Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen

Een nieuw draadje voor deze groep ouders om hun ervaringen in te schrijven en uit te wisselen.

Begin dit schooljaar begon ik een draadje over mijn zoon die startte op het VMBO-Basis met LWOO en vooral over hoe hij moest wennen aan al die nieuwe dingen en daardoor regelmatig iets kwijt was of iets vergat mee naar huis of school te nemen.
Het werd een groot succes dat draadje (zie: alles kwijtraken en vergeten) waarin een leuk contact ontstond tussen een groepje ouders van deze groep leerlingen. Heel fijn, want veel draadjes over dit onderwerp zijn er niet op Ouders Online.

Om de herkenbaarheid van het draadje te vergroten start ik nu een nieuwe draad. Zodat ouders met kinderen die al op VMBO-basis/kader zitten kunnen aansluiten maar ook ouders van kinderen die in het nieuwe schooljaar gaan starten.

In het kort stel ik me even voor. Ik schrijf dus onder de naam Tango, heb een zoon van 13 die afgelopen schooljaar is gestart op VMBO-basis met LWOO. Dit na een heel gedoe, want nadat hij van de basisschool een basis-advies had gekregen nam een andere VMBO-school hem niet aan en belandde hij bijna op het Praktijkonderwijs. Gelukkig gaf de huidige VMBO-school hem wel een kans en zit hij daar nu helemaal op zijn plek. Hij gaat met alleen maar voldoendes, behaald met de nodige ondersteuning van thuis, over naar de tweede klas.


Zomer

Zomer

03-07-2018 om 14:22

Top!

Wat goed Tango! een mooie nieuwe frisse start en hopelijk komen er nog een paar anderen bij. Ik ben van plan om gewoon weer lekker mee te lezen en te schrijven!

Op naar het 2e schooljaar!

Zomer

Zomer

03-07-2018 om 15:06

Boeken

Wij krijgen de boeken van Iddink. Inderdaad, vorig jaar ook voor de zomer besteld. Het was dat ik het bericht zag staan want had er nog geen seconde aan gedacht .

Tango

Tango

03-07-2018 om 15:40

Boeken

Ik dus wel al een keertje, maar ik nam aan dat ik hier wel bericht over zou krijgen van school. Ik wacht het dus maar af. Over het algemeen is de school erg duidelijk hierin. Maar ik weet nu ook nog niet wanneer zoon zijn boeken moet inleveren. Zoon zei volgende week dinsdag maar wist niet hoe laat. Ik verwacht dus dat we nog geïnformeerd worden hierover. Hier gaat het via Van Dijk.

Triva

Triva

03-07-2018 om 17:38

Merz

Mijn zoon is dus nu net geslaagd, begint ook met BBL techniek op het bedrijf waar hij stage heeft gelopen maar dan bij Installatiewerk Nederland. Ken je dat toevallig? Daar gaan ze drie dagen werken, 1 dag MBO (komt naar IW toe) en 1 dag praktijk. Ze hebben daar een modern praktijklokaal waar de 'werkgever' (tussen haakjes want IW is de werkgever) ook een opdracht kan geven omdat die weet dat er iets aan komt. Dan kunnen ze dat op die praktijkdag alvast oefenen.

Ik vind het niet verkeerd dat ze nog veel theorie krijgen maar de inhoud is wel een ding. Veel te veel geschiedenis en aardrijkskunde met inhoud wat ik niet zo van belang vind. De methode maakt ook uit. Bio en nask zijn veel betere boeken naar aard en gesch. Wat ik vooral vind is dat veel mensen geen idee hebben van hoeveel theorie ze (vooral in 1 en 2) krijgen. Het aantal uren theorie was gewoon gelijk aan de havo (hier scholengemeenschap tot en met gymnasium). In 3 en 4 werd het wel minder en was het gelukkig meer gericht op het profiel.

Jouw zoon heeft die nieuwe profielen net niet gehad, was wel een beetje een drama, ik wil niet dat mijn kinderen proefkonijnen zijn met school maar ja daar ontkom je niet aan. Als mijn kind nog alleen elektro had kunnen kiezen was hij een stuk gelukkiger geweest, nu zat hij ook vast aan metaal.

