Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


Tango

Tango

10-07-2018 om 09:46

Inderdaad

Geen telefoontje gehad. Voor zover ik kon zien tenminste, want ik was ook niet thuis.
Zoon vroeg er gisteravond nog wel naar, of ik gebeld was. Want hij was 's middags bij vrienden. Toch wel weer een geruststelling.
Zoon gaat zo zijn boeken inleveren. Ze hebben met de hele klas om 10.00 u. afgesproken, het mocht tussen 9.00 u en 12.00 u. Eigenlijk te vroeg voor zoon want hij was gisteren bij die musical van groep 8 geweest dus was niet zo vroeg thuis. Hij had het wel heel leuk gevonden.

Zomer, wat fijn dat jullie nu ook klaar zijn! En ook nog zoveel op het laatste moment dus. Net als hier. Ben benieuwd naar die sportieve activiteit vrijdag. Maar gelukkig kunnen jullie ook van de rust gaan genieten.

Zomer

Zomer

10-07-2018 om 12:24

Fijn!

Fijn Tango dat er nu duidelijkheid is al had ik niet anders verwacht. Maar begrijp wel dat je zoon er onrustig van wordt. Gelukkig is het nu klaar! Leuk die muscial! Had hij nog met oud juffen en meesters gesproken?

Ik zag net op portal dat dochter een 6.5 en een 5 had op de 2 opdrachten van techniek. Die 5 was eerst een 1.1 en door die 5 en 6.5 staat ze nu gemiddeld 7.1. Dus niet slecht voor een vak wat je echt niks aan vindt. Engels heeft ze nog niet terug. Ze heeft er wel een goed gevoel over maar we wachten nog even af. Morgen hoeft dochter maar 2 uurtjes. Donderdag moet ik even met haar naar het ziekenhuis en dat is op een ongelukkig tijdstip dus waarschijnlijk niet naar school want dat heeft dan geen zin meer. En vrijdag heeft ze een zwemactiviteit (ja ze zijn gek op zwemmen op die school haha) maar je mag ook rondjes lopen. Het gaat om een zwemvierdaagse waar ze vandaag mee beginnen en vrijdag de finaledag is zeg maar. Dochter kiest voor rondjes lopen .

Zomer

Zomer

10-07-2018 om 16:44

Engels

Cijfers Engels is 7.5 dus die is in de pocket en ze blijft gemiddeld een 8 staan op haar rapport. MM vond ze lastig, geen goed gevoel over. We wachten af!

Tango

Tango

10-07-2018 om 20:52

Netjes!

Mooi cijfer, Zomer! Prachtig hoor, een 8 voor Engels. Is Engels bij jullie ook veel tekstbegrip, lees- en luistertoetsen? Of ook wel woordjes, zinnen en grammatica leren?
Afwachten voor M&M. Staat ze daar ook goed voor?

Tango

Tango

10-07-2018 om 21:02

Even wat anders

Zoon kwam vorige week thuis met de mededeling dat er een reis naar Zwitserland komt volgend schooljaar. Hij wilde graag mee zei hij. Ik vond dat bijzonder, maar dacht dat hij misschien toch graag wilde leren skiën. Ik wachtte het even af, want had nog geen informatie.
Vervolgens kwam er dus een mail. Inderdaad een reis naar Zwitserland van 6 dagen. 4 dagen skiën. Slapen in slaapzalen van 10 personen. Geweldig voor de kinderen, want ze leren daar zoveel van in hun zelfstandigheid etc. etc. Leek me niets voor zoon. Kosten 395 euro, best een groot bedrag vond ik. Zeker naast de 150 die we al betalen komend schooljaar voor het Ardennenkamp. In de mail stond ook dat kinderen die niet mee gaan gewoon naar school gaan en de lessen volgen.
Ik vroeg hier op door en zoon bevestigde wat ik dus al dacht. Hij wilde niet gewoon naar school, dan maar liever op reis. Maar eigenlijk wilde hij helemaal ook niet op reis. Hij houdt niet zo van kampen, zeker geen 5 nachten, en heeft nog nooit geskied dus geen idee of hij dat wel wilde.

