Jip
30-08-2010 om 20:36
Plusklas
Even een vraag. De plusklas (1x per week een uur) voor (hoog)begaafde kinderen wordt dit jaar op een andere locatie gegeven. Van de ouders wordt verwacht dat ze hun kind om 14u ophalen bij locatie A en om 14:15 uur op locatie B afleveren. Om 15:15 (als beide locatie's uit gaan) moet het kind dan op locatie B weer worden opgehaald.
Ik kan dit dus niet zo maar regelen (zeker niet iedere week). Ik heb een s'middags slapend kind wat het wegbrengen onmogelijk maakt, en ophalen gaat ook niet want ik heb ook nog een kind op locatie A en ik kan natuurlijk nooit op 2 locaties tegelijk zijn.
Dus helaas, dan geen plusklas. Maar voor mijn gevoel klopt dit niet. Als school vorm je toch een plusklas omdat je vindt dat er leerlingen zijn die dit nodig hebben, dan moet je als school toch ook de logistiek eromheen oplossen? Ik hoef mijn kinderen toch ook niet met gym te halen en brengen (dan gaan ze met een bus naar de andere kant van het dorp)?
Wat vinden jullie? Is de plusklas een luxe waar je als ouder wel wat extra's voor over mag hebben, of is een plusklas onderdeel van het onderwijsprogramma en moet de school zorgen dat de leerlingen waar het voor bedoeld is er hoe dan ook heen kunnen?
Tijgeroog
30-08-2010 om 20:49
Samen met andere ouders?
Is er niet iets te combineren met andere ouders? Er zullen toch wel meer kinderen naar locatie B gaan voor die plusklas, kan een ouder niet een paar kinderen mee nemen? Dan kun je om de beurt de kinderen wegbrengen.
En misschien dat de kinderen bij de plusklas dan even kunnen wachten omdat je eerst het kind van locatie A op moet halen. M'n zoontje (groep 1) moet een dag in de week ook even wachten, omdat de peuterspeelzaal tegelijkertijd uit is. Dat weet hij, en is nooit een probleem.
rodebeuk
30-08-2010 om 20:51
Jip
Ik zou het eerst nog wat laten bezinken.
En dan zou ik kijken wat je zelf kan doen. Moet ieder kind individueel gebracht worden of zouden jullie met ouders kunnen poolen? Wat gebeurt er als je niet exact om 15:15 bij een van de twee poorten staat? Ik ben vaak te laat, nou ja, eigenlijk niet vaak, maar ik heb met mijn kinderen afgesproken dat het voor kan komen dat ik wat later ben en ze weten waar ze dan op me moeten wachten en wie ze moeten aanspreken als ze het echt heel lang vinden duren.
Daarnaast kun je met andere ouders gezamenlijk naar school stappen en vragen dat dit anders wordt geregeld.
Je reageert nu een beetje primair, formalistisch. En als ik op je primaire vraag antwoord moet geven dan zeg ik, als rechtgeaarde jurist: of school in zijn recht staat hangt af van de omstandigheden. En die kunnen wij op het forum onvoldoende overzien.
Als moeder van jonge kinderen in combinatie met schoolkinderen ben je toch wel veel aan het jongleren en af en toe heb je daar geen zin meer in, dan vind je dat school maar eens zich moet aanpassen. Dat proef ik een beetje in jouw verhaal.
Massi Nissa
31-08-2010 om 07:27
Ja, maar rodebeuk
Als bijna fulltime werkende moeder ben ik toch wat verbaasd over deze gang van zaken op de school van Jipkind. Ik bedoel, ik zou dat logistiek absoluut niet kunnen, kind om kwart over twee ergens anders brengen en dan om kwart over drie weer ophalen (of iets dergelijks ingewikkelds). Ik heb ook geen vangnet van mensen die dat elke week wel even zouden doen. Ik vind het dus eigenlijk ook heel raar.