@nnemoon

@nnemoon

03-07-2018 om 19:09

Boeken?

Hier werden vorig jaar de boeken door school besteld bij Van Dijk. Ik verwacht dat ze dit voor het komend schooljaar ook weer zullen doen.

Tango, super een nieuw draadje en leuk als er meer mensen zijn die meelezen en reageren.

Triva, knap dat je zoon geslaagd is en dat hij BBL techniek gaat doen. Erg leuk om te lezen wat jongens/meisjes gaan doen na het VMBO

Merz

Merz

03-07-2018 om 19:23

Ik ben er

Ik heb vandaag de boeken voor het nieuwe jaar zelfs al binnen, erg vroeg. Wel leuk om al een beetje in te bladeren (vind ik tenminste, zoon denkt daar anders over).

Tango, dat uit zichzelf leren zit er bij zoon ook niet in. Ik dacht (hoopte) toen hij in de eerste jaren vmbo zat dat dat in de 4e toch wél zo zijn maar dat zat er helaas niet in. Zoon vindt het leren op zich een moeilijke vaardigheid. Met mij leren gaat best goed. Is ook wel eens anders geweest hoor, want mijn lontje was het eerste jaar echt nog korter als het geduldig blijven betrof. Het is bij hem voor een groot deel desinteresse in het hele schoolproces. Huiswerkbureau hebben we nooit overwogen, dat konden we die arme nensen niet aandoen haha.
Zoon heeft richting metaalbewerking gekozen, was vanaf dat hij dat kreeg meteen klaar met denken wat hij wilde gaan doen.

Zomer, knap ja dat je dochter voor Nask mooie punten haalt terwijl het niet het makkelijkste vak is, vond ik tenminste. Groen was bij zoon ook een profiel om te kiezen en dat was weer onderverdeeld in tuinarchitectuur ed maar ook een richting die met dieren te maken had, weet niet precies wat. Ik vond die ruimtes er wel heel leuk uitzien maar vroeg me wel af wat je daar mee kon.

Triva, onze kinderen gaan een beetje gelijk op wbt niveau lees ik. Fijn dat je zoon geslaagd is. Klopt ja, zoon heeft de nieuwe profielen niet meer gehad. Daar kneep ik hem ook wel een beetje voor want als hij niet zou slagen vroeg ik me af hoe dat dan zou werken. En zoon vond installatietechniek absoluut niet leuk en dat had hij dan wel gekregen. Jouw zoon denkt dus niet het tegenovergestelde, hij vindt metaal absoluut niet leuk begrijp ik. In mijn kennissenkring zit een jongen die volgens mij ook via IW gaat leren. Van hem hoor ik hetzelfde als wat jij zegt: 3 dagen werk, 1 dag theorie van mbo naar keuze, 1 dag praktijk bij IW zelf. Ik denk dat het ongeveer hetzelfde werkt als Go-Flex, daar heb ik toen ook even naar gekeken voor zoon. Zoon is zelf rond gaan kijken naar bedrijven en vond al snel een bedrijf wat hem heel erg aanstond. Daar werd hij ook meteen aangenomen en vervolgens koos hij toen voor de bbl versie 4 dagen werk/1 dag school. Ik schreef het al eerder, het is een verademing. Hij is blij met bedrijf, bedrijf is blij met hem. Dat hoorde ik op school niet zo vaak ondat zoon ongeïnteresseerd overkwam. Was niet lastig maar deed ook niet goed mee. Zelf denk ik dat hij ook erge problemen had met de lesstof opnemen in een grote groep(waren er maar 15 maar toch teveel ). Veel docenten begrepen dat niet. Sommige wel en daar ging het dan een stuk beter bij. Koptelefoon op en eigen programma doen bijvoorbeeld.