Nu vind ik dit dus erg krom allemaal. Er zullen ongetwijfeld meer kinderen niet mee durven, willen of mogen. Het kost een hoop geld dus er zullen mensen zijn die dat niet kunnen betalen. Maar is het dan zo gek om voor de kinderen die niet mee gaan iets anders te organiseren? Gewoon les is toch ook niet handig, want de kinderen die wel mee gaan missen die lessen dan toch?
Ik vroeg het net aan dochter. Die had een niet verplichte stedenreis waar ze mee ging. dat mocht van ons, ze moest wel kiezen tussen stedenreis of wintersport. Maar sommigen gingen dus niet mee op reis. Die liepen een week stage. Niet heel geweldig, maar leek zoon al aantrekkelijker dan school.

Voordat ik er een mail aan school aan ga wagen dacht ik eerst maar eens hier vragen wat jullie hiervan vinden.
Misschien toch ook tijd om in de ouderraad van school te stappen. Heb me toevallig van de week aangemeld en al reactie gekregen. Wanneer de volgende vergadering gepland staat word ik uitgenodigd.

@nnemoon

@nnemoon

11-07-2018 om 07:22

Zomer

Wat fijn dat je dochter dezelfde mentor houdt. Zeker als het klikt, dat geeft rust. Goed hoor om voor een vak waar zij niets aan vindt een 7 te staan. Haha, rondjes lopen ik moet er niet aan denken met dat warme weer. Mooi cijfer ook voor Engels. Hier moet zoon regelmatig woordjes, grammatica en zinnen leren. Die worden dan teruggevraagd in de toets. Bij iedere toets zit ook een stukje begrijpend lezen, een stukje Engelse tekst met vragen, maar daar kun je niet echt voor leren. Luistertoets weet ik niet, daar hoor ik zoon niet over. Nog even en dan heeft je dochter ook vakantie!

@nnemoon

@nnemoon

11-07-2018 om 07:43

Kamp

Tango, heel apart dat je zoon in klas twee, twee keer op kamp gaat. Een keer naar Zwitserland en een keer naar de Ardennen. Ik denk dan even aan de kosten voor de ouders, organisatie door de docenten, maar ook wat dit betekent voor de leerlingen zelf. Op zich lijkt mij zo'n ski vakantie voor mijn zoon super. Hij is één keer wezen snowboarden op zo'n kunstbaan en vond dat toen erg leuk. Maar ik vind 6 dagen best lang en zoon helemaal. Ik weet niet hoeveel dagen dat kamp naar de Ardennen is? Zoon hier houdt ook niet van kamp. Is dit jaar wel meegeweest, maar heeft bij thuiskomst wel tig keer gezegd dat hij erg blij was dat hij weer thuis was.

Dat je gewoon naar school moet in plaats van schoolreis en kamp is hier wel gebruikelijk. Zoon ging op school ook nooit mee op schoolreis en ging op die dag ook gewoon naar school. En mocht dan kiezen of hij naar een groep hoger of lager wilde.

Ik ben zelf op het VO een keer niet mee geweest op kamp in verband met de bruiloft van mijn oudste zus. Ik moest toen ook gewoon een week naar school. Je volgt dan natuurlijk niet je gewone lessen, meestal een aangepast rooster.

Tango

Tango

11-07-2018 om 12:52

Twee keer

Twee kampen in 1 schooljaar vind ik inderdaad veel. dit kamp is ook nieuw. Van de winter was er een enquete over, met de vraag of hier interesse in was. Wij hadden gezegd geen interesse te hebben, want zoon gaf toen aan dit niet te willen. Natuurlijk stond er ook niet dat de andere leerlingen dan gewoon naar school moeten en lessen moeten volgen.
Blijkbaar was de meerderheid dus wel positief hierover.
Bij dochter deden ze overigens ook wel 2 reizen in 1 schooljaar: stedenreis en wintersport. Maar beide waren vrijwillig. Als je niet mee ging liep je stage, maar dat werd volgens dochter niet eens gecontroleerd. Maar goed, dat was ook in het examenjaar dus vind ik alweer anders.

Ik ga toch maar eens mailen met school wat nu precies de bedoeling is voor de leerlingen die niet meegaan. Ik lees nu ook dat het om alle eerste en tweede klassen gaat, dus dat betekent heel veel halve klasjes. Best knap om daar een oplossing voor te vinden.