Nu begrijp ik dat Jip niet werkt, maar weer om andere redenen behoorlijk 'vast' zit. Waarom regelt de school niet zelf iets? Wat is er toch met basisscholen dat ze vinden dat er permanent een ouder beschikbaar moet zijn voor dit soort dingen? Is toch idioot? Even heel kort door de bocht, maar die juffen en meesters hebben toch ook vaak kinderen en kunnen toch ook niet zomaar de klas in de steek laten om hun eigen kind naar een plusklasje te brengen?
Groetjes
Massi
MasterGoat
31-08-2010 om 07:52
Is de plusklas van de school?
Is die plusklas van de school of herbergt de school deze plusklas alleen?
MasterGoat
31-08-2010 om 07:56
Kort door de bocht
***Even heel kort door de bocht, maar die juffen en meesters hebben toch ook vaak kinderen en kunnen toch ook niet zomaar de klas in de steek laten om hun eigen kind naar een plusklasje te brengen?
Ja, en? De juffen en meesters verzinnen dit toch niet?
koentje
31-08-2010 om 09:23
Nog eens kort door de bocht
als we het hebben over min-klasjes; therapien of trainingen voor kinderen die iets extra';s nodig hebben is er toch ook geen discussie of de school dit moet regelen?
Lijkt me duidelijk een kwestie voor ouders.
rodebeuk
31-08-2010 om 09:41
Massi (hartekreet)
Ik denk dat het verschil heel simpel is. Ik ben een bijna ft werkende moeder die twee kinderen op de basisschool heeft, inmiddels heb ik er 4 jaren op zitten.
Ik kijk dus NERGENS meer van op. Probeer alleen maar oplossingsgericht te werk te gaan. Eisen helpt ook voor geen meter. In iedere klas regeert een alleenheerser en elke keer moet je weer een werkrelatie opbouwen. Als het meezit is het schoolbeleid op papier in orde, dat kan helpen, maar alles hangt af van de omstandigheden hoe de praktijk werkt.
Hier een kind met ontwikkelingsvoorsprong dat eerst drie jaar omlaaggedouwd is, daarna omhooggegooid. Zelf test en begeleiding geregeld want school had geen idee hoe je versnellen aanpakt. Daarna een jaar met een leerkracht die alleen naar de klas keek, weinig naar het kind. Dus compacten en verrijken moest ik voorkauwen. En nu is er een plusklas gepland - meneer zit inmiddels in groep 6. Alle afspraken over compacten en verrijken zijn ondergegaan met de overgang, want de leerkracht wil zich zelf een beeld vormen van de ll. Jongste heeft nog een grotere voorsprong, zit nu nog in het omlaagdouw-traject. Ook wel kleuterklas genoemd. IB-er wil op zich wel hoor.
Maar goed. Nu heb ik het alleen nog maar over de onderwijsinhoud. Maar gekookte eieren meenemen, takjes voor het kerststukje, meehelpen bij lustrum, alles 2 dagen van te voren gevraagd.... ik kijk nergens meer van op. Mijn verwachtingen zijn gewoon heel laag. Snap je. Dus als ik een plusklas kan regelen voor mijn oudste, die daar al vier jaar naar snakt, dan zou ik het nooit laten stuklopen op brengen of halen. Dat is allemaal te regelen. Ik ben al blij als ik alleen maar hoef te regelen en niet meer hoef te smeken of te hoeven hopen dat inzichten kunnen worden overgedragen/gedeeld.
PS het mooiste moment, of eigenlijk het mooiste beeld, was die man die er om half negen in het halletje voor de kleuterklas achterkwam dat zijn kind niet zomaar een _ei_ moest meenemen, maar een _gekookt_ ei! Die blik van vertwijfeling en overgave, omdat je echt never nooit in nul minuten een ei gekookt krijgt, met de beste wil van de wijde wereld niet - ik lig weer in een lachstuip als ik eraan denk!