Triva

Triva

03-07-2018 om 19:29

merz

Goflex is toch wel iets anders, ze boorden meteen alle kansen van zoon de grond in omdat ze liever kaderleerlingen hadden dan basis. Ze riepen ook dat een handjevol wordt aangenomen. Ik was dan ook oprecht verbaasd dat iedereen bij IW kon starten. Ik heb wel tig keer gevraagd of hij echt wel was aangenomen

Ik ben er mee opgehouden om te vergelijken met Goflex vooral ook omdat IW heel dichtbij zit en Goflex absoluut niet

Fijn dat je zoon zelf wat gevonden heeft. Mijn zoon werd niet goed van de ouwe meuk op het MBO maar dat wist hij toen nog niet. Hij zou samen met een vriend naar het MBO gaan (maar hij ging een andere richting doen) en hij was boos dat ik ook nog bij IW wilde gaan kijken maar toen hij daar kwam werd hij enthousiast van het praktijklokaal en aan het eind van de avond praatte hij al niet meer over het MBO.

Triva

Triva

03-07-2018 om 19:32

Oja de theorie

Het is na al die jaren zo gewoon geworden dat ik hem moet helpen dat ik daar mijn hand niet meer voor omdraai, het werd zoveel makkelijker in de 3de en 4de met leren omdat er veel minder theorie in zat en de theorie hem beter lag. De enige grote hobbel hier in de 4de was zijn theorie-examen voor het rijbewijs B. Vlak voor de examens begonnen. We hebben vijf weken lang geleerd (kleine stukjes op een dag) veel meer dan alle examens bij elkaar maar hij heeft dat dus ook in 1x gehaald.

Tango

Tango

03-07-2018 om 20:09

Triva

Zo fijn dat jouw zoon is geslaagd en nu kan doen wat hij echt leuk vindt! Heerlijk voor hem.

Die theorie voor rijbewijs B, dat is echt een ding waar ik nu al tegenop kan zien. Zo lastig lijkt me dat. Vind het knap dat jullie dat dan voor het examen hebben gedaan. Ik las bij nog iemand dat ze dat zo gedaan hadden (BO volgens mij). Wij kiezen er dan denk ik toch voor om het na het schoolexamen te doen. Dochter moest dat van mij ook. En is nog steeds niet begonnen met rijlessen omdat ze simpelweg teveel werkt en dus geen tijd heeft hiervoor.
Voor het schoolexamen geeft alleen toch maar extra stress? Maar ik ben bang dat ik tegen die tijd ook wel echt begeleidingsmoe ben. Hoewel het hier ook een gewoonte is geworden hoor. Ik weet ook niet beter, moet er nu zelfs aan wennen dat we niets hoeven te leren

Triva

Triva

03-07-2018 om 20:14

nee

Wij hadden hier serieus geen ENKELE stress voor het schoolexamen. Hier slaagt bijna altijd 100% en ik had nu niet de indruk dat dat mijn zoon niet zou gaan lukken. Hij heeft echt amper nog geleerd na de schoolexamens van maart en hogere cijfers dan verwacht. De schoolexamens leken mij al aan de moeilijke kant en dat was wel te zien aan het examen. Dat pakte hoger uit.

Triva

Triva

03-07-2018 om 20:15

o en serieus

Je gaat echt weer wat kunnen ademen als je zoon in de derde komt. Dat scheelt zo ontzettend veel theorie.

Tango

Tango

03-07-2018 om 20:28

Haha, dat hoop ik dan maar.

Lijkt me inderdaad wel een verademing dan. Maar moet zeggen dat het afgelopen jaar me niet tegen is gevallen hoor. De stof was voor zoon absoluut beter behapbaar dan de stof op de basisschool. Daarnaast geeft de school ook gewoon relatief weinig huiswerk, op een paar weken in het jaar na dan
Dus dat tweede jaar gaan we ook nog wel doorkomen. Zou leuk zijn als zoon iets meer uit zichzelf gaat leren, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet echt. Hij weet ook gewoon niet hoe hij moet leren denk ik. Ik laat hem echt weleens iets doornemen, maar blijven hangen doet het dan ook niet echt. Ik probeer hem maakwerk wel zelf te laten doen, maar vaak is dat ook niet echt makkelijk. Wiskunde zou hij zelf kunnen, maar dat huiswerk heeft hij vrijwel altijd in de les al af. Biologie en M&M vindt hij vaak nog best lastig. Maar wil daar wel mee blijven oefenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2018 om 21:53