Tango

Tango

11-07-2018 om 13:14

Ardennen

Het kamp in de Ardennen is overigens 2 nachten. Dat is voor zoon net te doen, al ziet hij daar ook al tegenop. Dat maakt wel duidelijk dat wij erg verbaasd waren over zijn reactie op dit wintersportkamp. Maar het voelt voor hem dus heel oneerlijk om een week op school te zitten terwijl het andere deel van de klas plezier maakt in Zwitserland.
En echt, als hij dolgraag mee zou willen om te leren skiën zouden we gaan kijken hoe we dit gaan financieren. Maar niet als hij met tegenzin (en tegen die tijd w.s. heel veel stress) mee gaat.
Ik bedacht me nog dat je er met de kosten van de werkweek ook niet bent. Zoon heeft geen ski-kleding dus die moet ook worden aangeschaft. Hoeft natuurlijk niet nieuw, maar zijn toch nog weer extra kosten. Verder staat er dat skihuur is inbegrepen, maar skischoenen staan er niet bij. En ook lees ik nog dat je zelf een annuleringsverzekering moet afsluiten (?)

@nnemoon

@nnemoon

11-07-2018 om 13:47

Ardennen

Het kamp in de Ardennen van 2 nachten zou hier ook lang genoeg zijn. En natuurlijk stuur je je zoon niet ergens naar toe als hij met tegenzin gaat of als het heel veel spanning met zich meebrengt. Ik denk dat ze misschien een klas vormen van de kinderen die niet meegaan. Skischoenen zijn meestal inbegrepen bij de skihuur.

@nnemoon

@nnemoon

11-07-2018 om 13:54

Bevestiging boekenlijst

Ik kreeg net een e-mail van Van Dijk, een bevestiging van de door school bestelde boeken. Hij krijgt drie nieuwe vakken, Duits, economie en Nask. Economie is niet zo'n probleem daar begint heel de klas mee dit jaar, maar Duits en Nask loopt hij wel een jaar achter. Geen idee hoe ze dat op gaan lossen. Hij is gelukkig niet de enige die naar deze klas gaat. Voor Engels krijgt hij ook een andere methode. Even wennen allemaal.

Zomer

Zomer

11-07-2018 om 19:14

Laatste cijfer binnen!

Cijfer van MM staat er ook op. Een 6.8! Staat ze gemiddeld een 7.5 voor MM!

2 kampen vind ik ook erg veel voor 1 jaar en dan ook nog in klas 2. Meestal is dat pas in klas 3 of 4 toch? Tenminste die ervaring heb ik en hoor ik ook om mij heen. En dan heb ik het inderdaad nog niet over de financiën. Volgens mij zitten die skischoenen ook bij de huur maar kleding is voor jezelf. Ik ben heel benieuwd of er veel mee gaan. Ik snap helemaal je dilemma. Zou ook niks voor dochter zijn maar het idee dat ze dan naar school moet ook niet. Wat goed dat je je aanmeldt voor MR. Ik ben heel benieuwd hoe je dat vindt.

@nnemoon, mooi dat de boeken geregeld zijn. Maar weet je zeker dat de KB klas vorig jaar wel Duits had? Dat verschilt echt per school. Dochter kreeg pas Duits in de 2e en Frans in de eerste. Die zat wel in een TL/Havo klas maar haar vriendin die ook TL/Havo deed maar op een andere school, had helemaal geen Frans en wel Duits in de eerste. Het verschilt zo per school. Dat vind ik ook het leuke van deze draad. Alledrie op een hele andere school en toch best veel verschillen.

Tango, dochter heeft vooral woordjes, grammatica en zinnen met af en toe een luistertoets.

Tango

Tango

11-07-2018 om 19:36

Mail

Ik had een mailtje gestuurd en kreeg al heel gauw een fijne reactie terug. Het is de eerste keer dat ze deze reis organiseren, dus alles is nog niet helemaal uitgedacht maar ze gaan zeker rekening houden met de kinderen die om wat voor reden dan ook niet meegaan. In die week zijn er in ieder geval geen toetsen, de docenten gaan de lessen op een leuke manier invullen en mogelijk wordt er voor die groep ook nog iets georganiseerd. De groep die wel mee gaat moet er zelf voor zorgen om bij te blijven bij de rest, dus vooraf extra huiswerk maken. Zoon vond vooral dat laatste wel erg mooi Hij besloot meteen dat hij dus niet mee gaat. Niet vanwege het huiswerk hoor, maar gewoon omdat hij echt niet wil.
Hij nam hier voorlopig genoegen mee en ziet wel hoe het er uit gaat zien.

