Rafelkap
17-08-2010 om 09:35
Pennegreep
hallo
Mijn oudste van 5,5 (groep 2) houdt zijn potloden etc. nog gewoon vast op de peutermanier. Hij vindt het maar niks als de juf of wij hem corrigeren het "goed" vast te houden, want zo kan hij niet goed tekenen, vindt hij.
Moeten wij hier iets mee? En hoe kunnen we hem verleiden z'n potlood goed te leren vasthouden?
Rafelkap
17-08-2010 om 09:40
Kleine toevoeging
Het zit em niet in z'n motoriek, hij KAN wel z'n potlood goed vasthouden. Knippen kan hij ook goed, maar hij is heel erg handig op de 'knuisjesmanier', voor hem heeft 'de juiste wijze'geen toegevoegde waarde.
Picasso
17-08-2010 om 10:32
Even denken
Ten eerste: heeft het nu ook echt toegevoegde waarde? Vraag ik me uit nieuwsgierigheid af.....Mijn oudste zag er ook nooit zo het nut van in en toch kwam het vanzelf goed (ze wordt bijna 9).
Wat je ook kunt doen is investeren in een Stabilo pen/potlood. Die zijn voorgevormd voor de juiste schrijfhouding. Is er in linkshandige en rechtshandige variant.
En verder denk ik niet al te druk over maken. Komt vast vanzelf goed en dwingen werkt toch niet.
Rafelkap
17-08-2010 om 10:37
Nee
ik maak me er ook niet druk om, zet er totaal geen druk achter. maar hij zei vanochtend dat hij niet wilde tekenen omdat hij dan z'n potlood goed vast moet houden en zo kan hij niet tekenen!! Misschien is dit wel iets om met de juf over te hebben.
Picasso
17-08-2010 om 10:51
Jep
Gewoon even met de juf babbelen dus. Want als ie helemaal niet wil tekenen schiet ook de juf er niets mee op. Succes!
Rafelkap
17-08-2010 om 11:21
Picasso
Bedankt voor je reacties. Zo'n speciale pen is ook een idee, oudste is dol op mooie pennen!
Picasso
17-08-2010 om 11:51
Mooi
Ze zijn ook mooi, die Stabilo's! Alhoewel volgens mij de Stabi's van dochter alweer een tijdje thuis liggen. Ze zegt dat ze bang is dat ie wordt gepikt (ze heeft snel last van dat soort "angsten" maar da's een ander verhaal) maar stiekem zou het ook kunnen dat ze die greep niet zo fijn vind (moet ik haar eens vragen). Gelukkig schrijft ze erg mooi dus het zal wel goed zijn. Voorheen had ze wel een rare knobbel op d'r wijsvinger van het krampachtige schrijven maar dat is nu weg.
rodebeuk
17-08-2010 om 13:23
Mijn eerste ingeving
..typisch gevalletje kleuter.
Volgens mij schelen onze zoons niet veel kwa leeftijd... die van mij heeft heel wat staaltjes kleutergedrag vertoond afgelopen zomer. Dat dwarse, het de strijd aangaan, compromisloze.... heeerlijk, bij nummer 2. Ik lach me suf. Zijn uiterste dreigement is "anders loop ik weg!". Dat doet hij dan ook echt, op het strand heb ik hem gewoon laten lopen. Thuis ga ik erachter aan als hij geen schoenen aan heeft "hier, je crocs, dan kan je beter weglopen. Worden je voeten niet zo vies". Als de tweede croc aan is gaat hij vaak weer mee naar huis, soms loopt hij nog een stukje verder.
Dus ik vraag me af of het met een half jaartje vanzelf weg is. Als de juf gaat aandringen voorspel ik dat hij in zijn weigering gaat volharden. Maar ja, zo'n juf die wil haar lijstje afwerken (zonder oneerbiedig te doen verder hoor).
Ik zou dus aan de juf vragen of ze hem nog even wil laten begaan.
Tango
17-08-2010 om 14:30
Even aankijken
Inderdaad en niet teveel dwang, want dat werkt inderdaad averechts. Tangozoon van bijna 6 heeft ook nog geen goede pengreep. Kan het ook wel, maar vergeet het vaak. Bij hem helpt het wel om hem erop te wijzen omdat hij dan ook daadwerkelijk beter kan tekenen (voor zover je het beter kan noemen, want een tekentalent is hij helemaal niet, tekent nog koppoters etc.). Ik kan me voorstellen dat als je kind het prima kan met het potlood in het vuistje, het voor hem geen meerwaarde heeft.
Tegen het einde van groep 2 kun je het meer gaan stimuleren. Als hij graag wil gaan schrijven, kun je dat misschien als stimulans gebruiken, dat hij dan beter kan schrijven.
