijn mooi, maar van opmerkingen kunnen we leren.
Wij als ouders konden goed aangeven wat wij verbeterpunten vinden op school, we gaan in de loop van het volgende schooljaar, en misschien nog vaker in de schoolcarriere van de kinderen evalueren om vinger aan de pols te houden.
Als dank voor jullie reacties en meedenken wilde ik dit toch nog even met jullie delen.
Dat dit een goed project is is meteen op mijn lijstje met positieve punten gekomen
.