Zoon heeft vandaag zijn rapport gekregen. Daarop stond ook dat hij over is naar de 2e klas. De klas blijft nagenoeg bij elkaar. 2 leerlingen gaan van school, de rest is over en volgens zoon waren er geen leerlingen opgestroomd, maar dat kan hij gemist hebben.
Bij de informatie die hij meekreeg kwam ook de mededeling dat ook hier school de boeken bestelt voor volgend jaar. Vandaar dus dat ik nog niets binnen had hierover.
Dat is dus makkelijk.

@nnemoon, dat zou inderdaad lastig zijn als je zoon een jaar achter loopt met Duits en NASK. Weet je zeker dat ze in de kaderklas dit al in de eerste hebben gehad? Hier op school krijgen ze alleen Duits (als keuzevak) bij GL en Natuurkunde allemaal pas in de tweede. Economie volgens mij alleen vanaf Kader.

Zomer, fijn dat alle cijfers binnen zijn. En wat heeft ook jouw dochter het goed gedaan!
Wel fijn die afwisseling bij Engels bij jullie. Ik hoop dat dat hier ook weer komt. De laatste periode had zoon een nieuwe docente Engels en die gaf dus alleen maar lees- en luistertoetsen. Naar wat zoon zei deden ze in de les ook weinig. Bij de docent daarvoor (en dat was hun eigen mentor die eigenlijk gymleraar is) was er veel meer variatie en beter les. We houden het in het nieuwe schooljaar in de gaten, want het cijfer is wel wat omlaag gegaan na deze wisseling. Met de toetsen over woordjes en zinnen kon zoon zijn cijfer altijd wel wat ophalen.

@nnemoon

@nnemoon

12-07-2018 om 14:22

Zomer en Tango

Tango, zie je wel dat je zoon gewoon over is naar de tweede. Ik had ook niet anders verwacht hoor met allemaal voldoendes. Knap hoor! Wat fijn ook dat zijn klas ongeveer hetzelfde blijft. Hij heeft het in zijn klas naar zijn zin dus op naar de tweede!

Tango, wat fijn dat je zo snel een reactie terug heb gekregen op je mail. Klinkt positief!

Zomer, een 7,5 gemiddeld voor M&M. Super!

Hier ook geen Frans op school maar vanaf klas 1 Duits vanaf Kader. Eigenlijk een beetje apart, krijgt hij volgend jaar Duits kan hij het in de derde kiezen als keuzevak of gewoon weer laten vallen. Ach met al die Duitse touristen hier zijn een paar Duitse woorden misschien ook niet verkeerd. Hij komt trouwens met vijf anderen die opgestroomd zijn in een klas dus die hebben ook nog niet eerder Duits en Nask gehad dus ik wacht het gewoon af.

Zomer

Zomer

12-07-2018 om 15:36

School

Tango, op school blijven klinkt nog leuker dan skiën . Hopelijk is dat met de leerkrachten volgende jaar beter geregeld op je zoon zijn school. Ik was het even kwijt maar houdt je zoon ook volgend jaar deze mentor?

@nnemoon, ik ga er dan vanuit dat ze daar dan rekening mee houden met Duits. Komt vast goed. En 5 opgestroomd. Goed zeg! Dan gaat je zoon ook niet helemaal alleen. dat is wel zo fijn!

Dochter is vandaag thuis. Moest even naar het ziekenhuis. Heeft een beetje kunnen uitslapen en dat was ook even nodig. Komend weekend best druk maar gelukkig geen school meer !!!! Niet alleen dochter maar ook ik geniet er van!

Wat goed zeg dat school alle boeken besteld!!!!