Hillary
31-08-2010 om 09:48
Met elkaar
Vorig jaar zat een vriendje van zoon ook in plusklas, dat was door de gemeente geregeld, dus ergens centraal in de gemeente, voor ons in een aangrenzend dorp. In het begin bracht en haalde de oma van het andere kind dat ook in die klas zat beide kinderen, later gingen zijn ze samen gaan fietsen. En andersom, mijn neefje was via school naar een sovatraining gestuurd op donderdagmiddag, ik (tante) heb hem toen gehaald en gebracht.
M Lavell
31-08-2010 om 10:12
Niet waar
"als we het hebben over min-klasjes; therapien of trainingen voor kinderen die iets extra\';s nodig hebben is er toch ook geen discussie of de school dit moet regelen? "
Jemig, dat klinkt jaloers! Die discussie en bijbehorende problemen is er volop.
Leerlingenzorg wordt georganiseerd met het samenwerkingsverband. Dat betekent dat de lokatie ervan niet gebonden is aan de schoollokatie van het kind, maar aan het bedieningsgebied van het samenwerkingsverband.
Er bestaat wel de vervoersregeling. Alle kinderen die voor leerlingenzorg in aanmerking komen horen ook tot de doelgroep van leerlingenvervoer (ook hb llnzorg).
Maar de beperkingen van de regeling zijn zo dat heel veel lln er toch niet voor in aanmerking komen (leeftijd, afstand).
Ergo: ook de kinderen die jij zo denigrend 'min' noemt, lopen tegen het ontbreken van llnzorg, vervoersproblemen en verplichte verhuizing van lokatie aan.
Ik vind het bepaald geen verbetering dat hoogbegaafde lln inmiddels tot de llnzorggroep gerekend wordt.
Groet,
Miriam Lavell
rodebeuk
31-08-2010 om 10:33
Precies
Dit vraagstuk is natuurlijk compleet oplosbaar - gewoon even een stakeholder analysis en daarna een project om naar een eerste inventarisatie van de omstandighen en mogelijke oplossingsrichtingen te komen, gevalideerd door de correct geinventariseerde stakeholders. Daarna een stuk doorzetten van het project naar de meer uitvoeringstechnische oplossingsverkenning, tussendoor een flinke stoot in de draagvlakinvestering. Afsluiten met een conferentie om tot een bottom-up geaccepteerde en geprefereerde oplossing te komen.
Oftewel. Even contact opnemen met de andere ouders en school over hoe dit het beste op te lossen.
Ik merk het nu ook weer in de zorg voor mijn mantelzorgende vader van 84. Zorg dat gevoelens en praktische problemen gescheiden blijven. De eerste categorie vergt een gedegen aanpak. De tweede categorie hoeft alleen maar opgelost te worden. En ieder, maar dan ook ieder, praktisch probleem kán opgelost worden.
cqcq
31-08-2010 om 11:12
Verkeerd begrepen
"als we het hebben over min-klasjes; therapien of trainingen voor kinderen die iets extra\';s nodig hebben is er toch ook geen discussie of de school dit moet regelen? "
Miriam volgens mij begrijp je het hier verkeerd, ik las dit als: ook dan wordt het vanzelfsprekend gevonden dat ouders dat wel even doen. (dus kinderfysi'/logo/psycholoog etc.)
M Lavell
31-08-2010 om 11:15
Excuses
Oh, dan mijn welgemeende excuzen.
Maar ben ik toch nog blij dat het even expliciet vermeld staat in deze discussie ![]()
Groet,
Miriam Lavell
Jip
31-08-2010 om 12:38
Tjonge
Wat een reactie's. Ons kind is overigens de enige van de locatie (onderbouw) die in de plusklas zit, dus geen andere ouders om iets mee te regelen. Ik heb de school laten weten dat het halen en brengen niet gaat lukken en dat het dan dus helaas ophoudt. Jammer dan. Dat ene uurtje in de week, ik denk niet dat kind ernstig tekort komt met het missen ervan...