Tango

Ik heb dat andere draadje een beetje gelaten voor wat het is, zeg ik eerlijk, maar wat leuk dat je toch even apart vertelt hoe het nu gaat. Wat super goed van hem dat hij én het naar zijn zin heeft (daar heeft hij tenslotte ook zijn aandeel in) én het jaar met mooie cijfers afgerond heeft. Feliciteer hem daar maar mee namens ons allemaal hier (dat vindt 'allemaal' vast wel goed ).

Allemaal

Ja, deze 'allemaal' vindt het ook erg goed, maar ik heb ook bewondering voor de moeders. Zoveel geduld en toewijding in de begeleiding. Petje af!

Tango

Tango

03-07-2018 om 23:15

Wat lief!

Kaaskopje! En ik snap helemaal dat je dat andere draadje hebt laten zitten, maar zo lief dat je hier nog even reageert. En ja, dat naar zijn zin hebben heeft hij zeker zijn aandeel in. Hij heeft zich er gelukkig overheen kunnen zetten dat hij niet naar de school kon waar hij eigenlijk heen wilde. Heel snel al. Zijn wij ook trots op hoor.

En Drietje, ook bedankt voor jouw compliment! het vraagt inderdaad veel geduld en toewijding. Maar ook daar heeft zoon een aandeel in. Natuurlijk heeft hij weleens geen zin maar over het algemeen komt hij altijd om te leren en lukt het hem met die hulp tot een goed resultaat te komen. Ik heb altijd gezegd dat als het leren teveel strijd op gaat leveren thuis, we huiswerkbegeleiding in gaan schakelen. Maar gelukkig is dat tot nu toe niet nodig geweest.

@nnemoon

@nnemoon

04-07-2018 om 07:23

Hier weing verschil tussen klas 2 en 3

Ik lees in het stukje van Triva dat er veel verschil zit tussen klas 2 en 3 wat betreft de theorie. Ik heb even gekeken in de schoolgids van mijn zoon van dit jaar, maar ik zie hier weinig verschil dus ik denk dat het per school verschilt.

Aantal uren per vak per week in klas 2 en klas 3:

Nederlands 3 3
Engels 3 3
Wiskunde 3 3
Rekenen 2 1
M&M 2
M&N 2
LO 3 2
M&B 2 2
DTV 2 2
Profiel bijv techniek 10 12
Studiebegeleiding 1 1
Nog vrij te kiezen uit
Economie/biologie/Nask 3

Er valt dus vier uur weg M&M en M&N maar je krijgt er drie uur voor terug economie, biologie of nask en maar twee uur extra praktijk. Maar dat is op deze school, het kan op iedere school natuurlijk weer anders zijn.

Triva

Triva

04-07-2018 om 07:58

Maar

Dan is het een keuzevak, dus je hebt ze niet allemaal. Hier was echt een enorm verschil in leerwerk. Veel meer maakwerk ook in de lessen, geen ak, gesch en bio ( echte leervakken)

Zomer

Zomer

04-07-2018 om 10:32

Leuk!

Wat leuk al die berichten!!!! Ik ken IW en Go-flex niet. Is dat alleen voor technische beroepen? Ik ga zo wel even googlen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de begeleiding wel mee vind vallen. Ok, zo nu aan het einde van het jaar ben ik er wel klaar mee en dat is eigenlijk wel voor elke vakantie aan. Maar over het algemeen is er niet veel huiswerk en dochter maakt het vaak al in de les. Thuis is het vooral leren van toetsen. Ik doe het meeste maar ik schakel man ook regelmatig in. Vooral bij wiskunde en Nask. Oudste dochter helpt haar ook met deze vakken. Ik houd er rekening mee dat ik haar t/m haar examens en wellicht ook op het MBO moet begeleiden. Doet ze het eerder zelfstandig of voor een deel dan is mooi meegenomen. Oudste heb ik in de derde geheel los gelaten. We gaan het zien!