Tango

Tango

12-07-2018 om 16:01

Mentor

Niet raar hoor dat je het kwijt bent van die mentor, Zomer. Ik weet het namelijk zelf al niet eens zeker. Zoon zei dat hij had begrepen dat hij dezelfde mentor houdt, maar wist het ook niet zeker. En wij dus ook niet. Ik vind het allemaal goed, dus we wachten gewoon af. Het stond in ieder geval ook niet in de informatie.
Wel zag ik in een laatste bericht van school dat er 2 nieuwe docenten Engels komen en 1 Nederlands. Dat geeft weer hoop voor volgend jaar. Nederlands kreeg zoon namelijk de laatste periode ook van de mentor.

Altijd goed toch zo'n dagje rust. Moet je dochter morgen nog naar school of een sportactiviteit doen, Zomer? Ik dacht dat je dat had geschreven.
Waarvoor moest ze naar het ziekenhuis?

Ja, heerlijk dat school de boeken besteld. Ik moet nu alleen voor dochter nog afwachten. Die gaat naar het MBO maar heeft helemaal nog niets gehoord. Vind ik erg raar eigenlijk.

Tamtam

Tamtam

12-07-2018 om 23:59

Verdrietig

Ik weet dat ik ten allen tijde trots moet zijn op mijn zoon, maar om vandaag te horen dat hij een voorlopig advies VMBO basis meekreeg van school, was voor mij erg pijnlijk. Gelukkig maakte het hem niet uit en was hij al blij dat hij een advies kreeg.
Ik ken zelf dit niveau niet. Zelf heb ik HBO niveau en ik had verwacht dat hij minstens VMBO kader mee zou krijgen.
Als moeder ben ik verdrietig, maar ik probeer er hoe dan ook er voor hem te zijn en er samen het beste van te maken.
Ik ben blij om jullie reacties te lezen en hoop er wat van op te steken.

Triva

Triva

13-07-2018 om 02:55

Tamtam

Hier precies hetzelfde maar wel vijf jaar verder. Zoon heeft zijn diploma en wordt elektromonteur, is aangenomen bij zijn stagebedrijf en gaat met precies 17 behoorlijk geld verdienen. Zijn broer doet hbo, ik heb ook een hbodiploma maar werk daar om verschillende redenen niet mee. Zijn broer moet ook nog maar een baan vinden.

@nnemoon

@nnemoon

13-07-2018 om 07:02

Tamtam

Ik kan me je gevoel wel voorstellen. Hier een zoon die op de basisschool altijd achter de groep aanhobbelde, was altijd de slechtste en nu zit hij met gelijkgestemde op VMBO basis en gaat gewoon met de stroom mee. Het is zo goed voor zijn zelfvertrouwen dat hij nu ook eens een mooi cijfer kan halen. Hij zit in een fijne klas, leuke vrienden en hij zit gewoon lekker op zijn plekje. Hij komt er wel op zijn manier. En dat geldt natuurlijk ook voor jouw zoon!

Zomer

Zomer

13-07-2018 om 09:31

Tamtam

Maar waar ben je precies verdrietig over? En hoezo ken je dit niveau niet? Ik heb zelf ook een HBO opleiding genoten maar ik vind dat niet echt relevant en normaal gesproken noem ik dat ook nooit. Misschien zou je om te beginnen je kunnen inlezen in het VMBO en in het bijzonder VMBO basis. Ik begrijp dat je misschien teleurgesteld bent maar verdrietig....???? Sorry voor mijn wat mindere meelevende woorden maar ik vraag het mij oprecht af. Ik hoop dat je veel aan dit draadje hebt.

Tango

Tango

13-07-2018 om 11:00

Knap

Tamtam, wat knap van je zoon dat hij het niet erg vindt. Hier was zoon echt niet blij met zijn definitieve advies, maar dat kwam ook omdat de basisschool ook nog heel lang vmbo-kader had genoemd.
En begrijp jouw gevoel wel hoor, maar het komt echt goed. Waarschijnlijk heeft jouw zoon het nu moeilijk op de basisschool en zal hij op vmbo-basis helemaal op zijn plek zitten. Dat is fijn voor hem. En daar word je zelf ook blij van.
Overigens heb ik zelf een universitaire opleiding gedaan, mijn man is via LBO (doen had je dat nog) naar MBO gedaan en onze beide kinderen zijn in het VMBO terecht gekomen. Dochter vmbo-t, met moeite gehaald maar dat kwam vooral door weinig motivatie en zoon dus vmbo-basis. Ik heb er nooit moeite mee gehad, vond het belangrijker dat ze op de plek terecht kwamen waar ze zich prettig voelden. En ook met vmbo kan je later een leuke baan krijgen.

