Tango
07-10-2010 om 11:56
Pesten en juffrouw
Hoi,
We wonen in Canada en onze zoon (4.5) gaat hier naar de dagopvang in een klas van 10 kinderen. Hij is met een vriendje van vorig jaar in september nieuw een klas gekomen met 8 andere kindjes. Dit vriendje slaat nogal vaak en houd dan ook niet op. Wij wilden daar met de nieuwe juf over spreken maar zij vroeg ons haar eerst tijd te geven hen te observeren en dan zou zij met ons spreken. Uiteindelijk is het uit de hand gelopen toen hij in 1 week door dit vriendje gebeten is, gekrabt in zijn gezicht, bovenaan de glijbaan geduwd werd en kon vallen en uiteindelijk aangevallen door een groepje van 4 jongetjes incl. dat vriendje. Onze zoon begrijpt nu eindelijk dat dit jongetje toch niet zo aardig is en we werken aan hem dat hij zich beter gaat verdedigen. Na deze week met incidenten heb ik gevraagd of wij haar eerder konden spreken want wij wilden weten wat er nu gebeurde in de klas. Zij weigerde dit pertinent we moesten vertrouwen in haar hebben. Gisteren konden we haar eindelijk spreken, het enige wat zij zei is dat het gebeurd was dat er veranderingen waren en dat we nu weer een nieuwe start moesten maken. Toen wij meer informatie wilden werd zij behoorlijk boos en had het gevoel dat we haar niet vertrouwden.
Zijn wij nu zo onredelijk dat wij haar willen spreken en informatie willen of is zij nu niet bereid genoeg om ons daarin te helpen? Wat zouden jullie gedaan hebben?
Tango
Apolline
07-10-2010 om 20:35
Tango
Hoi Tango,
Wij wonen ook in Canada en maken voor onze kinderen ook gebruik van de kinderopvang. Ik ben hoogst verbaasd over je verhaal en de rol van de leidster daarin. Jouw zoon moet zich veilig voelen op de opvang en jullie moeten vertrouwen hebben dat dat het geval is. En dat jullie vertrouwen beschadigd is na deze week is heel begrijpelijk. Ik vind het vreemd dat de leidster niet openstaat om een en ander met jullie te bespreken. En het gedrag dat je beschrijft van dat 'vriendje' wordt hier op de opvang echt niet getolereerd. Dat je in 1 week zo'n opeenstapeling van incidenten hebt vind ik zorgwekkend en zou bij mij echt het vertrouwen in de leiding behoorlijk doen kelderen. Wie weet kan je de zaak bespreken met de directeur of directrice van de opvang als de leidster niet op korte termijn in gesprek wil? En anders is er misschien nog een adviesraad waarin ouders plaats nemen? Als de sfeer in een groep zo is dat 4 jongetjes met elkaar een ander jongetje aanvallen, dan behoeft dat naar mijn mening meteen aandacht.
Succes,
Apolline
Tango
07-10-2010 om 21:52
Hé, wat zie ik nou
Een nieuwe Tango op ouders online? Dat wordt wel een beetje verwarrend. Ik hoop dat je het niet heel erg vindt om een andere nick te kiezen, andere Tango.
salsa
07-10-2010 om 23:12
Bedankt en naam veranderd
Bedankt voor je adviezen Apolline ,we gaan er verder over in beraad. het is soms best lastig om in een ander land te zijn en precies te weten hoe dingen verlopen. Ik heb onderdehand ook besloten dat ik dit niet acceptabel vind gelukkig zijn er na het incident acties ondernomen en gaat het nu een stuk beter. Mijn zoon heeft er niet onder geleden in de zin dat hij heel trots is op het feit dat hij zich goed verdedigd heeft.
Ik was aan het twijfelen of ik nou overdreef maar ik ben er nu ook van overtuigd dat dit niet goed is en het gedrag van de leidster totaal niet professioneel.