Als het goed is krijgen wij halverwege het jaar een informatieavond over het derde jaar. We gaan tegen die tijd ook pas kijken welk profiel dochter gaat kiezen en waar zij feeling mee heeft.

Ik lees hier vaak over een langzame verwerking maar bij dochter is dat precies andersom. Zij scoorde op de IQ test juist heel hoog op verwerking. Haar IQ is gemiddeld (rond de 100) en dit was ergens rond de 120. Dat merk je ook, als ze het eenmaal begrijpt gaat ze ook als een speer Het is haar faalangst, weinig zelfvertrouwen wat haar parten speelt en ook desinteresse. Nu is haar motivatie om goede cijfers te halen en daar groeit ze ook van. Dochter vindt vakken als Mens en Maatschappij dus wel leuk en heeft niks met Nask en Bio. Maar geschiedenis etc. gaat goed. Ook de talen gaan goed!

Dochter zit ook goed in haar vel. Is om 11:30 uur al vrij en morgen al om 13:00 uur!!!!

Tango

Tango

04-07-2018 om 10:52

Stage

Zoon hier is ook blij. Gisteren was het fietsen leuker dan de dag ervoor. Ze waren naar molens geweest en hadden slootje gesprongen. Ook kregen ze een uitleg over muskusratten. Hij was ook redelijk vroeg thuis, rond 14.30 u.
Vandaag loopt hij stage bij zijn vader. Nu werkt mijn man deels vanuit huis, dus vanmorgen waren ze nog even hier en dat was wel grappig om te zien. Eerst deed zoon er nog wat lacherig over, maar daarna was hij echt wel serieus bezig. Ze zijn nu weg, gingen eerst boodschappen halen voor de zaak en dan naar het magazijn. Man verkoopt o.a. speelgoed via een website en heeft een behoorlijk grote opslagruimte.
Morgen moet zoon om 12.00 u. op school zijn en hebben ze eerst een barbecue. Daarna staat gepland dat ze het stageverslag moeten uitwerken en het waterproject. Ben heel benieuwd wat daar nog van gaat komen.

MoederVan3

MoederVan3

04-07-2018 om 12:26

Merz

Mijn jongste zoon is onderwijl 24 en wilde na een MBO-2 opleiding en 1 jaar mislukte MBO-3 opleiding ook niet meer verder. Is toen in een vakantiebaan blijven hangen en werkt daar nog steeds. Eerst wilde hij ook niets meer van school weten, maar is door zijn baas gestimuleerd om een BBL opleiding op niveau 3 te doen. Na wat gesputter aangemeld en het ging heel vlot. Wij hebben alleen bij een vak waar veel gerekend moest worden nog een beetje moeten helpen. En toen hij dat diploma had, zei hij tot onze verrassing : nou wil ik naar niveau 4. Dus dat doet hij nu. Gaat ook weer goed. Dat diploma komt er ook. Misschien dat jouw zoon op een zeker moment zegt: ik wil toch weer naar school. Groot voordeel van BBL is dat ze die droge theorie voor een groot deel in de praktijk hebben gezien en soms voor een deel via vakgerichte cursussen zijn tegen gekomen.

Zomer

Zomer

04-07-2018 om 12:58

MoederVan3

Wat goed zeg! Zo zie je maar. En inderdaad, als ze ouder worden kunnen ze alsnog een opleiding volgen op een hoger niveau of een andere richting. Ja dat bbl is wel een uitkomst. Wij hebben ook een aantal binnen het bedrijf. Dat zie ik jongste ook nog wel doen in de toekomst, een bbl opleding. Werken en leren. Ideaal.