Snap het wel

Ik vond het ook moeilijk toen mijn zoon vmbo basis advies kreeg. Ik kende vooral negatieve verhalen over vmbo scholen. Mijn oudste kinderen zitten op het vwo en dit had ik hem ook gegund. Gelukkig vonden we uiteindelijk een school waar we vrij positief over waren (en nog steeds zijn). Uiteindelijk bleek het met zoon op het vmbo beter te gaan dan verwacht waardoor hij door kon stromen naar kader. Dat geeft toch een wat breder toekomstperspectief.

Er zijn nog steeds wel zaken waar ik wat school betreft tegen aanloop, de leerlingen worden anders benaderd dan op het vwo, ze worden minder serieus genomen, er zijn veel meer ongemotiveerde leerlingen en daardoor is er vaker gedoe op school, ze hebben minder educatieve uitstapjes en buitenschoolse activiteiten... Dat klinkt allemaal negatief maar zoon heeft ook hele leuke/aardige klasgenoten en genoeg vrienden en de leraren zijn prima. De school zit in een mooi gebouw en er zijn genoeg interessante vakken, Hij heeft voor een groen vmbo gekozen.

Het lastige van vmbo is wel dat als je een technisch uitvoerend beroep wil doen je inderdaad uitzicht hebt op een hele prima baan. Als je echter niet handig bent of technisch begaafd (en daar ook geen interesse in hebt) is het lastiger. Kantoorbanen en dergelijke op vmbo/mbo niveau zijn er een stuk minder en daar zit veel minder ontwikkeling in.

En ik vind het jammer dat hij niet naar de universiteit zal gaan maar dat is meer projectie. Hij zal ongetwijfeld zijn weg wel vinden.

Lastig

Wat ik wel soms lastig vind is het verschil in schoolniveau tussen de kinderen omdat het steeds benadrukt dat zoon op een lager niveau zit. Niet voor ons maar voor hem zelf. Bijvoorbeeld bij huiswerk maken. Als hij heel veel moeite heeft met iets dan lossen zijn broer/zus dat zo voor hem op. Heel handig natuurlijk maar hij vindt dat soms ook moeilijk omdat hij andersom hun niet kan helpen en het natuurlijk weer benadrukt dat zij slimmer zijn (op school gebied althans).
Of bijvoorbeeld als de andere twee een discussie hebben over school, over bepaalde vakken, Latijnse woordgrapjes maken of praten over boeken die ze hebben gelezen.... ik merk dat hij daar soms moeite mee heeft.

Zomer

Zomer

13-07-2018 om 12:46

Het is heel belangrijk

hoe je er zelf tegenaan kijkt en wat je zelf ook wil zien. Natuurlijk sluit ik mijn ogen niet voor een aantal zaken die op het VMBO spelen maar ongemotiveerde leerlingen bijvoorbeeld, daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je op elk niveau ongemotiveerde leerlingen hebt en juist in de klas van mijn dochter zijn alle leerlingen erg gemotiveerd.

Ik denk uiteindelijk dat iedereen graag zijn kind op het hoogste niveau had gezien maar dat is niet de realiteit. Ik zie het ook om mij heen. Vooral bij hoogopgeleide ouders die enorm teleurgesteld zijn als kind lager scoort dan Havo. Dan kan en mag natuurlijk ook maar ik ben altijd enorm verbaasd dat deze ouders zo weinig op de hoogte zijn van wat een VMBO nu precies inhoudt en alleen maar generaliserend er over kunnen denken.

Tango

Tango

13-07-2018 om 19:48

Ongemotiveerde leerlingen en uitstapjes

Ben het eens met Zomer, ongemotiveerde leerlingen heb je inderdaad overal. Op de school van zoon hoor ik daar niet veel over. Ook de leerkrachten zijn over het algemeen gemotiveerd en proberen het beste uit de kinderen te halen.
En uitstapjes, die zijn er ook genoeg. Komend schooljaar gaat zoon naar de Ardennen en kan hij nog naar Zwitserland. In het derde jaar gaan ze naar Londen. En verder doen ze tussendoor ook nog kleinere excursies en diverse sportactiviteiten. Nee, daarin komt hij echt niets tekort.

