Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marre

Marre

08-06-2009 om 16:13

Overdracht tussen basisscholen - hoe gaat dat?

Is de oude school verplicht gegevens aan de nieuwe school te verstrekken?
Zo ja: om welke gegevens gaat het? Hoe moeten die gepresenteerd worden (format)?
Hebben ouders inzagerecht?
Reden van mijn bericht hier is dat de overdracht bij onze kinderen zeer sumier was volgens de nieuwe school. Wij willen daarover een klacht gaan indienen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

08-06-2009 om 16:23

Heu

Marre:
"Wij willen daarover een klacht gaan indienen."
Waarom?

Marre

Marre

08-06-2009 om 16:48

Omdat

Als ouders hebben wij geen invloed op eventuele stappen van de nieuwe school. We willen als ouders het ook niet aan derden over laten om duidelijk te maken dat wij over de gang van zaken zeer teleurgesteld zijn. De school heeft een leerlingvolgsysteem. Maar daar is voor de overdracht geen gebruik van gemaakt. Wij vinden het niet acceptabel dat er over de jaren dat de kinderen op de school geweest zijn geen informatie is overgedragen.

Geen klacht waard

Marre:"De school heeft een leerlingvolgsysteem. Maar daar is voor de overdracht geen gebruik van gemaakt. Wij vinden het niet acceptabel dat er over de jaren dat de kinderen op de school geweest zijn geen informatie is overgedragen."
De school is niet verplicht die gegevens over te dragen. Dat mag zelfs niet zonder de toestemming van de ouders. Ik denk dat de school juist gehandeld heeft. Een oplossing is bovendien eenvoudig: vraag een afschrift van de gegevens die de school heeft en geef die zelf door aan de vervolgschool.
groet,
Miriam Lavell

Marre

Marre

08-06-2009 om 17:57

Nou

wat er wél is overgedragen is niet door ons gezien. Daarvan heeft de nieuwe school aangegeven dat het zeer sumier is. De nieuwe school heeft bijvoorbeeld door toetsen zelf informatie moeten vergaren over het niveau.
Kopieën van de overdrachtsdocumenten krijg ik van de nieuwe school - die overigens verbaasd reageerde dat wij het overdrachtsrapport nooit gezien hebben.

Vic

Vic

08-06-2009 om 21:04

Was hier ook

Bij de overstap naar de nieuwe school is niet het hele dossier overgegaan. Volgens mij heeft de IB'er alleen een uitgebreid verslag gemaakt en dat opgestuurd naar de nieuwe school. Dat verslag heb ik nooit gezien. De nieuwe school had overigens vrij snel door wat voor leerling mijn dochter was en is daar goed op ingesprongen.

Halve klacht

Marre:"wat er wél is overgedragen is niet door ons gezien."
Dat had wel gemoeten. Daar kun je over klagen. Maar dat het 'te weinig' informatie is, is geen klacht waard vooral omdat je die informatie zelfs had kunnen verstrekken.
Dan had je natuurlijk wel om een afschrift van die informatie moeten vragen. Je kunt de school niet verwijten dat jij dat niet gedaan hebt.
Formeel: De school is verplicht een onderwijskundig rapport aan de vervolgschool mee te geven. Voor die overdracht moet de school de ouders inzage geven (inzage en correctierecht).
De school is niet verplicht om alle gegevens die er over de leerling zijn over te dragen. Sterker nog: het is verboden om teveel over te dragen.
Overigens vraag ik me sterk af of de vervolgschool wel wat gehad zou hebben aan gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Ik zou mijn school verbieden die gegevens door te geven.
Groet,
Miriam Lavell

Hier

Dochter is na de meivakantie naar een nieuwe school gegaan. De oude school heeft een onderwijskundig rapport gemaakt. Het kostte nogal wat overredingskracht om die in te mogen zien (moest dreigen met een advocaat). Ik heb zelf de rapporten van dochter achterover gedrukt en aan de nieuwe school gegegeven. Verder heeft de directeur van de oude school tegen mijn uitdrukkelijke wens in allerlei verhalen over dochter en - vooral - mij aan de nieuwe directeur verteld. Dat heeft hem uiteindelijk een standje opgeleverd van het stichtingsbestuur waaronder zijn school valt. Ik had de man ontslagen als ik de stichting was, maar ja, dat ben ik helaas niet.
Ik weet trouwens dat er scholen zijn met twee dossiers: een 'gewoon' dossier en een 'schaduwdossier' waarin de dingen staan die de ouders niet mogen zien. Mijn zus heeft ooit ontslag genomen op zo'n school omdat ze het daar niet mee eens was. Het schaduwdossier werd namelijk mondeling doorgesproken met de nieuwe school. Zo krijgt een kind natuurlijk nooit een frisse start.

Marre

Marre

09-06-2009 om 16:46

Andere insteek

Heb ik als ouder het recht om van een school de gegevens van het leerlingvolgsysteem op te vragen van álle jaren dat een kind op die school gezeten heeft?
Mag ik er trouwens van uit gaan dat alle scholen een leerlingvolgsysteem hebben? Hetzij op papier, hetzij digitaal?

Dat heb je

"Heb ik als ouder het recht om van een school de gegevens van het leerlingvolgsysteem op te vragen van álle jaren dat een kind op die school gezeten heeft?"
Je hebt het recht op een afschrift (copie) van alle gegevens die de school van je kind heeft.
"Mag ik er trouwens van uit gaan dat alle scholen een leerlingvolgsysteem hebben? Hetzij op papier, hetzij digitaal?"
Nee. Het is niet verplicht. Scholen krijgen wel een minnetje als ze het niet hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Leandra

Leandra

10-06-2009 om 11:07

Zelf gegevens overdragen

Hier ook een andere school i.v.m. verhuizing ver weg. Ik vraag gewoon het dossier op en lever het zelf af bij de nieuwe school.Ik wil zoiets niet per post (geldt ook voor de tandarts en huisarts trouwens) Kan ik zien wat erin staat. Al maak ik me daar geen zorgen over. Oude school heeft ook geen gegevens van de nieuwe school. Andersom wel.

Groetjes Leandra

Nens

Nens

15-06-2009 om 22:09

Miriam?

Overigens vraag ik me sterk af of de vervolgschool wel wat gehad zou hebben aan gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Ik zou mijn school verbieden die gegevens door te geven.

Groet,

Miriam Lavell

Waarom Miriam? (wat moet ik niet over het hoofd zien?)
groet Nancy

Omdat....

Ik zie niet in wat de gegevens uit groep 3,4,5,6 toevoegen aan het eindbeeld. Hoe meer gegevens, hoe meer kans op verwarring.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.