Merz

Merz

04-07-2018 om 14:10

Hoi

Triva: Goflex en Installatiewerk Nederland zal inderdaad wel nagenoeg hetzelfde zijn.Goflex was op school van zoon tijdens open dag, bij ons kwamen ze toen toch heel positief over.
Zijn beide voor technische beroepen ja, Zomer.
Van kennis hoorde ik ook dat alke niveaus bij elkaar gezet worden, maar dat het wel veelal basis en kaderleerlingen zijn die dit bij hun doen. Het zal ook niet veel anders zijn dan 1 dag mbo theorie en 4 dagen werken zijn? Ook jouw zoon komt toch snel in een leerbedrijf terecht begrijp ik van het concept? Alleen de eerste maand(en) nog niet omdat er ook leerlingen zijn die geen techniekachtergrond hebben en eerst een beetje ingeleerd worden door IW. Maar dit heb ik alleen van horen zeggen. Ook IW betaald volgens mij alles, nietwaar?Opleiding/boeken/kleding/reistijd? Dat vond ik wel heel fijn, wij zijn er als ouders ineens ook stukken op vooruir gegaan haha.
Als je zoon op het mbo terecht was gekomen was hij dan BOL gaan doen? Omdat je iets schreef over dat zoon de oude praktijkruimte bij jullie zo tegen vond vallen? Mijn zoon heeft BOL nooit overwogen in ieder geval, wilde de optie 4 dagen werk/1 dag theorie op mbo. Er zijn ook andere constructies mogelijk: bijvoorbeeld 6 weken werk/6 weken school. Maar school moet bij zoon zo min mogelijk in the picture zijn

Wat betreft auto/theorierijbewijs: ik was ook blij dat hij het had. Veel proefexamens gemaakt, dat werkte voor hem het beste. En ook veel vertellen in de auto en vragen stellen over borden en situaties. Zoon is wel meteen gaan rijlessen(17) dus leerde ook al veel op de weg.

@Annemoon: wat is M&N M&B DTV? Ik kan bedenken dat M&N mens en natuur is, M&B mens en burgerschap, DTV uh, daar kan ik niks bij bedenken. Het fijne aan Engels en Nederlands in het laatste jaar is dat het heel veel teksten lezen is, op het landelijk examen krijg je dus ook teksten voor je neus. Daar kun je eigenlijk niet voor leren. Alleen misschien de opstelling van een brief. Maar ik kan me voorstellen dat als je kind moeite heeft met begrijpend lezen dat dat dan net een negatief dingetje is.

Zomer, ben je niet heel benieuwd wat je dochter voor profiel gaat kiezen?Jij bent ook klaar met school voor nu lees ik. Vakantie nu!

Tango, leuk zeg bij je pa stage en dan ook nog een leuk bedrijf zo te horen. Ook leuk om je zoon nu ineens serieus bezig te zien daarin.Ik ben ook begeleidingsmoe haha. Mooi woord. Wat voelt het nu heerlijk dat ze er weer een jaar op hebben zitten, vind je niet. Het voelt voor mij ook als vakantie nu. !

Moeder van 3, wat goed zeg van je zoon dat hij niveau 3 en 4 gaat/ging doen! Dat beeld hebben wij ons ook eens bedacht. Maar nu ik zie hoeveel gemakkelijker hij leert binnen het bedrijf vraag ik me af of die kennis niet voldoende is. Hij is zo positief over alles en leert daardoor ineens heel snel van alles bij. Echt raar om te zien. Ik weet het ook niet maar we zullen het zien in de toekomst. Zoon haalt binnen het bedrijf nu wel aanvullende dingen: lascursus, heftruckcertificaat. Ik weet ook niet wat een bedrijf het belangrijkst vindt: veel ervaring of veel diploma's(het liefst allebei natuurlijk ) Dit bedrijf waar hij werkt is heel erg van binnen het bedrijf leren. Doet jouw zoon wel werk binnen zijn interesse?

Tango

Tango

04-07-2018 om 14:42

Merz

Meen je dat, van Engels en Nederlands?! Voornamelijk teksten. Dat wordt hier wel een lastige hoor, want dat is waar zoon nu in de brugklas al op uitvalt, met name bij Engels. Hij begrijpt weinig van gesproken en geschreven teksten Engels. Hij heeft ook ernstig dyslexie dus zal best bijdragen. Bij Nederlands helpt gesproken tekst dan wel, maar bij Engels levert het tot nu toe weinig op, omdat hij het dus ook slecht verstaat. Engels is ook zijn laagste cijfer op zijn rapport, vooral hierdoor. Een 5,8.