Zomer

Zomer

15-07-2018 om 09:54

Genieten

Tamtam, ben je al over de eerste schrik heen? Bovendien heeft je zoon nog een jaar de tijd en wie weet is het advies volgend jaar wel Kader.

Hier is dochter aan het genieten van haar vrije tijd en het niet meer met school bezig zijn. Ik ook!!!! Woensdag nog even naar school om de boeken in te leveren en rapport op te halen en dan is het echt klaar. Dochter gaat morgen een dagje weg met vriendinnnen. Heeft ze zin in! Ik wil zelf ook even wat dingen doen in huis, zolder opruimen etc en Ik kan via mijn werk online curssesen volgen en daar wil ik ook mee beginnen. Heb ik nu mooi tijd voor!.

Trouwens Tango, je krijgt vast binnenkort bericht van het MBO. Hier duurde dat vorig jaar ook best lang.

Tango

Tango

16-07-2018 om 22:02

Bericht

Haha, ja Zomer, dat bericht kwam inderdaad de dag nadat ik gezegd had dat het zo lang duurde. Werk aan de winkel dus voor dochter, want ze moet een mailadres activeren en daarmee de leermiddelen bestellen. Heb haar met nadruk gezegd dit snel te gaan doen.

Ben nu net terug uit Antwerpen. Was er met dochter en mijn moeder. Was erg gezellig en leuk daar.
Morgen helaas weer aan het werk, maar nog maar 3 dagen en dan ben ik 3 weken vrij. Heerlijk. We wilden een last minute boeken naar het buitenland, maar overwegen nu maar in Nederland te blijven. Het is hier ook warm genoeg.

Zoon had een beetje een tegenslag van de week. Hij had met 3 vrienden afgesproken dat ze samen de WK finale gingen kijken en dan bij ons bleven slapen. Uiteindelijk zei iedereen een voor een af. Zoon was zwaar teleurgesteld. Was echt niet leuk voor hem. Het was precies toen ik met dochter in Antwerpen was, dus nu had hij zich een beetje verveeld. Hij was dus heel blij vanavond dat dochter en ik weer thuis waren.

Agnes

Hallo allemaal kreeg de tip om ook hier even mijn vraag te zetten in het kort,

Moeten ouders toestemming/handtekening geven voor een lwoo aanvraag?
Moeten ouders op de hoogte worden gebracht. dat een vmbo dit wil? Ook het basis onderwijs adviseerde dit niet

Agnes

Merk wel verschil

Ik merk wel verschil in motivatie tussen vmbo basis/kader en vwo. Op het vmbo zitten veel leerlingen die zijn afgestroomd van vmbot/havo vanwege gebrek aan motivatie. Die motivatie vinden ze dan niet opeens op basis/kader niveau. Daarnaast zitten er meer leerlingen die echt geen zin hebben in school maar moeten. Op het vwo zijn de meeste leerlingen wel gemotiveerd, niet altijd en niet elke dag natuurlijk maar over het algemeen genomen wel. Immers als ze de motivatie verliezen en slechte cijfers halen stromen ze vaak vanzelf af.

Dit is toch best een probleem want er hangt vaak een wat negatieve sfeer in de klas qua houding naar school toe en dan krijg je vlug een negatieve spiraal.

En ze doen veel minder culturele uitstapjes en zo met de kinderen maar dat kan best iets zijn van deze school. Op het vwo gaan ze naar het theater, concerten, musea... Dat doen ze echt veel minder en als er al iets cultureels gebeurd is het vaker bioscoop, een grappig toneelstuk... veel minder klassiekers. Terwijl juist op het vmbo een groot deel van de kinderen dit niet van huis uit meekrijgt.

MoederVan3

MoederVan3

17-07-2018 om 20:37

Agnes156

Er zijn vmbo-scholen die bij alle aspirant brugklassers een drempeltoets afnemen. Naar mijn idee mag dat, een school hoeft geen toestemming te vragen voor het toetsen van schoolse kennis. Zodra er sprake is van een NIO, dat geldt als een soort IQ test ligt het anders. Naar mijn idee moet de school hiervoor wel toestemming vragen en voor de aanvraag van een lwoo-indicatie al helemaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.