Sorry 'echte' Tango, ik ben nu salsa.
Salsa
annootje
08-10-2010 om 07:31
Klinkt bekend
Nou, zoiets hadden wij ook bij ons laatste school gesprek. Er is vanalles gebeurd dat roept om ingegrepen te worden: niets fraais, dat een hele tijd duurde. Nu moeten we ook opeens vertrouwen hebben want anders.. dan wil de school niet samenwerken! maar samenwerken doen ze niet: Ze geven ons een keus ergens in om vervolgens elke keuze af te serveren.
Klinkt zo bekend dus. Maw kan het zijn, wellicht, dat daar waar jullie over willen praten over iets waaruit blijkt dat de juf niet goed haar werk heeft gedaan?
Jullie moeten nl je mond houden over wat er daadwerkelijk gebeurd is.
Ik vraag het me opeens af, werkt dit zo? Wie heeft ervaring met dit soort dingen?
Eerst even dit vaststellen of het zo is, gaan we zo stap 2 proberen te zetten. Wij zitten overigens in Nederland.
salsa
08-10-2010 om 12:58
Stap 2
Annotje,
We denken dat het een juf is die graag de controle over alles heeft. dit heeft ze in deze situatie niet gehad. Wij zijn nog niet boos over de incidenten maar willen graag weten wat er gebeurd en hoe wij het kunnen verbeteren. Kunnen wij werken aan ons kind, of kunnen we bijvoorbeeld andere kindjes bij ons thuis uitnodigen zodat hij andere vriendjes krijgt, of bijvoorbeeld is hij de enige die zo geslagen wordt door het kindje of slaat die iedereen etc.
En nu zit ik vooral te piekeren wat stap 2 zou moeten zijn
Dus ik denk inderdaad dat het een heel gevoelig punt is bij haar en wij realiseerden ons nog niet hoe gevoelig het is.
Salsa
annootje
08-10-2010 om 15:23
Stap 2
"Dus ik denk inderdaad dat het een heel gevoelig punt is bij haar en wij realiseerden ons nog niet hoe gevoelig het is."
Is het dat of is het iets anders nl; je hebt de juf heel terecht aangesproken op haar professie en daarin heeft zij verzaakt. En dat is dus in dit geval laakbaar. Ze is bezig om jullie stil te houden door niet te willen praten over dat wat is gebeurd en jullie nu tevreden te houden (via kind). Het ligt dus gevoelig maar op een ander vlak dan je volgens mij verwacht. Of stap 2 moet zijn de directeur? kans is dat je dit tot de 3de macht krijgt en helemaal in de aap gelogeerd blijkt te zijn. Een school valt een juf niet af (dan krijgt hij het personeel tegen zicht) en school wil zeker ook geen bemoeizuchtige ouders (dat levert alleen maar werk op). Helaas ben je niet van het type dat zich in alle tevredenheid laat afschepen maar je bent wel wat afgescheept door juf. Alleen je bent er niet tevreden over. De juf vindt dat dat komt door jou. Zou ik ook niet zijn. Stap 2, ik heb geen idee. Ik ben benieuwd hoe anderen dit zouden doen als ze zoiets zouden ervaren. Kijk, als je tevreden bent terwijl je afgescheept bent, dan doe je vanzelf niets. Dan is er geen stap 2. Sommige ouders denken dat het wel opgelost zal zijn voor kind en geloven doet dan 'zien'. Terwijl het kan dat zoon dan zijn mond nog wel meer houdt over gedrag van klasgenootje en het dus niet opgehouden is.
salsa
09-10-2010 om 01:07
2de stap
Annootje,
voor mij was stap 2 meer in de trant van of laten gaan of reageren.
Er zijn correctieve acties geweest en alles lijkt nu beter te gaan. Ik ga het aankijken.
Bedankt voor je reactie, ik hoop dat je eigen situatie snel opgelost wordt.
Salsa