Merz

Merz

04-07-2018 om 15:02

Helaas Tango

Nou weet ik natuurlijk niet of het veranderd is met de andere opzet die het vmbo nu heeft maar anders is het heel vervelend en inderdaad veel teksten. Misschien dat Triva het zeker kan vertellen, haar zoon heeft dit jaar pas examen gedaan. Het laatste half jaar/paar maanden kreeg zoon ook constant van die proefexamens die voor Engels en Nederlands alleen maar uit teksten bestonden, dus vooral begrijpend lezen

Merz

Merz

04-07-2018 om 15:22

Voorbeeld Tango

https://www.helpmijslagen.nl/vmbo/engels.php
Hier kun je een voorbeeld van vorig jaar inzien.
Even naar beneden scrollen

Het gaat echt om leesvaardigheid, verder wordt er niks meer getoetst op het examen(2017)

MoederVan3

MoederVan3

04-07-2018 om 18:25

Metz en Zomer

Zoon werkt in een sector met veel ongeschoold werk. Is daar binnen gekomen als ongeschoold vakantiewerker. Hij vond het werk leuk en is blijven hangen. Zijn baas zag dat hij organisatorische kwaliteiten had en hield hem in dienst na de vakantie. Om boven het niveau van ongeschoold werk uit te stijgen was een opleiding nodig. Gelukkig had hij een baas die stimuleerde.
Het werk vindt hij nog steeds leuk..
Wat mij opvalt aan de verhalen van vmbo ouders is dat de meeste kinderen met behoorlijk veel faalervaringen van de basisschool zijn gekomen, waarna het VMBO een verademing is. Dan gaan ze weer groeien. Helaas voor zoon was het op de mislukte MBO-3 opleiding een chaos, dus dat was wel weer even een terugval in zijn zelfvertrouwen. Maar dat hij daarna een baan vond en gewaardeerd werd, was vervolgens een positieve ervaring. Uiteindelijk vinden ze dan toch een weg die bij hen past. Overigens was het bij oudste zoon, met een havo diploma niet veel anders. Die heeft uiteindelijk via werkend leren ook zijn plekje gevonden.

Triva

Triva

04-07-2018 om 18:31

Tango

Mijn zoon had ook diverse verschillende schoolonderzoeken waaronder een mondeling, luistervaardigheid etc. Bij het examen waren ook luisterdingen en het kan eventueel voorgelezen worden. Overigens heeft mijn zoon niet het centraal schriftelijk gedaan maar een ander examen per computer.

Triva

Triva

04-07-2018 om 18:32

merz

Ik denk dat er toch wel wat verschil in zit, gewoon de opzet al, de achtergrond en alleen al het feit dat je echt moest solliciteren bij Goflex en dat er maar weinig worden aangenomen en dat iedereen kon beginnen bij IW vind ik al een verschil. Mijn zoon begint ook meteen met 3/4 dagen werken, mag zelfs vakantiewerk gaan doen. Hij heeft er ook al 2 wk stage gelopen in de vierde.

@nnemoon

@nnemoon

05-07-2018 om 07:13

Merz

Dat heb ik ook als er nieuwe schoolboeken binnenkomen, leuk om even in te bladeren.

Sorry voor de afkortingen, maar:

M&M is mens en maatschappij, een soort aardrijkskunde/geschiedenis
M&N is mens en natuur, een soort biologie
M&B is maatschappij en burgerschap, een soort maatschappijleer
DTV is digitale en technische vaardigheden, een soort ICT

@nnemoon

@nnemoon

05-07-2018 om 07:16

Tango

En hoe vond je zoon de stage bij je man? Is het wat hij verwacht had wat je man doet voor werk of ontdekte hij nog andere nieuwe dingen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.