Ik vind het alleen ergens niet kloppen. Maar goed. Het hangt natuurlijk samen met een heleboel andere zaken die in niet zo geweldig geregeld vind op deze school. Kind zou ook rt moeten hebben (zegt de IB-er zelf) maar er zijn al zo veel andere kinderen die dat ook nodig hebben, dus helaas... enzenz.
Elisa Gemani
02-09-2010 om 20:22
Plusklas
Aah, plusklasperikelen. Ehh, ik zou zeggen wees blij dat je kind uberhaupt naar een plusklas kan. Mijn zoontje heeft een jaar op de wachtlijst gestaan en een ander klasgenootje twee jaar; weer anderen waren al hoog en breed van de basisschool af toen ze eindelijk een plekje konden krijgen. Zoonlief heeft nu net een jaar plusklas gehad en die plusklas is een van de weinige redenen dat hij naar school gaan nog echt leuk vindt. Eindelijk gelijkgestemden, eindelijk cognitieve uitdaging. In een relaxte sfeer. Dat eea organisatorisch wat lastig ligt is simpel op te lossen door afspraken te maken met andere ouders (die tegen dezelfde problemen oplopen). Met wat goede wil en flexibiliteit valt er echt wel iets te regelen en het zou toch bijzonder sneu zijn voor je zoon als hij daardoor niet naar de plusklas kan gaan. Overigens behoort vervoer van en naar een locatie van de plusklas pertinent NIET tot de verantwoordelijkheid van de school. Net zomin als je van school mag verwachten dat zij jouw kind van en naar de buitenschoolse opvang vervoeren of van en naar iets als fysiotherapie. En juist daarom is het fijn en handig als meer ouders die tegen dezelfde organisatorische problemen oplopen gewoon even met zijn allen de koppen bij elkaar steken om zo elkaar en hun kids te helpen. Zo vreemd is dat toch niet?
Jip
03-09-2010 om 13:59
Elisa
Zoals gezegd is ons kind de enige van deze locatie die naar de plusklas gaat, er valt dus weinig te combineren met andere ouders...
De vergelijking met buitenschoolse opvang en fysio vind ik nogal mank gaan, dit zijn duidelijk geen onderdelen van het onderwijs, noch worden ze door de school georganiseerd.
En ja het is jammer, maar "bijzonder sneu", nou neu. We hebben het hier over 1 uurtje per week. Als kind het daarvan hebben moest qua uitdaging, ja dan was het een drama, maar gelukkig hebben we t kind zelf ook nog wel e.e.a. te bieden!
Elisa Gemani
03-09-2010 om 14:15
Jip
Oh sorry, ik had eroverheen gelezen dat het maar een uurtje per week is. Hier is het een heel dagdeel. Niet vanuit school georganiseerd trouwens maar vanuit de stichting voor openbaar onderwijs in onze regio. En als je zoon verder genoeg uitdaging op school krijgt en goed aansluiting heeft op de rest, tja. Maar dan nog heeft voor mijn zoontje het contact met "gelijkgestemden" zo een positieve meerwaarde dat ik er zelf toch alles op alles zou zetten om hem te laten deelnemen aan een plusklas. Ook al krijgt hij op school uitdaging genoeg (nou ja, zo ongeveer
. Maar als voor jouw zoon er feitelijk geen meerwaarde is en het voor jou onmogelijk is om praktisch iets te regelen dan houdt het idd op. Jammer maar helaas. Zou ik me verder dan ook niet druk om maken.
ayla
04-09-2010 om 08:00
Plusklas
dochter gaat vanaf komend jaar ook deelnemen aan de plusklas. Bij ons is dat 1,5 uur per week. Niet veel maar beter dan niets. Ik weet dat er in deze stad ook een burea is dat een externe plusklas organiseert. Mocht het later blijken dat dochter aan die 1,5 uur niet genoeg heeft dan zullen we zeker dit overwegen. Dan wordt echter niet het halen en brengen een issue maar het kostenplaatje. ik denk dat we van wat dt per jaar kost luxe op vakantie kunnen