Stabilo is wel een idee. Hier hebben we er ook een thuis, maar sommige scholen willen het juist weer niet, waaronder de onze. Voorheen mocht het wel op school, nu niet meer, alleen bij kinderen die echt niet zonder kunnen. En overigens: Stabilo's worden wel degelijk gepikt hoor, hier op school tenminste wel toen ze nog mee mochten, dus geen ongegronde angst van Picasso-dochter.
Picasso
17-08-2010 om 14:54
Tango (o.t..)
Ja ik weet dat ze helaas wel degelijk gejat worden (alhoewel dat op onze school erg uitzonderlijk is). Daarom nam ze de Stabi's altijd mee naar huis. Maar ze nam ze de laatste tijd helemaal niet meer mee naar school.
Fatima
17-08-2010 om 15:29
Kleurpotloden van stabilo
Je hebt ook kleurpotloden van stabilo: http://www.stabilo.com/pages-nl/products/easy-colors.php
Voor wat betreft het jatten op school. Hier staat de naam in de stabilopen/potlood in dat vakje maar heb ik ook met een permanente fineliner de naam op meerdere plekken geschreven op de pen. Dat valt wel heel erg op.
Rafelkap
17-08-2010 om 18:43
ga inderdaad praten met de juf, want zoon zegt dat hij niet meer wil tekenen op school. Hij wil het van mij leren en niet van de juf. Dus vanmiddag een paar keer voorgedaan (wij zijn allebei links, wel handig) Ik heb ook iets moois besteld, van griffix, dus (nog) geen stabilo. Hij wil het dus echt graag leren nu opeens, en wil pas weer tekenen op school als hij 'het kan'. Volgens mij kan hij het al bijna maar h ij vergeet telkens hoe het ook al weer moet. Ik heb ook verteld dat je met de juiste greep fantastisch kan tekenen, nog mooier dan nu (hij tekent veel en goed) en hij was erg in z'n sas dat hij zo'n 'toverpotlood' krijgt.
Idd een beetje kleuterkuren
vlinder72
17-08-2010 om 18:44
Fysiotherapie
Misschien wat voorbarig maar als zoonlief niet naar de juf of naar jullie wil luisteren dan kan fysiotherapie een optie zijn. Onze zoon is hier net geweest. Hij schreef erg slordig en bij fysio bleek hij zijn pen veel te krampachtig vast te houden. Het was even oefenen maar hij schrijft nu best netjes. En de fysio was ook nog eens leuk. Dus misschien is dat nog een idee. Bij onze zoon had een stabilo geen enkele zin.
joke
18-08-2010 om 20:20
Motorische ontwikkeling
De meeste scholen beginnen in de loop van groep 3 met schrijven. Dit is omdat daarvoor veel kinderen er eerder motorisch nog niet rijp voor zijn. Dit betreft m.n. de vingermotoriek, maar ook de links-rechts samenwerking. Tot die tijd hoef je je er dus geen zorgen om te maken. Waarschijnlijk gaat hij zijn penvatting spontaan aanpassen in de loop van het jaar, gewoon omdat hij er dan aan toe is.
Zie je nou dat hij behalve pengreep motorische onhandigheid vertoont, dus m.n. moeite heeft met fijn motorische bezigheden (kraaltjes, schroeven, priegelwerk), omdat hij de pincetgreep niet goed kan maken dan is kinderfysio een optie. Vaak is kinderoefentherapie (Cesar) nog beter als het vooral fijne motoriek betreft, zij zijn daar meer in thuis. Dit geldt ook wanneer hij naar groep 3 gaat en nog steeds zijn pen met zijn vuist vasthoudt. Voorlopig hoef je, als dit het enige is, dus in principe niets te doen.
Nasha 1st
18-08-2010 om 20:25
Speciaal hulpstuk
zoon had het ook. In groep 2 heeft hij al een speciaal hulpstuk gekregen dat je over de pen of het potlood heen kan schuiven. Daardoor moet je je pen wel anders vasthouden. Extra truukje in groep 3 was een klein gummetje in zijn handpalm wat hij vast moest houden....Had hij in het begin van groep 3 een handschrift om van te huilen, eind groep 3 was het helemaal in orde....ik had nog over fysio nagedacht, maar het hoefde niet meer...
Rafelkap
19-08-2010 om 10:27
Geen zorgen
Nee, ik maak me geen zorgen over zoons' motoriek. En hij zit nog een jaar in groep 2!
Hij is alleen erg eigenwijs. Ik heb de juf al gezegd dat hem moet laten gaan en met zoon afgesproken dat we thuis gaan oefenen.